Europaudvalget 2006-07
EUU Alm.del Bilag 237
Offentligt
19. februar 2007
Strategi for Danmarks statslige
JI- og CDM-indsats
Joint Implementation (JI)
og
Clean Development Mechanism (CDM)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indholdsfortegnelse
Forord........................................................................................................................................................... 3
1. Danmarks statslige JI- og CDM-indsats............................................................................................. 4
2. Internationale rammebetingelser ......................................................................................................... 6
2.1 Markedet for JI- og CDM-kreditter ............................................................................................. 7
3. Danmarks klimapolitik .......................................................................................................................... 9
3.1 Hidtidige danske køb af CO2-kreditter .....................................................................................10
3.1.1 Direkte køb af CO2-kreditter ..............................................................................................11
3.1.2 Indirekte køb af CO2-kreditter ...........................................................................................12
3.2 Hidtidig dansk støtte til kapacitetsopbygning...........................................................................13
3.3 Danmarks hidtidige bidrag til at løbe CO2-markedet i gang .................................................13
4. Køb af CO2-kreditter ..........................................................................................................................15
4.1 Direkte statslige indkøb af CO2-kreditter.................................................................................16
4.1.1 Projekttyper ............................................................................................................................16
4.1.2 Samarbejdslande.....................................................................................................................17
4.1.3 Samarbejde med bistandsinstrumenter og fonde .............................................................17
4.3 Indirekte køb via fonde............................................................................................................18
4.4 Udbud .........................................................................................................................................19
4.5 Støtte til kapacitetsopbygning og projektudvikling .............................................................19
5. Fremme af danske virksomheders integration på CO2-markedet ..........................................21
5.1 Fremme af danske virksomheders handel med CO2-kreditter.........................................21
5.1.1 Klimaforum ............................................................................................................................22
5.1.2 Faciliterende enhed................................................................................................................23
5.1.3 Rådgivning af danske kvotebelagte virksomheder i udlandet ........................................24
5.2 Fremme af dansk know-how, teknologi og kapital på CO2-markedet............................25
6. Målrettet støtte til Østeuropa og udviklingslande.....................................................................27
6.1 Støtte til kapacitetsopbygning .................................................................................................27
6.2 Grøn udviklingsfacilitet............................................................................................................27
6.3 NGO-forum ..............................................................................................................................28
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forord
Klimaspørgsmålet står højt på den internationale dagsorden. Global opvarmning er en realitet,
og FNs klimapanel har dokumenteret, at klimaforandringerne forsat forværres.
Klimaforandringerne skyldes med overvejende sandsynlighed flere drivhusgasser i atmosfæren
forårsaget primært menneskers afbrænding af kul, olie og gas.
Den globale opvarmning vil få katastrofale følger, med mindre det internationale samfund
handler. Danmark har et højt udslip af drivhusgasser pr. indbygger. Det pålægger Danmark et
særligt ansvar. Derfor har Danmark forpligtet sig til at reducere udslippet af drivhusgasser med
21 procent fra 1990 til 2012.
Danmark har allerede en effektiv energiudnyttelse. Derfor kan der ofte opnås
omkostningseffektive reduktioner i drivhusgasudledningen i udviklingslandene og i Østeuropa,
samtidig med teknologioverførsel til disse lande og fremme af bæredygtige udvikling i landene.
Danmark supplerer følgelig sine hjemlige tiltag med anvendelse af Joint Implementation (JI) og
Clean Development Mechanism (CDM).
Formålet med denne strategi er at sikre en omkostningseffektiv og langtidsholdbar dansk JI- og
CDM-indsats. Der opstilles konkrete statslige virkemidler, som vil styrke danske virksomheders
integration på CO2-markedet og som dermed vil bidrage til at løbe CO2-markedet i gang for
det private erhvervsliv. Endeligt beskrives hvordan Danmark vil hjælpe de fattigste
udviklingslande til at drage fordel af det internationale system for handel med CO2.
Strategien er udtryk for et tæt samarbejde mellem Miljøministeriet og Udenrigsministeriet.
Strategien lanceres samtidig med Danmarks nationale CO2-allokeringplan for perioden 2008-
2012. Den er et vigtigt element i gennemførelsen af Danmarks samlede klimaindsats, hvor
formålet er at nedbringe udledningen af drivhusgasser eller øge optaget af CO2. Herigennem
bidrages til den globale indsats mod klimaforandringer.
Connie Hedegaard
Miljøminister
Ulla Tørnæs
Minister for udviklingsbistand
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Danmarks statslige JI- og CDM-indsats
Joint Implementation (JI) og Clean Development Mechanism (CDM) blev etableret inden for
rammerne af Kyoto-protokollen i 1997. Mekanismerne gør det muligt for industrilande at
supplere hjemlige CO2-reduktioner med investeringer i projekter i udlandet, der reducerer
udledning af drivhusgasser eller øger CO2-optag. CO2-gevinsten omsættes i kreditter, som kan
fratrækkes i industrilandets nationale klimaregnskab.
JI omfatter projekter i industrilande, herunder væsentligst i Østeuropa. CDM vedrører
projekter i udviklingslande.
Globalt bidrager JI og CDM til at reducere udledning af drivhusgasser, hvor det er økonomisk
mest fordelagtigt. For industrilande indebærer mekanismerne, at deres CO2-reduktioner kan
gennemføres mere omkostningseffektivt end ved rene indenlandske tiltag. For østeuropæiske
lande og udviklingslande betyder mekanismerne overførsel af kapital og moderne teknologi til
fremme af økonomisk vækst og renere miljø.
JI og CDM åbner mange muligheder for Danmark. Denne strategi vil sikre at Danmark
udnytter disse muligheder bedst muligt. Den samlede statslige JI- og CDM-indsats omfatter:
Bidrag til opfyldelsen af Danmarks CO2-reduktionsforpligtigelse via køb af CO2-kreditter.
Fremme af teknologioverførsel og bæredygtig udvikling i Østeuropa og udviklingslande.
Fremme af danske virksomheders integration på CO2-markedet.
Udvikling af CO2-markedet, herunder institutions- og kapacitetsopbygning i projektlande.
Denne strategi vil sikre omkostningseffektivitet, høj kvalitet og synergi mellem de fire
indsatsområder. Indsatsen gennemføres i et tæt samarbejde mellem Miljøministeriet og
Udenrigsministeriet.
Miljøministeriet er overordnet ansvarlig for Danmarks klimapolitik og endelig
beslutningsmyndighed for CO2-projekter, der indgår i Danmarks klimaregnskab.
Miljøministeriet har i en årrække arbejdet med miljøprojekter i Østeuropa, og varetager derfor
de statslige indkøb af CO2-kreditter fra dette område. Indsatsen omfatter miljøstøtte og
kontakt til kvotebelagte virksomheder.
På baggrund af Udenrigsministeriets erfaringer med projektarbejde i udviklingslande er den
udførende del af Danmarks statslige CDM-indsats uden for Østeuropa forankret i
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
354335_0005.png
Udenrigsministeriet. Dette gælder også generelt for indsatser for eksportfremme (Danmarks
Eksportråd) og udviklingsbistand (Danida).
Konkret vil de strategiske prioriteringer inden for JI- og CDM-arbejdet omfatte:
Køb af CO2-kreditter
Miljøministeriet og Udenrigsministeriet vil sikre indkøb af CO2-kreditter i henhold til
regeringens klimastrategi og den nationale CO2-allokeringsplan. Indkøbene vil ske
omkostningseffektivt ud fra ministeriernes indgående kendskab til og tilstedeværelse på
projektmarkederne.
Der vil blive sikret risikospredning og fleksibilitet i indkøbet af CO2-kreditter. Afhængig af
indkøbskravets størrelse vil det direkte køb i udvalgte lande kunne suppleres med udbud og
køb via CO2-kreditbanker og fonde.
I udvalgte lande vil projektudvikling blive støttet strategisk med henblik på
omkostningseffektive køb af CO2-kreditter fra projekter med høj bæredygtighedsprofil.
Der vil blive lagt vægt på identifikation og udvikling af CO2-projekttyper, der modsvarer
danske virksomheders styrkepositioner og projektlandenes generelle teknologibehov.
Fremme af danske virksomheders integration på CO2-kreditmarkedet
Miljøministeriet og Udenrigsministeriet vil være en central medspiller for det danske
erhvervsliv på CO2-markedet.
Der etableres et klimaforum og en faciliterende enhed for dynamisk kommunikation og
videndeling, inklusiv fælles hjemmeside, informationsmaterialer og vejledninger.
Initiativerne lanceres samtidig med Danmarks CO2-allokeringplan 2008 – 2012
Miljøministeriet og Udenrigsministeriet vil tilbyde rådgivning og formidle kontakter for
kvotebelagte danske virksomheder og teknologileverandører.
En proaktiv rådgivnings- og kommunikationsindsats vil bidrage til at sikre dansk know-
how, udstyr og teknologi en plads på CO2-kreditmarkedet.
Støtte til Østeuropa og udviklingslande
Fremme af overførsel af miljøvenlig teknologi og udstyr til Østeuropa og udviklingslande.
Der vil blive ydet støtte til kapacitetsopbygning af centrale aktører i udvalgte lande.
Der oprettes en facilitet til fremme af CDM-projekter, teknologioverførsel og bæredygtig
udvikling i de fattigste udviklingslande. Fokus vil være på Afrika i tråd med den øvrige
danske udviklingsbistand.
Der oprettes et forum for at styrke dialogen og erfaringsudvekslingen mellem staten og
NGO’er vedrørende klimaaktiviteter i udviklingslande.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Internationale rammebetingelser
Kyoto-protokollen blev vedtaget i 1997 under FN’s Klimakonvention. Protokollen trådte i kraft
i 2005 med det overordnede formål at mindske globale menneskeskabte klimaforandringer
forårsaget af skovfældning og udledning af drivhusgasser som kuldioxid (CO2), lattergas, metan
og visse industrigasser. Klimaforandringer er i dag en realitet med effekter på økosystemer og
konsekvenser for fødevareproduktion, skovdrift, fiskeri, vandforsyning, fysisk infrastruktur og
sundhed. Udviklingslandene er særligt udsatte, og klimaforandringerne svækker deres sociale og
økonomiske udviklingsmuligheder.
I oktober 2006 havde 166 lande tilsluttet sig Kyoto-protokollen, heraf 35 industrilande som
herved har forpligtet sig til at reducere udledningen af drivhusgasser. Dette i første omgang i en
forpligtigelsesperiode der dækker 2008 - 2012. Industrilandene har også bundet sig til at støtte
bæredygtig udvikling i udviklingslandene, herunder gennem overførsel af miljøvenlig teknologi
og kapital.
Kyoto-protokollen inkluderer tre fleksible mekanismer: kvotehandel og de to
projektmekanismer Joint Implementation (JI) og Clean Development Mechanism (CDM).
Mekanismerne muliggør, at industrilande med reduktionsforpligtigelser kan supplere
indenlandske tiltag med reduktioner, som gennemføres i andre lande. Kvotehandel indebærer,
at lande eller virksomheder kan købe og sælge forureningstilladelser (CO2-kvoter) indbyrdes.
CDM omfatter projekter i udviklingslande, der reducerer udledning af drivhusgasser eller øger
optag af CO2. JI vedrører reduktionsprojekter i industrilande, herunder væsentligst i
Østeuropa. Projekterne gennemføres typisk af virksomheder, der via installation af miljøvenlig
teknologi opnår en drivhusgasreduktion, som kan sælges til lande med reduktionsforpligtigelser
eller direkte til kvotebelagte virksomheder.
EU's kvotesystem giver mulighed for kvotehandel. Ved at sætte et bindende loft for
virksomheders CO2-udledninger sigter systemet på udledningsreduktioner inden for EU. På
denne måde er det reelt de omfattede virksomheder, der har reduktionsforpligtigelsen. De kan
indfri forpligtigelsen ved at reducere egne udledninger eller ved at købe EU-kvoter fra
virksomheder med overskydende kvoter. En tredje mulighed er at købe JI-kreditter fra
østeuropæiske lande eller CDM-kreditter fra udviklingslande. Begge typer kreditter kan
anvendes i forhold til kvoteforpligtigelsen på lige fod med de kvoter, der udstedes under EU's
kvotesystem (EU-kvoter), dog inden for de grænser som det enkelte EU-medlemsland har
fastlagt i sin nationale CO2-allokeringsplan.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.1 Markedet for JI- og CDM-kreditter
Kyoto-protokollens ikrafttræden i februar 2005 satte for alvor gang i CO2-markedet.
Væsentlige risikoelementer af stor betydning for projektejere, projektudviklere og finansielle
institutioner blev hermed fjernet. Siden har markedet for CO2-kvoter og CO2-kreditter været
under hastig udvikling. I 2005 var den totale omsætning på CO2-markedet ca. 64 mia. kr. Alene
i første kvartal af 2006 blev der omsat for 45 mia. kr.
EU’s kvotesystem har været CO2-markedets væsentligste drivkraft. Inden for systemet
omsattes i 2005 for 48 mia. kr. Prisen på EU’s kvotemarked har udvist betydelige svingninger.
Således steg prisen fra 35 - 50 kr. pr. ton CO2 i begyndelsen af 2005 til omkring 180 - 200 kr.
pr. ton i foråret 2006, for herefter at falde igen. Priserne afhænger særligt af landenes
reduktionsmål, udviklingen i olie- og gaspriserne, vejret samt af forventningerne til udvikling af
EU-kvotemarkedet.
Målt ud fra den samlede mængde af CO2-kvoter og kreditter udgjorde CDM i 2005 ca. 49 pct.
af CO2-markedet, mens JI-kreditter kun udgjorde ca. 2 pct. Dette hænger bl.a. sammen med at
JI-kreditter først kan anvendes efter 2008. Der blev i 2005 omsat i alt 374 millioner CO2-
kreditter til en samlet pris på ca. 16 mia. kr. svarende til en gennemsnitspris på ca. 43 kr.
Omsætningen af CO2-kreditter er tredoblet i volumen og femdoblet i værdi siden 2004. Dette
afspejler en betydelig prisstigning på særligt CDM-kreditter over de seneste 2 år. I første kvartal
af 2006 lå gennemsnitsprisen på CO2-kreditter på ca. 68 kr. Købere vurderer, at der er en lidt
større risiko forbundet med JI-kreditter end for CDM-kreditter. Risikoen forbundet med JI-
projekter skyldes især manglende godkendelsesprocedurer inden for det internationale system,
som dog faldt på plads ultimo 2006, og hos de potentielt to største projektlande Rusland og
Ukraine.
EU’s kvotemarked og CO2-kreditmarkederne hænger endnu ikke sammen. Dette kommer til
udtryk i de højere priser på EU-kvoter sammenlignet med JI- og CDM-kreditter. I takt med at
risici forbundet med kreditter mindskes, vil prisen på CO2-kreditter og EU's kvotemarkedspris
kunne nærme sig hinanden. Der skønnes dog fortsat at ville være en prisforskel mellem EU-
kvoter og særligt CO2-kreditter erhvervet direkte fra projektejerne.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
354335_0008.png
Det er usikkert, hvordan det samlede CO2-
marked vil udvikle sig i perioden 2008 –
2012. Det beror på, at hidtil mindre aktive
lande som Canada og Japan har store
reduktionsforpligtigelser, og lande som
Rusland
og
Ukraine
har
store
reduktionspotentialer.
Disse
landes
klimastrategier vil have stor indflydelse på
priserne for kvoter og kreditter.
På de internationale klimakonferencer i
Montreal (2005) og Nairobi (2006) blev der
vedtaget en række nye tiltag, der
understregede sammenhængen mellem
klima og udviklingslandenes behov for
støtte. Der var tillige enighed om behovet
for at fremme en mere ligelig fordeling af
CDM-aktiviteterne, og der blev lanceret
forskellige initiativer med henblik herpå.
Blandt udviklingslandene er det hidtil de
mest industrialiserede lande som Indien,
Kina og Brasilien, der har tiltrukket CDM-
projekter, mens særligt Afrika ikke er
kommet med.
Godkendelse af CO2-projekter
Den internationale JI-komité og CDM-bestyrelse
under FN’s klimakonvention har sæde i Bonn i
Tyskland. Alle CO2-projekter og metoder under JI og
CDM skal godkendes af en af institutionerne, som
også har til opgave løbende at vurdere funktionen af
mekanismerne og foreslå ændringer.
Det har taget tid at få godkendelsessystemet på plads,
herunder at få institutionerne etableret og gjort
funktionsdygtige. Det har været en politisk prioritet, at
etablere CDM-systemet før JI. JI-komiteen blev således
først nedsat i november 2005, og de nødvendige
dokumentations- og godkendelseskrav for JI-projekter
blev fastlagt i 2006. På denne baggrund forventes JI-
komiteen snarest at komme på omdrejningshøjde med
CDM-bestyrelsen. Dette vil fjerne et risikoelement for
JI-kreditter og derved medføre øget omsætning og højere
priser.
JI- og CDM-projekter godkendes på grundlag af
metoder, der hidtil er blevet godkendt af CDM-
bestyrelsens metodepanel. Der er i 2006 sket en
væsentlig udvikling i antallet af anerkendte metoder.
Hidtil har der været fokus på metoder relateret til
vedvarende energi, cement, energieffektivisering,
lossepladsprojekter og industrigasser. Der er endnu
kun få metoder rettet mod grønne projekter som
skovrejsning.
En
forhandlingsproces
om
reduktionsforpligtigelser i perioden efter
2012 blev startet på klimakonferencen i
Montreal i 2005. Derved blev der givet et vigtigt signal til gavn for CO2-markedets positive
udvikling. En målrettet dansk JI- og CDM-indsats har gode muligheder for at kunne bidrage
væsentligt til opfyldelsen af den danske reduktionsforpligtelse i 2008 – 2012, men også i forhold
til eventuelle kommende forpligtigelser efter 2012.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
354335_0009.png
3. Danmarks klimapolitik
Den danske regerings klimastrategi blev lanceret i 2003. Strategien fastlægger principper for
opfyldelsen af den danske reduktionsforpligtigelse. I henhold til klimastrategien er indkøb af JI-
og CDM-kreditter hovedsageligt en opgave for de private kvotebelagte virksomheder.
Regeringen vil dog gennem statslige indkøb medvirke til at markedet for disse kreditter løbes i
gang hurtigere end det ellers ville være tilfældet. De statslige indkøb af JI- og CDM-kreditter
kan herudover bidrage til at opfylde Danmarks reduktionsforpligtigelse. Den konkrete fordeling
mellem statslige og private bidrag til reduktionsforpligtigelsen fastlægges i de nationale CO2-
allokeringsplaner. Denne strategi er udarbejdet i tilknytning til CO2-allokeringsplanen for
perioden 2008 – 2012.
Klimastrategien
fastlægger
omkostnings-
Reduktionsforpligtigelsen
effektivitet som det bærende princip for opnåelse
Danmarks CO2-reduktionsforpligtigelse for
af CO2-reduktioner. De 3 Kyoto-mekanismer
perioden 2008 – 2012 er på 21 pct. af
fremhæves som attraktive virkemidler som
drivhusgasudledningen i 1990. I 2003
supplement til indenlandske tiltag som udbygning
skønnedes forpligtigelsen at svare til en årlig
med vedvarende energi og energieffektivisering.
reduktion på 20 - 25 millioner tons CO2 af
Der foreslås i Klimastrategien et pejlemærke på
den ellers forventede udledning. I 2005 blev den
120 kr. pr. ton CO2, som udgangspunkt for
gennemsnitlige årlige reduktionsforpligtigelse
vurdering af omkostningseffektiviteten af køb af
nedskrevet til 8 - 13 millioner tons CO2 i
kvoter og kreditter sammenholdt med
forbindelse med Regeringens nye energistrategi.
indenlandske tiltag. Klimastrategien antager et
Nedskrivningen skyldes ændrede forventninger
ensartet prisniveau for EU-kvoter og JI- og
til udledning fra el- og fjernvarmeproduktion og
CDM-kreditter i størrelsesordenen 40 til 60 kr. pr.
fra olie- og gasindvinding samt indregning af
ton CO2. I 2005 og 2006 har prisen inden for
statens indkøb af JI- og CDM-kreditter. Den
EU’s kvotesystem imidlertid i en længere periode
nationale CO2-allokeringsplan for 2008 –
ligget over 100 kr. pr. ton CO2, og priserne på
2012
er
baseret
en
årlig
kvoter leveret fra 2008 har ligget relativt stabilt på
reduktionsforpligtigelse på 13,0 millioner tons
120-170 kr./ton. På denne baggrund er
CO2.
pejlemærket i forbindelse med vurdering af tiltag i
allokeringsplanen justeret til 180 kr./ton. Danmark har i perioden kunnet købe JI- og CDM-
kreditter til 35 – 50 kr. pr. ton CO2, men disse er i modsætning til EU kvoter forbundet med en
vis risiko.
Regeringen har i alt afsat 1.130 mio. kr. til statslige indkøb af kreditter, heraf 630 mio. kr. til
indkøb af kreditter fra Østeuropa via Miljøministeriet og 500 mio. kr. til indkøb af kreditter fra
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udviklingslande gennem Udenrigsministeriet. I henhold til den nationale CO2-allokeringsplan
forventes de afsatte 1.130 mio. kr. at kunne bidrage med 3,5 mio. tons CO2 om året i perioden
2008 – 2012.
Miljøministeriets og Udenrigsministeriets CO2-kreditindkøb samordnes og koordineres med
kvotehandlen. Hidtidige danske erfaringer fra kvotemarkedet er dog begrænsede. En række
danske virksomheder er allerede aktive på kvotemarkedet, men generelt har virksomhederne
været afventende i forhold til, hvordan markedet udvikler sig.
Kreditkøbsindsatsen understøttes af regeringens deltagelse i internationale klimaforhandlinger
inden for EU og FN. Gennem disse forhandlinger har Danmark mulighed for at styrke og
effektivisere JI og CDM. Kreditkøbene understøttes også af en tæt dialog med FN-
organisationer og internationale udviklingsbanker med udgangspunkt i deltagelse i
institutionernes arbejde og forvaltningen af de danske støttebidrag. Der ydes blandt andet støtte
til FN’s sekretariat for klimakonventionen. De praktiske erfaringer med JI- og CDM-arbejde
inddrages i dialogen med FN og udviklingsbankerne. På denne måde er regeringen godt rustet
til at arbejde for reformer og effektiviseringer af JI og CDM, som på sigt fremmer Danmarks
muligheder for en langsigtet og omkostningseffektiv anvendelse af mekanismerne.
3.1 Hidtidige danske køb af CO2-kreditter
Miljøministeriet og Udenrigsministeriet har i perioden 2003 - 2006 forvaltet et samlet budget på
730 mio. kr. Budgettet er for begge ministeriers vedkommende blevet fuldt udnyttet. Både
Miljøministeriet og Udenrigsministeriet har foretaget direkte indkøb af kreditter fra projekter i
samarbejdslande og indirekte køb i samarbejde med internationale CO2-kreditbanker og fonde.
Landespredning og anvendelse af flere metoder til indkøb har haft til formål at mindske
risikoen for indkøbene og at løbe markedet effektivt i gang for den private indsats.
Med udgangen af 2005 havde Miljøministeriet og Udenrigsministeriet indgået aftaler om køb af
kreditter til en gennemsnitspris på under 40 kr. per ton CO2. Ved køb forstås indgåelse af
købskontrakter om kreditter, der leveres til det danske klimaregnskab i perioden 2008 – 2012.
Prisen dækker over en spredning mellem billigere og dyrere aktiviteter, idet det har været
nødvendigt at satse på forskellige indsatser for at sikre risikospredning og for at modne
markedet. Uanset dette har omkostningerne for hver indgået købsaftale været betydeligt lavere
end pejlemærket på 180 kr. for indenlandske aktiviteter. Hidtil er det således lykkedes at indfri
forventningerne om JI og CDM som et omkostningseffektivt instrument til reduktion af
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
drivhusgasudledning. Dette uden at give køb på projekternes kvalitet.
3.1.1 Direkte køb af CO2-kreditter
Miljøministeriet og Udenrigsministeriet har høstet gode erfaringer med direkte køb af CO2-
kreditter. Den anvendte metode er kendetegnet ved en kontakt til projektejerne via
projektkoordinatorer eller den lokale danske ambassade. Hertil kommer samarbejde med
nationale myndigheder, organisationer og konsulenter. Metoden giver stor indsigt i nationale
forhold med mulighed for løbende tilpasning af aktiviteterne og inddragelse af de nødvendige
nationale aktører, ligesom det giver sælgerne direkte kontakt til en troværdig køber.
Projektkoordinatorernes og ambassadernes tilstedeværelse i projektlandene giver samtidig
mulighed for tæt at følge gennemførelsen af CO2-projekter og derved minimere projektrisici.
Miljøministeriets direkte køb af CO2-kreditter har bygget på det mangeårige miljøsamarbejde
med landene i Østeuropa. Der er i opbygningsfasen blevet prioriteret en indsats, der omfatter
alle områdets lande. Der er indgået landeaftaler om JI- eller CDM-samarbejde med Armenien,
Azerbadjan, Bulgarien, Tjekkiet, Estland, Georgien, Kirgisistan, Letland, Moldova, Polen,
Rumænien, Slovakiet og Ukraine. Miljøministeriet havde frem til november 2006 i alt indgået 14
kreditkøbskontrakter fordelt i landene Bulgarien, Estland, Polen, Rumænien, Rusland og
Tjekkiet.
Udenrigsministeriets direkte køb af CO2-kreditter er blevet foretaget i Egypten, Sydafrika,
Malaysia, Thailand og Vietnam. Udenrigsministeriet havde frem til november 2006 i alt indgået
købsaftaler med 11 projekter. Udenrigsministeriet havde i forvejen et godt kendskab og gode
samarbejdsrelationer til disse lande inden for miljøområdet. Herudover vurderedes disse lande
at have et stort potentiale for CDM-projekter. Indsatsen relateret til direkte køb af CDM-
kreditter blev i 2005 udvidet til også at omfatte Indonesien og Kina for at øge fleksibiliteten og
risikospredningen i indsatsen. Samarbejdet med de forskellige lande er som for
Miljøministeriets vedkommende som udgangspunkt baseret på landeaftaler. Udover handel
med CO2-kreditter fremmer landeaftalerne mulighederne den private sektors engagement i
CO2-projekter.
Der er hidtil indgået købskontrakter i forbindelse med projekter, der udnytter vind, biogas eller
biomasse til energiproduktion til erstatning for fossile brændsler, herunder også projekter der
forhindrer ukontrolleret udslip af metan. Puljen af mulige fremtidige projekter omfatter flere
projekttyper.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Som en del af de direkte indkøb har Miljøministeriet under indkøbsprogrammet DanishCarbon
anvendt udbud til at identificere CO2-projekter og etablere kontakt til projektudviklere i
samarbejdslandene. Metoden har været omkostningseffektiv og synliggjort den danske indsats i
Østeuropa, ligesom udbudene har medført købskontrakter og et udvidet samarbejde med
professionelle projektudviklere og projektejere. Udbud har også fungeret som
markedsføringsinitiativ, hvor standardiserede dokumentationskrav har fremmet dialogen med
potentielle projektudviklere. Dokumentationskravene har øget gennemskueligheden i
identifikation, udvikling og dokumentation af CO2-projekter til gavn for både statslige indkøb
og den private sektor, idet dokumenter som kontraktformater er gjort offentligt tilgængelige.
Udbudene har således bidraget til at løbe CO2-markedet i gang og bane vejen for den private
sektors brug af JI- og CDM-kreditter. Indtil oktober 2006 var der gennemført 5 udbudsrunder.
Udenrigsministeriet har ligeledes anvendt udbudslignende tiltag i samarbejdslandene for at
opbygge et katalog over mulige projekter med dansk køb af kreditter.
3.1.2 Indirekte køb af CO2-kreditter
Staten har indkøbt indirekte kreditter gennem Den Danske Carbon Fond. Fonden
administreres af Verdensbanken, som er blandt verdens største aktører for identifikation og
udvikling af JI- og CDM-projekter. Samarbejdet har hidtil indfriet målsætningen om
omkostningseffektive CO2-kreditter. Fonden blev oprettet i 2004 og havde medio 2006 i alt 6
bidragsydere: Udenrigsministeriet, Miljøministeriet, DONG Energy A/S, Mærsk Olie og Gas
A/S, Nordjysk Elhandel A/S og Aalborg Portland A/S. De 6 medlemmer havde ved udgangen
af 2005 samlet indskudt 430 mio. kr. i fonden, hvoraf Miljøministeriet og Udenrigsministeriet
havde bidraget med 150 mio. kr.
Den Danske Carbon Fond kanaliserer ca. 13 pct. af midlerne gennem Community
Development Carbon Fund. Denne fond sigter på at generere CDM-kreditter i tæt samspil med
fattigdomsbekæmpelse og konkrete forbedringer i de fattigste udviklingslande, eksempelvis
inden for vandforsyning, primær sundhed og kvinders beskæftigelse. Derudover håndterer
Verdensbanken samspillet mellem billige kreditter og bæredygtig udvikling, ved at projekterne
skal overholde Bankens politikker for fremme af bæredygtig udvikling i forhold til
miljømæssige, økonomiske og sociale hensyn.
Miljøministeriet har indskudt midler i Testing Ground Facility, der er en fællesnordisk fond
administreret af den nordiske miljøinvesteringsfacilitet NEFCO. Fonden blev oprettet af
regeringerne i Danmark, Finland, Island, Norge, Sverige og Tyskland. Målet er at etablere CO2-
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
projekter i Østersøområdet og Ukraine. Fonden gennemførte i 2006 en udvidelse af kapitalen
med private indskud. En yderligere udvidelse forventes, da Fonden har en stor portefølje af
projekter under udvikling.
3.2 Hidtidig dansk støtte til kapacitetsopbygning
En væsentlig forudsætning for Danmarks aktive arbejde med CO2-projekter i
samarbejdslandene er et frugtbart samarbejde med de centrale nationale klimamyndigheder.
Derfor har Miljøministeriet og Udenrigsministeriet i alle samarbejdslandene etableret et
konstruktivt samarbejde med myndighederne og i flere tilfælde støttet disse med
kapacitetsopbygning.
Støtten har omfattet teknisk og finansiel bistand til opbygning af kompetencer hos centrale
myndigheder, herunder til opfyldelse af landenes rapporteringsforpligtigelser under Kyoto-
protokollen og udarbejdelse af godkendelsesprocedurer for CO2-projekter. Der er også ydet
støtte til opbygning af landenes kvoteregistre og til informationsaktiviteter, der fremmer brugen
af JI og CDM samt til egentlig projektudvikling.
3.3 Danmarks hidtidige bidrag til at løbe CO2-markedet i gang
Tilskyndet af regeringens klimastrategi er der blevet iværksat en række indsatser for ”at løbe
CO2-markedet i gang” og fremme danske virksomheders deltagelse på markedet. Arbejdet har
omfattet udvikling af lokale markeder for CO2-kreditter i udvalgte lande gennem støtte til
etablering af nationale godkendelsesprocedurer, sektorstudier af projektpotentiale, screening af
projektmuligheder og støtte til udvikling af metoder på områder med et stort potentiale, og
hvor danske leverandører af know-how og udstyr har en international styrkeposition.
Miljøministeriet og Udenrigsministeriet har arrangeret og deltaget i industriseminarer og
eksportfremstød i såvel Danmark som i udlandet for at fremme danske virksomheders
kendskab til CO2-markedet og involvering i CO2-projekter.
Danmark har indgået samarbejdsaftaler på klimaområdet med en række lande. Et mål for disse
aftaler er at fremme den private sektors samarbejde om CO2-reducerende projektaktiviteter.
Herudover har eksisterende instrumenter som Ordningen for Blandede Kreditter og Business-
to-Business programmet været med til at fremme dansk deltagelse i CO2-projekter.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
354335_0014.png
Biomasse-energi i Rumænien
Miljøministeriets har indgået aftaler om køb af CO2-kreditter fra en række projekter i
Rumænien. Et af de første omfattede fjernvarme fra biomasse i 5 byer i stedet for brug af olie
og gas. Projektet udnytter savsmuld og træaffald især fra skovindustrien, der ellers traditionelt
er blevet efterladt i naturen.
Projektet blev indviet i 2004 og har siden ført til betydelige reduktioner i
drivhusgasudledningen. I alt omfatter købsaftalen ca. 720.000 tons CO2, som overføres fra
Rumænien til Danmark frem til 2012.
Byerne blev forsynet med nye biomassekedler i størrelser fra 4 til 10 MW.
Distributionsnetværket blev rehabiliteret gennem blandt andet nye præisolerede fjernvarmerør
og nyt fjernvarme- og reguleringudstyr i bygningsinstallationerne. Danske virksomheder har
leveret udstyr til projektet for ca. 48 mio. kr.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Køb af CO2-kreditter
Et centralt sigte for Danmarks statslige indkøb af CO2-kreditter er at bidrage til regeringens
målsætning om at opfylde den danske reduktionsforpligtelse for 2008 - 2012
omkostningseffektivt, og fastholde at de statslige indkøb af CO2-kreditter kommer fra
kvalitetsprojekter med høj bæredygtighedsprofil.
Strategien skaber basis for etablering af fleksible og robuste virkemidler, således at Regeringen
løbende kan justere indkøbet af CO2-kreditter efter de givne rammer. Dette gælder særligt
vedrørende fordelingen af Danmarks reduktionsforpligtigelse på henholdsvis statslige indkøb
og kvotebelagte sektorer.
Miljøministeriet og Udenrigsministeriet vil intensivere samarbejdet om de statslige indkøb af
CO2-kreditter. Miljøministeriet vil som hidtil varetage de statslige indkøb af CO2-kreditter fra
Østeuropa. Udenrigsministeriet vil fortsat forestå de statslige indkøb af CDM-kreditter fra
udviklingslandene. Miljøministeriet og Udenrigsministeriet vil i fællesskab indkøbe CO2-
kreditter gennem internationale fonde, ligesom de to ministerier vil kunne gennemføre fælles
udbud.
De strategiske prioriteringer for de statslige indkøb af CO2-kreditter omfatter:
Miljøministeriet
og
Udenrigsministeriet
vil
sikre
indkøb
af
CO2-
kreditter i henhold til Danmarks klimastrategi og den nationale CO2-allokeringsplan.
Indkøbene vil ske omkostningseffektivt ud fra ministeriernes indgående kendskab til og
tilstedeværelse på projektmarkederne.
Der vil blive sikret risikospredning og fleksibilitet i indkøbet af CO2-kreditter. Afhængig af
indkøbskravets størrelse vil det direkte køb i udvalgte lande kunne suppleres med udbud og
køb via CO2-kreditbanker og fonde.
I udvalgte lande vil projektudvikling blive støttet strategisk med henblik på
omkostningseffektive køb af CO2-kreditter fra projekter med høj bæredygtighedsprofil.
Der vil blive lagt vægt på identifikation og udvikling af CO2-projekttyper, der modsvarer
danske virksomheders styrkepositioner og projektlandenes generelle teknologibehov.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.1 Direkte statslige indkøb af CO2-kreditter
Direkte køb i udvalgte samarbejdslande vil fortsat være en central metode til erhvervelse af
CO2-kreditter. Denne metode forventes at forblive et af de billigste instrumenter for statslige
indkøb frem til udløbet af den første forpligtigelsesperiode i 2012. Metoden omfatter
identifikation af projekter i samarbejde med værtslandenes klimamyndigheder eller via
målrettede udbud.
Indsatsen vil blive gennemført via dansk tilstedeværelse og lokalkendskab på CO2-
kreditmarkederne gennem projektkoordinatorer og danske repræsentationer. Dette vurderes at
blive fortsat vigtigere i takt med en forventelig stigende efterspørgsel efter CO2-kreditter
således at CO2-kreditmarkedet i stadig højere grad udvikler sig til et sælgers marked. Det kan
således blive fortsat vanskeligere at identificere gode CO2-projekter.
4.1.1 Projekttyper
Miljøministeriet og Udenrigsministeriet vil efterspørge projekter inden for eksempelvis:
Vedvarende energi som etablering af vindmøller, udnyttelse af biomasse, solenergi,
geotermisk energi og mindre vandkraftværker.
Skifte fra CO2-intensive til renere brændsler, for eksempel kul til gas, kul til biomasse samt
affaldsforbrænding.
Energieffektivisering, herunder kraftvarmeværker, el-besparelser og bygningsisolering.
Reduktion af drivhusgasudledninger fra industri, eksempelvis reducerede udledninger fra
gødningsproduktion.
Metan opsamling, herunder lossepladsprojekter og biogasudnyttelse.
De prioriterede projekttyper vil løbende blive afstemt med de internationale forhandlinger på
området. Indsatsen vil blive tilpasset eksempelvis EU-positioner overfor specifikke
projekttyper.
For alle projekter vil det være en prioritet at fremme overførsel af miljøeffektiv teknologi, som
modsvarer projektlandets behov i forhold til bæredygtig udvikling. Inden for denne ramme vil
Miljøministeriet og Udenrigsministeriet intensivere indsatsen for identifikation og udvikling af
JI- og CDM-projekttyper, der passer til danske virksomheders styrkepositioner på CO2-
markedet. Eksempler kunne være vindmølleprojekter, energieffektivisering og initiativer med
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
afsæt i den danske energistrategi. Hensigten er at anvende JI- og CDM-indsatsen som et
energiteknologisk spredningsinstrument, herunder med udgangspunkt i regeringens redegørelse
om fremme af miljøeffektiv teknologi fra maj 2006. Indsatsen vil kunne omfatte udvikling af
nye projektmetoder, som kan bane vejen for øget integration af danske virksomheder på CO2-
markedet.
4.1.2 Samarbejdslande
Miljøministeriet vil fortsætte med direkte CO2-kreditkøb fra en bred række af østeuropæiske
lande. Samarbejdet vil blandt andet rette sig mod de lande, som udvikler sig mest effektivt i
forhold til deres Kyoto-forpligtigelser. Bulgarien, Polen og Rumænien har været hurtige til at
etablere nationale godkendelsesprocedurer, og har dermed en høj prioritering i Miljøministeriets
CO2-indsats. Rusland og Ukraine har et stort potentiale for CO2-projekter, men har endnu
ikke etableret effektive godkendelsesprocedurer.
Udenrigsministeriets samarbejde med Indonesien, Kina, Malaysia, Thailand og Sydafrika om
CDM-kreditter vil blive fortsat. Der vil endvidere blive indledt samarbejde om CDM-projekter
med Indien og Vietnam, hvor Danmark gennem et langvarigt bistandssamarbejde allerede har
et kendskab til markedet og gode samarbejdsrelationer. Danmark er til stede i alle syv lande
med ambassader, som aktivt kan deltage i identifikation af CDM-projekter, indgåelse af
købsaftaler om CDM-kreditter og opfølgning på igangværende projekter for at minimere risici.
Udenrigsministeriet vil på ad hoc basis kunne købe CDM-kreditter i andre lande end i de
primære samarbejdslande. Dette ikke mindst i tilknytning til brugen af erhvervsrettede
bistandsinstrumenter som Blandede Kreditter og eventuelle udbud.
Kredsen af samarbejdslande for direkte kreditkøb vil løbende blive justeret i forhold til de
konkrete behov for køb af CO2-kreditter, men også ud fra danske erhvervsinteresser og de
enkelte landes status i forhold til de internationale klimaforhandlinger. En afgørende faktor vil
være landenes modenhed i forhold til projektudvikling og projektgodkendelse. Det vil blive
tillagt vægt, at de fattigste udviklingslande bistås, og at de mest betydende markeder modnes.
4.1.3 Samarbejde med bistandsinstrumenter og fonde
Blandede Kreditter og indkøb af CO2-kreditter er et eksempel på synergien mellem forskellige
instrumenter, der sikrer gennemførelsen af gode udviklingsprojekter med dansk deltagelse, og
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
samtidig kan udgøre en kilde til omkostningseffektive køb af CO2-kreditter. En del projekter
med Blandede Kreditter forudses fortsat at kunne generere CO2-kreditter. Blandt disse
projekter forventes det muligt via direkte og tidlige kontakter med projektindehaverne at indgå
købsaftaler om kreditter til en pris, der honorerer kravet om omkostningseffektivitet.
Virksomhedskontakter etableret inden for rammerne af erhvervsrettede bistandsinstrumenter
som Business to Business programmet og Partnerskabsfaciliteten vil blive brugt aktivt til
identifikation af CO2-projekter. Samarbejdet vil også kunne virke omvendt, således at
instrumenterne kan anvendes til integration af danske virksomheder i udviklingen af CO2-
projekter.
Industrialiseringsfonden for Udviklingslande (IFU), Investeringsfonden for Østeuropa (IØ) og
Eksport Kredit Fonden (EKF) vil ligeledes være samarbejdspartnere for identifikation af CO2-
projekter. De tre fonde har centrale kompetencer inden for finansiering og gennemførelse af
projekter, ligesom de har et tæt samarbejde med dansk erhvervsliv og internationale
finansieringsinstitutioner. Fondenes aktiviteter i udviklingslandene omfatter projekttyper, der
bidrager til reduktion af CO2-udledninger, og som derfor kan være kanaler for
omkostningseffektive køb af CO2-kreditter.
4.3 Indirekte køb via fonde
Samarbejdet med Verdensbanken via Den Danske Carbon Fond om indirekte køb af CO2-
kreditter har fungeret tilfredsstillende, og vil derfor kunne blive videreført. Det er imidlertid
ikke givet, at Verdensbanken vil udvide aktiviteterne i perioden frem til 2012, således at
Danmark fortsat kan købe kreditter ad denne kanal. Derfor vil muligheden for statslige indkøb
gennem andre fonde eller projektudviklere løbende blive vurderet. Dette gælder både offentlige
og private fonde, herunder regionale udviklingsbanker.
Miljøministeriet og Udenrigsministeriet har en tæt dialog med de internationale
udviklingsbanker. Denne dialog er et godt fundament for et dansk CO2-samarbejde med
udviklingsbankerne, herunder med henblik på at minimere projektrisici. Flere af de regionale
udviklingsbanker beskæftiger sig med CO2-projekter, men særligt Den Europæiske
Udviklingsbank og Den Asiatiske Udviklingsbank synes at rumme muligheder for Danmark i
den første forpligtigelsesperiode 2008-2012. Begge banker vil forestå identifikation og
medfinansiering af CO2-projekter, ligesom gennemførelsen af projekterne vil blive fulgt tæt.
Danmark vil herved kunne få mulighed for at øge risikospredningen gennem køb af kreditter
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
med relativ lav risiko, samtidig med at der kan skabes synergi med de direkte statslige indkøb.
Et fælles krav for indgåelse af nye kontrakter om indirekte kreditter vil være, at fondene er åbne
for indskud fra private virksomheder, og at de gennemfører solide risikoanalyser, der dækker
både de statslige og private indskud i fondene.
4.4 Udbud
Udbud vurderes at kunne være et effektivt instrument til at tiltrække projektforslag og vil
således fortsat blive anvendt i den statslige JI- og CDM-indsats. Miljøministeriet vil fortsætte
med regionale udbud under navnet DanishCarbon. Udenrigsministeriet vil kunne gennemføre
nationale udbud i samarbejdslandene for at bibeholde eller udbygge et katalog over potentielle
projekter med dansk køb af CO2-kreditter. Anvendelsen af mere globale og eventuelt fælles
udbud vil kunne blive tilskyndet af et eventuelt øget statsligt indkøbskrav for CO2-kreditter. I
så fald vil det eksisterende udbud i Østeuropa under DanishCarbon kunne udvides.
Mulighederne for i givet fald at målrette udbuddene på eksempelvis udvalgte teknologier for at
understøtte de overordnede målsætninger for den danske JI- og CDM-indsats vil blive nøje
overvejet.
Udbud vil kunne være et instrument til at udvide eller ændre fokus på kredsen af
samarbejdslande og regioner, så disse har en større sammenhæng med de store landes
betydning i forhold til de internationale klimaforhandlinger og de globale reduktionspotentialer.
4.5 Støtte til kapacitetsopbygning og projektudvikling
Der vil fortsat blive ydet støtte til såvel private som offentlige aktører i Østeuropa og
udviklingslande for at styrke den tekniske kapacitet til udvikling og vurdering af CO2-projekter.
Denne støtte vil også rette sig mod bistand til udvikling af nye projektmetoder. Støtten vil blive
ydet strategisk med henblik på omkostningseffektive køb af CO2-kreditter og fremme af
danske virksomheders deltagelse på CO2-markedet.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
354335_0020.png
Biomasseanlæg på malaysisk palmeoliemølle
De malaysiske palmeoliemøller står tilbage med en stor mængde planteaffald, når olien er
udvundet af frugterne. Mængden af planteaffald er betydeligt større, end hvad der
miljømæssigt forsvarligt kan anvendes som gødning i plantagerne. Derfor gennemfører
palmeoliemøllerne typisk en forurenende afbrænding af hovedparten af planteaffaldet.
Dette var baggrunden for, at Danida i slutningen af 1990'erne støttede et
virksomhedssamarbejde mellem den danske virksomhed B&W Vølund og en malaysisk
virksomhed om udvikling af biomasseanlæg til palmeoliemøller. Projektet er nu gennemført,
og palmeoliemøllen har siden 2005 altovervejende produceret energi gennem afbrænding af
planteaffald i kedler udviklet af Vølund. Dette har medført et betydeligt mindre forbrug af
olie, og palmeoliemøllen udleder i dag ca. 33.000 tons CO2 mindre om året.
Udenrigsministeriet har indgået en aftale med palmeoliemøllen om køb af CO2-
reduktionerne under CDM. Dette har dels sikret at projektet blev økonomisk rentabelt for
virksomheden, dels sikret Danmark et omkostningseffektivt bidrag til opfyldelse af den
danske CO2-reduktionsforpligtelse.
Projektet er et led i den malaysiske regerings politik for fremme af vedvarende energikilder.
Udover at fremme en miljømæssig bæredygtig energiproduktion har projektet gennem
anvendelsen af en ny type kedler introduceret en ny teknologi til det malaysiske marked.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
Fremme af danske virksomheders integration på CO2-markedet
Regeringen sigter mod, at danske virksomheder indtager en mere aktiv rolle som direkte købere
af CO2-kreditter og som leverandører af know-how, udstyr og kapital til CO2-projekter.
Miljøministeriet og Udenrigsministeriet vil være en central medspiller for det danske erhvervsliv
på CO2-markedet. Ministerierne vil sikre aktiv rådgivning, information og formidling af
kontakter til danske virksomheder og interesseorganisationer med henblik på at sikre dansk
erhvervsliv en plads på CO2-markedet.
De overordnede prioriteringer og initiativer omfatter:
Etablering af et klimaforum og en faciliterende enhed for dynamisk kommunikation og
videndeling, inklusiv en fælles hjemmeside, informationsmaterialer og vejledninger.
Initiativerne lanceres samtidig med Danmarks CO2-allokeringplan 2008 – 2012
Miljøministeriet og Udenrigsministeriet vil tilbyde rådgivning og formidle kontakter for
kvotebelagte danske virksomheder og teknologileverandører.
En proaktiv rådgivnings- og kommunikationsindsats vil bidrage til at sikre dansk know-
how, udstyr og teknologi en plads på CO2-kreditmarkedet.
5.1 Fremme af danske virksomheders handel med CO2-kreditter
Miljøministeriet og Udenrigsministeriet vil bidrage til, at kvotebelagte danske virksomheder
delvist kan indfri reduktionsforpligtigelser gennem køb af CO2-kreditter, såfremt dette måtte
ønskes. Indsatsen vil omfatte informationsudveksling, vurdering af projektforslag og formidling
af kontakt mellem købere, sælgere og udviklere af CO2-projekter. Det vil være en prioritet at
formidle en sammenhængende rådgivning overfor erhvervslivet, således at danske
virksomheder sikres mulighed for et let tilgængeligt overblik over mulighederne på det samlede
CO2-kreditmarked.
372 danske virksomheder var i januar 2007 omfattet af EU's kvotelovgivning. I
forpligtigelsesperioden 2008 – 2012 vil det for de fleste danske kvotebelagte virksomheder
fortsat være en udfordring at skulle opfylde forpligtigelserne. Nogle af virksomhederne vil få
behov for fleksible og omkostningseffektive muligheder for at opfylde kvotepligten. Adgang til
en portefølje af CO2-projekter vil være en mulighed for en række af disse virksomheder til at
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vurdere om kvotepligten opfyldes bedst ved at gennemføre nye energieffektive tiltag i
virksomheden, ved at handle på EU's kvotemarked eller ved at købe kreditter fra projekter i
Østeuropa eller udviklingslande.
5.1.1 Klimaforum
Miljøministeriet og Udenrigsministeriet vil nedsætte et klimaforum om CO2-kreditkøb med
Miljøministeriet som formand. Deltagerkredsen vil omfatte relevante offentlige myndigheder,
fonde, kvotebelagte virksomheder, interesseorganisationer og NGO’er.
Klimaforummet vil afholde informations- og koordinationsmøder regelmæssigt og efter behov.
Virksomhederne vil få adgang til at drøfte markedsmuligheder og fremføre ønsker til den
statslige JI- og CDM-indsats, ligesom den generelle udvikling på CO2-markedet vil kunne
drøftes.
Under klimaforummet vil der efter behov kunne etableres tekniske og procesfokuserede
undergrupper, hvor udveksling af detailviden kan sættes i centrum. Undergrupper kan også
etableres for at skabe et forum for små og mellemstore virksomheder, der ønsker at koordinere
et CO2-tiltag.
Klimaforummet vil give Miljøministeriet og Udenrigsministeriet mulighed for at øge
fokuseringen på danske styrker i den statslige CO2-indsats. Det vil kunne drøftes, hvordan
staten kan satse på JI- og CDM-projekter inden for områder, hvor danske virksomheder kan
bidrage til projektgennemførelsen som enten købere af CO2-kreditter eller udstyrsleverandører.
Gennem en strategisk indsats opnår danske virksomheder større praktisk erfaring i CO2-
projekter, og vil på den måde kunne opbygge øget viden og kapacitet i forhold til at engagere
sig i CO2-projekter i udlandet.
Forummet vil give danske virksomheder lettere adgang til at erhverve kreditter til anvendelse
mod deres pålagte reduktionspligt i henhold til EU's kvotehandelssystem eller sælge
overskydende kreditter til det danske marked. Forummet vil derudover give danske eksportører
og investorer, der kontraherer eller selv genererer kreditter, lettere adgang til at sælge.
Foruden behovet for statslige indkøb ligger interessen for at købe kreditter først og fremmest
hos danske kvotebelagte virksomheder, der ser at en mindre leveringssikkerhed på kreditter
opvejes af lavere priser sammenlignet med priserne på EU’s kvotemarked. Et eksempel på dette
er Den Danske Carbon Fond, som en række af danske virksomheder med en betydelig
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
reduktionsforpligtigelse har investeret i.
Interessen for at sælge kreditter vil først og fremmest ligge hos udviklere af projekter, herunder
danske investorer, långivere og eksportører, der enten selv er ejere af potentielle projekter eller
på anden vis kan kontrahere kreditter gennem forretninger i udlandet. Med mindre disse
aktører har egne reduktionsforpligtigelser, vil de kunne se en interesse i let adgang til at
videresælge kreditter til danske myndigheder eller kvotepligtige virksomheder frem for at
handle med mæglere eller gennem internationale børser.
Klimaforummet vil løbende kunne skabe rum for selvstændige initiativer til udvikling af CO2-
projekter afhængig af efterspørgselsbehovet hos danske myndigheder, danske kvotebelagte
virksomheder og danske udstyrsleverandører.
5.1.2 Faciliterende enhed
Klimaforummet vil blive understøttet af en faciliterende enhed som etableres i et tæt
samarbejde mellem Miljøministeriet og Udenrigsministeriet. Enheden vil omfatte en
internetportal og en fælles indgang for telefoniske henvendelser.
Enheden vil være stedet, hvor virksomhederne løbende kan henvende sig for rådgivning og
spørgsmål. Enheden vil medvirke til en afdækning af virksomhedernes informationsbehov og
sikre en målrettet videnoverførsel til virksomhederne af den statslige ekspertise på CO2-
området.
Enhedens medarbejdere vil kunne gå i dialog med virksomhederne om mulighederne for
direkte og indirekte køb af CO2-kreditter. Dette omfatter eksempelvis rådgivning om risici,
godkendelseskrav og kontraktmæssige forhold. Enheden vil også kunne afdække
virksomhedernes muligheder for at sammenkoble etablering af CO2-projekter med andre
muligheder for projektstøtte.
Den oprettes en informationsplatform under den faciliterende enhed med en internet
hjemmeside indeholdende information om kreditmarkedet og Danmarks JI- og CDM-indsats
samt kontaktformidling til enhedens medarbejdere. Informationsplatformen vil omfatte et
elektronisk nyhedsnetværk, informationsfoldere, vejledninger mv. Enheden vil tilrettelægge
fælles JI- og CDM-informationstiltag i forbindelse med eksempelvis konferencer og messer.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der vil blive tilbudt målrettede klimatræningsseminarer til relevante virksomheder. Seminarerne
vil blive udbudt som indtægtsdækket virksomhed. De vil typisk være tekniske og specifikt
møntet på virksomhedernes behov.
Den faciliterende enhed vil aktivt informere danske virksomheder om mulighederne for støtte
til eksportfremstød i relation til CO2-projekter. Der vil også kunne blive taget initiativ til
eksempelvis fælles statslig og privat deltagelse på CO2-konferencer og messer.
Den faciliterende enhed vil øge fokus på klimaprojektrådgivning i danske fonde og styrket
sammenhæng med erhvervsrettede bistandsinstrumenter. Virksomhedskontakter etableret
inden for rammerne af bistandsinstrumenter som Blandede Kreditter, Business to Business,
Investeringsfonden for Østeuropa og Industrialiseringsfonden for Udviklingslandene vil blive
brugt aktivt til identifikation af CO2-projekter, og staten vil aktivt markedsføre mulighederne
herfor over for de danske virksomheder.
Den faciliterende enhed vil kunne spille en vigtig rolle i forhold til at fremme danske
virksomheders deltagelse i internationale klimafonde, herunder ved de regionale
udviklingsbanker. Ved at gå forrest kan staten påtage sig en del af risikoen, og derved gøre det
mere overskueligt for virksomheder at følge efter. Regeringen vil løbende evaluere
mulighederne for indskud i CO2-fonde og dele disse erfaringer med private virksomheder for
at fremme omkostningseffektivitet og lav risiko for både staten og danske private
virksomheder. Staten vil ved indskud i CO2-kreditbanker og fonde arbejde for, at der samtidigt
sikres optioner for, at også danske virksomheder kan indskyde kapital i fondene på samme
vilkår som staten.
5.1.3 Rådgivning af danske kvotebelagte virksomheder i udlandet
Regeringen vil sikre effektiv rådgivning i udlandet relateret til danske virksomheders handel
med CO2-kreditter, herunder formidling af kontakt til sælgere og udviklere af CO2-projekter.
I Østeuropa vil Miljøministeriet være til stede med projektkoordinatorer, som vil blive støttet af
de danske repræsentationer. I udviklingslandene vil danske virksomheder blive sikret rådgivning
gennem Danmarks Eksportråd, ambassader, generalkonsulater og handelskontorer. Generel
markedsinformation vil blive formidlet omkostningsfrit. Skræddersyet rådgivning til den enkelte
virksomhed om formidling af kontakt til sælgere og udviklere af CO2-projekter vil blive tilbudt
efter gældende takster for eksportrådgivning.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den danske tilstedeværelse i værtslande for JI- og CDM-projekter giver mulighed for at
minimere projektrisici gennem en tæt opfølgning på projekter med danske køb af CO2-
kreditter. Dette forhold kan også omfatte danske virksomheders køb af kreditter, og derved
udgøre et vigtigt element i samspillet mellem statens og danske virksomheders køb af kreditter.
Der kan tilbydes ordninger om projektmonitorering og eksempelvis konkrete analyser af
projektrisici efter gældende takster for eksportrådgivning.
De danske repræsentationer og projektkoordinatorer kan gennem den daglige tilstedeværelse på
CO2-kreditmarkeder sikre Danmark en strategisk position, som kan bruges til at indgå i store
projekter, hvor købet af kreditter deles mellem danske virksomheder og eventuelt staten. På
denne måde kan staten lette det opsøgende arbejde for danske virksomheder, samtidig med at
der via den statslige indsats vil kunne sikres omkostningseffektive indkøb.
5.2 Fremme af dansk know-how, teknologi og kapital på CO2-markedet
Regeringen vil gennem en proaktiv rådgivnings- og kommunikationsindsats arbejde for at
dansk know-how, teknologi og kapital sikres en plads på CO2-markedet.
Den samlede værdi af danske virksomheders eksport af energiteknologi var i 2005 i
størrelsesordenen 45 mia. kr. svarende til mere end 7 pct. af Danmarks samlede eksport. Siden
2002 er eksporten af energiteknologi steget med over 30 pct., mens stigningen i den samlede
eksport i samme periode var på 3 pct. Der er således tale om en sektor med stigende betydning
for dansk eksport. 20 pct. af eksporten går til lande uden for Europa, som er potentielle
værtslande for CO2-projekter. Eksporten er først og fremmest knyttet til vindmølleindustrien,
men omfatter også energieffektivisering, kraft- og fjernvarme, olie og naturgas, elforsyning og
rådgivning. I tillæg hertil kommer en omfattende eksport af miljøteknologi inden for
eksempelvis spildevand og lossepladsteknologi.
Resultatet af klimakonferencerne i Montreal og Nairobi peger på, at teknologioverførsel til
udviklingslande bliver et stadigt vigtigere mål for det fremtidige internationale klimasamarbejde.
Med de mangeårige danske erfaringer på energi- og miljøområdet og den voksende eksport af
udstyr og tjenesteydelser har den danske ressourcebase både på kort og langt sigt et godt
udgangspunkt for at få en central placering i udviklingen af CO2-projekter. Navnlig Danmarks
Eksportråd vil gennem en aktiv indsats prioritere at etablere tilfredsstillende rammevilkår for
danske virksomheders integration på CO2-markedet.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I takt med den øgede globalisering og stadigt større projekter har projektfinansiering fået større
betydning for salg og eksport af dansk energi- og miljøteknologi. Dette gælder også i
forbindelse med gennemførelsen af CO2-projekter. En række danske finansielle institutioner er
aktive på projektfinansieringsmarkedet og deres virksomhed vil være relevant i forhold til
udvikling af CO2-markedet og et dansk engagement.
Den danske ressourcebase vil blive inddraget i eksportfremmeindsatsen for at sikre brug af de
erfaringer, som findes hos eksempelvis ministerier og styrelser, virksomheder, erhvervslivets
interesseorganisationer,
Industrialiseringsfonden
for
Udviklingslandene
(IFU),
Investeringsfonden for Østeuropa (IØ) og Eksport Kredit Fonden (EKF).
IFU og IØ har projekterfaringer fra tæt ved 100 lande. Fondene har således et indgående
kendskab til gennemførelse af internationale projekter og til danske virksomheders
kompetencer og udviklingsbehov. I den fortsatte udvikling af den danske JI- og CDM-indsats
vil der blive draget nytte af IFUs og IØs kompetencer og erfaringer på projektmarkedet,
inklusiv fondenes mulighed for at støtte potentielle CO2-projekter med dansk deltagelse.
Også EKF har et indgående kendskab til vurdering af projektfinansiering i lande, som er
relevante i forhold til den danske JI- og CDM-indsats. Denne kompetence vil blive inddraget
aktivt.
Udenrigsministeriet (Danmarks Eksportråd) og Miljøministeriet vil i forbindelse med indsatsen
sikre, at de relevante medarbejdere har de fornødne kompetencer med hensyn til rådgivning af
danske eksportører af miljøteknologi om mulighederne for at indgå i CO2-projekter på de
respektive markeder. Der igangsættes parallelt en intensiveret dialog med IFU, IØ og EKF.
Generel markedsinformation vil blive formidlet omkostningsfrit, herunder i regi af
klimaforummet og den faciliterende enhed. Skræddersyet rådgivning til den enkelte virksomhed
om eksport af miljø- og energiteknologi vil blive tilbudt efter gældende takster for
eksportrådgivning.
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Målrettet støtte til Østeuropa og udviklingslande
Miljøministeriet og Udenrigsministeriet vil støtte udvikling af såvel private som offentlige
aktørers tekniske kapacitet til udvikling og vurdering af CO2-projekter. Formålet er at hjælpe
landene til effektivt at udvikle, vurdere og godkende CO2-projekter. Der vil blive gennemført
en intensiveret indsats til fremme af CO2-projekter i de fattigste udviklingslande.
Der vil blive sat fokus på at sikre sammenhæng og synergi mellem CO2-aktiviteterne og
Danmarks miljø- og udviklingsbistand. Samspillet mellem klimaspørgsmål og den danske
udviklingsbistand vil generelt blive vurderet og styrket med udgangspunkt i Danidas
klimahandlingsprogram fra 2005.
De overordnede prioriteringer er:
Fremme af overførsel af miljøvenlig teknologi og udstyr til Østeuropa og udviklingslande.
Der vil blive ydet støtte til kapacitetsopbygning af centrale aktører i udvalgte lande.
Der oprettes en facilitet til fremme af CDM-projekter og bæredygtig udvikling i de fattigste
udviklingslande. Fokus vil være på Afrika i tråd med den øvrige danske udviklingsbistand.
Der oprettes et forum for at styrke dialogen og erfaringsudvekslingen mellem staten og
NGO’er vedrørende klimaaktiviteter i udviklingslande.
6.1 Støtte til kapacitetsopbygning
Miljøministeriet og Udenrigsministeriet vil aktivt støtte klimarelateret kapacitetsopbygning af
nationale myndigheder i en snæver kreds af samarbejdslande. Denne støtte vil også rette sig
mod bistand til udvikling af nye projektmetoder.
Støtten til kapacitetsopbygning vil blive ydet i tilknytning til de direkte statslige indkøb af CO2-
kreditter. Der sigtes generelt på at hjælpe landene til at drage nytte af JI og CDM, samtidig med
at der etableres et konstruktivt samarbejde med centrale aktører til fremme af den danske CO2-
indsats. Dette også i relation til Danmarks internationale forhandlingsposition på klimaområdet.
6.2 Grøn udviklingsfacilitet
Der vil i Udenrigsministeriet blive etableret en grøn udviklingsfacilitet til målrettet at støtte
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
projekter, der fremmer teknologioverførsel til de fattigste lande og bidrager til en mere ligelig
fordeling af CDM-projekter. Der vil kunne ydes støtte til kapacitetsopbygning og konkret
projektudvikling. Fokus vil være på Afrika i tråd med den øvrige danske udviklingsbistand.
Støtten vil eksempelvis kunne kanaliseres gennem nationale myndigheder samt internationale
og lokale NGO’er.
Faciliteten vil bidrage til at fremme de fattigste landes muligheder for at få fordel af den
teknologioverførsel og finansiering, der kan realiseres gennem reduktion i drivhusgasudledning
eller øget optag af CO2. Gennem brug af midler fra bistandsrammen vil faciliteten fremme
udvikling og gennemførelse af mindre CDM-projekter i de fattigste udviklingslande. Fremme af
sådanne projekter vil støtte en bæredygtig udvikling gennem den forbedring af miljøet og
befolkningens levevilkår, der fremkommer ved en reduktion i udledningen af drivhusgasser, en
bedre udnyttelse af naturressourcegrundlaget og en forbedret sundhedstilstand.
Gennem faciliteten vil Danmark endvidere bidrage til at skabe større fokus på anvendelsen af
CDM som en mulig kilde til fremme af indførelsen af nye teknologier i de fattigste lande.
Faciliteten skal dermed ses i forlængelse af, at klimakonferencerne i 2005 og 2006 påpegede
behovet for en styrket indsats i forhold til teknologioverførsel og hjælp til de fattigste lande.
6.3 NGO-forum
Regeringen vil sætte yderligere fokus på klimaaktiviteter i udviklingslandene og styrke samspillet
mellem staten og private hjælpeorganisationer. Der vil blive oprettet et forum for videndeling
og erfaringsudveksling mellem statslige og private indsatser.
Udenrigsministeriet vil regelmæssigt og efter behov indbyde relevante danske private
hjælpeorganisationer (NGO’er) til koordinationsmøder. Ministeriet vil her redegøre for
aktiviteterne under den grønne udviklingsfacilitet, ligesom NGO’erne vil få lejlighed til at
informere om igangværende indsatser. Forummet vil med udgangspunkt i eksisterende
aktiviteter eller projektideer kunne koordinere fælles indsatser.
NGO-forummet vil blive nedsat i første halvår af 2007 samtidig med etableringen af den
grønne udviklingsfacilitet for støtte til CDM-udvikling i de fattigste udviklingslande.
Udenrigsministeriet vil i relation hertil udarbejde en udførlig beskrivelse af den grønne
udviklingsfacilitet omfattende konkrete målsætninger, landefokus og kriterier for Danmarks
støtte under faciliteten.
28