Europaudvalget 2005-06
S 3887
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTEREN
19. april 2006
Vedlagt fremsender jeg i 80 eksemplarer min besvarelse af spørgsmål S
3887 stillet af Rune Lund (EL) den 6. april 2006.
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Med venlig hilsen
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.oem.dk
Bendt Bendtsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
268711_0002.png
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTEREN
19. april 2006
Besvarelse af spørgsmål S 3887 stillet af Rune Lund (EL) den 6. april
2006.
Spørgsmål S 3887:
”Hvilken regulering eksisterer der i dag med hensyn til markedsføring af
tjenesteydelser i Danmark, og vil disse kunne opretholdes med vedtagelse
af Kommissionens forslag til servicedirektiv?”
Svar:
Regler for markedsføring er omfattet af direktivforslaget. I Danmark regu-
leres markedsføring generelt af lov om markedsføring. Der findes også
sektorspecifik lovgivning – bl.a. i relation til markedsføring af sundheds-
ydelser.
Reglerne for reklamering er i et vist omfang harmoniseret på EU-plan –
navnlig i forhold til erhvervsdrivendes reklamering over for forbrugere.
Der findes således regler om vildledende og sammenlignende reklame.
Derudover er der i maj 2005 vedtaget et EU-direktiv om virksomheders
urimelige handelspraksis over for forbrugerne på det indre marked. Direk-
tivet regulerer, hvad der kan betragtes som urimelig handelspraksis over
for forbrugere (omfatter især aggressiv reklamering og en uddybende regu-
lering af vildledende reklamering).
Direktivforslaget berører ikke denne EU-regulering. Det er således præci-
seret i det reviderede direktivforslag, at direktivforslaget viger for anden
EU-regulering i tilfælde af konflikt.
Reklamering, der angår smag, anstændighed og almene samfundsinteresser
(fx køns- og racediskriminerende reklame) er imidlertid ikke harmoniseret
på EU-plan. Området er vanskeligt at harmonisere, fordi reguleringen heraf
varierer betydeligt i medlemsstaterne som følge af sociale og kulturelle
forskelle. Ligeledes er særlige markedsføringsmetoder (rabatter, gaver, til-
gift, salgsfremmende spil og konkurrencer) heller ikke harmoniseret.
Der er igangsat en nærmere analyse af direktivforslaget, og hvilke lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser forslaget vil betyde. I analysen undersøges
også forslagets betydning for de danske markedsføringsregler.
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.oem.dk