Europaudvalget 2006-07
EUU Alm.del Bilag 244
Offentligt
356600_0001.png
GRUNDNOTAT
Udenrigsministeriet
Nordgruppen
Til:
CC.:
Fra:
Emne:
Folketingets Europaudvalg
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg
Udenrigsministeriet
EU-kommissionens henstilling om Fælles-
skabets deltagelse i Den internationale
hvalfangstkommission (IWC)
J.nr.:
46.C.10.a.
Dato:
9. marts 2007
Henstilling fra Kommissionen til Rådet om Det Europæiske Fællesskabs deltagelse i
forhandlingerne om kommerciel hvalfangst i Den internationale Hvalfangst-
kommission (IWC)
SEK(2007) 115 endelig
Dette grundnotat fremsendes tillige til Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
1. Resumé.
Kommissær Dimas præsenterede ved rådsmødet (miljø) den 20. februar 2007 – under punktet ”Eventuelt”
Kommissionens fortrolige henstilling til Rådet om Det Europæiske Fællesskabs deltagelse i forhandlingerne om
kommerciel hvalfangst i Den internationale Hvalfangstkommission (IWC). Sagen ventes snarest at komme til
behandling i en rådsarbejdsgruppe. Forslaget vurderes umiddelbart ikke at have konsekvenser for hverken stats-
finanserne eller samfundsøkonomien. Heller ikke miljøet eller beskyttelsesniveauet i Danmark vil ændre sig, idet
hvaler i forvejen er totalfredet i EU’s farvande. Regeringen deler EU-kommissionens synspunkt om, at verdens
hvalbestande skal sikres den bedst mulige beskyttelse mod uforsvarlig udnyttelse. Regeringen finder imidlertid
ikke, at Kommissionens forslag er det rette redskab til at nå dette mål.
2. Baggrund
Kommissær Dimas præsenterede ved rådsmødet (miljø) den 20. februar 2007 – under punktet
”Eventuelt” Kommissionens fortrolige henstilling til Rådet om Det Europæiske Fællesskabs
deltagelse i forhandlingerne om kommerciel hvalfangst i Den internationale Hvalfangstkom-
mission (IWC).
Kommissionen finder, at den overordnede målsætning for EU bør være en opretholdelse af
moratoriet mod kommerciel hvalfangst, at EU bør optræde samlet med denne målsætning i
IWC, og at Kommissionen skal bemyndiges til at forhandle på EU's vegne i IWC.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
Kommissionen begrunder sit initiativ med en henvisning til Habitatdirektivet, som beskytter
alle hvalarter fra forstyrrelse, fangst eller planlagt aflivning i farvande, der henhører under Fæl-
lesskabets farvandsområde. Direktivet tillader ikke nogen genoptagelse af kommerciel hval-
fangst på arter, der helt eller delvist, optræder i Fællesskabets farvandsområder.
Kommissionen begrunder endvidere sit initiativ med en henvisning til Washington-
konventionen (CITES) om forbud mod handel med truede planter og dyrearter samt herudover
med en henvisning til Fællesskabets Marine Strategi og et kommende direktiv til udmøntning af
denne strategi.
Kommissionen oplyser, at hvor Fællesskabet har eksklusiv kompetence på fiskeriområdet er
miljøpolitikken delt kompetence. For så vidt angår miljøpolitikken finder Kommissionen i med-
før af artikel 174 i Traktaten en forpligtelse for Fællesskabet til at sikre bl.a. hvaler globalt. Til
den ende kan der indgås aftaler med tredjeparter i henhold til artikel 175 og 300 i Traktaten.
Kommissionen henstiller derfor på basis af Traktatens artikel 300.1 til rådet om at bemyndige
den til at deltage i forhandlingerne om kommerciel hvalfangst under IWC. Kommissionen skal i
henhold til henstillingen bistås i dette arbejde af en komité bestående af medlemslande. Kom-
missionen tilføjer, at IWC’s beslutninger vedrører miljømæssig beskyttelse, og at forhandlinger-
ne herom falder under artikel 300.1 i traktaten, hvor beslutninger skal tages med kvalificeret
flertal.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionen finder, at EU’s miljøpolitik ikke vil kunne være effektiv i Fællesskabets far-
vandsområder, hvis den ikke følges op på globalt plan. Kommissionen peger på, at IWC er den
ansvarlige internationale organisation vedrørende forvaltning og bevaring af hvalbestandene på
globalt plan. IWC’s formål, angives det, er at bevare og forvalte hvalbestande med henblik på at
sikre en forsvarlig udvikling af hvalfangstindustrien.
Kommissionen peger på, at IWC kun tillader stater som medlemmer og at et arrangement, som
kunne tilsikre at Fællesskabet kan blive medlem, forudsætter ratifikation af alle IWC’s medlems-
lande af en protokol til IWC’s konvention. EU’s Råd – fremgår det af henstillingen – fulgte i
1992 ikke et forslag fra Kommissionens side om, at Fællesskabet skulle søge medlemskab af
IWC. Kommissionen er på denne baggrund i dag observatør i IWC.
Det oplyses, at kommerciel hvalfangst blev midlertidigt suspenderet i 1986, da der på daværen-
de tidspunkt var usikkerhed om de forskellige hvalbestandes biologiske status. Hoveddrøftelsen
efterfølgende i IWC har siden været om de enkelte hvalbestandes biologiske situation er for-
bedret i et sådant omfang, at man – kontrolleret – kunne ophæve suspensionen af forbudet
- 2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mod hvalfangst på disse arter. Disse drøftelser har, anføres det, ført til ekstremt polariserede
konfrontationer mellem de stridende grupper i IWC, som med ca. halvdelen i hver af grupperne
er henholdsvis for eller imod hvalfangst. Samtidig, angiver Kommissionen, er det en kendsger-
ning, at ledende medlemmer af IWC har modsat sig moratoriet og udfører, hvad der betegnes
som videnskabelig hvalfangst.
Kommissionen nævner, at der på sidste årsmøde i IWC i juni 2006 blev vedtaget en resolution
med simpelt flertal, som opfordrer til overvejelser om bæredygtig udnyttelse af hvaler, idet det
bemærkes, at en ændring af hvalfangstforbudet kræver 75% af alle stemmer i IWC. Kommissi-
onen peger også på, at en anden resolution, som foreslog hemmelige afstemninger, kun mang-
lede to stemmer for vedtagelse.
Kommissionen tilkendegiver, at forbudet mod hvalfangst falder i tråd med Fællesskabets poli-
tik, jfr. de tidligere nævnte retsakter. Kommissionen mener dertil, at det er vigtigt, at forbudet
fortsat opretholdes. Kommissionen er derfor besluttet på at bruge Kommissionens observatør-
status i IWC fuldt ud med henblik på at sikre Fællesskabskoordinering, som tilsigter hvaler på
verdensplan et højt beskyttelsesniveau.
Kommissionen foreslår konkret:
-
at Rådet tillader Kommissionen, på vegne af Fællesskabet, at deltage i forhand-
lingerne om kommerciel hvalfangst i IWC for så vidt angår forhold, der henhører
under Fællesskabets kompetence.
at Kommissionen fører disse forhandlinger på vegne af Fællesskabet for så vidt
angår forhold, der falder ind under Fællesskabets kompetence i konsultation med
en komité bestående af medlemslandene og i overensstemmelse med forhand-
lingsdirektiver vedtaget af Rådet
at Kommissionen og medlemslandene skal samarbejde nært for så vidt angår
forhandlingerne vedrørende forhold, der er omfattet af blandet kompetence med
henblik på at søge enhed i Fællesskabets internationale repræsentation.
-
-
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og konsekvenserne herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Forslaget vurderes umiddelbart ikke at have konsekvenser for hverken statsfinanserne eller
samfundsøkonomien. Heller ikke miljøet eller beskyttelsesniveauet i Danmark vil ændre sig, idet
hvaler i forvejen er totalfredet i EU’s farvande.
- 3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Høring
Sagen er sendt i høring hos interesseorganisationer med frist den 30. marts 2007.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er sig de særlige danske hensyn i forhold til Rigsfællesskabet bevidst. Regeringen
deler EU-kommissionens synspunkt om, at verdens hvalbestande skal sikres den bedst mulige
beskyttelse mod uforsvarlig udnyttelse, idet man samtidig fra dansk side støtter princippet om
en bæredygtig udnyttelse af havets ressourcer på det bedst mulige videnskabelige grundlag. Re-
geringen finder imidlertid ikke, at Kommissionens forslag er det rette redskab til at nå dette
mål.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Flere medlemsstater gjorde ved præsentationen ved miljørådsmødet den 20. februar 2007 op-
mærksom på, at der var delt kompetence på området samt at Kommissionen alene havde ob-
servatørstatus i IWC, og det var væsentligt, at medlemsstaterne deltog direkte i IWC forhand-
lingerne.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Udenrigsministeriet
- 4-