MILJØstyrelsen                                                                                         2. marts 2007   

Pesticider                                                                                                   J. nr. DEP 243-00013

 

 

GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

 

Forslag til Kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet carbondioxid på bilag IA til direktiv 98/8/EC om biocidmidler.

1.      Status

Foreløbigt forslag til Kommissionsdirektiv “Draft Commission Directive amending Council Directive 98/8/EC to include carbon dioxide as an active substance in Annex IA thereto” er fremsendt til medlemsstaterne.

 

Forslaget har hjemmel i direktiv 98/8/EC om biocidmidler.

 

Forslaget forventes at komme til afstemning i Det stående udvalg for biocidholdige produkter den 16. marts 2007. Det skal behandles efter forskriftsprocedure (1999/468/EF, art. 5).

 

Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.

 

Da carbondioxid har været på markedet i EU før den 14. maj 2000, er baggrunden for forslaget direktivets artikel 16, stk. 2, hvorefter alle aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 14. maj 2000, skal vurderes.

2.      FormÃ¥l og indhold

Det foreløbige forslag drejer sig om beslutning om optagelse af aktivstoffet carbondioxid på bilag IA (positivlisten for aktivstoffer i lavrisikobiocidprodukter) til direktiv 98/8/EC om biocidmidler for så vidt angår anvendelse som aktivstof i rodenticider, dvs. midler mod gnavere såsom rotter og mus.

 

Stoffet er blevet vurderet af en medlemsstat, og vurderingen er derefter behandlet i arbejdsgrupper under Kommissionen, hvor alle EU-landes biocidmyndigheder har deltaget. Denne vurdering har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål at optage aktivstoffet på bilag IA til direktiv 98/8/EC til produkttype 14 (rodenticider).

 

Ifølge udkastet til vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget, har vurderingen af stoffet ud fra de angivne anvendelsesområder vist, at det kan antages, at stoffet og midler indeholdende dette stof, opfylder betingelserne i henholdsvis artikel 10 og 5 i direktiv 98/8/EC for optagelse på bilag IA; dvs. at der ikke er uacceptable effekter på sundhed og miljø. For at blive optaget på bilag I A (aktivstoffer i lavrisikoprodukter) må et aktivstof ikke være klassificeret som kræftfremkaldende, mutagent, reproduktionstoksisk, sensibiliserende eller bioakkumulerende og ikke-letnedbrydeligt.

 

Det angivne anvendelsesområde i vurderingsrapporten er: Rodenticid til bekæmpelse af mus og rotter. Der dog kun medsendt dokumentation for effektivitet mod mus. I vurderingsrapporten er det angivet, at vurderingen alene er baseret på professionelt brug, hvorfor det anbefales at begrænse brugen af sådanne biocidprodukter til kun at omfatte professionel anvendelse, når medlemsstaterne godkender sådanne produkter. Det skal bemærkes, at forslaget til Kommissionsdirektiv indebærer en optagelse af carbondioxid som rodenticid uden denne begrænsning

 

Når et aktivstof er optaget på bilag I eller IA, er det en national opgave at tage stilling til, om de biocidmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper” (bilag VI til direktivet) samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. 

 

Carbondioxid har ikke været til høring i den Videnskabelige Komité for sundhed og miljø risiko (SCHER), da Kommissionen ikke har fundet det nødvendigt at stille specifikke spørgsmål om stoffet og vurderingen.

3.      Nærhedsprincippet

Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorfor regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

4.       Konsekvenser for Danmark

Lovgivningsmæssige konsekvenser:

Hvis forslaget bliver vedtaget, vil stoffet blive optaget på bilag 8 til bekendtgørelse nr. 533 om bekæmpelsesmidler.

 

Der er i dag godkendte midler med carbondioxid til anvendelse som rodenticid i Danmark.

 

Økonomiske og administrative konsekvenser:

Hvis forslaget vedtages, skal direktivet være implementeret senest den 31. maj 2008. Senest den 31. maj 2011 skal eventuelle danske godkendelser af rodenticider med carbondioxid være vurderet på ny og eventuelt være ændret i overensstemmelse med direktivet. Denne revurdering vurderes kun at få begrænsede administrative konsekvenser for Miljøstyrelsen og erhvervslivet.

 

Der er i øvrigt ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.

 

Beskyttelsesniveau: 

Det vurderes, at forslaget ikke har indflydelse på beskyttelsesniveauet i Danmark, da der allerede nu er godkendt midler indeholdende carbondioxid til bekæmpelse af mus og rotter.

5.      Høring

Rammenotat om forslaget har været i høring i EU-Specialudvalget vedrørende miljøspørgsmål i februar 2007, hvor der er kommet følgende høringssvar:

 

Dansk Industri har ingen bemærkninger til rammenotatet.

 

Forbrugerrådet oplyser, at man af ressourcemæssige årsager ikke har mulighed for at forholde sig til forslaget, og Forbrugerrådet kan således ikke tages til indtægt for at støtte forslaget eller for det modsatte.

 

Fælles Fagligt Forbund kan støtte indstillingen om optagelse af carbondioxid på bilag IA, dog med den præcisering at kun professionelle med særlig uddannelse, bør kunne få tilladelse til anvendelse af biocidet.

 

Dansk Vand- og Spildevandsforening (DANVA) kan tilslutte sig regeringens støtte til optagelse af det nævnte stof, idet der efter foreningens opfattelse ikke er risiko for grundvand eller miljø ved anvendelse af carbondioxid som biocid til bekæmpelse af gnavere.

6.      Forhandlingssituation

Forslaget forventes vedtaget med kvalificeret flertal.

7.      Dansk holdning

Ved behandlingen i EU er det vurderet, at der generelt er sikre anvendelser for stoffet carbondioxid, hvilket Danmark er enig i. I denne forbindelse kan det nævnes, at den carbondioxidudledning, der finder sted fra en musefælde, er mindre end den mængde en person udånder inden for en periode på 6 minutter.

 

Da der principielt kan være mange meget forskellige anvendelser af biocidmidler med det samme aktivstof selv inden for den samme produkttype, arbejder Danmark mere generelt for, at optagelsesdirektiverne for aktivstoffer til brug i biocidmidler udformes mere snævert sådan, at de kun åbner for middelgodkendelser af produkter, der ligner de produkter, der er lagt til grund for vurderingen af aktivstoffet.

 

For rodenticidernes vedkommende arbejder Danmark ogsÃ¥ for at sikre, at optagelsedirektiverne ikke i sig selv er til hinder for, at Miljøstyrelsen i de danske middelgodkendelser kan henvise til autorisationsordningen under Miljøbeskyttelsesloven for de, som bekæmper rotter med kemiske bekæmpelsesmidler. Det skønnes dog, at optagelsesdirektiverne ikke vil udgøre en hindring for selve autorisationsordningen.Â