Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsÂbeslutning om udstedelse af markedsføringstilla-delse pÃ¥ særlige vilkÃ¥r for lægemidlet Prezista (darunavir)
Resumé
En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en markedsføringstilladelse pÃ¥ særlige vilkÃ¥r til lægemidlet Prezista. Læge-midlet, administreret sammen med 100 mg ritonavir, anvendes i kombination med andre antiÂretrovirale lægemidler til behandling af human immundefekt virus (HIV-1)-infektion hos voksne patienter, som tidligere har været i omfattende beÂhandÂling, og som har oplevet behandlingssvigt af mere end ét regime, der indeÂholdte en proteasehæmmer (PI).
Denne indikation er baseret pÃ¥ uge 24-analyser af virologisk og immunoÂlogisk respons fra 2 kontrollerede, fase II-dosisfindingsforsøg og yderligere data fra ikke-kontrollerede forsøg.
I forbindelse med beslutningen om at påbegynde behandling med Prezista, administreret sammen med 100 mg ritonavir, skal man nøje overveje den enkelte patients behandlingsanamnese og de mutationsmønstre, der er forbundet med forskellige midler. Genotype- og fænotypebestemmelse (hvor det er muligt) og behandlingsanamnese skal være vejledende for brugen af Prezista.
En vedtagelse af forslaget kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en forbedring af sundhedsbeskyttelsesÂniveauet i Danmark.
1. Indledning
Kommissionens forslag (EU/1/06/380/001 (EMEA/H/C/707)) til den ovenfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 17. januar 2007.
Forslaget har som retsgrundlag artikel 10, stk. 2, i RÃ¥dets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvÃ¥gning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opretÂtelse af et europæisk lægemiddelagentur.
Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forÂskriftskomitéen i hænde senest den 7. februar 2007.
Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved ansøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udÂviklet pÃ¥ grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmÃ¥der. ProceÂduÂren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), nÃ¥r de pÃ¥gældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukkerÂsyge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.
Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cenÂtrale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt lægeÂmidler hvor en tilladelse pÃ¥ fællesskabsplan kan være til gavn for patienÂterne.Â
Â
Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om anÂsøgÂningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved anÂsøgninger om godkendelse af lægemidler til mennesker afgives udtalelse af CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use – Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler). Hvert medlemsland har udpeget 1 medlem til dette udvalg.
Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godÂkendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsÂproceduren i Det StÃ¥ende Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. KomÂmissionen vedtager de foreslÃ¥ede foranstaltninger, der straks finder anÂvendelse. OpnÃ¥s der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger KommisÂsionen sin beslutning for RÃ¥det. Kommissionen kan i sÃ¥ fald udsætte anÂvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 mÃ¥ned. RÃ¥det kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 mÃ¥ned. Har RÃ¥det ikke inden for fristen pÃ¥ 1 mÃ¥ned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.
2. Forslagets formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommissionen kan udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Prezista, som giver adgang til at markedsføre lægemidlet i samtlige 27 medlemslande.
Kort beskrivelse af lægemidlet
Prezista, administreret sammen med 100 mg ritonavir, anvendes i kombiÂnation med andre antiretrovirale lægemidler til behandling af human immundefekt virus (HIV-1)-infektion hos voksne patienter, som tidligere har været i omfattende behandling, og som har oplevet behandlingssvigt af mere end ét regime, der indeholdte en proteasehæmmer (PI).
Denne indikation er baseret pÃ¥ uge 24-analyser af virologisk og imÂmunologisk respons fra 2 kontrollerede, fase II-dosisfindingsforsøg og yderligere data fra ikke-kontrollerede forsøg.
I forbindelse med beslutningen om at pÃ¥begynde behandling med Prezista, administreret sammen med 100 mg ritonavir, skal man nøje overveje den enkelte patients behandlingsanamnese og de mutationsmønstre, der er forÂbundet med forskellige midler. Genotype- og fænotypebestemmelse (hvor det er muligt) og behandlingsanamnese skal være vejledende for brugen af Prezista.
HIV findes i blodet hos mennesker, der er blevet smittet. Infektionen er kronisk. Der findes en lang række stoffer, som kan hæmme formeringen af dette virus og dermed forsinke udviklingen af AIDS. Der gives kombinaÂtionsbehandling med 3 eller flere antivirale midler.
Prezista er et lægemiddel af typen proteasehæmmere, der hindrer, at retrovirus formerer sig, hvorved dannelsen af modne, infektiøse virus-partikler forÂhindres. Prezista skal tages sammen med en lav dosis ritonavir og anden HIV-medicin.
Vigtige bivirkninger er opkastning, diarré, hovedpine, udslæt (herunder også af alvorlig type) og forhøjet indhold af triglycerid og totalkolesterol i blodet. Lægemidlet må ikke gives til patienter med alvorlig leversygdom, eller sammen med visse andre lægemidler.
Prezista må kun udleveres efter begrænset recept.
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Behandling af HIV-smittede er en specialistopgave, der udføres på højt specialiserede hospitalsafdelinger. Omkring 0,1 pct. af befolkningen i Danmark er smittet med HIV, og ca. 2.000 patienter er i behandling. Behandlingen af HIV- smittede vanskeliggøres af, at der er en udtalt tendens til udvikling af modstandskraft over for de anvendte lægemidler. Da Prezista netop bruges til voksne HIV-smittede patienter, der ikke har haft effekt af mere end et behandlingsregime, antages det, at indførelsen af det nye lægemiddel vil være et fremskridt.
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pÃ¥gældende lægemiddel lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvaÂlitet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det pÃ¥Âgældende lægemiddel kan indebære behandlingsmæssige fordele, da Prezista bruges, nÃ¥r andre proteasehæmmere har vist sig ikke at have tilstrækkelig effekt, og i den sammenhæng udgør forslaget en bedring af sundhedsbeskyttelsen.
Da man endnu ikke kender den pris, som Prezista vil blive solgt til, og da man ikke har overblik over, hvor stor en del af de voksne patienter i behandling med andre antiretrovirale lægemidler til behandling af human immundefekt virus (HIV-1)-infektion, som tidligere har været i omfattende behandling, og som har oplevet behandlingssvigt af mere end ét regime, der indeholdte en proteasehæmmer, som vil skulle tilbydes behandling med Prezista, kan man ikke præcist udtale sig om forslagets økonomiske konsekvenser for reÂgionerne.
Prezistas markedsføringstilladelse udstedes pÃ¥ særlige vilkÃ¥r, som omfatter krav om indsendelse af de endelige resultater af 7 kliniske studier og foreløbige reÂsultater af 2 kliniske undersøgelser i løbet af 2007 og 2008.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. Høring
Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysninÂger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CHMP, som med enstemmighed har kunnet anbefale markedsføringen af det pågældende lægemiddel.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.