Europaudvalget 2005-06
2694 - konkurrenceevne
Offentligt
1453488_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
14155/05 (Presse 287)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2694. samling i Rådet
Konkurrenceevne (det indre marked, industri og forskning)
Bruxelles, den 28.-29. november 2005
Formand
Alan JOHNSON,
Det Forenede Kongeriges handels- og in-
dustriminister
Lord SAINSBURY of TURVILLE,
Det Forenede Kongeri-
ges statssekretær for videnskab og innovation
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6715 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
14155/05 (Presse 287)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453488_0002.png
28.-29.XI.2005
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet godkendte en generel delindstilling til EU's syvende rammeprogram for
forskning og tekno-
logisk udvikling:
EF (2007-2013) og Euratom (2007-2011). Budgettet for programmet vil blive
fastlagt, når der er opnået enighed om EU's budgetmæssige rammer for perioden 2007-2013.
Rådet vedtog konklusioner om
forskning og innovation
og om initiativet vedrørende "bedre
regu-
lering"
samt retningslinjer, der var blevet godkendt på tredje møde i Rumrådet (EU og Det Euro-
pæiske Rumagentur) om
global miljø- og sikkerhedsovervågning.
Rådet vedtog også uden debat en forordning om fastsættelse af en ny toldsats for
bananimporten.
14155/05 (Presse 287)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453488_0003.png
28.-29.XI.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
SYVENDE RAMMEPROGRAM FOR FORSKNING.................................................................... 8
FORSKNING OG INNOVATION, VÆKST OG BESKÆFTIGELSE -
Rådets konklusioner
......... 9
EUROPÆISK RUMPOLITIK ...................................................................................................... 13
INDUSTRIPOLITIK .................................................................................................................... 16
BEDRE REGULERING ............................................................................................................... 18
Rådets konklusioner............................................................................................................. 18
Konsekvensanalyser............................................................................................................. 22
KEMIKALIELOVGIVNING: REACH......................................................................................... 23
RAMMEPROGRAM FOR KONKURRENCEEVNE OG INNOVATION ................................... 24
TJENESTEYDELSER I DET INDRE MARKED......................................................................... 25
EUROPÆISK AFTALERET ........................................................................................................ 27
Rådets konklusioner............................................................................................................. 27
HANDLINGSPROGRAM FOR SUNDHED OG FORBRUGERBESKYTTELSE ....................... 30
EVENTUELT ............................................................................................................................... 31
Lissabon-strategien for økonomisk reform ........................................................................... 31
Udviklingen i turismen i Europa efter udvidelsen................................................................. 31
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DET INDRE MARKED
1
Selskabsret - Aktieselskaber ............................................................................................................................32
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
14155/05 (Presse 287)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.-29.XI.2005
FORSKNING
Intelligente fremstillingssystemer - Fornyelse af samarbejdsaftaler...................................................................32
EKSTERNE FORBINDELSER
Den Demokratiske Republik Congo - Restriktive foranstaltninger ....................................................................33
Ukraine - destruktion af håndvåben..................................................................................................................33
Mauritanien - Anmodning om konsultationer ...................................................................................................34
Forbindelserne med USA - Transatlantisk økonomisk integration og vækst ......................................................34
DEN FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Terrorismebekæmpelse - Restriktive foranstaltninger over for visse personer og enheder..................................34
HANDELSPOLITIK
Ny EU-told på import af bananer .....................................................................................................................35
TRANSPORT
Aftale om lufttrafik med Ukraine.....................................................................................................................35
14155/05 (Presse 287)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453488_0005.png
28.-29.XI.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Marc VERWILGHEN
Marie-Dominique SIMONET
Benoit CEREXHE
Økonomiminister og minister for energi, udenrigshandel
og videnskabspolitik
Minister for forskning, ny teknologi og eksterne forbindel-
ser (regionen Vallonien)
Minister i regeringen for hovedstadsregionen Bruxelles,
med ansvar for beskæftigelse, økonomi, forskning, brand-
bekæmpelse og akut lægehjælp
Vicepremierminister, med ansvar for økonomiske spørgs-
mål
Viceudenrigsminister, med ansvar for uddannelse, ung-
dom og sport
Miljøminister og minister for nordisk samarbejde
Minister for videnskab, teknologi og udvikling
Økonomi- og erhvervsminister
Forbundsminister for miljø, naturbeskyttelse og reaktor-
sikkerhed
Statssekretær, Forbundsministeriet for Uddannelse og
Forskning
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og Arbej-
de
Uddannelses og videnskabsminister
Økonomi- og kommunikationsminister
Statssekretær for økonomi- og finansspørgsmål
Minister for industri, turisme og handel
Undervisnings- og videnskabsminister
Statssekretær for spørgsmål vedrørende Den Europæiske
Union
Viceminister med ansvar for Europaspørgsmål
Viceminister med ansvar for videregående uddannelse og
forskning
Viceminister, Ministeriet for Erhvervspolitik, Handel og
Beskæftigelse, med særligt ansvar for handelsspørgsmål
Minister for uddannelse, universiteter og forskning
Erhvervsminister
Minister uden portefølje med ansvar for fællesskabspolitik
Viceminister for uddannelse, universiteter og forskning
Minister for handel, industri og turisme
Uddannelses- og videnskabsminister
Statssekretær, Økonomiministeriet
Den Tjekkiske Republik:
Martin JAHN
Petr KOLÁŘ
Danmark:
Connie HEDEGAARD
Helge SANDER
Bendt BENDTSEN
Tyskland:
Sigmar GABRIEL
Wolf-Michael CATENHUSEN
Georg Wilhelm ADAMOWITSCH
Estland:
Mailis REPS
Edgar SAVISAAR
Grækenland:
Christos FOLIAS
Spanien:
José MONTILLA AGUILERA
María Jesús SANSEGUNDO GÓMEZ DE CADIÑANOS
Alberto NAVARRO GONZÁLEZ
Frankrig:
Catherine COLONNA
François GOULARD
Irland:
Michael AHERN
Italien:
Letizia MORATTI
Claudio SCAJOLA
Giorgio LA MALFA
Guido POSSA
Cypern:
Yiorgos LILLIKAS
Letland:
Ina DRUVIETE
Kaspars GERHARDS
14155/05 (Presse 287)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453488_0006.png
28.-29.XI.2005
Litauen:
Kęstutis DAUKŠYS
Raimundas MOCKELIŪNAS
Luxembourg:
François BILTGEN
Octavie MODERT
Økonomiminister
Viceminister for uddannelse og videnskab
Arbejds- og beskæftigelsesminister, minister for kultur,
videregående uddannelse og forskning samt minister for
trossamfund
Statssekretær for forbindelserne med Parlamentet, statsse-
kretær for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling samt
statssekretær for kultur, videregående uddannelse og
forskning
Minister for økonomi og udenrigshandel samt sportsmini-
ster
Minister uden portefølje med ansvar for Europa-spørgsmål
Statssekretær
Minister for konkurrenceevne og kommunikation
Økonomiminister
Minister for undervisning, kultur og videnskab
Minister for udenrigshandel
Forbundsminister for undervisning, videnskab og kultur
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Økonominister
Understatssekretær
Minister for videnskab, teknologi og videregående uddan-
nelse
Statssekretær for handel, tjenesteydelser og forbrugerbe-
skyttelse
Statssekretær, Ministeriet for Videregående Uddannelser,
Videnskab og Teknologi
Statssekretær, Økonomiministeriet
Undervisningsminister
Statssekretær, Økonomiministeriet
Handels- og industriminister
Minister for uddannelse, forskning og kultur
Erhvervsminister
Handels- og industriminister
Statssekretær for videnskab og innovation
Statssekretær for konkurrenceevne
Jeannot KRECKÉ
Ungarn:
Etele BARÁTH
Miklós BODA
Malta:
Censu GALEA
Nederlandene:
Laurens Jan BRINKHORST
Maria van der HOEVEN
Karien van GENNIP
Østrig:
Elisabeth GEHRER
Martin BARTENSTEIN
Polen:
Piotr Grzegorz WOŹNIAK
Marcin KOROLEC
Portugal:
José MARIANO GAGO
Fernando SERRASQUEIRO
Slovenien:
Janez MO�½INA
Andrijana STARINA KOSEM
Slovakiet:
Martin FRONC
László POMOTHY
Finland:
Mauri PEKKARINEN
Sverige:
Leif PAGROTSKY
Thomas ÖSTROS
Det Forenede Kongerige:
Alan JOHNSON
Lord SAINSBURY of TURVILLE
Barry GARDINER
14155/05 (Presse 287)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453488_0007.png
28.-29.XI.2005
Kommissionen:
Günter VERHEUGEN
Stavros DIMAS
Janez POTOČNIK
Markos KYPRIANOU
Charlie McCREEVY
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Ekaterina VITKOVA
Nina RADEVA
Rumænien:
Anton ANTON
Zsolt BOGOS
Adrian CIOCANEA
Viceminister for videnskab og uddannelse
Viceminister for økonomi og energi
Statssekretær, Uddannelses- og Forskningsministeriet
Statssekretær
Statssekretær
14155/05 (Presse 287)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453488_0008.png
28.-29.XI.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
SYVENDE RAMMEPROGRAM FOR FORSKNING
Rådet godkendte med stort flertal en generel delindstilling
1
til syvende rammeprogram for forskning
og teknologisk udvikling: EF (2007-2013) og Euratom (2007-2011).
Den generelle delindstilling vil være et grundlag for de fremtidige drøftelser efter Europa-
Parlamentets udtalelse og i lyset af resultaterne af forhandlingerne om EU's finansielle overslag for
2007-2013.
Rådets debat fandt sted på grundlag af en kompromistekst fra formandskabet. Den var koncentreret
om følgende spørgsmål:
– tilstrækkelig støtte til små og mellemstore virksomheders deltagelse i forskningsprojekter
– gennemførelsesordningerne for det kommende Europæiske Forskningsråd
Det er hensigten, at det syvende rammeprogram skal være et vigtigt redskab til gennemførelse af
EU's prioriterede mål, der er at øge potentialet for økonomisk vækst og styrke Europas konkurren-
ceevne ved at investere i viden, innovation og menneskelig kapital. De detaljerede bestemmelser for
gennemførelse af syvende rammeprogram findes i særprogrammerne og i reglerne for deltagelse,
som Rådet skal drøfte enkelthederne i.
1
En "generel delindstilling" er en metode til at fastlægge resultater af Rådets drøftelser om ik-
ke-budgetmæssige elementer, der er knyttet til de igangværende forhandlinger om EU's finan-
sielle overslag for perioden 2007-2013. Dermed er muligheden åben for at tilpasse godkendte
dele af et forslag, hvis dette viser sig nødvendigt, efter at der er opnået enighed om budgetbe-
løbene.
8
14155/05 (Presse 287)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453488_0009.png
28.-29.XI.2005
FORSKNING OG INNOVATION, VÆKST OG BESKÆFTIGELSE -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
1.
ERINDRER OM Det Europæiske Råds opfordring på forårsmødet 2005 til, at der igen sæt-
tes gang i Lissabon-processen, herunder navnlig konklusionerne om den centrale rolle, som
forskning og innovation spiller for bæredygtig vækst og beskæftigelse på lang sigt
1
, der
bekræftede Rådets konklusioner om disse nøglespørgsmål for den europæiske konkurren-
ceevne
2
;
NOTERER SIG de seneste meddelelser fra Kommissionen om gennemførelse af Lissabon-
strategien
3
, navnlig "Mere forskning og innovation – investering i vækst og beskæftigelse:
en fælles strategi (2005-2007)
4
"; tager hensyn til Rådets resolution af 22. september 2003
om "investering i forskning med henblik på europæisk vækst og konkurrenceevne"
5
;
UNDERSTREGER hvor afgørende vigtigt det er at forbedre Europas forsknings-, innova-
tions- og teknologioverførselskapacitet af hensyn til konkurrenceevnen på verdensplan og
for at skabe øget vækst og beskæftigelse, navnlig gennem mobilisering af det videnskabe-
lige, teknologiske og innovative ekspertpotentiale i hele Den Europæiske Union;
LÆGGER VÆGT PÅ, at det på alle niveauer, såvel fællesskabs- som nationalt og regio-
nalt, er nødvendigt at stille flere midler til rådighed fra den offentlige og den private sektor
for at nå Barcelona-investeringsmålet om 3% af Fællesskabets BNP til forskning, hvorfra
to tredjedele af investeringerne skal komme fra erhvervslivet, og støtte øget kapacitet inden
for innovation, navnlig blandt SMV;
2.
3.
4.
1
2
3
4
5
Formandskabets konklusioner, Det Europæiske Råd i Bruxelles, 22.-23. marts 2005,
dok. 7619/1/05.
Bidrag fra Rådet til Det Europæiske Råds forårsmøde 2005, dok. 7134/05.
Meddelelser fra Kommissionen: "En fælles indsats for vækst og beskæftigelse: Fællesskabets
Lissabon-program", 11618/05 - KOM(2005) 330; "Gennemførelse af Fællesskabets Lissabon-
program: En politisk ramme til styrkelse af EU's industri – mod en mere integreret tilgang til
industripolitik", 13143/05 – KOM(2005) 474 + ADD 1 + ADD 2 + ADD 3; "Høringsdoku-
ment om statsstøtte til innovation", 12695/05 – KOM(2005) 436.
Meddelelse fra Kommissionen "Mere forskning og innovation – investering i vækst og be-
skæftigelse: en fælles strategi (2005-2007)", 13606/05 – KOM(2005) 488 + ADD 1.
EUT C 250 af 18.10.2003, s. 2-3.
9
14155/05 (Presse 287)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.-29.XI.2005
5.
UNDERSTREGER behovet for forbedret interaktion mellem politikområder og for mere
transnationalt samarbejde, der er nøglen til en bedre udnyttelse af EU's forsknings- og in-
novationspotentiale ved at gøre det muligt at samle de mest talentfulde, lette fastlæggelsen
af politikker ved at drage erfaringer af god praksis og skabe synergier og kritisk masse
mellem de nationale og regionale tiltag for øget forskning og innovation.
MED HENBLIK PÅ AT STØTTE DISSE BESTRÆBELSER:
6.
SER Rådet MED TILFREDSHED PÅ den integrerede tilgang til forskning og innovation,
som Kommissionen har foreslået, og som bygger på en bred vifte af politikområder og in-
strumenter;
ANERKENDER Rådet behovet for en sammenhængende strategi på EU-plan og på natio-
nalt plan med hensyn til politikker, der på frivillig basis under hensyn til medlemsstaternes
specifikke prioriteter kan bidrage til løsning af spørgsmål af fælles interesse;
ANERKENDER Rådet mulighederne i de foreslåede flerårige EF-støtteprogrammer, navn-
lig syvende rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling og demonstration og
rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation for at fremme forskning og innova-
tion, navnlig ved at agere løftestang for offentlige og private ressourcer;
UNDERSTREGER Rådet behovet for forbedring af virksomhedernes, navnlig de små og
mellemstore virksomheders, adgang til finansiering gennem en række instrumenter, herun-
der samarbejde med EIB-Gruppen;
NOTERER Rådet SIG KOMMISSIONENS HENSIGT OM
– at udstikke retningslinjer for en optimal anvendelse af skattemæssige incitamenter til
FoU;
– at udvikle informationssystemet vedrørende de nationale forskningspolitikker
(ERAWATCH) og det europæiske "Trend Chart" vedrørende innovation samt oprette et
europæisk industrielt forsknings- og innovationsovervågningssystem;
– at udarbejde en manual i bedre anvendelse af offentlige indkøb med henblik på at
fremme udvikling og indførelse af ny teknologi;
– at analysere de nationale reformprogrammer med udgangspunkt i målene for forsk-
ningsinvesteringerne og forsknings- og innovationspolitikkens udvikling;
– at tilskynde til indstiftelse af en europæisk innovationspris;
7.
8.
9.
10.
14155/05 (Presse 287)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.-29.XI.2005
11.
OPFORDRER Rådet MEDLEMSSTATERNE OG KOMMISSIONEN TIL
– at intensivere bestræbelserne på at identificere og fjerne lovgivningsmæssige hindringer
for ny teknologi og innovation. Et effektivt bidrag til disse bestræbelser kunne ydes
gennem INNOVA-initiativet, de europæiske teknologiplatforme og EUREKA;
– at forbedre informationen og støttetjenesterne i forbindelse med intellektuel ejendoms-
ret, navnlig for SMV, bistå patentmyndighederne med at øge deres samarbejde på tværs
af grænserne og fortsætte bestræbelserne på at forbedre det europæiske patentsystems
tilgængelighed og effektivitet;
– at undersøge metoder til udvikling af, hvordan velgørenhedsorganisationers potentiale
kan udvikles som en kilde til forskningsfinansiering;
– at forbedre mobilitet og karriereperspektiver for forskere i hele EU;
12.
HENSTILLER Rådet TIL MEDLEMSSTATERNE
– at udvikle og gennemføre initiativer med henblik på at stimulere forskning og innovati-
on som led i de nationale reformprogrammer;
– at deltage i den åbne koordinering af forsknings- og innovationspolitikkerne og bruge
disse processer til at forbedre kvaliteten af og sammenhængen mellem deres aktioner,
navnlig for så vidt angår spørgsmål af fælles europæisk interesse, under optimal anven-
delse af CREST som en platform for politiklæreprocessen vedrørende forskningspoli-
tikken;
– at drage nytte af de muligheder, der gives med OMC-Net- og INNO-Net-ordningerne i
forbindelse med udvikling af fælles politiske initiativer;
– at fremme samarbejde blandt nationale og andre forsknings- og innovationsprogrammer
og -agenturer, f.eks. ved anvendelse af ERA-NET- og PRO INNO-ordningerne;
– om nødvendigt at gøre brug af strukturfondene for at støtte udviklingen af forskning og
innovation i deres regioner;
– at afsætte en større del af statsstøtten til forskning og innovation;
13.
OPFORDRER Rådet KOMMISSIONEN TIL
– at fortsætte den integrerede tilgang til forsknings- og innovationspolitikker med henblik
på at indkredse effektive valg af instrumenter;
– om fornødent at lette strukturfondenes finansiering af forskning og innovation i regio-
nerne;
14155/05 (Presse 287)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.-29.XI.2005
– at revidere Fællesskabets rammebestemmelser for statsstøtte til forskning og udvikling,
så de i højere grad afspejler Fællesskabets politiske prioriteter og behovet for et mere
forsknings- og innovationsvenligt system;
– at foreslå vejledende retningslinjer for bedre samarbejde mellem offentlige forsknings-
institutioner og industrien;
– at foreslå en strategi til fremme af innovative tjenesteydelser;
– at aflægge rapport til Rådet og Europa-Parlamentet ved udgangen af 2007 om resulta-
terne af bestræbelserne både nationalt og på EU-plan."
14155/05 (Presse 287)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453488_0013.png
28.-29.XI.2005
EUROPÆISK RUMPOLITIK
Det tredje møde i Rumrådet
1
blev holdt mellem EU-Rådet og Rådet for Den Europæiske Rumorga-
nisation (ESA). Det blev ledet af Lord Sainsbury of Turville, der er formand for EU-Rådet, og
G-W. Adamowitsch, der repræsenterede ESA-Rådet.
Rådet vedtog følgende retningslinjer
2
om global miljø- og sikkerhedsovervågning (GMES), der blev
godkendt af Rumrådet:
"Formålet med GMES er på et vedvarende grundlag at skaffe pålidelige og rettidige oplysninger om
miljø- og sikkerhedsspørgsmål til støtte for offentlige beslutningstagere.
Det tredje fælles og samtidige møde i Rådet for Den Europæiske Union og Ministerrådet for Den
Europæiske Rumorganisation ("Rumrådet") noterer sig Kommissionens meddelelse, der er udarbej-
det efter høring inden for det fælles sekretariat og af andre interessenter.
1.
Den overordnede strategi: Rumrådet
a.
Bekræfter den strategiske dimension af GMES, som bør være brugerstyret og ser-
viceorienteret og i første omgang opfylde den offentlige sektors behov ved hjælp af
tjenesteydelser, der leveres på den mest effektive måde, om muligt af den private
sektor.
Minder om betydningen af at opretholde en europæisk selvstændig jordobservations-
kapacitet til støtte for den politiske beslutningstagning;
Minder om betydningen af den internationale dimension af GMES - dens status som
det vigtigste europæiske bidrag til GEOSS og behovet for at udvikle partnerskaber;
Anerkender de positive resultater af samarbejdet mellem EU, ESA og disses med-
lemsstater i den indledende fase af GMES og henstiller, at dette samarbejde fortsæt-
ter med at spille en central og synlig rolle i den overordnede forvaltning af GMES;
b.
c.
d.
1
2
En rammeaftale mellem EU og Den Europæiske Rumorganisation, der har været i kraft siden
maj 2004, udgør det fælles grundlag for udformningen af en europæisk rumpolitik. Aftalen
indeholder en bestemmelse om jævnlige fælles og samtidige møder i EU-Rådet og ESA-
Ministerrådet, inden for "Rumrådet", med henblik på koordinering og fremme af samarbejds-
aktiviteter.
Retningslinjer godkendes med konsensus mellem de to organisationer og vedtages formelt af
hver organisation efter dens egne interne procedurer.
13
14155/05 (Presse 287)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453488_0014.png
28.-29.XI.2005
e.
Støtter en trinvis tilgang til gennemførelsen af GMES, der er baseret på klart fastlag-
te prioriteter, hvoraf den første er udviklingen af tre hurtige tjenester for hhv. bered-
skab, landovervågning og havovervågning, der skal begynde deres pilotfase som
operationelle tjenester inden 2008, idet der efterhånden skal udvikles og valideres
andre tjenester;
Er enigt om, at der på samme måde gradvis skal udvikles en forvaltningsstruktur for
GMES, og udtrykker tilfredshed med, at Kommissionen har til hensigt at oprette en
intern organistionsstruktur for GMES som næste skridt i denne proces;
Udtrykker tilfredshed med ESA's forslag om udvikling af rumkomponenten af
GMES og den tilsvarende programerklæring, som de deltagende stater vedtog den
28. september 2005, og som omfatter udvikling af GMES-rumkomponentens første
opgave.
f.
g.
2.
EU's og ESA's roller og ansvarsområder er fastlagt i retningslinjerne fra det andet møde i
Rumrådet og gælder stadig. Rumrådet, der følger disse:
a.
Noterer sig, at Kommissionen, da GMES er et EU-ledet initiativ, agter at bevilge det
meste af den finansiering under syvende rammeprogram, som er øremærket til rum-
formål, til finansiering af GMES, herunder både GMES-tjenesterne og en betydelig
del af budgettet for GMES-rumkomponenten indtil 2013, når finansieringen til sy-
vende rammeprogram er blevet godkendt;
Anmoder Rådet og Europa-Parlamentet om at søge at finde yderligere finansierings-
kilder i fællesskabsbudgettet, således at Fællesskabet kan finansiere GMES-
tjenesternes driftsomkostninger;
Noterer sig, at ESA-programmet vil skulle bekræftes inden 2008 under hensyn til af-
gørelsen om EF's finansiering af GMES og den yderligere konsolidering af bruger-
kravene for næste fase af GMES;
Understreger yderligere, at det er væsentligt, at dette ESA-program fortsat udvikles
på en måde, der klart hænger sammen med de nye brugerkrav, som EF er ved at
sammenstille. Kontinuiteten i de data, der er nødvendige for at oprette GMES-
tjenester på et operationelt grundlag, må sikres med den bedst mulige brug af de nu-
værende og planlagte europæiske satellit- og in situ-systemer.
b.
c.
d.
14155/05 (Presse 287)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.-29.XI.2005
3.
Gennemførelsen: Rumrådet
a.
Bekræfter, at det er nødvendigt at udvikle en samlet programplan, der dækker den
overordnede GMES-arkitektur, herunder den indbyrdes forbindelse mellem kompo-
nenterne, og som konsoliderer brugerkravene, cost-benefit-aspekterne og de finan-
sielle ressourcer, der er nødvendige til gennemførelse af et gradvis operationelt
GMES-system. Det bekræfter også, at det er nødvendigt i snævert samarbejde mel-
lem EF, ESA og medlemsstaterne at skitsere politikken for adgang til de oplysninger,
som GMES-tjenesterne producerer. Dette bør ske snarest muligt, således at det er
gjort, når EU's medlemsstater er nået til enighed om de finansielle overslag;
Anmoder om, at der gøres bedst muligt brug af de nuværende og planlagte satellit-
og in situ-systemer på europæisk og nationalt plan for effektivt at sikre kontinuiteten
i de data, der er nødvendige for oprettelsen af operationelle GMES-tjenester og for at
undgå overlapning;
Udtrykker tilfredshed med nedsættelsen af og mandatet for en ekspertgruppe, der
omfatter medlemsstaterne, EF, ESA og andre organisationer, og som skal vurdere,
hvilken struktur der er den mest hensigtsmæssige for den mere langsigtede styring og
gennemførelse af GMES;
Opfordrer de medlemsstater, som allerede har eller er ved at opbygge aktiver og ka-
paciteter, som kan være værdifulde for GMES, herunder dem der findes i andre eu-
ropæiske agenturer og organisationer som f.eks. EUMETSAT, til at stille disse til rå-
dighed for GMES-tjenesterne på passende betingelser."
*
*
*
b.
c.
d.
Rumrådet havde også en drøftelse om internationalt samarbejde på grundlag af et oplæg, der var
forelagt af EU's og ESA's formandskab i fællesskab (14499/1/05). De vigtigste spørgsmål, der blev
forelagt til debat, var følgende:
– Behovet for at udvikle en overordnet samarbejdsstrategi
– EU's og ESA's roller og ansvar
– de principper, der skal gælde for finansieringen
Ministrene påhørte også en rapport om fremskridtene med den europæiske rumpolitik fra Europa-
Kommissionens næstformand Günther Verheugen og ESA's generaldirektør Jean-Jacques Dordain.
14155/05 (Presse 287)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453488_0016.png
28.-29.XI.2005
INDUSTRIPOLITIK
Rådet drøftede EU's industripolitik på grundlag af et uofficielt dokument fra formandskabet
(14334/05) og Kommissionens meddelelse "Gennemførelse af Fællesskabets Lissabon-program:
Politiske rammer til styrkelse af fremstillingsindustrien i EU - mod en mere integreret industripoli-
tisk strategi" (13143/05).
Formandskabet drog følgende konklusioner:
"1.
Ministrene udtrykte tilfredshed med Kommissionens meddelelse om en ny ramme for in-
dustripolitikken og besluttede at samarbejde tæt med Kommissionen om at fremme denne
vigtige del af den fornyede Lissabon-strategi for vækst og beskæftigelse.
Ministrene støttede stærkt Kommissionens tilgang til industripolitikken. Der var støtte til
både de horisontale og de sektorbestemte initiativer. Det er særlig vigtigt at foretage en nø-
je analyse af situationen i de nye medlemsstater.
Ministrene understregede, at de lovgivnings- og forskriftsmæssige byrder ikke må have
negativ indvirkning på konkurrenceevnen. Det er vigtigt at undgå at pålægge industrien
byrder, som vore konkurrenter uden for EU ikke har. Ministrene udtrykte stor tilfredshed
med, at Kommissionen har til hensigt at nedsætte en gruppe på højt plan, der skal udvikle
en sammenhængende tilgang til miljø, konkurrenceevne og energi, og med forslaget om, at
denne grupper skal overveje en gennemgang af ordningen for handel med emissioner.
Der var enighed om fremstillingsindustriens betydning som skaber af nye og innovative
produkter. EU's industri er konkurrencedygtig, især i sektorer med stor værditilvækst, men
det er vigtigt at øge forskning og udvikling og innovation for at sikre, at EU-industrien for-
bliver konkurrencedygtig. Behovet for at skabe lige vilkår i den internationale konkurrence
blev også understreget.
Fremstillingssektoren og servicesektoren er stærkt knyttet til hinanden og bliver det stadigt
mere i det moderne erhvervsmiljø. Ministrene støttede behovet for at tage højde for hver
enkelt sektors individuelle særpræg og de særlige muligheder og udfordringer, som de er
konfronteret med.
Ministrene var enige om, at vi ikke kan undgå strukturelle forandringer, men at protektio-
nisme ikke er løsningen. Det er vigtigt at sikre, at politikkerne støtter og forholder sig posi-
tivt til forandringer, men også at de støtter de arbejdstagere, der er berørt heraf.
2.
3.
4.
5.
6.
14155/05 (Presse 287)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.-29.XI.2005
7.
Ministrene erkendte betydningen af, at der gives et politisk tilsagn på nationalt plan til støt-
te for den integrerede tilgang til industripolitikken, for at der kan opnås resultater. De un-
derstregede betydningen af mere erhvervsuddannelse for at lette de strukturelle forandrin-
ger og forbedre de grundlæggende kvalifikationer på alle niveauer.
Med hensyn til, hvad der videre skal ske, opfordres De Faste Repræsentanters Komité til at
overvåge de fremskridt, der gøres med det arbejdsprogram, der er nævnt i meddelelsen, og
til at aflægge rapport herom til Rådet."
8.
14155/05 (Presse 287)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453488_0018.png
28.-29.XI.2005
BEDRE REGULERING
Rådets konklusioner
Rådet havde en orienterende debat om fremskridtene med initiativet vedrørende "bedre regulering"
og vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET,
SOM UNDERSTREGER, at bedre reguleringsmæssige rammer i Den Europæiske Union samt på
fællesskabs- og medlemsstatsplan er afgørende for at sikre vækst og beskæftigelse;
SOM UNDERSTREGER betydningen af bedre regulering for at forbedre Europas konkurrenceevne
ved at mindske unødvendige byrder på erhvervslivet og borgerne;
SOM PÅ NY BEKRÆFTER vigtigheden af at forenkle de reguleringsmæssige rammer i overens-
stemmelse med subsidiaritets- og proportionalitetsprincippet, samtidig med at gældende fælles-
skabsret overholdes;
SOM ERKENDER, at ansvaret for at forbedre de reguleringsmæssige rammer ligger hos både EU-
institutionerne og medlemsstaterne, og SOM ANERKENDER betydningen af den interinstitutionel-
le aftale om bedre lovgivning som en ramme for samarbejde mellem institutionerne;
SOM I DENNE FORBINDELSE ERINDRER OM
– Rådets konklusioner om bedre regulering af 6. juni 2005;
– Det Europæiske Råds konklusioner af 22.-23. marts 2005, hvori Kommissionen og Rådet anmo-
des om aktivt at arbejde videre med at forbedre de reguleringsmæssige rammer;
– Rådets konklusioner om bedre lovgivning af 25. november 2004.
14155/05 (Presse 287)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453488_0019.png
28.-29.XI.2005
FORENKLING AF LOVGIVNINGEN
1.
UDTRYKKER TILFREDSHED MED Kommissionens meddelelse "Gennemførelse af
Fællesskabets Lissabon-program: En strategi til forenkling af de lovgivningsmæssige
rammer"
1
og BEKRÆFTER PÅ NY vigtigheden af at forenkle de reguleringsmæssige
rammer, herunder det rullende program, der omfatter lovgivningsforslag til Rådets 15 prio-
riteter vedrørende forenkling fra november 2004;
UDTRYKKER navnlig TILFREDSHED MED fremgangsmåden, der er baseret på konti-
nuerlige, dybtgående sektorvurderinger, og OPFORDRER Kommissionen til at styrke for-
bindelserne mellem dens sektorbestemte tilgang til industripolitik
2
og fastlæggelse af prio-
riteter for forenkling af lovgivningen;
NOTERER SIG i denne forbindelse de drøftelser, der finder sted i andre rådssammensæt-
ninger, bl.a. på basis af Kommissionens meddelelse om forenkling og bedre regulering in-
den for den fælles landbrugspolitik
3
, den kommende meddelelse fra Kommissionen om
forenkling af fiskerilovgivningen og Kommissionens arbejdsdokument med titlen "Bedre
regulering og temastrategier for miljøet"
4
;
OPFORDRER Kommissionen til at vedtage forslag inden for det rullende forenklingspro-
gram i henhold til tidsplanen i meddelelsen og GIVER TILSAGN OM at give høj prioritet
til arbejdet med sådanne forslag til forenkling;
OPFORDRER Kommissionen til mindst en gang om året at gøre status over, hvor langt
man er nået med udarbejdelsen af forslag i henhold til tidsplanen i meddelelsen og med
fastlæggelse af nye prioriteter vedrørende forenkling som følge af løbende høring af de be-
rørte parter og input fra medlemsstaterne med henblik på videreudvikling af det rullende
program, og UNDERSTREGER, at det fortsat vil følge forenklingsarbejdet på nært hold
for at overvåge, hvilke fremskridt der gøres, og sikre, at der opnås væsentlige resultater;
NOTERER SIG, at Kommissionen agter at bygge videre på den kontinuerlige forenklings-
proces med input fra nye og mere systematiske revisionsprocedurer;
ANERKENDER, at forordninger i visse tilfælde kan være mere hensigtsmæssige end di-
rektiver af hensyn til den juridiske klarhed, og for at det indre marked kan fungere efter
hensigten; valget af juridisk instrument bør dog foretages fra sag til sag under fuldt hensyn
til subsidiaritets- og proportionalitetsprincippet;
2.
3.
4.
5.
6.
7.
1
2
3
4
Dok. 13976/05 (KOM(2005) 535).
Dok. 13143/05 (KOM(2005) 474).
KOM(2005) 509.
Dok. 12826/05 (KOM(2005) 466).
19
14155/05 (Presse 287)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453488_0020.png
28.-29.XI.2005
8.
ANERKENDER, at den nye metode i forbindelse med teknisk harmonisering og udviklin-
gen af europæiske standarder er effektive værktøjer til at forenkle EU-lovgivningen;
NOTERER SIG betydningen for borgere og erhvervsliv af, at juridiske tekster er forståeli-
ge, og den rolle, som kodificering kan spille i den forbindelse; OPFORDRER Kommissio-
nen til at forbedre kvaliteten af affattelsen af forslagene og NOTERER SIG betydningen af
kvalitet i affattelsen gennem hele lovgivningsprocessen;
UDTRYKKER TILFREDSHED MED meddelelsen fra Kommissionen om en fælles EU-
metode til vurdering af de administrative omkostninger som følge af lovgivning
1
, som der
er vedtaget særskilte rådskonklusioner om
2
, og NOTERER SIG i denne forbindelse den
vigtige rolle, som en sådan metode kan spille i forbindelse med udpegning af lovgivning,
der trænger til at blive forenklet, og tilvejebringelse af data om virkningen af foranstaltnin-
ger til at forenkle lovgivningen.
9.
10.
SCREENING AF ENDNU IKKE VEDTAGNE LOVGIVNINGSFORSLAG
11.
UDTRYKKER TILFREDSHED MED Kommissionens screeningsinitiativ, NOTERER
SIG resultatet og OPFORDRER Kommissionen til fortsat at kontrollere endnu ikke ved-
tagne forslag med hensyn til deres konsekvenser, bl.a. økonomiske, sociale og miljømæs-
sige, med henblik på ændring, erstatning eller tilbagetrækning af forslag, hvor dette vil væ-
re hensigtsmæssigt.
KONSEKVENSANALYSE
12.
UDTRYKKER TILFREDSHED MED Kommissionens nye retningslinjer for konsekvens-
analyse
3
, der dækker de tre aspekter af bæredygtig udvikling, herunder dimensionen vedrø-
rende øget konkurrenceevne og en metode til måling af de administrative omkostninger;
UDTRYKKER TILFREDSHED MED, at Kommissionen agter at gennemføre disse ret-
ningslinjer udførligt og effektivt
4
og fortsat udarbejde afbalancerede integrerede konse-
kvensanalyser af alle større lovforslag og politikdefinerende dokumenter i sit årlige ar-
bejdsprogram;
OPFORDRER Kommissionen til, under fuldt hensyn til subsidiaritetsprincippet og med
inddragelse af sektoranalyser, hvis sådanne eksisterer
5
, at undersøge en række muligheder,
der potentielt kan opfylde målsætningerne i et forslag, herunder ikke-lovgivningsmæssige
muligheder og yderligere harmonisering, hvor det er relevant;
13.
14.
1
2
3
4
5
13629/05 (KOM(2005) 518).
13989/05.
SEK(2005) 791.
7797/05 (KOM(2005) 97 og 5914/05 (KOM(2005) 15).
13143/05 (KOM(2005) 474).
20
14155/05 (Presse 287)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453488_0021.png
28.-29.XI.2005
15.
BEKRÆFTER, at det agter at gøre fuld brug af Kommissionens konsekvensanalyser som
et værktøj til støtte for den politiske beslutningsproces i forbindelse med drøftelser af indi-
viduelle lovgivningsforslag;
SER FREM TIL den omfattende uafhængige evaluering af gennemførelsen af Kommissio-
nens konsekvensanalysesystem, der igangsættes i begyndelsen af 2006;
UDTRYKKER TILFREDSHED MED, at de tre institutioner er nået til enighed om en fæl-
les indstilling til konsekvensanalyse, og FORPLIGTER SIG TIL at indarbejde den i Rådets
arbejde med konsekvensanalyse;
BEKRÆFTER PÅ NY, at det agter at gennemføre konsekvensanalyser af sine egne væ-
sentlige forslag til ændringer af lovgivningsforslag med henblik på at udvikle bedste prak-
sis i overensstemmelse med tilsagnet i den interinstitutionelle aftale om bedre lovgivning,
uden at dette berører lovgiverens mulighed for at foreslå ændringer; Rådets forberedende
organer afgør, hvilke ændringsforslag der er væsentlige.
16.
17.
18.
HØRING
19.
BEKRÆFTER PÅ NY betydningen af gennemsigtighed ved politikformuleringen og retti-
dig og effektiv høring af de berørte parter, ANERKENDER Kommissionens hidtidige ind-
sats og UDTRYKKER TILFREDSHED MED, at den agter at udvide anvendelsen af sek-
torgrupper, f.eks. på grundlag af CARS21-modellen, til andre sektorer, jf. Kommissionens
meddelelse om industripolitik
1
.
FREMSKRIDT PÅ MEDLEMSSTATSPLAN
20.
BEKRÆFTER PÅ NY betydningen af, at medlemsstaterne gør en indsats for at forbedre
de reguleringsmæssige rammer på nationalt plan for at sikre vækst og beskæftigelse;
UDTRYKKER TILFREDSHED MED de fremskridt, der er gjort i medlemsstaterne vedrø-
rende bedre regulering, jf. deres nationale reformprogrammer i henhold til Lissabon-
strategien, og OPFORDRER medlemsstaterne til at fortsætte deres indsats, herunder gen-
nem direkte høring af de berørte parter, forenkling af lovgivningen, anvendelse af konse-
kvensanalyse og effektiv gennemførelse af Fællesskabets lovgivning for derved aktivt at
bidrage til de rammebetingelser, der understøtter vækst og beskæftigelse;
NOTERER SIG, at Kommissionen har oprettet en gruppe på højt plan af nationale regule-
ringseksperter."
21.
22.
1
13143/05 (KOM(2005) 474).
21
14155/05 (Presse 287)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.-29.XI.2005
Konsekvensanalyser
Rådet vedtog uden forhandling en interinstitutionel fælles indstilling til konsekvensanalyse, der ta-
ger sigte på at forbedre EU-lovgivningens kvalitet.
Den fælles indstilling søger at vurdere de potentielle konsekvenser af den lovgivning, som Europa-
Parlamentet, Kommissionen og Rådet behandler og vedtager, således at afgørelser træffes efter nøje
overvejelse af den foreliggende dokumentation om lovgivningens konsekvenser, uden at dette an-
fægter de enkelte institutioners beslutningstagende rolle og autonomi.
I henhold til den fælles indstilling foretager Kommissionen som hovedregel konsekvensanalyser af
de vigtigste udkast til lovgivning, navnlig dem, der er omhandlet i dens årlige lovgivningsprogram,
og Europa-Parlamentet og Rådet behandler Kommissionens konsekvensanalyse sammen med
Kommissionens initiativ og er ansvarlige for at analysere konsekvenserne af deres egne væsentlige
ændringsforslag.
Konsekvensanalyse af initiativer og væsentlige ændringsforslag skal vise disses potentielle konse-
kvenser på en integreret og afbalanceret måde på tværs af deres sociale, økonomiske og miljømæs-
sige dimensioner og bygge på nøjagtige, objektive og fuldstændige oplysninger.
De tre institutioner offentliggør deres konsekvensanalyser på internettet.
Den fælles indstilling bliver gennemgået efter to år i lyset af erfaringerne.
De tre institutioner nåede i december 2003 frem til en aftale om bedre lovgivning. I denne aftale
hedder det: "I forbindelse med den fælles beslutningsprocedure kan Europa-Parlamentet og Rådet
også på grundlag af kriterier og procedurer, der fastlægges i fællesskab, foretage konsekvensanaly-
ser forud for vedtagelsen af et væsentligt ændringsforslag, enten ved førstebehandlingen eller på
forligsstadiet. Snarest muligt efter vedtagelsen af nærværende aftale gør de tre institutioner status
over deres respektive erfaringer og undersøger muligheden for at fastlægge en fælles fremgangsmå-
de."
14155/05 (Presse 287)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453488_0023.png
28.-29.XI.2005
KEMIKALIELOVGIVNING: REACH
Rådet havde en orienterende debat om et udkast til forordning om registrering, vurdering og god-
kendelse af samt begrænsninger for kemikalier (Reach). Det pålagde De Faste Repræsentanters
Komité at drøfte de resterende udestående spørgsmål med henblik på gøre det muligt for Rådet at nå
til politisk enighed på samlingen den 13. december 2005.
Debatten var baseret på en rapport fra formandskabet om de vigtigste udestående spørgsmål i lyset
af Europa-Parlamentets nylige førstebehandlingsudtalelse. Formanden drog følgende konklusioner
af debatten:
"Formandskabet noterer sig, at der er bred enighed om mange af nøglespørgsmålene, herunder regi-
strering og vurdering. Vi ser en høj grad af konvergens mellem delegationernes holdninger og et
meget klart ønske om at få Rådets holdning klar til vor samling den 13. december.
Der er forholdsvis få resterende udestående spørgsmål; det drejer sig hovedsagelig om godkendelse
og anvendelsesområde.
Godkendelse er den del af Reach, som vedrører de farligste kemikalier og derfor er af særlig betyd-
ning for os alle.
Nogle delegationer foretrækker, at kravene om erstatning af disse kemikalier skærpes yderligere.
Disse delegationer foreslår især, at det i afgørelser om godkendelse altid tages i betragtning, om der
findes passende alternativer, og at der i bekræftende fald ikke meddeles godkendelse.
På den anden side mener flere delegationer og Kommissionen, at hvis det kan bevises, at risikoen
ved at anvende nogle af disse kemikalier
1
er under tilfredsstillende kontrol, bør det være muligt for
industrien fortsat at anvende disse kemikalier på disse strenge betingelser.
Nogle delegationer understregede betydningen af, at det står klart, hvordan begrebet tilfredsstillende
kontrol finder anvendelse.
Med hensyn til anvendelsesområdet anmoder nogle delegationer om yderligere undtagelser fra regi-
strering for specifikke stoffer. Formandskabet noterer sig, at en tidlig revision af de relevante bilag
måske vil være den bedste lejlighed til at løse dette vigtige spørgsmål."
1
Disse omfatter ikke PBT-stoffer, vPvB-stoffer og CMR-stoffer uden tærskel.
23
14155/05 (Presse 287)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453488_0024.png
28.-29.XI.2005
RAMMEPROGRAM FOR KONKURRENCEEVNE OG INNOVATION
Rådet noterede sig en situationsrapport om et udkast til afgørelse om et rammeprogram for konkur-
renceevne og innovation for 2007-2013 og godkendte rapportens tilgang til spørgsmålene deri. Rå-
det pålagde De Faste Repræsentanters Komité at anvende rapporten som grundlag for de fremtidige
drøftelser (13814/1/05).
Rapporten præciserer komplementariteten mellem rammeprogrammet for konkurrenceevne og in-
novation og EU's fremtidige syvende rammeprogram for forskning og teknologisk udvikling og
mellem rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation og EU's strukturfonde. Den præcise-
rer også økoinnovationens rolle og instrumenternes opdeling i rammeprogrammet for konkurrence-
evne og innovation og fastsætter principperne for forvaltning og evaluering af rammeprogrammet
for konkurrenceevne og innovation.
Det forslag, som Kommissionen forelagde i april, samler en række bestående særprogrammer i en
enkelt ramme med tre dele: iværksætter- og innovationprogrammet, støtteprogrammet for ikt-politik
og programmet for intelligent energi (8081/05).
Indtil der er opnået enighed om de finansielle overslag for perioden 2007-2013, foreslår Kommissi-
onen en samlet finansiel bevilling på over 4 mia. EUR.
14155/05 (Presse 287)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453488_0025.png
28.-29.XI.2005
TJENESTEYDELSER I DET INDRE MARKED
Rådet noterede sig en rapport fra formandskabet og havde en drøftelse af et udkast til direktiv om
tjenesteydelser i det indre marked med henblik på at fastlægge politiske retningslinjer for de fremti-
dige drøftelser, så snart Europa-Parlamentet har afgivet udtalelse (14686/05).
Der blev drøftet tre nøglespørgsmål:
Direktivets anvendelsesområde:
betydningen af retssikkerhed i forbindelse med aftalen om en
liste over undtagelser, der gælder for alle medlemsstater, for at garantere en harmoniseret anven-
delse af direktivet.
Arbejdstagerbeskyttelse:
analysen af direktivets samspil med medlemsstaternes standarder for
arbejdstagerbeskyttelse og det harmoniseringsniveau, der skal opnås.
Fri udveksling af tjenesteydelser i EU:
muligheden for at omorganisere direktivudkastets be-
stemmelser om oprindelseslandsprincippet for at tydeliggøre de bestemmelser, der letter fri ud-
veksling af tjenesteydelser, og de bestemmelser, som gør det muligt for medlemsstaterne at beva-
re de vigtigste målsætninger for deres offentlige politik.
Ved debattens slutning opsummerede formandskabet resultatet af drøftelsen således:
"
·
Vi erkender alle, at det er nødvendigt at afvente EP's udtalelse og Kommissionens reviderede
forslag, før der træffes afgørelse. Vi kan dog godt tilkendegive vore synspunkter.
·
Vi erkender, at gruppen har gjort et meget godt stykke arbejde på det tekniske plan, og dette er et
godt grundlag for det videre arbejde.
·
Med hensyn til anvendelsesområdet er der almindelig enighed om, at eventuelle yderligere und-
tagelser må være klare og konkrete, således at der er sikkerhed for virksomhederne. De fleste af
delegationerne ønsker yderligere undtagelser (f.eks. sundhedspleje, spil, skatter og afgifter, osv.),
men direktivet må ikke blive indholdsløst. Nogle medlemsstater ønsker at kunne udelukke tjene-
steydelser af almen interesse, som de vil definere, andre støtter ikke dette.
·
Med hensyn til arbejdstagerbeskyttelse ønsker et flertal af delegationerne ikke, at reglerne i di-
rektivet om udstationering af arbejdstagere bliver berørt af dette direktiv. Direktivet bør være
neutralt i henseende til arbejdstagerbeskyttelse. Der er forskellige meninger om, hvorvidt man
skal medtage administrative ordninger med henblik på styrkelse af direktivet om udstationering
af arbejdstagere i dette direktiv (Artikel 24 og artikel 25).
14155/05 (Presse 287)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.-29.XI.2005
·
Med hensyn til fri udveksling af tjenesteydelser (oprindelseslandsprincippet) er alle enige om, at
vi ønsker yderligere at lette den frie udveksling af tjenesteydelser. Vi har forskellige meninger
om måden. Det er klart, at dette område kræver mere arbejde for at finde den rette balance mel-
lem fri udveksling af tjenesteydelser og forfølgelse af legitime målsætninger for den offentlige
politik.
De næste skridt
Vi må afvente EP's udtalelse og Kommissionens reviderede forslag. Vi ser frem til at få begge tek-
ster forelagt i begyndelsen af næste år og til at genoptage vore drøftelser snarest muligt derefter."
14155/05 (Presse 287)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453488_0027.png
28.-29.XI.2005
EUROPÆISK AFTALERET
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
SOM HENVISER TIL
1.
Kommissionens første årlige statusrapport om europæisk aftaleret og revision af gældende
EU-ret
1
,
NOTERER SIG
2.
resultatet af konferencen "Europæisk aftaleret: Bedre lovgivning via den fælles reference-
ramme", som fandt sted i London den 26. september 2005.
ERINDRER OM
3.
Rådets resolution af 22. september 2003
2
, hvori Rådet fandt, at "fællesskabsretlige regler,
navnlig inden for aftaleret, bør være konsekvente og sikre en korrekt gennemførelse i nati-
onal lovgivning. I den forbindelse vil den fælles referenceramme ... kunne bidrage til at
forbedre kvaliteten og konsekvensen af såvel eksisterende som fremtidig fællesskabslov-
givning på dette område". Det slog endvidere fast, at det vil "være formålstjenligt at træffe
nødvendige og afpassede foranstaltninger med henblik på at gøre det lettere at indgå aftaler
på tværs af grænserne", og at "... den fælles referenceramme bør afspejle de virkelige for-
hold i det indre marked og dermed også de økonomiske aktørers og forbrugernes praktiske
behov";
Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet og Rådet af 11. oktober 2004 med tit-
len "Europæisk aftaleret og revision af gældende EU-ret: vejen frem"
3
;
4.
1
2
3
13056/05.
EUT C 246 af 14.10.2003, s. 1.
13802/04.
27
14155/05 (Presse 287)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453488_0028.png
28.-29.XI.2005
5.
vedtagelsen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/29/EF af 11. maj 2005 om
virksomheders urimelige handelspraksis over for forbrugerne på det indre marked (direkti-
vet om urimelig handelspraksis), hvorved virksomhederne for første gang horisontalt på-
lægges ikke at anvende en urimelig handelspraksis over for forbrugerne i stedet for den
vertikale tilgang, der indtil nu har været fremherskende i gældende EU-forbrugerret;
Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske
og Sociale Udvalg og Regionsudvalget af 25. oktober 2005 med titlen "Gennemførelse af
Fællesskabets Lissabon-program: En strategi for enklere lovgivning
1
.
6.
ERKENDER
7.
at den foreslåede revision og vedtagelsen af direktivet om urimelig handelspraksis byder på
en enestående lejlighed til at få opdateret og moderniseret gældende EU-forbrugerret;
at det indledende arbejde, der udføres både med hensyn til aftaleretten vedrørende de seks
direktiver
2
, der primært omhandler aftaler mellem virksomheder og forbrugere, og med
hensyn til tilvejebringelse af dokumentation for, hvordan den eksisterende EU-ret fungerer,
er af stor betydning for, om revisionen fører til et vellykket resultat.
8.
HILSER MED TILFREDSHED
9.
det arbejde, der i den henseende er gjort indtil nu med den fælles referenceramme, herun-
der navnlig inddragelsen af medlemsstaterne og de interesserede parter i arbejdet, og
Kommissionens tilsagn i den årlige statusrapport om at tilpasse workshopprocessen og -
afholdelsen med henblik på at tilgodese Rådets, Europa-Parlamentets og de interesserede
parters behov;
Kommissionens gentagne forsikringer om, at den ikke har til hensigt at foreslå en "europæ-
isk civilret" til harmonisering af medlemsstaternes lovgivninger på det aftaleretlige områ-
de
3
, og at der vil blive taget fuldt hensyn til medlemsstaternes forskellige retstraditioner;
prioriteringen af revisionen af gældende EU-forbrugerret som en integrerende del af pro-
jektet om bedre lovgivning, hvilket indebærer, at de dele af den fælles referenceramme,
som er af direkte relevans for revisionen, vil blive opprioriteret og behandlet på et tidligere
tidspunkt end oprindelig planlagt;
10.
11.
1
2
3
KOM(2005) 535.
Direktiv 85/577, 90/314, 93/13, 94/47, 97/7 og 1999/44.
13802/04, s. 8.
28
14155/05 (Presse 287)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28.-29.XI.2005
12.
Kommissionens foreslåede tilgang til høringen af medlemsstaterne og de interesserede par-
ter, herunder forbruger- og virksomhedsgrupper, som vil være af afgørende betydning for,
om revisionen bliver vellykket.
UNDERSTREGER
13.
behovet for, at arbejdet kommer til at fokusere på praktiske spørgsmål, så der bliver tale
om reelle fordele for forbrugere og virksomheder, og i den henseende behovet for at er
kende, at der må sondres mellem aftaler mellem virksomheder og forbrugere og aftaler
mellem virksomheder indbyrdes;
behovet for, at gældende EU-forbrugerret bliver funktionel, at forbrugernes juridiske og
økonomiske interesser og rettigheder beskyttes, at EU-borgernes tillid til det indre marked
øges, og at leveringen af varer og tjenesteydelser på tværs af grænserne fremmes, så der
sikres et højt forbrugerbeskyttelsesniveau.
14.
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL
15.
så snart som muligt at fremlægge en tidsplan og en detaljeret beskrivelse af procesforløbet
samt forslag til opdatering og modernisering af gældende EU-forbrugerret og samtidig fo-
retage en tilsvarende omprioritering af arbejdet med den fælles referenceramme. Rådet ser
desuden frem til at få flere oplysninger fra Kommissionen i løbet af 2006 om revisionen af
gældende EU-forbrugerret;
at holde Rådet og Europa-Parlamentet fuldt underrettet og rådføre sig med dem om arbej-
det på dette område for at sikre det størst mulige politiske engagement.
16.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL
17.
at samarbejde med Kommissionen og bistå den i dens arbejde med at tilvejebringe doku-
mentation for, hvordan den eksisterende EU-forbrugerret er blevet gennemført og fungerer;
aktivt at deltage i Kommissionens arbejde med den fælles referenceramme og tilskynde de
interesserede parter til at bidrage til de igangværende drøftelser på EU-plan."
18.
14155/05 (Presse 287)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453488_0030.png
28.-29.XI.2005
HANDLINGSPROGRAM FOR SUNDHED OG FORBRUGERBESKYTTELSE
Rådet noterede sig en statusrapport om et forslag om oprettelse af et EF-handlingsprogram for
sundhed og forbrugerbeskyttelse for 2007-2013.
Rådet besluttede at vende tilbage til dette spørgsmål på en kommende samling.
Vedtagelsen af programmet afhænger af det budgetbeløb, der fastsættes for perioden 2007-2013
inden for rammerne af de finansielle overslag, samt af resultatet af Europa-Parlamentets drøftelser.
14155/05 (Presse 287)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453488_0031.png
28.-29.XI.2005
EVENTUELT
Lissabon-strategien for økonomisk reform
Rådet noterede sig Kommissionens orientering om fremskridtene med den genlancerede Lissabon-
strategi for økonomisk reform med hensyn til medlemsstaternes nationale reformprogrammer.
Udviklingen i turismen i Europa efter udvidelsen
Rådet noterede sig, at der holdes en konference om udviklingen i turismen i Europa efter udvidelsen
i Vilnius den 1.-2. marts 2006.
14155/05 (Presse 287)
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453488_0032.png
28.-29.XI.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DET INDRE MARKED
Selskabsret - Aktieselskaber
I afventen af Europa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse vedtog Rådet en generel indstilling af
et udkast til direktiv om lettelse og forenkling af kapitalrelaterede foranstaltninger i aktieselskaber
(12973/05).
Med direktivet for medlemsstaterne mulighed for på visse betingelser at fjerne specifikke regn-
skabskrav, at gøre det lettere at gennemføre ændringer i et aktieejerskab og at tilvejebringe harmo-
niserede retlige procedurer for kreditorer, når der sker nedskrivning af kapital.
Formålet med direktivet, som ændrer direktiv 77/91/EØF, er at sikre, at en virksomheds kapital op-
retholdes i kreditorernes interesse, samtidig med at mindretalsaktionærernes interesser beskyttes.
Direktiv 77/91/EØF, der blev vedtaget i 1976, samordner de garantier, der er nødvendige for at be-
skytte selskabsdeltagere og tredjemand i de nationale bestemmelser om aktieselskaber på følgende
områder: oprettelse af selskaber, mindsteaktiekapital, udbetalinger til aktionærerne, forøgelse og
formindskelse af kapitalen.
FORSKNING
Intelligente fremstillingssystemer - Fornyelse af samarbejdsaftaler
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om for-
nyelse af aftalerne om videnskabeligt og teknisk samarbejde inden for intelligente fremstillingssy-
stemer med Australien, Canada, Japan, Korea, USA, Norge og Schweiz.
14155/05 (Presse 287)
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453488_0033.png
28.-29.XI.2005
EKSTERNE FORBINDELSER
Den Demokratiske Republik Congo - Restriktive foranstaltninger
Rådet vedtog en afgørelse om restriktive foranstaltninger over for 16 personer og enheder, som an-
ses for at have handlet i strid med våbenembargoen over for Den Demokratiske Republik Congo
(14096/05).
Afgørelsen gennemfører Rådets fælles holdning 2005/440/FUSP af 13. juni 2005.
1
Den fælles hold-
ning tager sigte på at gennemføre FN's Sikkerhedsråds resolution 1596(2005) ved at indføre visum-
forbud for at hindre indrejse i eller transit gennem EU og indefrysning af pengemidler og økonomi-
ske ressourcer for personer, som handler i strid med våbenembargoen over for Den Demokratiske
Republik Congo. Den indeholder endnu ikke nogen liste over navne, idet man afventede en afgørel-
se fra den relevante sanktionskomité under FN.
2
Sanktionskomitéen godkendte den 1. november 2005 listen over de personer og enheder, der skal
omfattes af de foranstaltninger, som indføres ved FN's Sikkerhedsråds resolution 1596(2005). Den
afgørelse, som Rådet har vedtaget i dag, indeholder den liste over personer og enheder, som findes i
bilaget til fælles holdning 2005/440/FUSP.
Ukraine - destruktion af håndvåben
Rådet vedtog en afgørelse om et EU-bidrag på 1 mio. EUR til destruktion af håndvåben og lette vå-
ben samt ammunition hertil i Ukraine (13787/05) til gennemførelse af fælles aktion 2002/589/FUSP
af 12. juli 2002.
En handlingsplan EU-Ukraine, der blev vedtaget i februar 2005, opfordrer begge parter til at imø-
degå trusler mod sikkerheden, folkesundheden og miljøet, der skyldes ukrainske lagre af gammel
ammunition, bl.a. personellandminer.
1
2
EFT L 152 af 15.6.2005, s. 22.
Komité oprettet ved FN's Sikkerhedsråds resolution 1533(2004).
33
14155/05 (Presse 287)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453488_0034.png
28.-29.XI.2005
Mauritanien - Anmodning om konsultationer
Rådet godkendte teksten til en skrivelse, hvori den mauretanske regering opfordres til at indlede
formelle konsultationer med EU som følge af magtskiftet i Mauretanien med henblik på at vurdere
den nye regerings overgangsprogram og træffe afgørelse om fortsættelsen af samarbejdsaktiviteter-
ne under AVS-EU-samarbejdsaftalen.
EU fordømte det statskup, der fandt sted i Mauretanien den 3. august 2005.
Forbindelserne med USA - Transatlantisk økonomisk integration og vækst
Rådet noterede sig status over forhandlingerne om et EU-US-arbejdsprogram om gennemførelse af
et fælles initiativ med henblik på at fremme transatlantisk økonomisk integration og vækst.
Udkastet til fælles arbejdsprogram vil blive forelagt som grundlag for det fremtidige arbejde på et
økonomisk ministermøde mellem EU og USA, der skal holdes den 30. november, med henblik på at
lette den transatlantiske økonomisk integration.
Arbejdsprogrammet indeholder følgende elementer: fremme af regelsamarbejde, kapitalmarkeder,
samarbejde om hvidvaskning af penge og terrorismefinansiering, innovation og teknologiudvikling,
handel, rejser og sikkerhed, energieffektivitet, intellektuel ejendomsret, investering, konkurrencepo-
litik og håndhævelse, offentlige indkøb og tjenesteydelser.
EU og USA vedtog en erklæring om et initiativ med henblik på at fremme transatlantisk økonomisk
integration og vækst på topmødet den 20. juni 2005 (10359/05).
DEN FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Terrorismebekæmpelse - Restriktive foranstaltninger over for visse personer og enheder
Rådet ajourførte listen over personer, grupper og enheder, over for hvilke der som led i terrorisme-
bekæmpelsen gælder restriktive foranstaltninger (indefrysning af pengemidler, andre finansielle ak-
tiver og økonomiske ressourcer samt politisamarbejde og retsligt samarbejde mellem medlemssta-
terne); disse foranstaltninger blev indført i december 2001. Listen var sidst blevet ajourført den 17.
oktober 2005
(jf. pressemeddelelse 13469/05).
14155/05 (Presse 287)
34
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453488_0035.png
28.-29.XI.2005
Rådet vedtog med henblik herpå to retsakter:
– en fælles holdning, som ajourfører fælles holdning 2001/931/FUSP
1
af 27. december 2001 og
ophæver fælles holdning 2005/725/FUSP
– en afgørelse om gennemførelse af forordning (EF) nr. 2580/2001
2
om vedtagelse af specifikke
restriktive foranstaltninger og om ophævelse af afgørelse 2005/722/FUSP.
Den ajourførte liste er offentliggjort i EUT L 314 af 30. november 2005.
Gruppen "Hizbul Mujahideen" blev tilføjet på listen.
HANDELSPOLITIK
Ny EU-told på import af bananer
Rådet vedtog en forordning om fastsættelse af én toldsats for import af bananer med henblik på ind-
førelse af en ren toldordning pr. 1. januar 2006 og et toldkontingent med nultold for bananer med
oprindelse i AVS-landene (jf.
pressemeddelelse 15120/05).
Den normale toldsats for bananer, der importeres fra mestbegunstigelsesleverandører, bliver på 176
EUR pr. ton.
Der vil fra 2006 blive åbnet et årligt importkontingent på 775 000 tons med nultold for importen af
bananer fra AVS-lande i henhold til AVS-EF-partnerskabsaftalen.
TRANSPORT
Aftale om lufttrafik med Ukraine
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse af aftalen mellem EU og Ukraine om visse aspekter af
lufttrafik (14170/05).
Aftalen er resultatet af forhandlinger i henhold til et mandat, som gør det muligt for Kommissionen
til at føre forhandlinger med alle tredjelande med henblik på at bringe bilaterale luftfartsaftaler med
disse lande i overensstemmelse med fællesskabslovgivningen.
1
2
EFT L 344 af 28.12.2001, s. 93.
EFT L 344 af 28.12.2001, s. 70.
35
14155/05 (Presse 287)
DA