Erhvervsudvalget 2005-06
S 1765
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTEREN
11. januar 2006
Vedlagt fremsender jeg i 80 eksemplarer min besvarelse af spørgsmål S
1765 stillet af Morten Messerschmidt (DF) den 3. januar 2006.
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Med venlig hilsen
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
[email protected]
www.oem.dk
Bendt Bendtsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
236187_0002.png
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTEREN
11. januar 2006
Besvarelse af spørgsmål S 1765 stillet af Morten Messerschmidt (DF)
den 3. januar 2006.
ØKONOMI- OG
Spørgsmål S 1765:
”Vil ministeren oplyse, om der ved udstedelse af tilladelser til tjeneste-
ydelsesvirksomhed efter de nugældende regler kan stilles betingelser,
som efter en eventuel vedtagelse af Kommissionens forslag til servicedi-
rektivs art. 10, stk. 2, ikke længere vil være lovlige?”
Svar:
Det fremgår af direktivforslagets artikel 10, stk. 2, at de kriterier, som tilla-
delsesordninger skal bygge på, bl.a. skal være ikke-diskriminerende, objek-
tivt begrundet i et tvingende alment hensyn og afpasset efter dette hensyn.
Det følger allerede i dag af EF-domstolens fortolkning af Traktatens regler
om den frie etableringsret, at regler som udgangspunkt ikke må være dis-
kriminerende, at de skal være begrundet i tvingende almene hensyn og ikke
må kunne nås gennem mindre indgribende foranstaltninger.
Hensigten med forslagets artikel 10 og en række af de øvrige bestemmel-
ser af relevans for tjenesteyderes etableringsmuligheder er bl.a., at med-
lemslandene af sig selv fjerner regler, der diskriminerer eller er ikke-
proportionale, og at medlemslandene får mulighed for at lade sig inspire-
re af ”best practise”-regulering i andre medlemslande.
Derudover skal det bemærkes, at det på nuværende tidspunkt ikke er mu-
ligt at udarbejde en færdig oversigt over forslagets lovgivningsmæssige
konsekvenser for dansk ret. Det skyldes bl.a., at en række af bestemmel-
serne ikke er formuleret tilstrækkelig klart. Det nuværende forslag står
imidlertid over for at skulle revideres. Regeringen forventer, at det på
baggrund af et revideret direktivforslag vil være muligt at fremlægge en
oversigt over de lovgivningsmæssige konsekvenser, der vil være betyde-
ligt tættere på sin ”færdige” udformning, end det er muligt i dag.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf. 33 92 33 50
Fax 33 12 37 78
[email protected]
www.oem.dk