Europaudvalget 2005-06
2684 - miljø
Offentligt
1453478_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
12953/05 (Presse 255)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2684. samling i Rådet
Miljø
Luxembourg, den 17. oktober 2005
Formand
Margaret Beckett
Det Forenede Kongeriges minister for miljø, fødevarer og
landdistriktspørgsmål
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 8716 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
12953/05 (Presse 255)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453478_0002.png
17.X.2005
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog i dag:
·
en fælles aktion om udnævnelse af
Erwan FOUÉRÉ
til
Den Europæiske Unions
nye
særlige
repræsentant i Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien
·
en forordning om foranstaltninger til gennemførelse af det fælles
merværdiafgiftssystem
·
et direktiv om begrænsning af anvendelsen af
polycykliske aromatiske kulbrinter
(PAH'er) i
blødgøringsmidler til gummi og dæk på EU-markedet
·
et direktiv om indførelse af regelrammer for
genforsikringsvirksomhed
i EU.
12953/05 (Presse 255)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453478_0003.png
17.X.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
KEMIKALIER (REACH) ............................................................................................................... 7
KLIMAÆNDRINGER -
Rådets konklusioner
................................................................................. 9
BEDRE REGULERING ............................................................................................................... 14
EVENTUELT ............................................................................................................................... 16
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
MILJØ
Ozonlaget - Forhandlinger om Montreal-protokollen........................................................................................18
EKSTERNE FORBINDELSER
Euro-Middelhavs-topmødet - Adfærdskodeks vedrørende bekæmpelse af terrorisme ........................................18
Forbindelserne med Ukraine ............................................................................................................................18
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EU's krisestyringsøvelse 2006..........................................................................................................................19
Ny særlig repræsentant i Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien .....................................................19
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Haiti - AVS-lande - Finansiel bistand...............................................................................................................20
BESKATNING
Moms - Foranstaltninger til gennemførelse af EU's fælles regler.......................................................................20
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
12953/05 (Presse 255)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.X.2005
DET INDRE MARKED
Farlige stoffer - Dæk - Anvendelse af polycykliske aromatiske kulbrinter.........................................................21
Genforsikringsvirksomhed - Indførelse af regelrammer i EU* ..........................................................................21
ENERGI
Traktaten om energifællesskabet......................................................................................................................22
12953/05 (Presse 255)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453478_0005.png
17.X.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Kris PEETERS
Den Tjekkiske Republik:
Tomás NOVOTNÝ
Danmark:
Connie HEDEGAARD
Tyskland:
Jürgen TRITTIN
Estland:
Olavi TAMMEMÄE
Grækenland:
Stavros KALOGIANNIS
Spanien:
Cristina NARBONA RUIZ
Frankrig:
Nelly OLIN
Irland:
Dick ROCHE
Italien:
Altero MATTEOLI
Cypern:
Timmy EFTHYMIOU
Letland:
Raimonds VĒJONIS
Litauen:
Arūnas KUNDROTAS
Luxembourg:
Lucien LUX
Ungarn:
Miklós PERSÁNYI
Malta:
George PULLICINO
Nederlandene:
Pieter van GEEL
Østrig:
Josef PRÖLL
Polen:
Tomasz PODGAJNIAK
Flamsk minister for offentlige arbejder, energi, miljø og
naturspørgsmål
Vicemiljøminister, Kontoret for Internationale
Forbindelser
Miljøminister og minister for nordisk samarbejde
Forbundsminister for miljø, naturbeskyttelse og
reaktorsikkerhed
Vicemiljøminister
Statssekretær for miljø, fysisk planlægning og offentlige
arbejder
Miljøminister
Minister for økologi og bæredygtig udvikling
Miljøminister og minister for kultur- og naturarv samt
lokalstyre
Miljøminister og minister for naturbevarelse
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Miljøminister
Miljøminister
Miljøminister og trafikminister
Miljøminister og minister for vandressourcer
Minister for miljø og landdistriktspørgsmål
Statssekretær for boligspørgsmål, fysisk planlægning og
miljøpolitik
Forbundsminister for landbrug og skovbrug, miljø og
vandforvaltning
Miljøminister
12953/05 (Presse 255)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453478_0006.png
17.X.2005
Portugal:
Francisco NUNES CORREIA
Slovenien:
Janez PODOBNIK
Slovakiet:
Juraj NOCIAR
Finland:
Jan-Erik ENESTAM
Sverige:
Lena SOMMESTAD
Det Forenede Kongerige:
Elliot MORLEY
Miljøminister og minister for fysisk planlægning og
regionaludvikling
Minister for miljø og fysisk planlægning
Stedfortrædende fast repræsentant
Miljøminister
Miljøminister
Viceminister for klimaændringer og miljø
Kommissionen:
Stavros DIMAS
Medlem
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Dzhevdet CHAKAROV
Rumænien:
Sulfina BARBU
Miljøminister og minister for vandressourcer
Miljøminister og minister for vandressourcer
12953/05 (Presse 255)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453478_0007.png
17.X.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
KEMIKALIER (REACH)
Rådet havde en orienterende debat om udkastet til forordning og direktiv om registrering, vurdering
og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (Reach) og om oprettelse af et europæisk
kemikalieagentur med henblik på at bane vejen for politisk enighed om sagen på samlingen i Rådet
(konkurrenceevne) den 28.-29. november.
Reach-forslaget til en ny kemikaliepolitik i EU søger at sikre et højt beskyttelsesniveau for sundhed
og miljø og samtidig støtte en konkurrencedygtig, innovativ og jobskabende europæisk industri og
et velfungerende indre marked.
Debatten tog især sigte på at finde ud af, om der med den brede strategi, som formandskabet har
anlagt i sine bestræbelser på at finde et kompromis, tages passende hensyn til de synspunkter, der er
fremlagt under tidligere drøftelser i Rådet. Desuden drøftede man to spørgsmål vedrørende stoffer i
artikler
1
:
Skal der være en særlig ordning for stoffer, der er beregnet til at blive frigivet fra artikler,
eller skal de behandles som andre stoffer eller kemiske produkter?
Skal kravet om at anmelde potentielt farlige stoffer i artikler baseres på særligt problema-
tiske stoffers tilstedeværelse, eller skal der også indgå et eksponeringshensyn?
Ved afslutningen sammenfattede formandskabet debatten således:
"Samlet set er formandskabet tilfreds med den positive reaktion på kompromisforslaget og
de konstruktive bidrag fra alle delegationer. Med denne debat er vi kommet et vigtigt skridt
nærmere på at nå til enighed om denne sag i november.
Det forekommer formandskabet, at der er ved at udvikle sig bred konsensus om formandska-
bets kompromis og en erkendelse af, at formandskabet har fundet den rette balance mellem
en begrænsning af den foreslåede forordnings følger for industrien og opretholdelse af et
højt beskyttelsesniveau for menneskers sundhed og for miljøet.
1
Formandskabets indledning til debatten samt spørgsmålene findes i dokument
13010/05.
7
12953/05 (Presse 255)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453478_0008.png
17.X.2005
Ganske mange delegationer understregede betydningen af ikke at ændre denne balance yder-
ligere i retning af at begrænse oplysningskravene. Det er vigtigt, at forordningen faktisk
giver de krævede fordele, nemlig flere oplysninger om kemikalier.
Flere delegationer understregede, at det er nødvendigt at undgå at overføre ansvar fra indu-
strien til de offentlige myndigheder. Formandskabet mener, at dette ikke vil udelukke, at
agenturet kan inddrages i at bidrage til industriens afgørelser.
En række delegationer understregede betydningen af en stærk godkendelsesordning, ikke
mindst ved at fremme erstatning mest muligt.
Det forekommer formandskabet, at der er en række delegationer, som går ind for en særord-
ning for stoffer, der forsætligt frigives fra artikler.
Formandskabet noterer sig, at en række delegationer går ind for at bringe disse krav i over-
ensstemmelse med kravene for stoffer alene eller i kemiske produkter, især ved at medtage
stoffer, som ikke allerede vides at være farlige.
Det forekommer formandskabet, at der er bred konsensus om forslaget om at anmelde sær-
ligt problematiske stoffer, der forekommer i artikler.
Formandskabet noterer sig, at dette ikke vil udelukke muligheden for en undtagelse fra an-
meldelseskravet, hvis eksponering af mennesker og miljø kan udelukkes.
Rådet pålægger De Faste Repræsentanters Komité at undersøge de drøftede spørgsmål nær-
mere med henblik på at forberede en politisk enighed om Reach på næste samling i Rådet
(konkurrenceevne) i slutningen af november 2005."
Der erindres om, at Rådet (konkurrenceevne) på samlingen den 11. oktober 2005 drøftede nogle
nøglespørgsmål vedrørende registreringsordningen i Reach-forslaget. Der var bred støtte til for-
mandskabets forslag om en målrettet strategi for oplysningskrav for mængden 1-10 tons, om oplys-
ningskravene for mængden 10-100 tons og om datadeling og fælles fremsendelse af oplysninger
efter princippet "ét stof - én registrering" (OSOR)
1
.
Foreslået retsgrundlag: traktatens artikel 95 - fælles beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet
- Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
For yderligere oplysninger henvises til Kommissionens forslag (15409/03).
1
Yderligere oplysninger i
12586/05.
8
12953/05 (Presse 255)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453478_0009.png
17.X.2005
KLIMAÆNDRINGER -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet for Den Europæiske Union
1.
NOTERER SIG med dyb bekymring konklusionen fra stabiliseringskonferencen i Exeter i
februar 2005 om, at der er kraftige beviser for, at der allerede finder globale klimaændrin-
ger sted som følge af menneskeskabt emission af drivhusgasser, og at dette vil føre til æn-
dringer i hyppigheden, intensiteten og varigheden af ekstreme fænomener, og tørken og
brandene i Sydeuropa, oversvømmelserne i Central- og Østeuropa og andre ekstreme vejr-
fænomener i denne sommer, der har vist, hvor store økonomiske skader sådanne fænome-
ner kan afstedkomme; MINDER OM, at Den Europæiske Union er besluttet på at tage
hånd om klimaændringsproblemet, hvilket senest kom til udtryk på Det Europæiske Råds
forårsmøde i 2005 og i Europa-Parlamentets beslutning af 12. maj 2005 om seminaret for
regeringseksperter, hvori det understreges, at klimaændringer sandsynligvis vil få alvorlige
negative globale miljømæssige, økonomiske og sociale konsekvenser, og at farlige klima-
ændringer kun kan undgås, hvis den årlige globale gennemsnitlige overfladetemperatur
ikke stiger med mere end 2ºC i forhold til det førindustrielle niveau; og UNDERSTREGER
vigtigheden af at gøre Kyoto-protokollen fuldt operationel og opfylde målene heri som et
afgørende første skridt i retning af at nå dette mål.
MINDER OM og UNDERSTREGER sin støtte til konklusionerne fra Det Europæiske
Råds forårsmøde 2005 og fra Rådet (miljø)
MINDER OM Det Europæiske Råds tilsagn om at nå EU's mål i henhold til Kyoto-proto-
kollen, og er sig bevidst, at i henhold til Kyoto-protokollens artikel 3, stk. 2, skal hver af
bilag I-parterne senest i 2005 have gjort bevisligt fremskridt i retning mod at opfylde deres
forpligtelser efter protokollen; NOTERER SIG, at nye data viser, at EU's emissioner i 2003
lå under niveauet for basisåret, men at emissionerne i 2003 i mange medlemsstater var ste-
get i forhold til 2002; UNDERSTREGER, at Det Europæiske Fællesskab og de medlems-
stater, der er opført i bilag B til Kyoto-protokollen¸ efter gennemførelsen af planlagte yder-
ligere politikker og foranstaltninger og med anvendelse af Kyoto-mekanismen fortsat vil
være på rette kurs med hensyn til opfyldelse af deres mål inden udgangen af 2012;
ERKENDER dog, at der skal gøres en yderligere indsats for at indfri Det Europæiske
Fællesskabs og medlemsstaternes ambitioner med hensyn til at imødegå klimaændringer på
mellemlang og lang sigt; UDTRYKKER derfor TILFREDSHED MED Europa-Kommis-
sionens beslutning om at overveje yderligere fælles og koordinerede foranstaltninger for at
overholde forpligtelserne i Kyoto-protokollen og indlede næste fase af det europæiske
klimaændringsprogram; og OPFORDRER Kommissionen til at påbegynde denne proces
snarest, så den kan offentliggøre sine konklusioner i det tidlige forår 2006 med henblik på
at aflægge rapport til Rådet om, hvor langt man er nået, i juni 2006.
2.
3.
12953/05 (Presse 255)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.X.2005
4.
UNDERSTREGER desuden, at både Det Europæiske Fællesskab og medlemsstaterne har
iværksat omfattende foranstaltninger for at nå vore mål i henhold til Kyoto-protokollen,
navnlig gennem Den Europæiske Unions ordning for handel med emissioner (EU ETS)
med forbindelse til mekanismen for bæredygtig udvikling (CDM) og fælles gennemførelse
(JI); UNDERSTREGER vigtigheden af tildelingsplaner for perioden 2008-2012, som sam-
men med andre foranstaltninger sikrer, at Det Europæiske Fællesskab og dets medlemssta-
ter opfylder deres forpligtelser; ERKENDER, at man i forbindelse med gennemførelsen af
EU ETS har høstet værdifulde erfaringer, der bør analyseres og indarbejdes i den fremtidi-
ge udvikling af ordningen; NOTERER SIG, at EU ETS fortsat vil være et vigtigt instru-
ment i EU's strategi på mellemlang og lang sigt for at imødegå klimaændringer.
BEKRÆFTER PÅ NY, at EU er besluttet på at sikre, at Kyoto-protokollens fleksible me-
kanismer, navnlig CDM, fungerer effektivt, bl.a. ved at medvirke til at fremskaffe passen-
de og troværdig finansiel støtte til bestyrelsen, og på at afsætte tilstrækkelige midler i 2006
til at sikre, at den internationale transaktionsjournal hurtigt bliver operationel; LOVER
fortsat at sikre tilstrækkelig finansiel støtte indtil udgangen af 2008, hvor bestyrelsen for
CDM bliver selvfinansierende; og OPFORDRER INDTRÆNGENDE andre parter til at
gøre det samme.
MINDER OM det tilsagn, der blev givet i Bonn i juli 2001 om hvert år at stille
410 mio. USD til rådighed for udviklingslandene til gennemførelse af konventionen; og
UDTRYKKER TILFREDSHED MED, at medlemsstaterne har lovet i Montreal at rede-
gøre for, hvilke fremskridt de har gjort med hensyn til at leve op til deres del af tilsagnet.
ER FAST BESLUTTET PÅ AT FØLGE den fremgangsmåde for udvikling af en strategi
på mellemlang og lang sigt, der blev skitseret på Det Europæiske Råds forårsmøde i 2005,
hvor der lægges vægt på, at alle lande i videst muligt omfang bør samarbejde og deltage i
effektive og passende internationale indsatsforanstaltninger i forbindelse med UNFCCC-
processen, og hvor EU opfordres til sammen med andre parter at undersøge strategier for at
opnå de nødvendige emissionsreduktioner; og UDTRYKKER TILFREDSHED MED føl-
gende initiativer:
·
Gleneagles-handlingsplanen, der lægger stor vægt på gennemførelse af tilsagn om tek-
nologioverførsel og forvaltning af følgerne af klimaændringer i henhold til De Forenede
Nationers rammekonventionen om klimaændringer, og SER FREM TIL at samarbejde
med G8-lande og andre lande med henblik på gennemførelse af planens foranstaltnin-
ger;
5.
6.
7.
12953/05 (Presse 255)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.X.2005
·
de positive og produktive drøftelser på det forberedende ministermøde i Ottawa om tek-
nologi, tilpasning, fremme af deltagelse, markedskræfter og bæredygtighed;
·
Grønlandsdialogmødet, der gav anledning til en konstruktiv udveksling om, hvordan
man kommer videre;
·
femte møde i det iberoamerikanske miljøministerforum den 21.-22. september 2005 i
Panama;
·
Kina-EU-partnerskabet om klimaændringer og Indien-EU-initiativet om bæredygtig ud-
vikling og klimaændringer, der er eksempler på, hvordan økonomier på forskellige ud-
viklingsstadier ved hjælp af teknologioverførsel og kapacitetsopbygning kan samarbejde
om at imødegå klimaændringer;
·
16. topmøde mellem EU og Rusland, der er et eksempel på det tætte og voksende sam-
arbejde mellem EU, dets medlemsstater og Rusland om klimaændringer, herunder ar-
bejdet med at gennemføre Kyoto-protokollen og en aktiv dialog om fortsat internatio-
nalt samarbejde efter udløbet af Kyoto-protokollens første forpligtelsesperiode;
·
den kommende internationale konference om vedvarende energi, der skal afholdes i no-
vember 2005 i Beijing, som forhåbentlig vil kunne bidrage positivt til forståelsen af,
hvordan der kan skabes teknologisk innovation, og hvor vigtigt det er at anvende de
eksisterende teknologier med henblik på at opnå en økonomi med lav kulstofemission;
·
beslutningen om at sætte klimaændringer højt på dagsordenen for topmødet med
Canada med henblik på forberedelse af ellevte samling i konferencen mellem parterne
(COP 11) i De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer og første
samling for partskonferencen, der tjener som møde for parterne i Kyoto-protokollen
(COP/MOP 1), i december 2005 i Montreal.
12953/05 (Presse 255)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.X.2005
8.
UNDERSTREGER, at forudsætningen for en vellykket indsats er, at politikken vedrørende
klimaændringer bliver integreret i beslutningsprocesserne på de vigtigste relevante områ-
der, og SER FREM TIL at aflægge rapport til Det Europæiske Råd i december 2005 om,
hvilke fremskridt der er gjort; UNDERSTREGER, at en fremtidig global klimaændrings-
strategi bør skabe teknologisk innovation under anvendelse af den bedst mulige blanding af
push- og pull-politikker; MINDER på denne baggrund OM den drøftelse, der fandt sted på
det uformelle møde mellem EU-ministrene for konkurrenceevne i juli 2005 i Cardiff, hvor
man noterede sig, at syvende rammeprogram for forskning bl.a. spiller en vigtig rolle i
imødegåelsen af miljøproblemer såsom globale klimaændringer; og NOTERER SIG de
oplysninger, der blev forelagt på det uformelle møde mellem EU's miljø- og landbrugsmi-
nistre i september 2005 i London, og som vedrørte følgerne af klimaændringer for land-
bruget og landbrugets muligheder for at bidrage til at reducere emissionerne; NOTERER
SIG den nylige offentliggørelse af meddelelsen fra Europa-Kommissionen om reduktion af
lufttrafikkens indvirkning på klimaet; UDTRYKKER TILFREDSHED MED, at Kommis-
sionen har lagt vægt på, at der gøres noget ved dette alvorlige og voksende problem; og
SER FREM TIL at drøfte indholdet i december 2005.
SER FREM TIL det historiske første møde mellem parterne i Kyoto-protokollen og vedta-
gelsen af Marrakech-aftalerne, herunder den nært forestående operationalisering af over-
holdelsesmekanismen; TAGER HENSYN TIL parternes forhåbninger, som de kom til
udtryk på det forberedende ministermøde i Ottawa; UDTRYKKER TILFREDSHED MED
tilsagnet på topmødet mellem EU og Canada i juni 2005 om at nå frem til et positivt resul-
tat på mødet i Montreal. EU LOVER derfor sin fulde støtte til den nye formand for COP og
COP/MOP i hans bestræbelser på at nå til enighed, navnlig med hensyn til:
·
at få mekanismen for bæredygtig udvikling til at fungere effektivt,
·
at gøre JI-mekanismen operationel, herunder nedsætte et overvågningsudvalg,
·
femårsprogrammet for arbejdet med de videnskabelige, tekniske og socioøkonomiske
aspekter af følger, sårbarhed og tilpasning i forbindelse med klimaændringer,
·
vejledning for GEF med hensyn til udestående finansieringsspørgsmål.
9.
12953/05 (Presse 255)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.X.2005
10.
GLÆDER SIG OVER de positive, fremadrettede bidrag, der er fremkommet i drøftelserne
om den fremtidige indsats for at imødegå klimaændringer på UNFCCC-seminaret for rege-
ringseksperter i maj 2005; UDTRYKKER TILFREDSHED MED G8-landenes tilsagn om
at gå videre med de globale drøftelser om en langsigtet fælles indsats for at imødegå klima-
ændringer på FN's konference om klimaændringer i december 2005 i Montreal.
ERKENDER, at første partskonference, der tjener som møde for parterne i Kyoto-proto-
kollen, i henhold til protokollens artikel 3, stk. 9, begynder at tage yderligere forpligtelser
for de udviklede lande op til overvejelse mindst syv år før udløbet af den første forpligtel-
sesperiode; og UNDERSTREGER, at COP/MOP derfor bør påbegynde sådanne overvejel-
ser på sit første møde i december 2005 i Montreal; MINDER også OM, at der i henhold til
artikel 9 skal foretages en første revision af Kyoto-protokollen på anden samling i parts-
konferencen, der tjener som møde for parterne i protokollen, og at denne revision skal
koordineres med relevante revisioner i henhold til De Forenede Nationers rammekonven-
tion om klimaændringer.
SER i forbindelse med forberedelsen af COP 11 - COP/MOP 1 FREM TIL at påbegynde
en proces blandt alle parterne i De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændrin-
ger for at undersøge, hvordan gennemførelsen af denne konvention kan bringes videre med
henblik på at nå dens endelige mål ved at fastlægge en post-2012-ordning, bygge på hidti-
dige erfaringer med at imødegå klimaændringer, herunder bl.a. ved hjælp af markedsbase-
rede instrumenter, især fokusere på miljømæssig effektivitet, forbedre omkostningseffek-
tiviteten, udvide deltagelsen under hensyn til de fælles, men differentierede ansvarsområ-
der og respektive kapaciteter, fremme udviklingsmål på en bæredygtig måde, opbygge et
globalt kulstofmarked, udnytte eksisterende teknologiers fulde potentiale og udforske nye
teknologiers potentiale samt gennemføre tilpasning til klimaændringer; og UNDERSTRE-
GER behovet for en klar tidsplan for en sådan proces samt en mekanisme til fremme af
den, der tager hensyn til sagens hastende karakter og behov for at skabe sikkerhed for pri-
vate og offentlige investeringer."
11.
12.
12953/05 (Presse 255)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453478_0014.png
17.X.2005
BEDRE REGULERING
Rådet havde en offentlig debat om, hvordan
bedre regulering
kan bidrage til en mere effektiv miljø-
politik og bedre resultater for miljøet generelt, og hvordan
temastrategierne
i
sjette miljøhandlings-
program
1
kan udgøre en mulighed for at gennemføre principper for
bedre regulering.
Debatten var især koncentreret om følgende punkter:
Rådets rolle som lovgiver i forbindelse med konsekvensanalyser af lovgivningstekster
det bidrag, som andre redskaber til bedre regulering - som f.eks. høring, gennemgang af
modellerne ("screening"), forenkling og tilsyn og rapportering - kan yde til en bedre miljø-
politik
det bidrag, som bedre regulering kan yde til integrationen af miljøhensyn i alle fælles-
skabspolitikker.
Ved debattens afslutning sammenfattede formanden de af delegationerne nævnte hovedpunkter
således
2
:
Redskaber til bedre regulering skal hjælpe Fællesskabet med at nå sine økonomiske, sociale
og miljømæssige mål på en afbalanceret og effektiv måde.
Bedre regulering skal bidrage til integrationen af miljøhensyn i alle fællesskabspolitikker. Vi
har som miljøministre sammen med Europa-Parlamentets Miljøudvalg et stort ansvar for at
gøre dette klart.
1
2
EFT L 242 af 10.9.2002, s. 1.
En række delegationers skriftlige svar findes i
13140/05 REV 1 + ADD 1 + ADD 2.
14
12953/05 (Presse 255)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.X.2005
Derfor kan bedre regulering bidrage til en bedre miljøpolitik og bedre miljøresultater uden at
undergrave vore miljømål. De redskaber, der skal anvendes, er
(1)
effektive og afbalancerede konsekvensanalyser, herunder omkostningerne ved ikke
at gøre noget og langsigtede virkninger
bred høring af interessenterne
forenkling og rationalisering af lovgivningen
praktisk gennemførlige bestemmelser om tilsyn, rapportering og revision.
(2)
(3)
(4)
En grundig konsekvensanalyse foretaget af Kommissionen er et godt udgangspunkt for en
effektiv gennemgang af forslag i de øvrige institutioner.
I overensstemmelse med den "fælles indstilling", som de tre institutioner er ved at udvikle,
bør Rådet foretage sine egne konsekvensanalyser af væsentlige ændringer i Kommissionens
forslag, når det er rimeligt og nødvendigt for lovgivningsprocessen.
Rådet bør samarbejde snævert med Kommissionen og Europa-Parlamentet på en effektiv og
rettidig måde for at sikre bred enighed om konsekvenserne af sådanne ændringer.
Hensynet til konsekvensanalyser erstatter på ingen måde en politisk beslutning i den demo-
kratiske beslutningsproces. Beslutningen om at foretage en konsekvensanalyse i Rådet bør
afspejle en tilgang, hvor behovet for en yderligere analyse står i forhold til de regulerende
virkninger af og formålet med den foreslåede ændring. Konsekvensanalyser bør ikke medfø-
re unødige forsinkelser i lovgivningsprocessen eller misbruges til at modarbejde uønsket
lovgivning eller forringe lovgiverens mulighed for at foreslå ændringer.
Temastrategierne for miljøet under sjette miljøhandlingsprogram udgør en mulighed for at
give gode eksempler på en tilgang til miljølovgivning, der er baseret på principper om bedre
regulering.
Det er ønskeligt, at der finder andre bredere drøftelser om bedre regulering sted i Rådet for
fremtiden. Temastrategierne som helhed, tilsyn og rapportering og tilgange til sam- og selv-
regulering kan være emner for drøftelser.
12953/05 (Presse 255)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453478_0016.png
17.X.2005
EVENTUELT
Rådet blev orienteret om:
en meddelelse fra Kommissionen om mindskelse af klimapåvirkningerne fra luftfarten
(12790/05)
Kommissionen forelagde sin meddelelse, hvori det foreslås at integrere luftfarten i EU's
emissionshandelsordning
1
for at medvirke til opfyldelsen af emissionsbegrænsningerne i
henhold til Kyoto-protokollen.
EU-strategien for bæredygtig udvikling
Kommissionen orienterede Rådet om sin kommende meddelelse om revisionen af EU-
strategien for bæredygtig udvikling, der skal vedtages i december.
5. møde i det ibero-amerikanske forum af miljøministre - den 21.-22. september 2005 i
Colón, Panama (13198/05)
Den spanske og den portugisiske delegation redegjorde kort for resultaterne af minister-
mødet, idet de henviste til de tre spørgsmål, der var blevet drøftet: klimaændringer, inte-
greret forvaltning af vandressourcer og affaldshåndtering.
europæiske perspektiver for fremtidig anvendelse af genetisk modificerede organismer
(13247/05) og genetisk modificerede organismer: beslutningsproces (13254/05)
Den danske delegation anmodede om, at begrænsninger og muligheder i relation til anven-
delse af GMO-teknologi tages op til drøftelse på næste samling i Rådet (miljø). Den luxem-
bourgske delegation ønskede, at beslutningsprocessen for EU-tilladelser overvejes yder-
ligere.
1
Direktiv 2003/87/EF (EUT L 275 af 25.10.2003, s. 32).
16
12953/05 (Presse 255)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17.X.2005
miljøforskning i forbindelse med EU's 7. rammeprogram for forskning, teknologisk udvik-
ling og demonstration (13216/05)
Den nederlandske delegation understregede betydningen af også at anvende 7. ramme-
program til finansiering af miljørelateret forskning, især med henblik på miljøinnovation.
de næste skridt i forbindelse med ordningen for handel med emissioner (13226/05)
Den polske delegation slog til lyd for snarlig revision af direktivet om en ordning for
handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Fællesskabet med henblik på forberedelsen
af anden nationale tildelingsplan (2008-2012) og pegede på en række områder, som efter
dens mening bør revideres.
12953/05 (Presse 255)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453478_0018.png
17.X.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
MILJØ
Ozonlaget - Forhandlinger om Montreal-protokollen
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til på vegne af EU at føre forhand-
linger om ændringer og tilpasninger til Montreal-protokollen om stoffer, der nedbryder ozonlaget.
Det 17. møde mellem protokollens parter finder sted den 12.-16. december 2005 i Dakar.
EKSTERNE FORBINDELSER
Euro-Middelhavs-topmødet - Adfærdskodeks vedrørende bekæmpelse af terrorisme
Rådet godkendte et udkast til en Euro-Middelhavs-adfærdskodeks vedrørende bekæmpelse af ter-
rorisme med henblik på topmødet i anledning af Euromed-tiårsdagen, der finder sted den
27.-28. november i Barcelona.
Forhandlingerne med Middelhavspartnerne fortsætter.
Forbindelserne med Ukraine
Rådet vedtog EU's holdning med henblik på ottende møde i Samarbejdsudvalget EU-Ukraine og en
afgørelse om den holdning, EU skal indtage i samarbejdsudvalget, til revisionen af den aktuelle
struktur i underudvalgene (12079/05).
Mødet finder sted den 19. oktober 2005 i Kiev.
12953/05 (Presse 255)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453478_0019.png
17.X.2005
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EU's krisestyringsøvelse 2006
Rådet godkendte øvelsesspecifikationer for EU's krisestyringsøvelse 2006.
Denne øvelse retter sig særligt mod EU's overordnede krisestyring med civile og militære instru-
menter som led i en hurtig reaktion.
Ny særlig repræsentant i Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien
Rådet vedtog en fælles aktion om udnævnelse af Erwan Fouéré til Den Europæiske Unions nye
særlige repræsentant (EUSR) i Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien fra 1. novem-
ber 2005. Hans mandat løber indtil den 28. februar 2006. (12148/05,
se også fælleserklæringen fra
den højtstående repræsentant Javier Solana og kommissær Olli Rehn, S 337/05, på
http://ue.eu.int/solana).
Erwan Fouéré afløser Michael Sahlin som EU's særlige repræsentant. EU har haft en særlig repræ-
sentant i Skopje siden 2001.
Mandatet for EU's særlige repræsentant er baseret på EU's politiske mål, som er at bidrage til kon-
solideringen af den fredelige politiske proces og den fulde gennemførelse af Ohrid-rammeaftalen og
således fremme yderligere fremskridt i retning af europæisk integration gennem stabiliserings- og
associeringsprocessen. EU's særlige repræsentant har ansvaret for gennemførelsen af mandatet og
handler under den højtstående repræsentants myndighed og under dennes operationelle ledelse.
Denne fælles aktion ophæver fælles aktion 2005/589/FUSP.
Erwan Fouéré udøver også hvervet som chef for Europa-Kommissionens delegation i Skopje.
12953/05 (Presse 255)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453478_0020.png
17.X.2005
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Haiti - AVS-lande - Finansiel bistand
Rådet vedtog en afgørelse om forlængelse af den finansielle bistand til Haiti, der blev delvis stillet i
bero i 2001 (12336/05).
Med denne afgørelse genoptager EU fuldt ud samarbejdet med Haiti og ophæver afgørelse
2001/131/EF om at afslutte konsultationsproceduren med Haiti i henhold til AVS-EF-partner-
skabsaftalen (artikel 96).
BESKATNING
Moms - Foranstaltninger til gennemførelse af EU's fælles regler
Rådet vedtog en forordning om foranstaltninger til gennemførelse af det fælles merværdiafgifts-
system (11384/05).
Forordningen fastsætter visse aspekter af det grundlæggende momsdirektiv ("sjette momsdirektiv":
77/388/EØF) med det formål at sikre, at anvendelsen af momsordningen stemmer bedre overens
med målsætningen for det indre marked i de tilfælde, hvor der forekommer eller risikerer at fore-
komme forskelle i gennemførelsen, der er uforenelige med et velfungerende indre marked.
De nye foranstaltninger, der træder i kraft i juli 2006, har til formål at sikre en præcisering af moms-
loven, navnlig med hensyn til:
·
leveringsstedet, og derfor beskatningsstedet, for forskellige typer varer og ydelser
·
momsfritagelse for visse varer og ydelser
·
beskatningsgrundlaget
·
definitionen af elektronisk leverede ydelser
·
regnskabsmæssige detaljer for forenklede ordninger for momsopkrævning foretaget af ikke-EU-
leverandører af elektroniske tjenesteydelser.
12953/05 (Presse 255)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453478_0021.png
17.X.2005
DET INDRE MARKED
Farlige stoffer - Dæk - Anvendelse af polycykliske aromatiske kulbrinter
Rådet vedtog et direktiv om begrænsning af anvendelse af polycykliske aromatiske kulbrinter
(PAH'er) i blødgøringsmidler til gummi og dæk på EU-markedet (3641/05).
Formålet med direktivet, som ændrer direktiv 76/769/EØF, er at opnå et højt beskyttelsesniveau for
menneskers sundhed og miljøet ved at fastsætte grænser for anvendelsen af PAH'er ved fremstilling
af dæk for at nedbringe afgivelsen af disse stoffer til miljøet.
Dæk til personbiler, lastbiler, landbrugskøretøjer og motorcykler bør regummieres med gummi
indeholdende blødgøringsmidler med lavt indhold af PAH efter den 1. januar 2010.
Ved fremstilling af dæk benyttes der blødgøringsmidler, der kan indeholde PAH'er, som er klassi-
ficeret som kræftfremkaldende og toksiske. Under produktionsprocessen kan PAH'erne blive ind-
arbejdet i gummimassen og kan derfor være til stede i varierende mængde i det færdige produkt.
Genforsikringsvirksomhed - Indførelse af regelrammer i EU*
Rådet vedtog et direktiv om indførelse af regelrammer for genforsikringsvirksomhed i EU
(3639/05,
13116/05 ADD1).
Direktivet fastsætter de nødvendige minimumsbetingelser for at opnå officiel tilladelse til at udøve
genforsikringsvirksomhed. Ifølge betingelserne skal selskaber have en bestemt retlig form, og de
skal endvidere fremlægge en driftsplan og råde over en minimumsgarantifund.
Direktivet følger samme harmoniserede fremgangsmåde som den, der allerede benyttes inden for
direkte forsikring, og som sikrer gensidig anerkendelse af tilladelser og tilsynsordninger mellem
medlemsstaterne. Det finder anvendelse på alle selskaber, som udelukkende udøver genforsikrings-
virksomhed.
EU's direktiver om livsforsikring, skadesforsikring og forsikringsgrupper tilpasses i tråd med til-
synsreglerne for genforsikringsselskaber.
For yderligere oplysninger se pressemeddelelse
13386/05.
12953/05 (Presse 255)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453478_0022.png
17.X.2005
ENERGI
Traktaten om energifællesskabet
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse af traktaten om energifællesskabet, som finder sted den
25. oktober i Athen. Rådet vil vedtage en afgørelse om indgåelse af denne traktat på et senere tids-
punkt, når Europa-Parlamentet har afgivet samstemmende udtalelse.
Formålet med traktaten er at oprette et integreret marked for naturgas og elektricitet i Sydøsteuropa
mellem Det Europæiske Fællesskab og landene i området.
12953/05 (Presse 255)
22
DA