Erhvervsudvalget 2005-06
S 432
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTEREN
3. november 2005
Vedlagt fremsender jeg i 80 eksemplarer min besvarelse af spørgsmål S
432 stillet af Morten Messerschmidt (DF) den 24. oktober 2005.
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Med venlig hilsen
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
[email protected]
www.oem.dk
Bendt Bendtsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
216442_0002.png
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTEREN
Besvarelse af spørgsmål S 432 stillet af Morten Messerschmidt (DF)
den 24. oktober 2005.
Spørgsmål S 432:
”Vil ministeren i en kommentar til Politikens artikel ”flertal vil bremse
følsomt EU-forslag” af 19. oktober 2005 oplyse, om regeringen fasthol-
der, at gennemførelsen af servicedirektivet skal ske på en sådan måde, at
forslagets fulde lovgivningsmæssige konsekvenser først vil fremgå efter
analyser, der gennemføres efter forslagets vedtagelse, som det tidligere er
blevet fastslået i regeringens grundnotat om servicedirektivet?”
Svar:
Forslaget giver i sin nuværende udformning anledning til uklarheder om,
hvilke konsekvenser forslaget vil få for dansk lovgivning. Uklarhederne
skyldes navnlig udformningen af oprindelseslandsprincippet og afgræns-
ningen af forslagets anvendelsesområde.
Regeringen har klart tilkendegivet, at den ikke kan støtte direktivforsla-
get, som det foreligger.
Regeringen afventer et nyt udkast fra Kommissionen. Når dette udkast
forligger, vil forslaget blive gennemgået med henblik på at få klarlagt de
lovgivningsmæssige konsekvenser. Regeringen ønsker at få et klart over-
blik over, hvad forslaget kan betyde for dansk lovgivning, førend der ta-
ges stilling til forslaget.
Det forhold, der henvises til i Politiken den 19. oktober 2005, om, at de
fulde konsekvenser af direktivet først kendes efter to år, relaterer sig til en
bestemmelse i direktivforslaget, hvorefter medlemslandene forpligtes til
at gennemføre analyser af deres eksisterende lovgivning efter forslagets
vedtagelse.
Medlemslandene skal i henhold til det foreliggende udkast til servicedi-
rektiv gennemgå specifikke dele af deres nationale regler. Det drejer sig
fx om autorisationsordninger. Medlemslandene skal evaluere, hvorvidt
deres regler lever op til kriterier om ikke at forskelsbehandle tjenesteyde-
re (ikke-diskrimination), at reguleringen er begrundet i tvingende almene
hensyn (nødvendighed), og at målet med reglerne ikke kan nås gennem
en mindre restriktiv foranstaltning (proportionalitet). Disse kriterier er ud-
ledt af EF-domstolens fortolkning af Traktaten og følger derfor allerede
3. november 2005
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf. 33 92 33 50
Fax 33 12 37 78
[email protected]
www.oem.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
af domstolens retspraksis. Formålet med denne proces er, dels at med-
lemslandene af sig selv fjerner regler, der diskriminerer eller er ikke-
proportionale, dels at medlemslandene får mulighed for at lade sig inspi-
rere af ”best practise”-regulering i andre medlemslande.