J.nr. M 4034-0227

 

Den 28. juli 2006

 

 

 

 

Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. S 6160 stillet af folketingsmedlem Per Clausen (EL)

 

 

Spørgsmål S 6160

"Vil ministeren gøre anvendelse af SCR-katalysatorer obligatoriske for alle

lastbiler eller oplyse, hvordan hun ellers vil sikre, at alle lastbiler i Danmark tager disse katalysatorer, der både kan give en samfundsøkonomisk, miljømæssig og sundhedsmæssig gevinst, i brug?"

 

Svar

Miljøkrav til lastbiler er totalharmoniseret i EU, og EU har løbende skærpet miljøkravene til køretøjer. For nye lastbiler og busser indføres således de såkaldte Euro 4- og Euro 5-normer fra henholdsvis 1. oktober 2006 og 1. oktober 2009. Euro 4 indebærer en betydelig skærpelse af grænseværdierne for udledning af både partikler og kvælstofoxider (NOx), mens Euro 5 alene indebærer en yderligere skærpelse af kravene til NOx. Miljøstyrelsen forventer, at SCR-katalysatorer vil blive den foretrukne metode til opfyldelse af Euro 4, og i endnu højere grad Euro 5, i de kommende år.

 

Færdselsstyrelsen har med bidrag fra Miljøministeriet gennemført et demonstrationsprojekt med bl.a. eftermontering SCR-katalysatorer på busser, og SCR-katalysatorerne opnåede gode resultater. Eftermontering af SCR-katalysatorer på eksisterende køretøjer er imidlertid en kompliceret og dyr proces, som i øvrigt næppe er praktisk mulig på alle køretøjer.

 

SCR-katalysatorer på lastbiler og busser er dog et af de virkemidler, der indgår i analysen af Danmarks muligheder for at reducere udslippet af NOx, for at kunne overholde EU's emissionsloft i 2010. Analysen viser, at der er andre initiativer til reduktion af NOx, som er væsentlig mere omkostningseffektive end eftermontering af SCR-katalysatorer på lastbiler og busser. Jeg sendte analysen til Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 30. juni 2006.

 

Regeringen har i sin redegørelse om miljøeffektiv teknologi peget på, at der skal gennemføres en særlig indsats for at fremme teknologier til at fjerne NOx fra dieselbiler. Regeringen vil i løbet af efteråret fremlægge en mere detaljeret og konkret handlingsplan for fremme af miljøeffektiv teknologi.

 

Jeg kan på baggrund af ovenstående oplyse, at regeringen ingen aktuelle planer har om at gøre SCR-katalysatorer obligatoriske, men virkemidlet indgår dog fortsat i den række af initiativer, der skal tages stilling til i forhold til Danmarks muligheder for at reducere udslippet af NOx.