21. marts 2007

 

                                                                                                                                MINFF/

 

Notat til Folketingets Europaudvalg

 

Kommissionen har ved SANCO/10603/2006 fremsat forslag om ændring af Rådets Direktiver 86/362/EØF, 86/363/EØF og 90/642/EØF for så vidt angår maksimalgrænseværdier for pesticidrester på og i korn og visse produkter af animalsk og vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager.

 

Det forventes, at forslaget bliver sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevaresikkerhed og Dyresundhed den 26. og 27. marts 2007.

 

Forslaget er en del af EU´s pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud i en fuldstændig regulering af samtlige pesticider i Fællesskabet. Kommissionen kan på baggrund af nye brug/anvendelser og nye data fremsætte forslag til grænseværdier.

 

Generelt finder man fra dansk side, at det er en fordel at have fælles grænseværdier for pesticidrester i EU. Forslaget fastsætter en række grænseværdier, der samlet set skønnes at påvirke sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark neutralt.

 

Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man:

·        Arbejder for at grænseværdierne fastsættes sÃ¥ lavt som muligt under hensyntagen til god landbrugsmæssig praksis og en sundhedsmæssig vurdering.

·        Accepterer eventuelle justeringer i forslaget under forudsætning af, at de vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.


Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender

21. marts 2007

 

Grundnotat til Folketingets Europaudvalg

om ændring af Rådets Direktiver 86/362/EØF, 86/363/EØF og 90/642/EØF for så vidt angår maksimalgrænseværdier for pesticidrester på og i korn og visse produkter af animalsk og vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager

 

SANCO/10603/2006

 

Resumé

Kommissionen har fremsat forslag til direktiv om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for aktivstofferne pyrimethanil, pethoxamid, bifenazat, rimsulfuron og azinphos-methyl. Forslaget fastsætter en række grænseværdier, der samlet set skønnes at påvirke sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark neutralt.

 

Baggrund     

Kommissionen har ved SANCO/10603/2006 fremsat forslag til fastsættelse af EU-maksi­mal­­grænseværdier (MRL maximum residue level) for aktivstofferne pyrimethanil, pethoxamid, bifenazat, rimsulfuron og azinphos-methyl.

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i:

 

 

Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure (1999/468/EF art. 5) i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.

 

Forslaget er sat på dagsordenen til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 26.-27. marts 2007.

 

Nærhedsprincippet

Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

                     

Formål og indhold

Forslaget er en del af EU´s pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud i en fuldstændig regulering af samtlige pesticider i Fællesskabet. Kommissionen kan på baggrund af nye brug/anvendelser og nye data fremsætte forslag til grænseværdier.

 

Der foreslås nye maksimalgrænseværdier for følgende aktivstoffer: pyrimethanil, pethoxamid, bifenazat og rimsulfuron på baggrund af stoffernes optagelse på bilag I til direktiv 91/414/EF (positivlisten). Der har ikke tidligere været fastsat fælles EU grænseværdier for disse stoffer.

 

For aktivstoffet pyrimethanil i agurk, æbler, pærer og jordbær foreslås der højere grænseværdier end de eksisterende midlertidige danske grænseværdier. For pyrimethanil i salat foreslås der lavere grænseværdi end den eksisterende midlertidige danske grænseværdi. For pyrimethanil i tomat foreslås der samme grænseværdi som den eksisterende midlertidige danske grænseværdi. Pyrimethanil er ikke godkendt i Danmark til øvrige afgrøder, hvorfor der ikke eksisterer danske grænseværdier for øvrige afgrøder.

 

For aktivstoffet rimsulfuron i kartofler foreslås der samme grænseværdi som den eksisterende midlertidige danske grænseværdi. Rimsulfuron er ikke godkendt i Danmark til øvrige afgrøder, hvorfor der ikke eksisterer danske grænseværdier for øvrige afgrøder.

 

Aktivstofferne pethoxamid og bifenazat er ikke godkendt til brug i Danmark, og der er ikke fastsat en dansk grænseværdi for disse stoffer.

 

For aktivstoffet azinphos-methyl udløb godkendelsen af stoffet i EU per 1. januar 2007, hvorfor der fastsættes nye EU MRL-værdier. For samtlige afgrøder sættes grænseværdien ned for  azinphos-methyl.

 

Kommissionen vurderer, at de foreslåede grænseværdier for det maksimale rest­indhold er sundhedsmæssigt acceptable efter de retningslinier, som er fastlagt af Verdenssundheds-organisationen WHO. Ved vurderingen er der taget hensyn til ADI (acceptabel daglig indtagelse hele livet) og ARfD (akut reference dosis), samt GAP (god landbrugsmæssig praksis).

 

Danmarks Tekniske Universitet, Fødevareinstituttet vurderer, at der ikke er sundhedsmæssige problemer med hverken det kroniske som det akutte indtag for de i direktivet foreslåede grænseværdier.

 

Der gøres opmærksom på, at de foreslåede grænseværdier vil kunne ændres i løbet af forhandlingerne på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Danmark stemmer i overensstemmelse med regeringens holdning om, at fødevarer bør indeholde så få kemiske stoffer som muligt, og at grænseværdierne fastsættes så lavt som muligt under hensyntagen til en sundhedsmæssig vurdering og god landbrugsmæssig praksis.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.

 

Gældende dansk ret

Lovgivningen vedrørende pesticidrester i fødevarer er fastsat i bekendtgørelse nr. 375 af  28. april 2006, senest ændret ved bekendtgørelse nr. 1162 af 24. november 2006 om ændring af bekendtgørelse om pesticidrester i fødevarer, der indeholder nationale grænseværdier samt gennemfører EU-direktiver på området. Forslaget kan implementeres ved ændring af nævnte bekendtgørelse.

 

Konsekvenser

Fødevarestyrelsen vurderer, at de i forslaget foreslåede maksimalgrænseværdier for aktivstofferne er sund­heds­mæssigt acceptable. En vedtagelse af forslaget skønnes derfor at bevare beskyttelsesniveauet i Danmark.

 

Forslaget har ingen statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at få administrative konsekvenser for erhvervslivet.

 

Høring

Forslaget har været sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndigheder i henhold til artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 178/2002 af 28. juni 2002 om generelle principper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den Europæiske Fødevareautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed (fødevareforordningen).

 

Fødevarestyrelsen har d. 8. marts 2007 modtaget følgende bemærkning fra Kost & Ernæringsforbundet:

Kost & Ernæringsforbundet mener, at fødevarer skal være fri for aktiv-stoffer, hvorfor rådet opfordrer til, at der arbejdes for dette. Kost & Ernæringsforbundet støtter op om at grænse-værdierne ændres, såfremt der føres en meget stram kontrol.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Det er højt prioriteret fra dansk side at fremme EU's pesticidprogram, hvorefter alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som leder til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne. EU's pesticidprogram er derfor et vigtigt element i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Det er positivt, at der foretages en stadig justering af fastsatte grænse­vær­dier, når der opnås ny viden om sundhedsmæssige vurderinger eller om nye anven­delser. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable, og såfremt der ikke er indtagsproblemer med de foreslåede grænseværdier.

 

Generelle forventninger til andre medlemsstaters holdninger

Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.

 

Tidligere forelæggelse for Folketinget Europaudvalg

Forslaget er ikke tidligere blevet forelagt for Folketingets Europaudvalg.