Europaudvalget 2006-07
EUU Alm.del Bilag 173
Offentligt
342061_0001.png
16. Europaudvalgsmøde 18/1 2007
680
Referat af 16. Europaudvalgsmøde torsdag den 18.
januar 2007 kl. 10.10
Til stede: Elisabeth Arnold (RV) formand, Charlotte Antonsen (V) næstfor-
mand, Erling Bonnesen (V), Gudrun Laub (V), Jens Hald Madsen (V), Morten
Messerschmidt (DF), Helle Sjelle (KF), Mette Gjerskov (S), Lone Dybkjær
(RV), Niels Helveg Petersen (RV), Anne Grete Holmsgaard (SF).
Desuden deltog udenrigsminister Per Stig Møller.
Punkt 1. Rådsmøde nr. 2775+2776 (almindelige
anliggender og eksterne forbindelser) den 22.-23.
januar 2007
Udenrigsministeren:
Jeg vil alene gennemgå de punkter på dagsordenen for
rådsmødet, som er af særlig interesse. De øvrige punkter på dagsordenen kan
vi selvfølgelig drøfte, hvis I ønsker det.
Jeg vil lige nævne, at punkt 6 vedrørende Irak er taget af dagsordenen.
Alle punkterne er til orientering.
1. Lissabon-strategien: Præsentation af Kommissionens årlige
fremskridtsrapport
KOM (2006) 0816
Rådsmøde 2775+2776 – bilag 1 (samlenotat side 2)
Alm. del (06) – bilag 12 (Fremskridtsrapport af 10/10-06 for regeringens nationale re-
formprogram)
Alm. del (05) – bilag 22 (regeringens nationale reformprogram af 20/10-05)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt i sine indledende bemærkninger.
Morten Messerschmidt
hæftede sig ved, at man gjorde meget ud af
flexicurity-modellen på arbejdsmarkedet, og spurgte, om udenrigsministeren
på det kommende rådsmøde ville gøre gældende, at det, der i øjeblikket sker i
forhold til regulering af arbejdsmarkedet – i forbindelse med arbejdstidsdirek-
tivet og andre sager – er i direkte modstrid med de basale forudsætninger for
flexicurity-modellen, hvorefter parterne på arbejdsmarkedet træffer aftaler, i
stedet for at man lovregulerer.
Mette Gjerskov
beskæftigede sig med de anbefalinger, Kommissio-
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 173: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 18. januar 2007
342061_0002.png
16. Europaudvalgsmøde 18/1 2007
681
nen er kommet med til Danmark om, at vi skal fokusere på initiativer, der øger
arbejdskraftudbuddet, og spurgte, hvilke initiativer regeringen havde overvejet
i denne forbindelse.
Hun ville også gerne vide, hvordan regeringen stillede sig til anbefa-
lingen om at reducere CO
2
-udslippet.
Udenrigsministeren
erklærede sig enig med Morten Messerschmidt i,
at vi ikke skal have ødelagt den danske arbejdsmarkedsmodel, men sagde, at
flexicurity-modellen ikke vil blive drøftet på det kommende rådsmøde.
Udenrigsministeren henviste Mette Gjerskov til at drøfte detaljer ved-
rørende arbejdsmarkedspolitikken med beskæftigelsesministeren, men han
bekræftede, at vi har haft succes med vores arbejdsmarkedspolitik og næsten
har fuld beskæftigelse. Det får de andre lande gavn af, idet vi udveksler erfa-
ringer om ”best practice”. Vi kan også have glæde af, at Kommissionen analy-
serer, hvordan arbejdsmarkedspolitikken fungerer i de forskellige lande.
Udenrigsministeren pegede på, at forsøgene på at nedbringe CO
2
-
udslippet hænger sammen med energipolitikken, og her støtter vi øget anven-
delse af vedvarende energi. Han ville ikke sige ”ren energi” for ikke at komme
i karambolage med Anne Grete Holmsgaard, idet ”ren energi” er ensbetydende
med atomkraft. Vi tager CO
2
-udslippet alvorligt både i Danmark og i EU-
sammenhæng.
Morten Messerschmidt
takkede for svarene, som han fandt meget in-
teressante og berigende. Han gentog sin opfordring til udenrigsministeren om
på mødet at gøre gældende, at det altså er et problem i forhold til arbejds-
markedet, at EU i sag efter sag intervenerer og dermed faktisk går imod fun-
damentet for flexicurity-modellen. I den forbindelse nævnte Morten Messer-
schmidt bl.a. Jaeger-dommen.
Udenrigsministeren
erklærede sig enig med Morten Messerschmidt i,
at vi skal forsvare den frie aftaleret i den danske model.
2. Den europæiske naboskabspolitik
KOM (2006) 0726
Rådsmøde 2775+2776 – bilag 1 (samlenotat side 8)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt i sine indledende bemærkninger.
Morten Messerschmidt
syntes grundlæggende, det var godt med
frihandel, men ville gerne høre, hvilke overvejelser man gør sig i forhold til
f.eks. fødevaresikkerhed og forbrugersikkerhed for så vidt angår de varer, man
gerne vil skabe et frihandelsområde for, idet han pegede på, at standarderne er
anderledes i USA og i de østlige lande.
Mette Gjerskov
ville gerne høre, om udenrigsministeren forestillede
sig at kopiere Middelhavspartnerskabssamarbejdet i forhold til samarbejdet
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 173: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 18. januar 2007
342061_0003.png
16. Europaudvalgsmøde 18/1 2007
682
med de østlige lande.
I øvrigt ville hun gerne vide, hvilke tanker man gjorde sig vedrørende
Rusland, der, så vidt hun kunne se, ikke var med i naboskabspolitikken.
Udenrigsministeren
erklærede sig enig med Morten Messerschmidt
i, at fødevaresikkerhed og forbrugersikkerhed er vigtig, og sagde, at det drejer
sig om at få de andre lande til at tilnærme sig de europæiske standarder.
Udenrigsministeren svarede Mette Gjerskov, at når Rusland ikke er
med i naboskabspolitikken, er det fordi der er et særligt Ruslandsprogram.
Mette Gjerskov
pegede på, at man i Middelhavspartnerskabssamar-
bejdet også beskæftiger sig med andet end samhandel og bl.a. har et politisk
samarbejde. Forestiller man sig også et sådant samarbejde med de østlige
lande?
Udenrigsministeren
svarede, at de østlige lande ikke har efterlyst et
mere integreret eller politisk samarbejde, og de er nok også mere forskellige
end Middelhavslandene.
3. Det vestlige Balkan
Rådsmøde 2775+2776 – bilag 1 (samlenotat side 11)
Udenrigsministeren:
Fokus ventes at være på det serbiske parlamentsvalg
den 21. januar – det vil lige være overstået, når vi holder mødet – og drøftel-
sen vil naturligvis være præget af, om vi har et klart indtryk af valgresultatet
den 22. januar. Rådet ventes at tage bestik af valget og drøfte EU’s samarbejde
med Serbien.
Der er ingen tvivl om, at en sejr til de reformorienterede og proeuro-
pæiske kræfter vil lette EU’s samarbejde med Serbien og formentlig også lette
statusprocessen i Kosovo. Derfor sendte Det Europæiske Råd i december 2006
det positive signal til de serbiske demokrater, at EU’s dør fortsat er åben for
Serbien. Forudsætningen er, at Serbien vil gennemføre de fornødne reformer
og leve op til EU’s krav.
Viser en ny proeuropæisk regering i Beograd positive tegn på at ville
prioritere samarbejdet med ICTY, vil en genoptagelse af forhandlingerne om
en stabiliserings- og associeringsaftale med Serbien komme på tale, men med
den klausul, at processen ikke kan afsluttes, før der samarbejdes. Processen
kan sættes i gang, men ikke afsluttes.
Det er naturligvis i EU’s interesse at sikre et reformorienteret og sta-
bilt Serbien.
4. Mellemøsten
Rådsmøde 2775+2776 – bilag 1 (samlenotat side 13)
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 173: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 18. januar 2007
342061_0004.png
16. Europaudvalgsmøde 18/1 2007
683
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt i sine indledende bemærkninger.
Mette Gjerskov
betegnede det som positivt, at man om regeringens
generelle holdning skriver i samlenotatet: ”Regeringen kan støtte konkrete
skridt fra EU’s side, som vil kunne bistå parterne i regionen med at fremme
fredsprocessen”, men ville gerne vide, hvilke konkrete skridt man tænker på.
Udenrigsministeren
sagde, at vi vil tage alle gode skridt og vil arbej-
de for, at der snarest muligt bliver et møde i Mellemøstkvartetten, hvor det i
øjeblikket er Tyskland, der er formandsland.
5. Iran
Rådsmøde 2775+2776 – bilag 1 (samlenotat side 15)
Udvalgsmødereferater:
Alm. del (06) – bilag 114, side 575 (senest behandlet i EUU 8/12-06)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt i sine indledende bemærkninger.
Mette Gjerskov
betegnede det som meget positivt, at der bliver lagt
vægt på enigheden på EU-plan i forhold til Iran, og at man skal have en garan-
ti for, at det iranske atomprogram udelukkende skal være af civil karakter,
men spurgte, hvordan man vil få etableret en sådan garanti. Er det Det Interna-
tionale Atomenergiagentur, der skal erklære det, eller er det en politisk vurde-
ring?
Hun var bekymret for, at man tilsyneladende blander Irans atompro-
gram sammen med demokrati og menneskerettigheder, idet hun mente, man
måtte give Iran en sikkerhed for, at hvis landet overholder alle regler i forhold
til atomenergiagenturet, så iværksætter vi ikke de sanktioner, der nu er tale om
at indføre. Mette Gjerskov tilføjede, at det naturligvis er vigtigt at arbejde for
demokrati og menneskerettigheder, men det bør ikke blandes sammen med de
påtænkte sanktioner, der skyldes landets atomprogram.
Anne Grete Holmsgaard
henviste til, at Ritzau samme morgen havde
skrevet – og at det også blev sagt i BBC – at Iran allerede i 2003 kom med et
tilbud til USA om at gå ind i forhandlinger om at stabilisere grænsen til Irak
og også stoppe pengeforsyningen til Hamas og Hizbollah. Hvad er Danmarks
holdning til det, og hvad vil vi arbejde aktivt for i EU og i FN, hvor der jo
ligger en sikkerhedsrådsresolution om emnet?
Udenrigsministeren
svarede Mette Gjerskov, at hvis vi får en garanti
fra Det Internationale Atomenergiagentur, så påvirker det sanktionspolitikken.
I den forbindelse nævnte udenrigsministeren, at Det Internationale Atomener-
giagentur bl.a. har peget på, at man kunne bruge let vand i stedet for tungt
vand. Så længe Det Internationale Atomenergiagentur ikke er trygt, har vi
heller ikke anledning til at være trygge.
Udenrigsministeren nævnte i svaret til Mette Gjerskov, at Danmark i
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 173: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 18. januar 2007
342061_0005.png
16. Europaudvalgsmøde 18/1 2007
684
sin tid sagde nej til økonomiske aftaler med Iran på grund af demokrati- og
menneskerettighedssituationen, og han indrømmede, at vi i EU har sagt, at vi
ikke pludselig skal glemme menneskerettighederne og tro, at det kun drejer
sig om atomprogrammet.
Udenrigsministeren sagde i svaret til Anne Grete Holmsgaard, at han
ikke havde set BBC i dag, og spørgsmålet fra Anne Grete Holmsgaard var nok
på kanten af mødet, men han vidste, at Iran før jul havde lavet en aftale med
Irak om grænsesikkerhed, og at den iranske præsident i øjeblikket er i Syrien
for at lave en række aftaler om økonomi og sikkerhed. Det, man hører i dag, er
nok en udløber af den iranske aftale før jul om, at Iran forpligter sig til at
stabilisere – altså lukke – grænserne.
Morten Messerschmidt
henviste i relation til det, udenrigsministeren
sagde om demokrati og menneskerettigheder i Iran, til PMOI-dommen, hvor
Domstolen i præmis 171 og 177 faktisk siger, at der ikke er fremlagt doku-
mentation for, at organisationen er en terrororganisation. Hvilke overvejelser
gør udenrigsministeren sig i den anledning, og hvad forventer han, at uden-
rigsministerrådet vil gøre i den forbindelse?
Mette Gjerskov
gjorde opmærksom på, at det, hun spurgte om, var,
om EU vil stille yderligere krav vedrørende demokrati og menneskerettighe-
der i relation til det, der står i resolution 1737 om atomanlæg. Hun mente, der
var tale om to forskellige problemstillinger, og argumenterede for, at vi er
nødt til at stille Iran i udsigt, at de sanktioner, vi vil indføre i henhold til reso-
lution 1737, bliver nedbragt, hvis Iran opfylder kravene vedrørende atoman-
læg. Ellers får vi aldrig løst problemet. Hun præciserede, at hendes spørgsmål
havde relation til det, der står i samlenotatet om, at man vil overveje ”yderli-
gere restriktive tiltag i Sikkerhedsrådet i overensstemmelse med resolution
1737 og/eller evt. i EU-regi.” Derefter kommer der det om demokrati og
menneskerettigheder.
Anne Grete Holmsgaard
forstod, at udenrigsministeren ikke vidste,
hvad der var sagt i BBC, og fortalte, at det drejer sig om, at Iran allerede i
2003 havde sendt et brev til USA og tilbudt gennemsigtighed i forbindelse
med atomprogrammet og tilbudt at stoppe støtten til Hamas og Hizbollah og
være med til at stabilisere forholdet til Irak. Dette brev var først blevet positivt
modtaget i det amerikanske udenrigsministerium, men så havde Det Hvide
Hus vendt fingeren nedad. Har den danske regering kendskab til det brev, og
hvad er dens holdning til det?
Udenrigsministeren
beklagede, at han havde misforstået Mette Gjer-
skovs spørgsmål i første omgang og derfor havde sagt noget om vores hold-
ning til demokrati og menneskerettigheder. Nu forstod han, at spørgsmålet
drejede sig om resolution nr. 1737. I den relation kunne udenrigsministeren
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 173: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 18. januar 2007
342061_0006.png
16. Europaudvalgsmøde 18/1 2007
685
bekræfte, at de sanktioner, der bebudes i den resolution, selvfølgelig ikke vil
blive effektueret, hvis betingelserne i resolution 1737 respekteres.
Udenrigsministeren kendte ikke brevet fra 2003, som Anne Grete
Holmsgaard refererede, men han ville gå tilbage og undersøge, om Udenrigs-
ministeriet havde fået en kopi. Det vil i hvert fald ikke blive drøftet på det
kommende rådsmøde.
Udvalgsformanden
oplyste til Morten Messerschmidt, at der i forve-
jen var stillet et samrådsspørgsmål til udenrigsministeren om EF-Domstolens
dom om terrorlister (PMOI-dommen).
Udg.
6. (Evt.) Irak
Rådsmøde 2775+2776 – bilag 1 (samlenotat side 18)
Punktet var udgået af dagsordenen.
7. Sudan
Rådsmøde 2775+2776 – bilag 1 (samlenotat side 20)
Udvalgsmødereferater:
Alm. del (06) – bilag 50, side 93 (senest behandlet i EUU 13/10-06)
Udenrigsministeren:
Drøftelsen af Sudan sker på baggrund af Sudans accept
af FN’s plan pr. 1. januar 2007 for indsættelsen af en AU/FN styrke i Darfur.
Det drejer sig om at tage dem på ordet og få effektueret planen. Det er vigtigt,
at vi hurtigt tester den sudanesiske regerings vilje til at gennemføre aftalen.
Med Sudans accept af FN’s plan vil FN kunne overtage finansieringen
af den fredsbevarende styrke. Men indtil dette er på plads, må EU sammen
med andre donorlande finde muligheder for fortsat at yde støtte til AMIS-
missionen.
EU har siden 2004 støttet AMIS med 242 mio. euro og har sammen-
lagt ydet 357 mio. euro til den humanitære krise i Darfur. EU har i øjeblikket
udsendt 17 militærpersoner, 29 politifolk og 10 militære observatører som
rådgivere til AMIS.
Hovedfokus for drøftelsen ventes at blive på finansiering af AMIS,
men derudover er det vigtigt, at EU fortsat bidrager til de politiske processer.
Fra dansk side vil vi selvfølgelig tale for, at EU sender et klart signal
til præsident Bashir om, at der ikke må lægges hindringer ind i processen. Vi
er rede til fra dansk side at tage nye initiativer, hvis Sudan ikke accepterer
aftalen. Meningen er, at Sudan skal samarbejde konstruktivt om adgang for de
humanitære hjælpeorganisationer samt indsættelsen af den fælles AU/FN
fredsbevarende styrke.
Danmark bidrager p.t. med 1 person til den civile del af EU's støtte-
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 173: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 18. januar 2007
342061_0007.png
16. Europaudvalgsmøde 18/1 2007
686
mission til AMIS. Derudover har vi 16 personer – 6 stabsofficerer og 10 mili-
tærobservatører – udsendt til UNMIS, der overvåger Nord-sydfredsaftalen i
Sudan. Til UNMIS’ politimission bidrager Danmark med 2 polititjenestemænd
samt chefen for UNMIS’ politimission, Kai Vittrup.
Mette Gjerskov
spurgte, om vi kan være sikre på, at alle sten er
vendt. Hun betegnede Sudan som et af de største problemer, vi står med, og
fandt betegnelsen ”Rwanda i slow motion” træffende.
Udenrigsministeren
svarede, at han bestemt mente, alle sten var
vendt. I Sikkerhedsrådet havde vi faktisk været alle tingene igennem. Uden-
rigsministeren tilføjede, at Sudan har snydt os mange gange, men nu er der
lavet en ny aftale, og vi må holde øje med, at den bliver respekteret, så vi ikke
blive snydt igen. Han indrømmede, at der vil gå tid, inden det sidste er faldet
på plads.
8. Libyen
Rådsmøde 2775+2776 – bilag 1 (samlenotat side 22)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt i sine indledende bemærkninger.
9. Ekstern energipolitik
KOM (2007) 0001
Rådsmøde 2775+2776 – bilag 2 (tillæg til samlenotat)
Alm. del (06) – bilag 13 (det danske EU-energipolitiske indspil af 12/10-06)
Udenrigsministeren:
Kommissionen vil på rådsmødet præsentere de eksterne
aspekter af den strategiske energiredegørelse, der kom i sidste uge, som I ved.
Formandskabet har lagt op til, at vi på rådsmødet koncentrerer drøftelsen om
tre aspekter af redegørelsen. For det første hvordan EU skal prioritere indsat-
serne over de næste tre år. For det andet hvordan EU kan styrke dialogen med
tredjelande om forsyningssikkerhed, klimabeskyttelse og energieffektivitet.
For det tredje hvordan EU kan styrke de eksterne instrumenter på energiområ-
det for at beskytte EU-landene mod afbrydelser i energiforsyningen.
Jeg vil gerne her i udvalget indlede med at understrege, at regeringen
værdsætter, at Kommissionens udspil er så grønt, som det er. For mig viser
det, at det lønner sig, når vi fra dansk side spiller ind i processen. Jeg tænker
her på det danske indspil til en EU-energipolitik fra efteråret. Det blev som
bekendt støttet af et bredt politisk flertal. Hvis nogle skulle have glemt det,
kan jeg sige, at det bestod af K, V, S, R og SF. Kommissionens forslag på det
eksterne område stemmer godt overens med disse prioriteter.
Jeg har også med tilfredshed noteret mig, at Kommissionen – i lighed
med Danmark – lægger vægt på forsyningssikkerhed. Det er nødvendigt at
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 173: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 18. januar 2007
342061_0008.png
16. Europaudvalgsmøde 18/1 2007
687
fokusere på alternative energikilder og en spredning i antallet af energikilder
for ikke at gøre os selv sårbare energimæssigt og politisk.
Der er ingen tvivl om, at energi og klima gradvis vil få en større place-
ring i udenrigspolitikken og i de udenrigspolitiske prioriteter. Jeg glæder mig
derfor over, at EU’s udenrigsministre ved drøftelsen på rådsmødet også "opru-
ster" på dette felt, således som vi allerede har gjort.
Fra dansk side vil vi lægge vægt på at få en sammenhængende tilgang
til de interne og eksterne energiudfordringer. Vi må styrke dialogen med de
store forbruger- og producentlande og i stigende grad tale med én stemme.
Fremme af kampen mod de globale klimaforandringer må stå stærkt. Ligele-
des bør der ske en styrket inddragelse af relevante europæiske økonomiske og
kommercielle aktører i dialogen med tredjelande for at fremme miljøvenlige
og energieffektive teknologier. Vi vil fra dansk side også arbejde for at styrke
de internationale energiorganisationer. Vi finder det endelig helt rigtigt, at der
lægges mere vægt på energi i EU’s udviklingsbistand.
Mette Gjerskov
fandt køb af CO
2
-kvoter problematisk og pegede på,
at vi i dag importerer 50 pct. af vores energi, og at tallet om 20 år forventes at
ville stige til 70-90 pct., så det er positivt, at EU nu vil tage dette alvorligt.
Hun ville gerne høre udenrigsministerens kommentar til vores afhængighed af
Gasprom.
Jens Hald Madsen
forstod, at udenrigsministeren nævnte forsynings-
sikkerheden, men pegede på, at forsyningsledninger også er et terrormål, hvor
sårbarheden er ekstrem. Er det noget, man også diskuterer i EU?
Niels Helveg Petersen
var interesseret i at høre udenrigsministerens
vurdering af, om de nylige kontroverser mellem Rusland og Hviderusland
giver anledning til, at vi kan komme i en nærmere dialog med Hviderusland.
Er der nogen åbninger her?
Anne Grete Holmsgaard
pegede på, at der i notatet om den eksterne
energipolitik står, at formålet er at give Rådet for Generelle Anliggender og
Eksterne Relationer mulighed for at byde ind på EU’s energipolitik, og spurg-
te, om Rådet for Generelle Anliggender ikke havde gjort det tidligere. I relati-
on til det, der står om, at EU skal tale med én stemme, sagde Anne Grete
Holmsgaard, at det afgørende er, hvad indholdet er i det, denne stemme siger.
Der står meget om forsyningssikkerhed, men man kan ikke rigtig se,
om det kun drejer sig om at få sikret mere adgang til gas og olie, hvor Rusland
jo er en hovedleverandør, eller det også drejer sig om at få importandelen
bragt ned. Hvad er Danmarks holdning hertil?
Der står i notatet, at EU fortsat skal udvikle samarbejdet og energirela-
tionerne med store energiforbrugende lande ”særlig gennem Det Internationale
Energiagentur og G8.” Hvilken særlig rolle skal Det Internationale Energi-
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 173: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 18. januar 2007
342061_0009.png
16. Europaudvalgsmøde 18/1 2007
688
agentur spille i den forbindelse?
Anne Grete Holmsgaard betegnede det som meget sympatisk, at man
vil arbejde for, at EU’s udviklingsstøtte får et stærkere energiindhold, men
spurgte, om det er Danmarks holdning, at man skal revidere udviklingsstøtten,
sådan at energi kommer stærkere ind, og at der skal afsættes flere midler til
bæredygtige, relativt små anlæg i Afrika, sådan at man har en chance for at
komme igennem med det i praksis. I den forbindelse pegede hun på, at som
udviklingsstøtten er tilrettelagt i øjeblikket, er det meget kompliceret at få del
i den, medmindre man har et stort apparat eller har råd til at købe sig til et
stort apparat.
Udenrigsministeren
gjorde i anledning af Mette Gjerskovs spørgsmål
om Gasprom opmærksom på, at Danmark ikke er afhængig af Gasprom, men
det er Polen og Tyskland. Det var specielt den problemstilling, som gjorde, at
Danmark for to år siden sagde: ”Energipolitik er ikke alene et spørgsmål om
forsyninger, det er også et spørgsmål om sikkerhedspolitik,” hvilket man har
drøftet i Det Udenrigspolitiske Nævn. Mantraet er, at vi skal diversificere
energikilderne og energileverandørerne.
Udenrigsministeren medgav Jens Hals Madsen, at det ikke alene drejer
sig om at sikre atomkraftværkerne, men at også gas- og olieledninger er et
terrormål.
Udenrigsministeren sagde i anledning af Niels Helveg Petersens
spørgsmål om Hviderusland, at han ikke mente, man skulle forvente nogen
vestvenlig politik fra den nuværende præsident, men det var muligt, at det
civile samfund kan få lidt mere manøvremulighed i Hviderusland.
Udenrigsministeren sagde i svaret til Anne Grete Holmsgaard, at når
han havde nævnt kommissionsformand Barrosos forslag, var det fordi det ikke
have været præsenteret på et tidligere møde. Han tilføjede, at man ville kom-
me mere ind på energipolitikken ved det udvalgsmøde, energi- og miljømini-
strene skulle deltage i den 9. februar. Han ville anbefale, at man diskuterede
detaljerne i forbindelse med det møde.
Udenrigsministeren bekræftede, at det klart er et formål for Danmark
at få bragt importandelen ned, så vi ikke blive så afhængig af enkelte leveran-
dører. Det kræver, at vi øger andelen af vedvarende energi og vindenergi osv.
Med hensyn til energi og udviklingslandene sagde udenrigsministeren,
at det er vigtigt, at udviklingslandene får adgang til moderne energi, men
samtidig er det vigtigt at sikre, at det ikke indebærer voldsomme klimaforan-
dringer. Det gælder altså om at sikre udviklingslandene adgang til moderne
energi, der forurener mindst muligt. Det er det, der kaldes ”best available
technology”.
Morten Messerschmidt
pegede i anledning af udenrigsministerens
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 173: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 18. januar 2007
342061_0010.png
16. Europaudvalgsmøde 18/1 2007
689
bemærkninger om udviklingslandene og forurening på, at den menneskeskabte
CO
2
-udledning kun er på 1,5 pct. Hvad er efter udenrigsministeren opfattelse
af et acceptabelt niveau, når udviklingslandene skal have adgang til moderne
energi? Er det 1,7 pct. eller 2,0 pct.?
Anne Grete Holmsgaard
sagde, at hun godt var klar over, at miljø-
ministrene og energiministrene også skulle behandle sagen, men det fremgår
af notatet, at Rådet for Generelle Anliggender også skal komme med en ind-
stilling til topmødet, i hvert fald for så vidt angår de eksterne energirelationer.
Hun forstod, at udenrigsministeren gik ind for, at importandelen skal skæres
ned, men det står der faktisk ikke i det udspil, der er kommet fra Kommissio-
nen. Det mente hun, Danmark burde slås for. Anne Grete Holmsgaard gjorde
opmærksom på, at de 11 punkter er meget fokuseret på, at man får adgang til
gas og olie, men ikke på, at man får bragt importandelen ned.
Energieffektivitet er nævnt i to af punkterne, bl.a. i relation til Kina,
men det er også relevant i forhold til Rusland. Hun mente, det er vigtigt at få
sagt, at øget effektivitet skal være en del af det, hvad enten man laver et char-
ter eller andre ting. Vil Danmark slås som en løve – helst en stor løve – for, at
det kommer ind?
Anne Grete Holmsgaard tog udgangspunkt i det, der står i notatet om,
at EU vil fremme bæredygtig og sikker energiforsyning i forhold til Afrika, og
sagde, at det forudsætter, at man lægger EU’s bistandspolitik om, for i dag
spiller energi stort set ingen rolle i EU’s bistandspolitik. Hun spurgte, om
udenrigsministeren vil arbejde aktivt for, at der rent faktisk bliver lavet en
ændring i EU’s bistandspolitik, så man lægger vægt på bæredygtig energifor-
syning og decentral energiforsyning og ikke bruger så mange penge på trans-
missionssystemer.
Vil EU også anlægge den linje i forhold til Verdensbanken?
Anne Grete Holmsgaard henviste til, at EU sidste år besluttede at
bruge 250 mio. kroner til energi i forhold til den tredje verden af den samlede
pulje på 1 mia. kr. Hun ville gerne have en status over, hvad de penge rent
faktisk er gået til, idet hun tilføjede, at hun hørte fra mange i Afrika, at det var
meget svært at få fat i disse penge, medmindre man var en meget stor og stærk
organisation.
Udenrigsministeren
sagde i anledning af Morten Messerschmidts
bemærkninger, at det ikke var udenrigsministerens sag at afgøre, hvor meget
af forureningen der var menneskeskabt. Det findes der mange videnskabelige
undersøgelser af.
Udenrigsministeren var enig med Anne Grete Holmsgaard i, at vi skal
sænke importandelen.
Der er også dansk tilslutning til kravet om energieffektivitet, og det
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 173: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 18. januar 2007
342061_0011.png
16. Europaudvalgsmøde 18/1 2007
690
NOT
forsøger de danske ministre også at fremme, når de er ude at rejse med danske
handelsdelegationer.
I relation til energiforbruget i Afrika sagde udenrigsministeren, at
klima og energi vil komme til at spille en større rolle i den nye danske politik,
som udviklingsministeren vil fremlægge senere på foråret.
I svaret til Anne Grete Holmsgaard pegede udenrigsministeren på, at
Verdensbanken har øget bidraget til vedvarende energi med 48 pct.
Han lovede Anne Grete Holmsgaard den status, hun bad om.
10. Forhandlinger om økonomisk partnerskabsaftale mellem
Kommissionen og SADC (Southern African Development
Community)
KOM (2006) 0673
Rådsmøde 2775+2776 – bilag 1 (samlenotat side 25)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt i sine indledende bemærkninger.
11. Somalia
Rådsmøde 2775+2776 – bilag 3 (tillæg til samlenotat)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt i sine indledende bemærkninger.
Morten Messerschmidt
pegede på, at der i samlenotatet står: ”Sam-
men med Tanzania, Italien, Storbritannien, Sverige og Norge er EU medlem af
den internationale kontaktgruppe for Somalia.” Han spurgte, om det skal for-
stås sådan, at EU i denne kontaktgruppe fungerer som ligeværdig aktør på
linje med de nævnte lande.
Mette Gjerskov
var glad for regeringens klare og præcise holdning til
Somalia, men mente, den stod lidt i kontrast til, hvad vi gør i Darfur. Hun gik
ud fra, at den internationale styrke, regeringen talte om, var en FN-styrke.
Udenrigsministeren
svarede Morten Messerschmidt, at den internati-
onale kontaktgruppe består af nogle af de meget engagerede i området, og at
EU er med, fordi de sidder med pengekassen. Tyskland forhandler på EU’s
vegne, men Tyskland er også i kontakt med Kommissionen, så det kan sige:
”Det kan vi godt påtage os.” Formandskabet må sikre sig, at det, det siger, er i
overensstemmelse med medlemskredsens ønsker.
Udenrigsministeren svarede Mette Gjerskov, at den internationale
styrke i Somalia agerer på et FN-mandat.
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 173: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 18. januar 2007
342061_0012.png
16. Europaudvalgsmøde 18/1 2007
691
13. Siden sidst
a) Kommissionens grønbog om diplomatisk og konsulær
beskyttelse af unionsborgere i tredjelande
KOM (2006) 0712
KOM (2006) 0712 – bilag 1 (grundnotat af 9/1-07)
Udenrigsministeren:
Her under punktet siden sidst vil jeg gerne gøre udval-
get opmærksom på, at Kommissionen har udarbejdet en grønbog om konsulær
beskyttelse. Dette er i fin tråd med de danske ønsker og bestræbelser siden
Tsunamien om at styrke det konsulære samarbejde.
Grønbogen indeholder foreløbige ideer til forbedring af informationen
om den konsulære beskyttelse af borgere fra EU-lande i tredjelande og til
strukturen af det konsulære EU-samarbejde.
Kommissionen har iværksat en offentlig høring om grønbogen. Efter
høringsfasens udløb den 31. marts 2007 følger en analysefase.
Regeringen støtter generelt en styrkelse af det konsulære samarbejde.
Især på visumområdet er der gode muligheder for effektivisering. Regeringen
vil tage konkret stilling til Kommissionens forslag i takt med, at de fremsættes
formelt, hvad de altså ikke er endnu.
Grønbogen har endnu ikke været drøftet i rådsregi. Når der foreligger
formelle forslag fra Kommissionen, vil disse blive behandlet på sædvanlig vis
i EU-procedure.