Kommissionen har ved SANCO/10654/2005 fremsat forslag til fastsættelse af maksimal grænseværdier (Maximum Residue Level, MRL) for acetamiprid, imazosulfuron, methoxyfenozid, milbectin, metholachlor, thiacloprid og tribenuron-methyl.
Det forventes at forslaget bliver sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevaresikkerhed og Dyresundhed den 13. oktober 2006.
De nye grænseværdier fremsættes som følge af hhv. godkendelse af nye anvendelser for sprøjtemidler på visse afgrøder, samt nye videnskabelige vurderinger. Det vurderes at de i foreslåede maksimalgrænseværdier samlet set vil øge sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man
- arbejder for, at grænseværdierne fastsættes så lavt som muligt under hensynstagen til GAP (God Landbrugsmæssig Praksis) og en sundhedsmæssig vurdering, og
- accepterer eventuelle justeringer i forslaget under forudsætning af, at de vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender
11. oktober 2006
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
Â
om ændring af RÃ¥dets Direktiver 86/362/EØF, 86/363/EØF og 90/642/EØF for sÃ¥ vidt angÃ¥r maksimalgrænseværdier for pesticidrester pÃ¥ og i visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager.Â
SANCO/10654/2005 rev 1.
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til direktiv om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for acetamiprid, imazosulfuron, methoxyfenozid, milbectin, metholachlor, thiacloprid og tribenuron-methyl. Forslaget fastsætter en række grænseværdier, der skønnes samlet set at øge sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
Baggrund    Â
Kommissionen har senest ved SANCO/10654/2005 fremsat forslag til fastsættelse af EU-maksiÂmalÂÂgrænseværdier (MRL maximum residue level) for aktivstofferne acetamiprid, imazosulfuron, methoxyfenozid, milbectin, metholachlor, thiacloprid og tribenuron-methyl.
Forslaget er fremsat med hjemmel i:
Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure, Jf. Rådets afgørelse 1999/468/EF art. 5, i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.
Forslaget forventes på dagsordenen til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 12.-13. oktober 2006.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
                    Â
Formål og indhold
Forslaget er en del af EU´s pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud i en fuldstændig regulering af samtlige pesticider i Fællesskabet. Kommissionen kan på baggrund af nye anvendelsesmetoder og nye data fremsætte forslag til nye eller ændrede grænseværdier.
Der foreslås nye maksimalgrænseværdier for forslagets aktivstoffer på baggrund af aktivstoffernes optagelse på bilag I (positivliste) til direktiv 91/414/EØF.
For de afgrøder, hvor stofferne ikke finder anvendelse, eller hvor der mangler data, eller hvor indholdet ikke overstiger LOD (laveste analytiske detektionsgrænse) fastsættes maksimalgrænseværdien på LOD.
Kommissionen vurderer, at de foreslÃ¥ede grænseværdier for det maksimale restÂindhold er sundhedsmæssigt acceptable efter de retningslinier, som er fastlagt af Verdenssundheds-organisationen WHO. Ved vurderingen er der taget hensyn til ADI (acceptabel daglig indtagelse hele livet) og ARfD (akut reference dosis), samt GAP (god landbrugsmæssig praksis).
Danmarks Fødevareforskning vurderer, at der ikke er sundhedsmæssige problemer med de foreslåede maksimalgrænseværdier.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
Lovgivningen vedrørende pesticidrester i fødevarer er fastsat i bekendtgørelse nr. 375 af 28.april 2006 senest ændret ved bekendtgørelse nr. 859 af 10. august 2006 om ændring af bekendtgørelse om pesticidrester i fødevarer, der indeholder henholdsvis nationale grænseværdier samt gennemfører EU-direktiver på området. Forslaget kan implementeres ved ændring af nævnte bekendtgørelse.
Konsekvenser
Fødevarestyrelsen har pÃ¥ baggrund af det fremlagte dokument vurderet, at de maksimalgrænseværdier for aktivstofferne, der angives i forslaget, er sundÂhedsÂmæssigt acceptable.
En vedtagelse af forslaget skønnes derfor alt i alt at øge beskyttelsesniveauet i Danmark.
Forslaget har ingen statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndigheder i henhold til artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 178/2002 af 28. juni 2002 om generelle principper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den Europæiske Fødevareautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed (fødevareforordningen).
Fødevarestyrelsen har ikke modtaget bemærkninger til forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er højt prioriteret fra dansk side at fremme EU's pesticidprogram, hvorefter alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som leder til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne. EU's pesticidprogram er derfor et vigtigt element i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Det er positivt, at der foretages en stadig justering af fastsatte grænseÂværÂdier, nÃ¥r der opnÃ¥s ny viden om sundhedsmæssige vurderinger eller om nye anvenÂdelser. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable, og sÃ¥fremt der ikke er indtagsproblemer med de foreslÃ¥ede grænseværdier.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.