Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender

Fødevarestyrelsen

8. januar 2007

 

 

NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

om forslag til Kommissionens forordning om migrationsgrænser for pakninger i låg, der kommer i kontakt med fødevarer (KOMITESAG)

 

SANCO/4003/2006

 

Kommissionen har ved SANCO/4003/2006 fremsat et forslag til ny forordning vedrørende migrationsgrænser for pakninger i låg, der kommer i kontakt med fødevarer. Forslaget er sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) den 16. januar 2007.

 

Forslaget er fremsat, fordi den offentlige kontrol i Danmark og andre steder i EU har vist, at der sker migration af uønskede stoffer fra pakningerne over de fastsatte grænseværdier, men samtidig oplyser industrien i EU, at der ikke umiddelbart findes alternative tekniske løsninger. En tæt, holdbar lukning har betydning for holdbarhed og forebyggelsen af mikrobiologisk forurening af fødevarerne, og derfor har erhvervet henstillet til Kommissionen, at de fik en overgangsperiode, der vil give dem tid til at sikre en passende teknisk løsning af problemet, således de anvendte pakninger i skruelåg indenfor Fællesskabet i fremtiden vil kunne overholde de fastsatte grænseværdier..

 

Forslaget indfører en specifik regulering af ESBO og de øvrige blødgørere i pakninger indeholdende PVC til skruelåg, der midlertidigt forhøjer migrationsgrænseværdien til 300 mg/kg i pakninger, der kommer i kontakt med fede fødevarer. Samtidig bibeholdes grænsen for ESBO i kontaktmateriale til børnemad på 30 mg/kg. Phthalater er ligeledes undtaget fra den forhøjede grænseværdi.

 

Grænseværdien på 300 mg/kg i pakninger, der kommer i kontakt med fede fødevarer, skal ifølge forslaget gælde 14 måneder efter vedtagelsen af forslaget. Herefter vil den lavere grænseværdi på 60 mg/kg finde anvendelse.

 

For så vidt angår ESBO og andre blødgørere i pakninger til skruelåg vurderes det, at forslaget ikke berører sundhedsbeskyttelsesniveauet trods intentionen om at hæve totalmigrationsgrænsen på 60 mg/kg til 300 mg/kg for disse blødgørere, fordi den foreslåede ændring alene gælder for en midlertidig periode på 14 måneder, og derfor ikke har reelt indflydelse på sundhedsbeskyttelsen, hvor indtaget over lange tidsforløb er afgørende.

 

Da der alene er tale om en midlertidig forhøjelse af migrationsgrænsen for fede fødevarer, der gennemføres for at give erhvervet den fornødne tid til at sikre udviklingen af en passende teknisk løsning for så vidt angår pakninger i skruelåg, er det regeringens vurdering, at forslaget er sundhedsmæssigt acceptabelt, og regeringen kan derfor støtte forslaget.

 

Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.

 


Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender

Fødevarestyrelsen

8. januar 2007

 

 

GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

om forslag til Kommissionens forordning om migrationsgrænser for pakninger i låg, der kommer i kontakt med fødevarer (KOMITESAG)

 

SANCO/4003/2006

 

Resume

Forslaget indebærer en forhøjelse af migrationsgrænserne for pakninger i låg, der kommer i kontakt med fødevarer, i en midlertidig periode på 14 måneder med henblik på at give erhvervet den fornødne tid til at sikre udviklingen af en passende teknisk løsning for så vidt angår pakninger i skruelåg. Forslaget berører ikke beskyttelsesniveauet.

 

Baggrund

Kommissionen har ved SANCO/4003/2006 fremsat forslag til ny forordning vedrørende migrationsgrænser for pakninger i låg, der kommer i kontakt med fødevarer. Forslaget blev udsendt og drøftet på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) den 14. december 2006.

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i Europa Parlamentets og Rådets forordning nr. 1935/2004 om materialer og genstande bestemt til kontakt med fødevarer og om ophævelse af direktiv 80/590/EØF og 89/109/EØF – særligt forordningens artikel 5, stk. 1.

 

Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure ( jf. Rådets afgørelse 1999/468/EF artikel 5) i SCoFCAH. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig imod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst 3 måneder, kan Kommissionen udstede forordningen.

 

Forslaget er sat til afstemning i SCoFCAH den 16. januar 2007.

 

Nærhedsprincippet

Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

Formål og indhold

En for høj afsmitning af epoxideret sojaolie (ESBO) og andre blødgørere fra skruelåg til fødevarer har været genstand for diskussion gennem nogen tid. Den offentlige kontrol i Danmark og andre steder i EU har vist, at der sker migration af uønskede stoffer fra pakningerne over de fastsatte grænseværdier, men samtidig oplyser industrien i EU, at der ikke umiddelbart findes alternative tekniske løsninger. En tæt, holdbar lukning har betydning for holdbarhed og forebyggelsen af mikrobiologisk forurening af fødevarerne, og derfor har erhvervet henstillet til Kommissionen, at de fik en overgangsperiode, der vil give dem tid til at sikre en passende teknisk løsning af problemet, således de anvendte pakninger i skruelåg indenfor Fællesskabet i fremtiden vil kunne overholde de fastsatte grænseværdier.

 

Kommissionen har på den baggrund fremsat forslaget, der indebærer ændringer i reguleringen af stoffet, og der tilføjes restriktioner for blødgørere, som forekommer i pakninger til låg, der kan udgøre alternativer til ESBO, og for hvilke der endnu ikke er fastsat særlige foranstaltninger i henhold til artikel 5 i forordning 1935/2004 om materialer og genstande.

 

Med forslaget indføres endvidere grænseværdier for afsmitningen af visse af stofferne til fødevarerne.

 

I Kommissionsdirektiv 2002/72/EF om plastmaterialer og –genstande (plastdirektivet) er der fastsat en generel, total migrationsgrænse på 60 mg/kg for alle stoffer, der kan migrere fra plast. Denne grænseværdi er en hygiejnisk grænse og ikke en grænse, der er fastsat på grundlag af en sundhedsmæssig vurdering.

 

For stoffet ESBO er der ved anvendelsen i plastmaterialer og -genstande til spædbørn og småbørn fastsat en lavere grænse end den generelle migrationsgrænse, idet denne er på 30 mg/kg for tætningsmaterialer af PVC, der anvendes til forsegling af glas med modermælkserstatninger og tilskudsblandinger til spædbørn og småbørn.

 

Det aktuelle forslag indfører specifik regulering af ESBO og de øvrige blødgørere i pakninger indeholdende PVC til skruelåg, der midlertidigt forhøjer migrationsgrænseværdien til 300 mg/kg i pakninger, der kommer i kontakt med fede fødevarer. Samtidig bibeholdes grænsen for ESBO i kontaktmateriale til børnemad på 30 mg/kg. Phthalater er ligeledes undtaget fra den forhøjede grænseværdi.

 

Grænseværdien på 300 mg/kg i pakninger, der kommer i kontakt med fede fødevarer, skal ifølge forslaget gælde 14 måneder efter vedtagelsen af forslaget. Herefter vil den lavere grænseværdi på 60 mg/kg finde anvendelse.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget .

 

Gældende dansk ret

Forordningen vil være direkte gældende og skal ikke implementeres. Det vil være nødvendigt at fastsætte straffebestemmelser ved ændring af bekendtgørelse om materialer og genstande bestemt til kontakt med fødevarer.

 

Konsekvenser

For så vidt angår ESBO og andre blødgørere i pakninger til skruelåg vurderes det, at forslaget ikke berører sundhedsbeskyttelsesniveauet trods intentionen om at hæve totalmigrationsgrænsen på 60 mg/kg til 300 mg/kg for disse blødgørere, fordi den foreslåede ændring alene gælder for en midlertidig periode på 14 måneder, og derfor ikke har reelt indflydelse på sundhedsbeskyttelsen, hvor indtaget over lange tidsforløb er afgørende. Det er også væsentligt, at phthalater er undtaget fra den midlertidigt forhøjede grænseværdi, da disse blødgørere lettere migrerer fra plast.

 

Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser. Forslaget skønnes heller ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervet. Erhvervet i Danmark har allerede påbegyndt arbejdet på en løsning af migrationsproblemet og er meget langt med en teknisk løsning. Forslaget vurderes derfor ikke at pålægge erhvervet væsentlige byrder, men giver dem en rimelig chance for at opfylde krav til fødevaresikkerheden

 

Høring

Forslaget har været sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndigheder i henhold til artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 178/2002 af 28. juni 2002 om generelle principper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den Europæiske Fødevareautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed (fødevareforordningen).

 

De Samvirkende Købmænd kan tilslutte sig forslaget. Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Fagligt Fælles Forbund, Plantedirektoratet, Lægemiddelstyrelsen og Den Danske Dyrlægeforening har ingen bemærkninger til forslaget. Coop Norden beklager, at de ikke kan nå at kommentere forslaget på grund af den korte høringsfrist.

 

Det Økologiske Råd finder det uacceptabelt at man tillader en forhøjet grænse for afsmitning af problematiske stoffer. De anfører, at forslaget ikke er baseret på sundhedsmæssige vurderinger, og at forslaget derfor er i strid med grundprincippet i forordning 1935/2004.

 

Fødevareindustrien har forståelse for, at det er nødvendigt at fastsætte midlertidige grænseværdier for visse blødgører i plast, der anvendes til fede fødevarer. Imidlertid finder man det uacceptabelt, at grænsen sættes op for låg til alle typer fødevarer. Man frygter, at anvendelsen får en større udbredelse end nødvendigt, hvilket bl.a. skyldes en manglende definition af låg. Fødevareindustrien støtter en udtalelse fra Danisco, som påpeger, at de finder det uacceptabelt, at afsmitning af stoffet  30401, acetyleret monoglycerider af fedtsyrer foreslås omfattet af den fælles migrationsgrænse på 300 mg/kg for alle de blødgører, der er omfattet af forslaget. Fødevareindustrien oplyser endvidere, at udviklingen af et produkt, som kan opfylde grænseværdien på 60 mg/kg, ifølge Danisco er i den afsluttende fase.

 

Danmarks Fødevareforskning udtrykker forbehold overfor forslaget af analysetekniske grunde. Man påpeger, at man anser det for hygiejnisk uacceptabelt, at tillade en højere migrationsgrænse også i en kortere periode. Imidlertid finder man ikke, at der er sundhedsmæssige problemer med de foreslåede grænseværdier, da anvendelsesområdet er begrænset, og da de kun skal være gældende i en kort periode.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Det er højt prioriteret fra dansk side at fremme reguleringen af materialer og genstande bestemt til kontakt med fødevarer, og EU's regulering på dette område er et vigtigt element i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Det er regeringens overordnede holdning, at det er positivt, at der fastsættes grænser for visse stoffers afsmitning til fødevarer, hvilket er med til at beskytte forbrugerne og bevare fødevaresikkerheden.

 

Da der alene er tale om en midlertidig forhøjelse af migrationsgrænsen for fede fødevarer, der gennemføres for at give erhvervet den fornødne tid til at sikre udviklingen af en passende teknisk løsning for så vidt angår pakninger i skruelåg, er det regeringens vurdering, at forslaget er sundhedsmæssigt acceptabelt, og regeringen kan derfor støtte forslaget.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i de andre medlemsstater.

 

Tidligere forelæggelse for Folketinget Europaudvalg

Forslaget er ikke tidligere blevet forelagt for Folketingets Europaudvalg.