Europaudvalget 2006-07
EUU Alm.del Bilag 150
Offentligt
LandsplanområdetJ.nr. SNS-704-00004Ref. jhg
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg om be-
svarelse af åbningsskrivelse råstofloven og den frie udveksling af tjenesteydelser
Kommissionen har den 18. oktober 2006 sendt en åbningsskrivelse (nr. 2005/4593) i sag nr. SNS-704-00004 angående forenelighed mellem den danske råstoflov og dens forvaltningspraksis og EF-traktatens artikel 49.Kommissionen fremhæver, at tjenesteyder for at kunne udføre sandsugning i Danmark skal havegodkendt sit indvindingsmateriel af miljøministeriet jf. råstoflovens § 19. Tillige med denne godken-delse kræves en tilladelse til efterforskning og udvinding af råstoffer i geografisk afgrænsede områ-der, jf. råstoflovens § 20.Godkendelse af materiellet gives varigt eller for en tidsbegrænset periode til en bestemt arbejds-opgave. Varige godkendelser gives kun, så længe indvindingsfartøjernes samlede lastekapacitetikke overstiger 26.250 m�. Tjenesteydere, der ikke har en varig godkendelse, kan ikke levere tjene-ste-ydelser, medmindre de opnår en tidsbegrænset godkendelse.I åbningsskrivelsen påpeger Kommissionen, at råstoflovens § 19 og 20, stk. 2 og den dermed for-bundne forvaltningspraksis kan forventes at begrænse den frie udveksling af tjenesteydelser i med-før af EF-traktatens artikel 49.Den danske regering er som det er Kommissionen bekendt enig i denne vurdering, og har nu of-fentliggjort et forslag til ændring af råstofloven, hvor § 19 ophæves, med den virkning at loftet påden samlede indvindingsflådes kapacitet på 26.250 m� ophæves, og at grænsen for det enkeltefartøjs størrelse tilsvarende ophæves. Vedtages lovforslaget af det danske Folketing vil der være frikonkurrence om indvindingsopgaverne for alle fremtidige indvindingstilladelser.Som en overgangsordning vil det hidtidige tonnageloft for det enkelte fartøjs lastekapacitet på 2000m� vil blive opretholdt for de tilladelser, der er meddelt efter reglerne i den eksisterende lovgivning.Der er tale om tilladelser til indvindingsområder, hvor flere indvindere frem til 2010 har adgang tilsamme ressource. I disse områder vil der være fri konkurrence om indvindingsopgaverne, men kunfor fartøjer på under 2.000 m3. Herved forhindres en hurtigere udnyttelse af disse områder endønskeligt og forudsat af hensyn til forsyningen. Overgangsordningen skal således sikre den fortsat-te daglige forsyning og er alene etableret af hensyn til forsyningssikkerheden.For så vidt angår eneretstilladelser meddelt i efter den eksisterende lovgivning til indvinding til kyst-beskyttelse og større anlægsarbejder på havet, vil tilladelsesindehaveren efter ansøgning kunne fådispensation fra overgangsordningen, såfremt det godtgøres, at anvendelse af større indvindings-fartøjer ikke medfører øgede miljø- og naturmæssige effekter.
Hvad angår § 20 stk. 2 er Kommissionen af den opfattelse, at der ingen miljømæssige eller forsy-ningssikkerhedsmæssige grunde er til at udstede efterforskningstilladelser for perioder på op til 10år med tilhørende fortrins-stilling ved senere ansøgning om indvindingstilladelse. Den danske rege-ring er principielt enig i denne vurdering, og foreslår den nuværende lovs § 20, stk. 2 ophævet.Det nye lovforslag vil medføre, at tilladelserne vil være tidsbegrænsede, således at efterforsknings-tilladelse med fortrinsret normalt ikke vil blive meddelt med en varighed på mere end 1 år, medmin-dre der væsentlige omkostningsmæssige begrundelser taler herfor. Den konkrete tidsbegrænsningvil fremgå af den enkelte tilladelse.Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse med det ovenforanførte.
2