Notat til Folketingets Europaudvalg

om ændring af Rådets Direktiver 86/362/EØF, 86/363/EØF og 90/642/EØF for så vidt angår maksimalgrænseværdier for  pesticidrester på og i visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager. 

 

SANCO/10654/2005 rev 1.

 

 

 

 

 

 

Kommissionen har ved SANCO/10654/2005 fremsat forslag til fastsættelse af maksimal grænseværdier (Maximum Residue Level, MRL) for acetamiprid, imazosulfuron, methoxyfenozid, milbectin, metholachlor, thiacloprid og tribenuron-methyl.

 

Det forventes at forslaget bliver sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevaresikkerhed og Dyresundhed den 13. oktober 2006.

 

De nye grænseværdier fremsættes som følge af  hhv. godkendelse af nye anvendelser for sprøjtemidler på visse afgrøder, samt nye videnskabelige vurderinger. Det vurderes at de i foreslåede maksimalgrænseværdier samlet set vil øge sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.

 

Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man

 

-         arbejder for, at grænseværdierne fastsættes sÃ¥ lavt som muligt under hensynstagen til GAP (God Landbrugsmæssig Praksis) og en sundhedsmæssig vurdering, og

 

-         accepterer eventuelle justeringer i forslaget under forudsætning af, at de vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender

11. oktober 2006

 

Grundnotat til Folketingets Europaudvalg

 

om ændring af Rådets Direktiver 86/362/EØF, 86/363/EØF og 90/642/EØF for så vidt angår maksimalgrænseværdier for  pesticidrester på og i visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager. 

 

SANCO/10654/2005 rev 1.

 

Resumé

Kommissionen har fremsat forslag til direktiv om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for acetamiprid, imazosulfuron, methoxyfenozid, milbectin, metholachlor, thiacloprid og tribenuron-methyl. Forslaget fastsætter en række grænseværdier, der skønnes samlet set at øge sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.

 

Baggrund     

Kommissionen har senest ved SANCO/10654/2005 fremsat forslag til fastsættelse af EU-maksi­mal­­grænseværdier (MRL maximum residue level) for aktivstofferne acetamiprid, imazosulfuron, methoxyfenozid, milbectin, metholachlor, thiacloprid og tribenuron-methyl.

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i:

 

 

Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure, Jf. Rådets afgørelse 1999/468/EF art. 5, i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.

 

Forslaget forventes på dagsordenen til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 12.-13. oktober 2006.

 

Nærhedsprincippet

Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

                     

Formål og indhold

Forslaget er en del af EU´s pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud i en fuldstændig regulering af samtlige pesticider i Fællesskabet. Kommissionen kan på baggrund af nye anvendelsesmetoder og nye data fremsætte forslag til nye eller ændrede grænseværdier.

 

Der foreslås nye maksimalgrænseværdier for forslagets aktivstoffer på baggrund af aktivstoffernes optagelse på bilag I (positivliste) til direktiv 91/414/EØF.

 

For de afgrøder, hvor stofferne ikke finder anvendelse, eller hvor der mangler data, eller hvor indholdet ikke overstiger LOD (laveste analytiske detektionsgrænse) fastsættes maksimalgrænseværdien på LOD.

 

Kommissionen vurderer, at de foreslåede grænseværdier for det maksimale rest­indhold er sundhedsmæssigt acceptable efter de retningslinier, som er fastlagt af Verdenssundheds-organisationen WHO. Ved vurderingen er der taget hensyn til ADI (acceptabel daglig indtagelse hele livet) og ARfD (akut reference dosis), samt GAP (god landbrugsmæssig praksis).

 

Danmarks Fødevareforskning vurderer, at der ikke er sundhedsmæssige problemer med de foreslåede maksimalgrænseværdier.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.

 

Gældende dansk ret

Lovgivningen vedrørende pesticidrester i fødevarer er fastsat i bekendtgørelse nr. 375 af 28.april 2006 senest ændret ved bekendtgørelse nr. 859 af 10. august 2006 om ændring af bekendtgørelse om pesticidrester i fødevarer, der indeholder henholdsvis nationale grænseværdier samt gennemfører EU-direktiver på området. Forslaget kan implementeres ved ændring af nævnte bekendtgørelse.

 

Konsekvenser

Fødevarestyrelsen har på baggrund af det fremlagte dokument vurderet, at de maksimalgrænseværdier for aktivstofferne, der angives i forslaget, er sund­heds­mæssigt acceptable.

En vedtagelse af forslaget skønnes derfor alt i alt at øge beskyttelsesniveauet i Danmark.

 

Forslaget har ingen statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.

 

Høring

Forslaget har været sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndigheder i henhold til artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 178/2002 af 28. juni 2002 om generelle principper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den Europæiske Fødevareautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed (fødevareforordningen).

 

Fødevarestyrelsen har ikke modtaget bemærkninger til forslaget.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Det er højt prioriteret fra dansk side at fremme EU's pesticidprogram, hvorefter alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som leder til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne. EU's pesticidprogram er derfor et vigtigt element i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Det er positivt, at der foretages en stadig justering af fastsatte grænse­vær­dier, når der opnås ny viden om sundhedsmæssige vurderinger eller om nye anven­delser. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable, og såfremt der ikke er indtagsproblemer med de foreslåede grænseværdier.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.

 

Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.