Europaudvalget 2005-06
2688 - Økofin
Offentligt
226295_0001.png
Skatteministeriet
Finansministeriet
Notat
Besvarelse af spørgsmål 2688 (Økofin) – delspørgsmål 1 – stillet
af Folketingets Europaudvalg den 8. november 2005
Spørgsmål 1:
Finansministeren bedes – som lovet på Europaudvalgsmødet d. 4. november 2005
– sende et notat om undersøgelser af beskæftigelsesmæssige effekter af differenti-
eret moms på arbejdskraftintensive ydelser.
Svar:
Beskæftigelsesvirkninger af momsdifferentiering
Differentierede momssatser, der favoriserer en sektor på bekostning af andre, ved
at flytte den samlede beskatning, kan ikke forventes at øge den samlede beskæfti-
gelse ud over en kort årrække, og kan på langt sigt højst flytte beskæftigelse fra
nogle sektorer til andre.
Forudsætningen for højere beskæftigelse i sektorer, der opnår nedsat moms, er at
forbrugerpriserne på de pågældende ydelser afdæmpes. Kommissionens undersø-
gelser af tidligere selektive momsnedsættelser viser, jf. bilag 1, at det ikke eller kun
i begrænset omfang har været tilfældet, idet virkningen primært synes at have væ-
ret højere avancer i de berørte sektorer. Der er således ikke tale om en konkurren-
ceneutral generel skatteændring, men en selektiv nedsættelse for enkeltsektorer,
der derved får mulighed for at bevare sine markedsandele selv om priserne ekskl.
moms sættes op.
I det omfang en selektiv momsnedsættelse reelt medfører lavere forbrugerpriser
på de berørte produkter vil sammensætningen af det private forbrug ændre sig til
fordel for forbruget af de berørte produkter. Det vil øge beskæftigelsen i de berør-
te sektorer og reducere beskæftigelsen i andre sektorer. På kort sigt kan denne
substitution øge den samlede beskæftigelse, såfremt momsnedsættelsen vedrører
såkaldt arbejdskraftintensive lokale ydelser. Det skyldes at forbruget derved flyttes
fra bl.a. varer med et forholdsvis højt importindhold til serviceydelser med et lavt
importindhold. En sådan differentiering af momssatserne virker således som en
subsidiering (indirekte statsstøtte) af indenlandsk produceret service. Forskellen i
importindholdet er således reelt den vigtigste årsag til at lokale tjenesteydelser kan
blive opfattet som værende mere ”arbejdskraftintensive” end andre sektorer.
30. november 2005
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
På længere sigt afhænger den samlede beskæftigelse af strukturen på arbejdsmar-
kedet og den samlede beskæftigelse kan ikke på længere sigt forventes at blive
forøget af en sådan flytning af aktivitet mellem erhvervene.
Evt. gunstige effekter af en selektiv momsnedsættelse på arbejdsmarkedets struk-
tur kan højst være indirekte og gælde i det tilfælde at kompetencekravene til be-
skæftigede i sektorer med selektiv momsnedsættelse er systematisk og betydeligt
mindre end i andre sektorer. Det er ikke tilfældet generelt for serviceerhverv
sammenlignet med de vareproducerende erhverv. Eventuelle effekter kan ikke
sammenlignes med effekter af aktiv arbejdsmarkedspolitik, som er målrettet per-
soner, der alternativt kan have svært ved at finde beskæftigelse. Selektive moms-
nedsættelser vil blot flytte den generelle efterspørgsel efter de bedst kvalificerede
jobansøgere fra nogle sektorer til andre.
En evt. kortsigtet forøgelse af beskæftigelsen i det land der anvender selektivt
nedsatte momssatser sker i kraft af substitution fra import til indenlandsk produk-
tion, jf. ovenfor. Beskæftigelsesforøgelsen i det land, der anvender differentierede
momssatser finder dermed sted på bekostning af beskæftigelsen i andre lande.
Langt hovedparten af de enkelte europæiske landes udenrigshandel er handel med
andre europæiske lande. Såfremt alle de europæiske lande derfor samtidigt gen-
nemfører selektive momsnedsættelser på lokalt producerede serviceydelser vil
også den eventuelle kortsigtede forøgelse af beskæftigelsen i praksis være stort set
fraværende, idet alle landene i så fald vil mærke substitutionen fra import til inden-
landsk produktion som et tilsvarende bortfald af eksport. Den tilbageværende
generelle beskæftigelseseffekt vil i en sådan situation også på kort sigt være be-
grænset til en flytning af aktivitet og beskæftigelse fra især industriproduktion til
indenlandsk produceret service.
Velfærdsvirkninger af differentierede momssatser
Selektive momsnedsættelser medfører en skattemæssig forvridning af forbruget
bort fra den sammensætning forbrugerne ville have valgt ved en neutral moms.
Det medfører et velfærdstab. Et sådant tab kan principielt også gøre sig gældende
i forhold til punktafgiftsbelagte varer, men sådanne afgifter er imidlertid oftest
begrundet med hensyn til miljø, sikkerhed og sundhed mv.
Der er væsentligt større administrative byrder og omkostninger for virksomheder-
ne og det offentlige i forbindelse med administration af et system med flere satser.
Eksempelvis er omkostningerne til administration af det svenske differentierede
momssystem omkring 4 gange større end de sammenlignelige administrative om-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
226295_0003.png
3
kostninger i Danmark, når der korrigeres for forskellen mellem størrelsen af lan-
denes økonomi.
1
Forskellige momssatser vil desuden indebære afgrænsningsproblemer og muliggø-
re omklassificering af ydelser samt skattespekulation med henblik på at spare
moms. Det kan især gælde for reparationsydelser, hvor det kan være svært nøjag-
tigt at afgrænse serviceydelsen fra prisen på de medgående materialer og hvor re-
paration er en tæt substitut til at købe et fabrikslavet produkt.
Et hovedproblem ved selektive momsnedsættelser er at det ikke er muligt at ud-
forme objektive kriterier for hvilke ydelser der bør være omfattet. Det er som
følge heraf erfaringen fra lande med selektive momsnedsættelser, at der er et lø-
bende pres fra producenter af mange forskellige varer og tjenester for også at bli-
ve omfattet af sådanne selektive nedsættelser. For den enkelte sektor har en selek-
tiv momsnedsættelse langt større effekt på de mulige avancer end effekterne af en
sammenlignelig generel momsnedsættelse, som er konkurrenceneutral og hvor
fordelene derved kommer forbrugerne til gode.
Endelig rummer muligheder for selektive momsnedsættelser betydelige risici for
de offentlige finanser og et pres for at finde finansiering på anden vis.
Tidligere undersøgelser
I midten af 1990’erne blev der i Danmark udført omfattende undersøgelser af
spørgsmålet om virkningerne af selektive momsnedsættelser, bl.a. i tilknytning til
”Kommissionen om fremtidens beskæftigelses- og erhvervsmuligheder”
2
.
1
De svenske virksomheder skal administrere tre forskellige momssatser og det formodes at være en af de væsentligste
årsager til at de administrative omkostninger på samfundsniveau er markant højere i Sverige end i Danmark. (godt 2.010
mio.kr. i Sverige mod 350 i Danmark.), jf. Erhvervs- og Selskabsstyrelsens publikationer vedrørende virksomhedernes
administrative byrder fra 2004 og 2005.
2
Se bl.a. ”Velstand og Velfærd”, bilag 7, Erhvervsministeriet, maj 1995
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Bilag 1. Kommissionens evalueringsrapport [KOM(2003) 309 endelig] om
differentierede momssatser på arbejdskraftintensive tjenesteydelser
Arbejdskraftintensive ydelser er ikke et veldefineret begreb, men forstås som regel
som en ydelse, der kræver en forholdsvis stor anvendelse af arbejdskraft, herunder
relativt kortuddannet arbejdskraft.
EU-ordningen med nedsatte momssatser for visse arbejdskraftintensive ydelser,
der oprindeligt blev indført som et to-årigt forsøg i 2000-2001, afgrænser de ar-
bejdskraftintensive ydelser til:
- Småreparationer af cykler, sko, lædervarer, tøj og linned
- Reparation og renovering af private boliger
- Vinduespudsning
- Pleje i hjemmet
- Frisørvirksomhed
Kommissionens undersøgelse vedrører alene effekter på beskæftigelsen i de kon-
kret berørte sektorer og omfatter ikke effekterne på den samlede beskæftigelse.
For at en momsnedsættelse i en konkret sektor skal føre til øget beskæftigelse i
denne sektor i antal personer er der flere forudsætninger, der skal opfyldes:
1. prisen på den pågældende ydelse skal falde tilstrækkeligt til at efterspørgs-
len stiger
2. efterspørgslen skal føre til øget produktion
3. den øgede produktion skal produceres af nyansatte. Produktivitetsstignin-
ger eller længere arbejdstid for de allerede beskæftigede leder ikke til flere
beskæftigede i antal individer.
Kommissionens evalueringsrapport har på baggrund af medlemsstaternes prisun-
dersøgelser fastslået, at de foretagne momsnedsættelser i lande, der har anvendt
ordningerne, aldrig er slået fuldt igennem på forbrugerpriserne – hvis der har væ-
ret en prisnedsættelse, har den været af forbigående karakter. Således har moms-
nedsættelsen primært øget avancen på tjenesteydelserne. Kommissionen konklu-
derer, at ordningen, som følge heraf ikke virker efter direktivets hensigt.
Der har været konstateret en øget efterspørgsel af tjenesteydelser fra husholdnin-
gerne. Imidlertid skyldes dette bl.a. en vækst i husholdningernes disponible ind-
komst og en række andre tiltag især på skatteområdet – som er uafhængig af
momsnedsættelserne på tjenesteydelserne. Det har ikke været muligt at isolere
efterspørgselseffekten af momsnedsættelserne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
226295_0005.png
5
Frankrig og Italien har anført, at momsnedsættelsen inden for reparation og reno-
vering af boliger har ledt til en forholdsvis stor jobskabelse
3
. Men Kommissionen
bemærker at deres opgørelser udelader en række relevante faktorer i denne evalue-
ring.
4
Dertil kommer, at de direkte omkostninger ved at skabe ét job er særdeles
høje
5
.
Til trods for at nogle medlemslande har ført en målrettet beskæftigelsespolitik,
navnlig i bygge- og anlægssektoren, har brancherne haft vanskeligt ved at ansætte
nye medarbejdere og øget overarbejdet.
Samlet set er der ikke noget der tyder på en signifikant beskæftigelsesvirkning af
momsnedsættelsen i de sektorer, der har været omfattet af nedsatte momssatser.
I forhold til det andet mål med forsøgsordningen – at reducere sort arbejde – fast-
slår Kommissionen, at forsøget kun kan tænkes at have effekt for de registrerede
virksomheder, hvis aktivitet til dels har form af sort arbejde. For andre vil en
momsnedsættelse ikke give tilstrækkeligt incitament til at forlade undergrunds-
økonomien, da de heller ikke betaler skatter, sociale bidrag mv.
Kommissionen konkluderer, at det ikke har været muligt at påvise at ordningen
har ført til mindre sort arbejde. Det er vanskeligt at evaluere, da aktiviteterne pr.
definition unddrager sig enhver angivelsespligt.
3
I størrelsesordenen 40.000 jobs i Frankrig (ca. 0,1 pct. af arbejdsstyrken) og 65.000 jobs i Italien (ca. 0,2 pct. af arbejds-
Således tages andre årsager til den øgede jobvækst ikke i betragtning. For Frankrig gælder det, at efterspørgslen er øget
styrken).
4
som følge af en storm i 1999 og gunstige skattemæssige foranstaltninger for byggeriet introduceret i perioden. Desuden er
der en dokumenteret mangel på kvalificeret arbejdskraft i sektoren. Det er derfor uklart, om de nye jobs blev besat. For
Italiens vedkommende er undersøgelsen foretaget af byggesektorens repræsentative erhvervsmæssige organisation og de
omfattende foranstaltninger inden for direkte beskatning er ikke taget ind i analysen.
5
Kommissionen refererer at de direkte omkostninger ved at skabe ét job ifølge den franske rapport var ca. 89.000 euro
årligt (ca. 650.000 kr.).