Europaudvalget 2005-06
S 3915
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTEREN
19. april 2006
Vedlagt fremsender jeg i 80 eksemplarer min besvarelse af spørgsmål S
3915 stillet af Rune Lund (EL) den 6. april 2006.
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Med venlig hilsen
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.oem.dk
Bendt Bendtsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
268758_0002.png
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTEREN
19. april 2006
Besvarelse af spørgsmål S 3915 stillet af Rune Lund (EL) den 6. april
2006.
Spørgsmål S 3915:
”Hvor meget brugerbetaling, offentligt udbud, fri konkurrence skal der væ-
re på et givent serviceområde for at en velfærdsydelse omfattes af service-
direktivet?”
Svar:
I EU-retten sondrer man i forhold til offentlige tjenesteydelser mellem tjene-
steydelser af almen interesse og tjenesteydelser af almen økonomisk interes-
se.
Tjenesteydelser af almen interesse er undtaget fra direktivforslaget, hvorimod
tjenesteydelser af almen økonomisk interesse er omfattet – dog med en række
begrænsninger.
Hvorvidt en given ydelse betragtes som almen eller almen økonomisk er i
udgangspunktet op til medlemsstaterne selv at definere i overensstemmelse
med EF-traktaten og EF-domstolens praksis.
Direktivforslaget fastholder denne frihed i artikel 1, stk. 3, hvor det slås
fast, at direktivet ikke berører medlemsstaternes frihed til at bestemme,
hvad de anser for at være tjenesteydelser af almen økonomisk interesse.
Der eksisterer ikke en officiel definition af tjenesteydelser af almen interesse i
EU-retten. Fra EF-domstolens praksis kan det imidlertid udledes, at tjeneste-
ydelser af almen interesse er tjenesteydelser uden økonomisk sigte, f.eks. tje-
nesteydelser som udelukkende har karakter af myndighedsudøvelse. Af rets-
praksis kan også udledes, at tjenesteydelser af almen interesse typisk drejer
sig om virksomhed, som staten udfører som led i sine opgaver på det sociale,
kulturelle, uddannelsesmæssige og retlige område.
Traktaten indeholder heller ingen definition af tjenesteydelser af almen øko-
nomisk interesse. Af traktaten fremgår alene, at tjenesteydelser af almen øko-
nomisk interesse skal fremme social og territorial samhørighed (artikel 16),
og at tjenesteydelser af almen økonomisk interesse, der er overdraget virk-
somhederne, er underkastet Traktatens bestemmelser, herunder konkurren-
cereglerne, i det omfang anvendelsen af disse bestemmelser ikke retligt el-
ler faktisk hindrer opfyldelsen af de særlige opgaver, som er betroet dem
(artikel 86, stk. 2).
Af domspraksis kan udledes, at betegnelsen ’almen økonomisk’ anvendes,
hvis levering normalt er pålagt særlige operatører og ikke automatisk over-
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.oem.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/2
draget samtlige virksomheder i en bestemt økonomisk sektor. Udførelsen må
heller ikke ske med rent økonomisk formål, men der skal være tale om, at
virksomhederne påtager sig forpligtelser, som hindrer, at de fastlægger deres
aktiviteter efter rent forretningsmæssige overvejelser. Formålet med tjeneste-
ydelsen skal desuden være at imødekomme borgernes almindelige behov,
dvs. ydelsen skal være baseret på hensyn af almen interesse.
Det forhold, at Traktaten ikke præciserer, hvornår en tjenesteydelse er af
almen økonomisk interesse, men at det overlades til medlemsstaterne at
vurdere dette – dog under kontrol af EF-domstolen – betyder, at vurderin-
gen kan skifte over tid og i takt med samfundsudviklingen.