NOTAT

 

Dato:

1. februar 2007

Kontor:

Internationalt

J.nr.:

2006/4050-818

Sagsbeh.:

JVD

Fil-navn:

0126 Halvårsnotat

 

 

 

INM 249

Orienteringsnotat om væsentlige EU-sager på Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integrations område, der forventes behandlet under det tyske EU-formandskab i første halvår 2007

1.       Indledning

Tyskland overtog EU-formandskabet den 1. januar 2007 for de følgende seks måneder. Under det tyske formandskab er følgende datoer foreløbig planlagt for rådsmøder (retlige og indre anliggender):

-          uformelt ministermøde i Dresden den 15.-16. januar 2007

-          formelt rÃ¥dsmøde i Bruxelles den 15. februar 2007

-          formelt rÃ¥dsmøde i Luxembourg den 19.-20. april 2007

-          formelt rÃ¥dsmøde i Luxembourg den 12.-13. juni 2007

I det følgende redegøres for forventningerne til arbejdet på Integrationsministeriets område under det tyske formandskab.

2.       Generelt

Der er udarbejdet et samlet program for de kommende tre formandskaber: Tyskland, Portugal og Slovenien, der blandt andet omhandler indvandring, grænser og asyl. Programmet reflekterer i vidt omfang de prioriteter, der allerede er fastsat i det flerårige arbejdsprogram på området for retlige og indre anliggender, det såkaldte Haag-program, fra november 2004 og handlingsplanen til udmøntning heraf, som blev formelt godkendt af Det Europæiske Råd den 16.-17. juni 2005. For så vidt angår de eksterne relationer på området for asyl og indvandring vil særligt de konklusioner, der var enighed om på Det Europæiske Råds møde i december 2005 og i juni 2006 udstikke rammerne for det videre arbejde hermed sammen med konklusionerne om migration Det Europæiske Råds møde i december 2006.  

Det tyske formandskab vil have fokus på de sager, der allerede er under behandling i Rådet og forventes kun at rejse et begrænset antal sager af egen drift.

 

3.           AsylomrÃ¥det

Med vedtagelsen af asylproceduredirektivet i december 2005 er første fase til etablering af et fælles europæisk asylsystem i form af fælles minimumsstandarder gennemført. Anden fase af det fælles europæiske asylsystem skal ifølge Haag-programmet være gennemført i 2010. Den anden fase vedrører særligt den eventuelle indførelse af en fælles asylprocedure i EU og indførelsen af en ensartet status for personer, der bevilges asyl eller subsidiær beskyttelse. Kommissionen forventes at præsentere en grønbog om emnet under det tyske formandskab, og formandskabet vil støtte Kommissionen i evalueringen af den første fase og påbegynde diskussionen om gennemførelsen af den anden fase.

Formandskabet vil lægge vægt på udvikling af Dublin-forordningen til bestemmelse af, hvilket land der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning med baggrund i den evaluering af forordningen, der ventes i begyndelsen af 2007.

Formandskabet vil endvidere arbejde for, at det praktiske samarbejde mellem medlemslandenes asylmyndigheder udvikles yderligere.

Formandskabet vil aktivt følge op på en hurtig og effektiv gennemførelse af de regionale beskyttelsesprogrammer, der i øjeblikket er under gennemførelse i Tanzania, Ukraine, Moldova og Hviderusland. Målsætningen med regionale beskyttelsesprogrammer er en forbedret adgang til varige løsninger for de flygtninge, der opholder sig i nærområderne, herunder ved kapacitetsopbygning af de pågældende landes asylsystemer.

4.           Tilbagetagelse og udsendelse

På området for tilbagetagelse vil der blive arbejdet på at afslutte igangværende forhandlinger om tilbagetagelsesaftaler med landene på det vestlige Balkan.

Forhandlingerne om Kommissionens forslag til direktiv om fælles standarder for udsendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold vil fortsætte under det tyske formandskab.

5.           Bekæmpelse af ulovlig indvandring og forvaltning af de ydre grænser

Bekæmpelse af ulovlig indvandring vil bygge på Kommissionens meddelelse om en fælles politik vedrørende ulovlig indvandring fra 19. juli 2006. Kommissionen peger i meddelelsen på de områder, der skal udvikles yderligere i de kommende år for effektivt at bekæmpe den ulovlige indvandring. I april 2007 forventes Kommissionen at fremsætte forslag til direktiv om bekæmpelse af ulovligt arbejde med henblik på bekæmpelse af den ulovlige indvandring.

På grænseområdet vil formandskabet prioritere Kommissionens forslag om oprettelse af nationale ekspertgrupper under Frontex, der kan yde hurtig teknisk og operationel bistand til medlemslande i forbindelse med kontrol af de ydre grænser. Under det tyske formandskab vil undersøgelsen af oprettelsen af et overvågningssystem for EU’s sydlige søgrænser fortsætte.

6.           IndvandringsomrÃ¥det

På indvandringsområdet vil arbejdet fortsætte med særlig vægt på opfølgningen af Kommissionens meddelelse om en politikplan om lovlig indvandring fra januar 2006 samt Kommissionens meddelelse fra november 2006 om status og opfølgning på den samlede migrationsstrategi.

7.           Visum

Udviklingen og den tekniske gennemførelse af et fælles visuminformationssystem (VIS) og indførelse af biometri i visa og opholdstilladelser til tredjelandsstatsborgere vil blive tillagt meget høj prioritet, således at gennemførelsen af VIS snarest kan ske. Formandskabet vil endvidere arbejde for, at forhandlingerne om en visumlempelsesaftale med landene på det vestlige Balkan afsluttes. Det vil dog være en forudsætning for eventuelle visumlempelser, at de pågældende lande er villige til at indgå tilbagetagelsesaftaler.

Formandskabet vil støtte Kommissionen i dens bestræbelser på at opnå fuld visumreciprocitet særligt i forhold til USA og Canada.

8.           Eksterne relationer

Det tyske formandskab har stor fokus på den eksterne dimension af asyl- og indvandringspolitikken. Det Europæiske Råds konklusioner fra december 2005, juni 2006 og december 2006 afspejler den store betydning bekæmpelsen af den ulovlige indvandring og forebyggelsen af årsagerne hertil særligt gennem samarbejde med tredjelande, der enten er oprindelses- eller transitlande, tillægges. Formandskabet vil fokusere på et udvidet samarbejde med de lande, der er omfattet af den europæiske naboskabspolitik for at medvirke til bekæmpelsen af ulovlig indvandring. Kommissionen skal i henhold til Det Europæiske Råds konklusioner fra december 2006 inden juni 2007 fremlægge forslag til en styrket migrationsdialog og konkrete initiativer i forhold til de østlige og sydøstlige grænser i lighed med den eksisterende fælles migrationsstrategi i forhold til særligt Middelhavet og Afrika.