Europaudvalget 2005-06
2688 - Økofin Bilag 2
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
1. november 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 4. november 2005 –
dagsordenspunkt rådsmøde (økonomi- og finansministre) den 8. november
2005 – vedlægges Finansministeriets supplerende notat vedrørende
dagsordenspunkt 7.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
31. oktob
Supplerende samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 8. november
2005
Dagsordenspunkt 7:
Budgetmæssige aspekter af sukkerreformen med
udgangspunkt i AGRIFIN-rapport
KOM(2005)263, KOM(2005)266
Resumé: Tyskland har ønsket en drøftelse af de budgetmæssige aspekter af sukkerreformen
på rådsmødet (ECOFIN) den 8. november 2005. Drøftelsen vil bl.a. tage udgangspunkt
i drøftelserne af reformen i rådsarbejdsgruppen AGRIFIN.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2005) 263 af 22. juni 2005 fremsendt forslag
til Rådets forordning om den fælles markedsordning for sukkersektoren,
forslag til ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse
af fælles regler for direkte støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger
for landbrugere og forslag til Rådets forordning om etablering af en
midlertidig ordning for omstrukturering af sukkerindustrien i EU og ændring
af Rådets forordning (EF) 1258/1999 om finansiering af den fælles
landbrugspolitik. I sammenhæng hermed har Kommissionen endvidere
fremlagt forslag KOM (2005) 266 om kompenserende foranstaltninger som
følge af de økonomiske konsekvenser af reformen for de AVS-lande, der er
omfattet af sukkerprotokollen til Cotonou-aftalen.
En drøftelse af sukkerreformens budgetmæssige aspekter er sat på
dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. november 2005. Drøftelsen er
ønsket sat på dagsordenen af Tyskland.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Formål og indhold
Sukkerreformen har via en større markedsorientering til formål at gøre
sukkersektoren bæredygtig og herved at opfylde internationale forpligtelser
under samtidig hensyntagen til stabiliteten for henholdsvis forbrugere og for
de berørte landbrugere. Dette skal overordnet ske ved hjælp af følgende
elementer: En reduktion af mindsteprisen for sukker, en frivillig
omstruktureringsordning med et incitament for de mindst effektive
sukkerfabrikanter til at afgive kvote, samt ved ydelsen af kompensation til
roe-dyrkerne. Kommissionen har endvidere fremlagt forslag KOM (2005)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
266 om kompenserende foranstaltninger som følge af de økonomiske
konsekvenser af reformen for de berørte AVS-lande.
De budgetmæssige aspekter har været drøftet i rådsarbejdsgruppen
AGRIFIN.
Reformen påvirker dels udgiftskategori 1 (landbrugsudgifter), dels
indtægtsbudgettet og endelig udgiftskategori 4 (eksterne foranstaltninger).
For kategori 1 er effekten næsten budgetneutral, med en forventet årlig
merudgift på ca. 22 mio. euro. For indtægtssiden indebærer reformen et fald i
EU’s indtægter på ca. 382 mio. euro årligt. Hertil kommer konsekvenserne
for udgiftskategori 4 som følge af forslaget om ledsageforanstaltningerne til
AVS-landene, hvor udgiften er sat til 40 mio. € i forslag til EU’s budget for
2006, med et muligt højere niveau fra 2007.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse til selve sukkerreformforslaget foreligger
endnu ikke. Parlamentets udtalelse er planlagt afgivet på Parlamentets
plenarsamling i januar 2006.
Økonomiske og lovgivningsmæssige konsekvenser
Drøftelsen har ikke lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser.
Høring
Spørgsmålet vedr. de finansielle aspekter har ikke separat været sendt i
høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet om de finansielle aspekter af sukkerreformen har ikke tidligere
separat været forelagt Folketingets Europaudvalg, men er indgået i
forelæggelsen vedrørende henholdsvis selve sukkereformen og forslaget vedr.
ledsageforanstaltninger for AVS-landene.
Selve forslaget til sukkerreform har været forelagt Folketingets Europaudvalg
den 14. oktober 2005 i forbindelse med forelæggelse af rådsmødet (landbrug
og fiskeri) den 24.-25. oktober 2005, jf. samlenotat af 6. oktober 2005.
Forslaget har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg den 15. juli
2005 i forbindelse med forelæggelse af rådsmødet (landbrug og fiskeri) den
18. juli 2005, jf. samlenotat af 7. juli 2005. Der er oversendt nærhedsnotat til
Folketingets Europaudvalg den 4. juli 2005 og grundnotat den 14. juli 2005.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri.
Der er oversendt samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender
og eksterne forbindelser) den 7. november 2005 om forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af ledsageforanstaltninger
for sukkerprotokollande, der påvirkes af reformen af EU’s sukkerordning til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Folketingets Europaudvalg den 27. oktober 2005, og der er oversendt
grundnotat om forslaget den 14. juli 2005.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen arbejder for den størst mulige grad af budgetneutralitet, herunder
at udgiften til de enkelte elementer af sukkerreformen skal ses samlet.
Andre landes holdninger
Drøftelserne i AGRIFIN har særligt været koncentreret om tyske
synspunkter om øget budgetneutralitet. Det forventes, at flere lande vil
kunne støtte vigtigheden af budgetneutralitet.