Europaudvalget 2006-07
EUU Alm.del Bilag 237
Offentligt
354336_0001.png
Notat
Klima
J.nr. MST-311-00004
Ref. STKJE
Den 21. februar 2007
Høringsnotat vedrørende miljøministerens udkast til allokeringsplan.
Udkast til allokeringsplan og JI/CDM strategi blev sendt i høring med brev af 17. janu-
ar 2007. Høringsfristen udløb den 7. februar 2007. Transport- og energiministerens
forslag til lov om ændring af lov om CO2-kvoter har været sendt i høring sideløbende.
Udkastene blev sendt til høring hos en bred kreds af berørte organisationer og virk-
somheder.
Miljøstyrelsen har modtaget i alt 43 høringssvar, hvoraf 17 organisationer ikke havde
nogen bemærkninger vedrørende allokeringsplanen. Det fremgår af bilag 1 fra hvilke
organisationer der er modtaget høringssvar.
Energistyrelsen har modtaget en række svar, som primært vedrører lovforslaget.
Transport- og energiministeren orienterer Folketingets miljø- og planlægningsudvalg
og det energipolitiske udvalg om disse høringssvar. Dette høringsnotat kommenterer
derfor alene de høringssvar der overordnet retter sig mod allokeringsplanen.
På baggrund af høringssvarene til lovforslaget (behandlet i Energistyrelsens hørings-
notat) er der foretaget mindre rettelser i udkastet til lovforslaget. Som følge heraf er
allokeringsplanen blevet tilpasset ved at der nu gives kvoter til udvidelser af produkti-
onskapaciteten af varmeproducerende anlæg (dog kræves udvidelse med mindst 10
MW eller 20 %).
Herudover er det skønnet hensigtsmæssigt at opbløde kravet om mindst 3000 årlige
driftstimer for tildeling af kvoter til nye elproduktionsanlæg, således at der nu differen-
tieres mellem nye produktionsenheder, der har en driftstid på 1000 timer og derunder,
mellem 1000 og 1.999 og mellem 2.000-2.999 timer. En særlig overgangsregel be-
skytter anlæg, som er besluttet efter de gældende regler.
Endelig har arbejdet med kvalitetssikring af datagrundlaget medført enkelte marginale
ændringer i talmaterialet til allokeringsplanen og lovforslaget.
For yderligere informationer henvises til Energistyrelsens høringsnotat vedrørende
forslag til
Lov om ændring af lov om CO2-kvoter.
Høringssvarene vedrørende allokeringsplanen har især berørt følgende overordnende
problemstillinger:
1) Balancen mellem statens og de kvoteomfattede virksomheders indsats
2) Auktionering af kvoter og brug af provenu
3) Kvotefordelingen imellem forskellige sektorer
4) Fastsættelse af loft for brug af JI/CDM kreditter
5) Øget harmonisering indenfor EU
Det vurderes ikke, at høringssvarene rummer oplysninger eller argumenter, som ikke
var kendt i forbindelse med beslutningsprocessen i regeringen. I det følgende gen-
nemgås de ovennævnte punkter. Regeringens kommentarer er anført i kursiv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ad 1) Balancen mellem statens og de kvoteomfattede virksomheders indsats
Danmark skal i alt reducere drivhusgasudledningerne med 13 mio. tons pr. år for at
opfylde Kyoto-forpligtelsen. Allokeringsplanen lægger op til, at staten sikrer en redukti-
on på 7,8 mio. tons (herunder nye hjemlige tiltag, sinks og kreditkøb), og at virksom-
hederne dækker 5,2 mio. tons.
Vedrørende statens JI/CDM kreditkøb anfører Danmarks Naturfredningsforening, at
kreditter udelukkende skal bruges som et supplement til en hjemlig indsats og at kun
projekter af høj kvalitet skal gennemføres. Greenpeace foreslår at statens fremtidige
kreditkøb stoppes og byrden pålægges de kvotebelagte sektorer. Omvendt fremfører
Oliebranchens Fællesorganisation at Danmark bør anvende JI/CDM kreditter maksi-
malt og Aalborg Portland at de statslige indkøb skal øges.
Mht. de nye hjemlige tiltag anfører Dansk Industri (DI) at reduktioner på 1,3 mio. tons i
de ikke kvotebelagte industrier er meget begrænset i lyset af den store udfordring, de
kvoteomfattede aktiviteter pålægges. Greenpeace foreslår også at de nye hjemlige
tiltag øges. Danmarks Naturfredningsforening og Det Økologiske Råd mener ikke at
de 1,3 mio tons skal medregnes i den nuværende manko-opgørelse, idet tiltagene
ikke ses beskrevet i høringsmaterialet og heller ikke umiddelbart genfindes i Regerin-
gens udspil til en energiplan.
Mht. sinks fremfører Danmarks Naturfredningsforening, Greenpeace og Det Økologi-
ske Råd i forskellig grad at CO2 optag i eksisterende skove og jorde ikke bør medreg-
nes i den danske allokeringsplan. Landbrugsrådet anfægter bl.a. at optag i jorde og
skove tillægges statens indsats og vil generelt have at staten påtager sig en langt
større del af reduktionsbyrden.
Bemærkninger:
Med allokeringsplanen har regeringen søgt at ramme en acceptabel balance mellem
statens og virksomhedernes indsats, mellem indenlandske og udenlandske tiltag, og
samtidig sikre en omkostningseffektiv opfyldelse af den danske klimaforpligtelse.
På baggrund af den såkaldte indsatsanalyse og de yderligere hjemlige tiltag, der er
iværksat siden 2001, vurderer regeringen, at Danmark allerede opfylder sin sup-
plementaritetsforpligtelse i perioden 2008-12, idet Danmark allerede har gennem-
ført 2/3 af den nødvendige reduktionsindsats uden brug af kreditter (fleksible meka-
nismer).
Regeringen kræver, at alle JI- og CDM-projekter er godkendt i henhold til de inter-
nationale standarder herfor, d.v.s. Kyotoprotokollen og de beslutninger, der er truf-
fet i medfør af denne. FN- godkendelserne vil sikre, at klimaprojekterne er miljø-
mæssigt additionelle, d.v.s. at de medfører en reel reduktion i udledningen af driv-
husgasser.
Ift. de tidligere planlagte kreditkøb i 2008-9, er der med allokeringsplanen truffet
beslutning om at reducere indkøbene fra 400 mio. kr. til 200 mio. kr. og i stedet
anvende de overskydende 200 mio. kr. til delvist at finansiere ny hjemlige tiltag i de
ikke-kvotebelagte sektorer.
Allokeringsplanen lægger op til at reducere udledningen med 1,3 mio. tons gennem
nye indenlandske tiltag. En analyse af virkemidler i de ikke-kvoteomfattede sektorer
har vist at sådanne tiltag kan gennemføres til omkostninger, der er lavere end den
forventede fremtidige kvotepris. Når det omkostningseffektive reduktionspotentiale
uden for de kvotebelagte sektorer er relativt begrænset skyldes det den i forvejen
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
høje afgiftsbelastning i husholdnings- og transportsektorerne. Virkemiddelrapporten
vil blive offentliggjort og fremsendt til EU Kommissionen sammen med allokerings-
planen. De konkrete nationale miljø- og energitiltag vil blive besluttet i forbindelse
med opfølgningen på Energistrategi 2025.
CO2-optag i skove og jorder er inkluderet i den danske allokeringsplan idet regerin-
gen har lagt vægt på at opfylde Danmarks ambitiøse reduktionsforpligtelse på en
omkostningseffektiv måde. For at medregne dette CO2-optag skal der etableres et
overvågningssystem, og der introduceres nogle usikkerheder i klimaregnskabet.
Staten påtager sig omkostningerne og risiciene i den forbindelse, hvorfor det er
naturligt at optaget medregnes som statens indsats.
Høringssvarene har således ikke givet anledning til ændringer i allokeringsplanen.
Ad 2) Auktionering af kvoter og brug af provenu
Geenpeace, Danmarks Naturfredningsforening, Det Økologiske Råd og Dansk Tex-
til & Beklædning anfører specifikt at allokeringsplanen skal gøre brug af statens
mulighed for at sælge eller auktionere 10 % af det totale antal kvoter.
Dansk Textil & Beklædning opfordrer til at auktioneringsprovenuet bruges til at lette
CO2 afgiften af hensyn til de ikke kvoteomfattede virksomheders konkurrenceevne.
Andre høringsparter, herunder Landbrugsrådet, argumenterer ligeledes for afskaf-
felsen af den danske CO2 dobbeltregulering. Greenpeace, Danmarks Naturfred-
ningsforening og Det Økologiske Råd foreslår auktioneringsprovenuet brugt som
medfinansiering for at sikre omstillingen til en dansk energifremtid uden brug af
fossile brændsler.
Bemærkninger:
Auktionering af en andel af den samlede kvotemængde ville reducere antallet af
kvoter, som kan uddeles gratis til virksomhederne. Dermed forøges de kvotebelagte
virksomheders omkostninger til reduktionstiltag eller indkøb af kreditter og kvoter.
Det kan have betydning for virksomhedernes konkurrenceevne i forhold til virksom-
heder i andre lande. Ti europæiske lande lægger op til at auktionere og ca. halvde-
len af dem forventes at auktionere over 1% af deres kvoter. De øvrige lande forven-
tes ikke at benytte auktionering af kvoter. Idet Danmark har påtaget sig en af de
højeste reduktionsforpligtelser, er det ikke fundet hensigtsmæssigt at belaste virk-
somhedernes konkurrenceevne ved at reducere i tildelingen af gratiskvoter.
Mht. dobbeltreguleringen er der ikke i regi af allokeringsplanen taget beslutning om
at lempe CO2 afgiften på el, men behovet for justeringer af afgifterne på energi og
CO2 undersøges af et udvalg under Skatteministeriet.
Høringssvarene har således ikke givet anledning til ændringer i allokeringsplanen.
Ad 3) Kvotefordelingen imellem forskellige sektorer
Den valgte kvotetildeling til de forskellige sektorer anfægtes af adskillige høringspar-
ter. Specielt anføres hensynet til virksomhedernes konkurrenceevne i forhold til virk-
somheder i andre lande (f.eks. af Oliebranchens Fællesrepræsentation, Kalk- og
Teglværksforeningen Aalborg Portland og Rockwool). Dansk Industri fremhæver at
principperne for tildeling af kvoter til nye anlæg, bør modsvare niveauet i det øvrige
EU. Dansk Energi fremhæver at alt imens det accepteres at energisektoren skal gå
foran, er det nødvendigt at kvotetildelingen øges af hensyn til konkurrenceevnen. Om-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vendt fremfører Greenpeace at tildelingen til elsektoren (tillige med industri og off-
shore sektoren) bør beskæres.
Bemærkninger:
Regeringen fremlægger en national allokeringsplan, som i vidt omfang tager hen-
syn til virksomhedernes konkurrenceevne. Konkurrencen med virksomheder uden-
for EU er en af de væsentligste årsager til, at der tildeles gratis kvoter. Kvotesyste-
met er konstrueret med henblik på at undgå konkurrenceforvridning mellem euro-
pæiske virksomheder.
I 2005 har det vist sig, at de kvotebelagte sektorer samlet set fik tildelt flere kvoter
end de havde behov for, såvel i Danmark som på europæisk plan. Hvis der "overal-
lokeres" falder kvoteprisen mod nul og systemet fungerer ikke. For at undgå overal-
lokering for perioden 2008-12 har EU Kommissionen i sin afgørelse af 29. novem-
ber 2006 vurderet de andre landes allokeringsplaner og strammet kvotetildelingen i
9 ud af 10 planer. Vi har i Danmark rettet ind efter det fælles niveau kommissionen
således har angivet. Derfor er der ikke tildelt flere kvoter end sektorernes samlede
verificerede udledninger i 2005.
Sektorerne er forskellige både med hensyn til konkurrencen fra udlandet - og der-
med deres muligheder for at tage højere priser - og deres muligheder for at reduce-
re udledningen. Derfor behandles de ikke ens. Hensigten med forskelsbehandlin-
gen er at fordele den økonomiske byrde mere ligeligt. Elsektoren får tildelt en lavere
andel af kvotegrundlaget end de øvrige sektorer, fordi sektoren i høj grad forventes
at have mulighed for, at overvælte kvoteprisen i elprisen og dermed tjene penge på
kvotesystemet. Der er ingen sammenhæng mellem kvotetildelingen i Danmark og
de stigende elpriser. Elpriserne fastsættes på et internationalt marked, hvor elpri-
serne vil stige, hvis kvoteprisen stiger. Elproducenterne i hele Europa har fået en
gevinst fordi elpriserne er steget. De øvrige medlemsstater har også i vid udstræk-
ning tildelt relativt færre kvoter til elproducenterne end til andre øvrige virksomhe-
der.
Principielt er det ikke miljømæssigt hensigtsmæssigt at tildele kvoter til nye anlæg,
men når andre lande gør dette, vil det skade virksomhedernes konkurrenceevne,
hvis Danmark går enegang. Medlemslandene benytter meget forskellige tildelings-
kriterier til produktionsudvidelser og etablering af nye anlæg. Det kan nævnes, at
der i Danmark generelt tildeles kvoter ift den bedste tilgængelige teknologi. Desu-
den er tildelingen til eksempelvis kraftværker uafhængig af det anvendte brændsel.
I visse andre lande, som eksempelvis Tyskland, tildeles flere kvoter til kulkraftvær-
ker end til gasfyrede kraftværker. Dette er miljømæssigt uhensigtsmæssigt, idet det
giver incitament til at bygge anlæg med en høj drivhusgasudledning.
Høringssvarene har således ikke givet anledning til ændringer i allokeringsplanen.
Ad 4) Fastsættelse af loft for brug af JI/CDM kreditter
Dansk Industri, Aalborg Portland og DONG Energy understreger at loftet for brug af
JI/CDM kreditter bør fastsættes til det maksimalt mulige og sidstnævnte endvidere at
elsektoren bør tildeles et højere loft end foreslået. Omvendt fremhæver NOAH at ef-
tersom de kvoteomfattede anlæg kan dække 98% af deres forventede kvotebehov
med gratiskvoter og køb af kreditter, er der intet incitament til energibesparelser eller
omlægning til renere energikilder. For synspunkter angående konstruktionen af de
enkelte lofter henvises til Energistyrelsens høringsnotat vedrørende lovforslaget.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger:
Jf. regeringens klimastrategi skal overholdelse af Danmarks Kyoto-forpligtelse ske
med udgangspunkt i en omkostningseffektiv indsats. Virksomhedernes mulighed for
at købe kreditter bør derfor ikke begrænses unødigt.
Sammen med EU Kommissionens afgørelser af 29. november 2006 af 10 med-
lemslandes allokeringsplaner for 2008-12, offentliggjorde EU Kommissionen en
meddelelse, som bl.a. beskriver, hvordan medlemsstaterne kan beregne den mak-
simale kvotetildeling og det maksimale loft for de kvoteomfattede anlægs brug af
JI/CDM kreditter, som vil kunne godkendes af EU Kommissionen. Loftet i alloke-
ringsplanen er det maksimale som EU Kommissionen forventes at kunne godken-
de.
Loftet differentieres således at elsektoren, som skal reducere mest, får et højere loft
end andre sektorer. Loftet fastsættes individuelt for at give hver enkelt virksomhed
sikkerhed for at kunne anvende en bestemt mængde kreditter.
Med denne fastsættelse af loft gives virksomhederne mulighed for stort set selv at
vælge, hvordan de vil opfylde deres behov for kvoter ud over, hvad de får tildelt gratis
af staten. Behovet kan opfyldes gennem egne reduktioner i drivhusgasudledningen
eller ved at købe CO2-kvoter eller JI/CDM kreditter. Skulle nogle virksomheder have
købt for mange kreditter kan disse sælges på markedet. Markedet kan således selv
løse problemerne med udnyttelse af loftet gennem køb og salg af kvoter.
Høringssvarene har således ikke givet anledning til ændringer i allokeringsplanen.
Ad 5) Øget harmonisering indenfor EU
Flere høringsparter fremhæver behovet for større lighed mellem den danske alloke-
ringsplan og andre landes allokeringsplaner. Dansk Energi opfordrer regeringen til at
lægge vægt på at reglerne for såvel eksisterende som nye anlæg harmoniseres i
fremtidige klimaaftaler, således at konkurrencevilkårene bliver lige og f.eks. nye anlæg
bliver placeret, hvor der er behov. Endvidere mener Dansk Industri, at der bør ses på
en evt. undtagelse af mindre anlæg i forbindelse med den kommende revision af kvo-
tedirektivet.
Danmarks Vindmølleforening og Vindmølle Industrien anfører at uddelingen af gratis-
kvoter til forurenende el-produktion virker konkurrence forvridende i forhold til f.eks.
vindkraft og opfordrer regeringen til at arbejde for at uddelingen af gratis-kvoter afskaf-
fes snarest muligt i EU og i Danmark.
Bemærkninger:
En fuld harmonisering af allokeringsplanerne kræver en direktivændring, hvilket det
ikke har været muligt at nå inden fastlæggelsen af allokeringsplanerne for 2008-12.
Kommissionen er for nylig kommet med en evaluering af kvotesystemet, som må for-
ventes at munde ud i, at Kommissionen kommer med et ændringsforslag til kvotedi-
rektivet.
Kommissionen har dog allerede bl.a. gjort en indsats for at presse de store med-
lemsstater til at inkludere flere anlægstyper under kvotesystemet, for dermed at
opnå en mere ensartet dækning i de enkelte lande. Danmark har, ligesom i perio-
den 2005-07, valgt at anvende EU-Kommissionens fortolkning af, hvilke produkti-
onsenheder der er omfattet af kvotereguleringen.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Endvidere har kommissionen undladt at godkende en række allokeringsplaner, som
havde overallokeret, og presser på den måde et mere ensartet allokeringsniveau
igennem.
Men der er stadig væsentlige elementer i kvotesystemet som ikke er harmoniseret,
såsom tildelingskriterier til nye anlæg, auktioneringsgrader og loft for virksomheder-
nes benyttelse af JI/CDM kreditter m.v. Danmark vil arbejde for større harmonise-
ring af kvotesystemet fremover, efter 2012.
Høringssvarene har således ikke givet anledning til ændringer i allokeringsplanen.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
354336_0007.png
Bilag 1
Udkast til JI/CDM strategi, allokeringsplan og det tilhørende forslag om ændring af
kvoteloven blev den 17. januar 2007 sendt i høring hos nedenstående parter. Driftsle-
derne for de berørte produktionsenheder blev samtidigt hermed orienteret om hørin-
gen og om, at allokeringsplanen samtidigt med høringsudsendelsen blev lagt ud på
Miljøstyrelsens hjemmeside:
www.mst.dk,
og at lovforslaget samtidigt blev lagt ud på
Energistyrelsens hjemmeside: www.ens.dk og på Høringsportalen. Det fremgår med
fed skrift og kursiv,
hvem Miljøstyrelsen har modtaget høringssvar fra.
Eksterne høringsparter
Aalborg Portland
Advokatrådet - Advokatsamfundet
AI-Rådet
Altinex Oil Denmark A/S
Amerada Hess Aps.
Affald Danmark
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Asfaltindustrien
Brancheforeningen for Biogas
Brancheforeningen for Decentral Kraft-
varme
Bureau Veritas Quality International,
BVQI
CO-industri
Danisco
Danish Offshore Industry (Jens Holst-
Nielsen)
Danmarks Miljøundersøgelser
Danmarks jordbrugsforening
Danmarks Naturfredningsforening
Danmarks Vindmølleforening
Dansk Energi
Dansk Erhvervsgartnerforening
Dansk Fjernvarme
Danak
Dansk Gartneri
Dansk Gasteknisk Center (DGC)
Dansk Handel & Service
Dansk Industri
Dansk Landbrug
Dansk Standard
Dansk Textil og beklædning
Danske Kraftvarmeværker
Danske Fjernvarmeværkers Forening
Denerco Oil A/S (opkøbt af Altinex)
Det Økologiske Råd
Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet,
Århus Universitet (tidl. Danmarks Jord-
brugsforskning)
Det Norske Veritas, DNV
DONG Energy A/S
Dong E&P
Elsparefonden
Foreningen af Bioteknologiske Industri-
er i Danmark
Foreningen Danske Kraftvarmeværker
Foreningen af Registrerede Reviso-
rer (FRR)
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
(FRI)
Foreningen for Slutbrugere af Energi
Foreningen af Statsautoriserede Re-
visorer
Forskningscenter Risø
Fællessekretariatet for Hovedstadsregi-
onens Naturgas I/S (HNGN) og Natur-
gas Midt-Nord (MN)
Greenpeace Danmark
Hess ApS
HNG
HTSi
Haldor Topsøe
Håndværksrådet
Indukraft Sekretariatet c/o Dansk Indu-
stri
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA)
Investeringsfonden for Udviklingslande-
ne (IFU)
Investeringsfonden for Østlandene (IØ)
IT-Branchen
Kalk- og Teglværksforeningen
KTO - Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte
Landbrugsraadet
Landsorganisationen i Danmark (LO)
LLoyd
Maxit
Mærsk Olie og Gas AS
Naturgas Fyn
Naturgas Midt-Nord
Netværket for økologisk folkeoplys-
ning (Øko-net)
NOAH
Nordjysk Elhandel A/S
NSOC-D (North Sea Operators Com-
mittee – Denmark)
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Eksport Kreditfonden (EKF)
Oliebranchens Fællesrepræsentation
Organisationen for Vedvarende Energi
Realkreditrådet
RenoSam
Rockwool
SDE - Sammensluttede Danske Energi-
forbrugere
Samvirkende Energi- og Miljøkontorer
Statoil A/S
Vattenfall
Vindmølleindustrien
WWF Verdensnaturfonden
UNEP Risø
92-gruppen
Interne høringsparter
Ankenævnet på Energiområdet
Datatilsynet
Danske Regioner
Energiklagenævnet
Energinet.dk
Energitilsynet
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
Finansministeriet
Finansrådet
Forbrugerrådet
Frederiksberg Kommune
Hovedstadens Udviklingsråd (HUR)
/MOVIA
Justitsministeriet
Kommunernes Landsforening (KL)
Konkurrencestyrelsen
Københavns Kommune
Miljøklagenævnet
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Rigsrevisionen
Skatteministeriet
Skov- og Naturstyrelsen
Statsministeriet
Transport- og Energiministeriet
Udenrigsministeriet
Økonomi- og Erhvervsministeriet
Ålborg Kommune
Århus Kommune
8