Europaudvalget 2006-07
EUU Alm.del Bilag 277
Offentligt
362119_0001.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1026
Referat af 25. Europaudvalgsmøde fredag den 23.
marts 2007, kl. 09.30
Til stede: Charlotte Antonsen (V) næstformand, Morten Messerschmidt (DF),
Svend Auken (S), Jens Christian Lund (S), Morten Østergaard (RV), Anne
Grete Holmsgaard (SF), Line Barfod (EL).
Desuden deltog økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen og finansmini-
ster Thor Pedersen.
Der var indledningsvis en drøftelse af proceduren i forbindelse med dagsorde-
nens punkt 3.
Svend Auken
fik ordet, før man tog fat på dagsordenens punkt 1, og
klagede over, at det var finansministeren og ikke statsministeren, der skulle
forelægge dagsordenens punkt 3 om Berlinerklæringen. Dette gav anledning
til en længere diskussion i udvalget.
Svend Auken pegede på, at et meget bredt flertal i udvalget havde
udtrykt et ønske om at diskutere Berlinerklæringen med statsministeren, inden
den skulle skrives under, sådan at den fik et ophæng i de nationale parlamen-
ter. Da han til sin overraskelse hørte, at det ikke var statsministeren, der ville
komme i udvalget, havde han pr. mail bedt om, at statsministeren eller i hvert
fald udenrigsministeren kom i samråd. Han havde forstået, at man ville lade
finansministeren fremlægge sagen, og pegede i den anledning på, at det i sin
tid også var finansministeren, som skulle behandle de iranske terrorlister.
Finansministeren var åbenbart en passe par tout eller en altmuligmand. Derfor
spurgte han, om formanden havde bedt om, at det var statsministeren eller
udenrigsministeren, der kom i samråd om Berlinerklæringen.
Næstformanden
mente, det måske var mere fornuftigt at diskutere
den sag, når finansministeren var kommet til stede, men oplæste følgende fra
referatet af Europaudvalgets møde den 13. marts 2007:
”Med hensyn til Berlinerklæringen sagde statsministeren, at forudsæt-
ningen for at få en drøftelse jo er, at der foreligger en tekst; den kunne han
ikke stampe op af jorden. I øvrigt gjorde han opmærksom på, at der ikke vil
blive tale om et topmøde i Berlin, men om festligholdelse af et jubilæum, og
Berlinerklæringen vil blive underskrevet af formanden for Kommissionen, af
formanden for Parlamentet og af formanden for Rådet. Som han sagde sidst,
var statsministeren meget indstillet på, at i samme øjeblik der foreligger en
tekst, så vil man på den ene eller anden måde få en drøftelse af den, men han
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0002.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1027
kunne ikke vide, hvornår teksten foreligger.”
Der blev altså ikke på det tidspunkt stillet udvalget i udsigt, at det lige
præcis skulle være statsministeren, der kom i udvalget. Det er statsministeren,
der sammensætter regeringen, og som bestemmer, hvilke ministre der skal
repræsentere den. Det er ikke noget, Europaudvalget kan blande sig i. Hun var
bekendt med, at statsministeren var til et meget vigtigt møde om en sag, der
står meget højt på den danske dagsorden – måske højere for regeringen end
for Socialdemokraterne – og når en minister ikke kunne være til stede, plejede
Europaudvalget at acceptere, at der kom en anden minister.
Svend Auken
mindede næstformanden om, at hun fungerede som
formand for udvalget og ikke som talsmand for Venstre. Nu foreligger der
faktisk en tekst, og Socialdemokraterne havde på et meget tidligt tidspunkt
varslet, at man ønskede at se statsministeren eller udenrigsministeren. Det
møde, statsministeren var til, deltog vicestatsministeren også i, men alligevel
var vicestatsministeren kommet i Europaudvalget for at forelægge sine sager.
Det er klart, at hvis en minister var til vigtige internationale møder, kunne
man sende en anden minister, men her var tale om et privat møde.
Svend Auken mindede om, at da finansministeren skulle udtale sig om
de iranske terrorlister, havde han – med rette – sagt, at det havde han ikke
noget med at gøre, og det havde Svend Auken bøjet sig for.
Reglen var, at det var den minister, der skulle ned til mødet, der kom,
hvis vedkommende overhovedet kunne. Derfor var Svend Auken overordent-
lig utilfreds med, at statsministeren ikke kom, og tilføjede, at Socialdemokra-
terne ikke så noget behov for, at finansministeren forelagde noget i udvalget.
Så kunne man lige så godt spare udvalgets og finansministerens tid og tage
sagen af dagsordenen.
Næstformanden
sagde i anledning af det sidste, Svend Auken havde
sagt, at hun gerne ville høre om Berlinerklæringen, som hun syntes var utrolig
vigtig for Europa, og som var på dagsordenen. Hun tilføjede, at der jo ikke var
mødepligt, så det stod enhver frit for at forlade rummet. De kunne måske
endda lette proceduren.
Anne Grete Holmsgaard
henviste til, at da man havde drøftelsen den
13. marts, gav SF klart udtryk for, at man ønskede, at statsministeren kom i
Europaudvalget forud for mødet i Berlin for at diskutere Berlinerklæringen,
og det var hendes klare opfattelse, at det var statsministeren indforstået med.
Udvalget havde tilkendegivet, at det kunne indkaldes med kort varsel, så det
behøvede ikke nødvendigvis være fredag, men kunne også være torsdag aften.
Anne Grete Holmsgaard betegnede det som meget utilfredsstillende, at
et dokument, som klart skal pege fremad for Europa, ikke er noget, der bliver
diskuteret i Europaudvalget. Det er statsministeren, der skal deltage i Berlin-
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0003.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1028
mødet, og det er ham, der har brug for at høre, hvad udvalgets holdning til den
er.
Morten Messerschmidt
sagde, at man kunne diskutere, hvor meget
indflydelse statsministeren overhovedet havde på den erklæring, eftersom det
kun var formændene, der skulle skrive under, men han syntes på alle måder,
det ville være det rigtigste, at der var en diskussion. Han tilføjede, at medierne
i dag bugnede med Berlinerklæringen.
Morten Messerschmidt betegnede det som kritisabelt, at man skulle
diskutere det fortrolige dokument, man havde modtaget, med en eller anden
velmenende, men uvidende minister. Han mente, det var i modstrid med den
beretning, der styrer udvalgets arbejde, at man får informationerne alt for sent,
og at det er en forkert minister, der kommer. Derfor mente han, man måtte
kommunikere med statsministeren og får ham til at komme.
Næstformanden
henviste til, at ifølge referatet havde Anne Grete
Holmsgaard ønsket, at man fik mulighed for at drøfte sagen på et møde i Eu-
ropaudvalget, men der står ikke noget om, at hun insisterede på, at det skulle
være statsministeren, der kom. Derfor ville hun ikke have, at det blev fremstil-
let, som om alle insisterede på, at det skulle være statsministeren. Statsmini-
steren havde sagt, at han ikke var klar over, hvornår papiret forelå, men han
ville gøre alt for, at når det kom, ville det komme over, og så skulle Euro-
paudvalget havde en mulighed for en drøftelse af sagen.
Man kunne godt efterfølgende kritisere, at det ikke var statsministe-
ren, der kom, men næsteformanden syntes bare, det var på et helt urimeligt
grundlag. Europaudvalget har en tradition for, at det er de ministre, der skal til
mødet, som kommer, men hvis en minister af en eller anden grund har forfald,
så plejede man at acceptere, at det så var en anden minister, der fremlagde
sagen. Hun ville ikke afholde nogen fra at kritisere det, men hun syntes ikke,
det var rimeligt.
Anne Grete Holmsgaards ønske om en drøftelse var bakket op af Eli-
sabeth Arnold som formand for udvalget, så det var helt klart, at der fra ud-
valget side havde været et klart signal om, at man gerne ville have en drøftel-
se, selv om der ikke var tale om et egentligt topmøde. Da hun som fungerende
formand dagen før havde fået at vide, at papiret ville komme, havde hun der-
for sat sagen på dagsordenen.
Svend Auken
mente, det ville være rart, om man havde en neutral
formand i Europaudvalget. Han henviste til, at i forbindelse med statsministe-
rens forelæggelse af topmødet, hvilket fandt sted den 7. marts, havde man haft
en indgående drøftelse. Ved den lejlighed havde Svend Auken givet udtryk for,
at en sådan erklæring var værdiløs, hvis den ikke havde ophæng i nationale
parlamenter. Det var selvfølgelig helt klart, at det var statsministeren, der
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0004.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1029
skulle deltage.
I anledning af det, næsteformanden havde sagt om, at en minister
kunne have forfald, gjorde Svend Auken opmærksom på, at det ikke var det,
der var tale om. Der var tale om, at man havde prioriteret et andet møde ude i
byen højere. Derfor drejer det sig ikke om, at statsministeren ikke kan komme,
men at han ikke vil komme.
Nu måtte man gå i gang med mødet, og så måtte et flertal i Europaud-
valget efterfølgende give udtryk for sine synspunkter i forbindelse med be-
handlingen af sagen, sådan at man kunne undgå gentagelser. Svend Auken
gentog, at han fandt det klart utilfredsstillende, at regeringen prioriterede på
den måde. Han kunne have ønsket, at udvalgets rigtige formand havde været i
landet, så man undgik, at det var et enkelt partis interesser, der blev varetaget.
Næstformanden
replicerede, at det lå uden for enhver formands mu-
ligheder at bestemme, hvem der blev sendt fra regeringen, så det ville næppe
have gjort nogen forskel, om den rigtige formand havde været hjemme.
I øvrigt syntes hun, det var en helt urimelig kritik at fremkomme med,
inden man havde hørt, hvordan regeringen havde tænkt sig at forklare sagen,
men Svend Auken havde ikke haft tålmodighed til at vente, til finansministe-
ren kom. Hun ville mane til fornuft og til ro og syntes, man skulle være glad
for, at udvalget med kort varsel fik mulighed for at diskutere Berlinerklærin-
gen.
Det sidste møde, hvor udvalget havde drøftet Berlinerklæringen, var
den 13. marts, og ved det møde havde Svend Auken ikke været til stede. Det
var der, der var kommet en bekræftelse fra statsministeren på, at man så vidt
muligt fra regeringens side ville forsøge at sikre, at der kom en drøftelse i
udvalget, således som der nu var kommet.
Anne Grete Holmsgaard
gjorde opmærksom på, at hun havde været
til stede den 13. marts og var citeret flere gange i referatet. Statsministeren
havde sagt, at han var meget indstillet på, at, at man, hvis der på et eller andet
tidspunkt forelå en tekst, på en eller anden måde ville få en drøftelse af tek-
sten, men han kunne ikke vide, hvornår teksten forelå. Hun mente, det ville
være en fuldstændig urimelig situation, hvis man hver gang skulle sikre sig, at
det nu blev den rigtige minister, der kom, når man skulle have en drøftelse.
Statsministeren havde jo ikke sagt: ”Men det er ikke sikkert, at det bliver mig,
der kommer.” Hun vidste ikke, hvor statsministeren var, eller hvor han havde
været i går aftes, men hun syntes, det var uacceptabelt, at han ikke var til
stede, således at noget, der var så væsentligt for Europas fremtid, skulle disku-
teres med en stand in.
Næstformanden
gjorde opmærksom på, at statsministeren havde sagt,
at man ”på den ene eller anden måde” skulle have en drøftelse af sagen.
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0005.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1030
Statsministeren var til regeringsmøde på Havreholm og havde været det siden
i går.
Morten Messerschmidt
spurgte, om formanden, som have været
meget nede i referaterne, kunne sige, om finansministeren på noget tidspunkt
havde sagt noget om Berlinerklæringen.
Svend Auken
gentog, at det møde, han refererede til, var mødet den 7.
marts, hvor han havde understreget, at det var vigtigt, at erklæringen fik nati-
onalt ophæng. Man havde allerede dengang fået udleveret en disposition til
erklæringen, men havde sagt, at det var vigtigt at se, hvilket kød der kom på
skelettet.
Så snart Svend Auken havde fået at vide, at statsministeren ikke ville
komme, havde han sagt, at så måtte udenrigsministeren i det mindste komme.
Det havde han givet udtryk for dagen før i flere mails. Udenrigsministeren var
ikke til regeringsmødet på Havreholm – som vicestatsministeren også var til,
men havde forladt for at komme til Europaudvalget – men var til et møde ude
i Arken.
Svend Auken tilføjede, at udvalget nok skulle være civiliserede over
for finansministeren, men man kunne lige så godt tale til en stol her i lokalet,
for finansministeren havde intet med sagen at gøre.
Nu vil næstformanden ikke engang beklage, at statsministeren ikke er
her, men giver udtryk for, at alt er foregået fuldstændig korrekt. Det tvinger
udvalgsflertallet til skriftligt at give udtryk for, hvad det mener om sagen – og
det flertal kommer ikke til at omfatte næstformandens parti, tilføjede Svend
Auken.
Næstformanden
afsluttede drøftelsen med at sige, at hun var sikker
på, at finansministeren ville forklare, hvorfor han var her. Det havde på intet
tidspunkt været ubekendt, at udvalget var interesseret i en drøftelse. Det havde
Svend Auken sagt på mødet den 7/3, og det havde resten af udvalget haft en
drøftelse om på mødet den 13/3, og regeringen havde hele tiden været indstil-
let på, at man skulle have en drøftelse, når papiret forelå. Hun tilføjede, at det
ikke kun er os, der synes, det er en mærkelig procedure, at papiret er kommet
så sent. Det har regeringschefer fra Polen og Tjekkiet været meget oprørte
over. Men man havde i Europaudvalget været klar over, at det var situationen.
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0006.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1031
FO
Punkt 1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
beslutning om papirløse omgivelser for told og
erhvervsliv (e-told)
KOM (2005) 0609
KOM (2005) 0609 – bilag 1 (grundnotat af 13/1-06)
KOM (2005) 0609 – bilag 2 (aktuelt notat af 21/3-06)
Økonomi- og erhvervsministeren:
Denne sag nævner jeg med hen-
blik på forhandlingsoplæg.
Jeg vil gerne indlede med at forklare årsagen til mit foretræde her i
dag. Sagen er den, at det tyske formandskab pludselig – og til alles overra-
skelse – har valgt at fremskynde forslaget i forhold til de planer, der hidtil har
ligget på bordet. Derfor er det nødvendigt for mig i dag at møde op for at
indhente et forhandlingsoplæg i denne sag.
Forslaget var sat på den foreløbige dagsorden for Konkurrenceevnerå-
det den 21.-22. maj til politisk enighed. Men det er et af de forslag, hvor ud-
viklingen lige pludselig har ændret sig i Bryssel. Jeg kommer derfor nu i dag,
som er første mulighed for at høre udvalget.
Kommissionen fremlagde 30. november 2005 forslag til en e-
toldbeslutning. Forslaget skal – sammen med forslaget om modernisering af
toldkodeksen – ses som toldens andel af Lissabonstrategien.
Konkret fastlægger e-toldbeslutningen de rammer, der vil gælde for
den mere it-mæssige side af de tiltag, der sker på toldområdet som følge af
bl.a. terrorangrebet den 11. september 2001 i USA, og som skal sikre, at der er
it-mæssig understøttelse af ikke mindst de nye toldregler, der følger af såvel
sikkerhedstoldkodeksen, der blev vedtaget i maj 2005, og den kommende
moderniserede toldkodeks, som jeg indhentede mandat på i december 2006.
En it-understøttelse, der på én gang kan tages hensyn til kravet om
øget kontrol ved de ydre grænser og til kravet om lettelser for handelen med
varer i Europa.
E-told opgaverne omfatter således en række it-løsninger, der skal sik-
re:
At de 27 nationale import- og eksporttoldsystemer kan kommunikere
med hinanden, således at informationer er til rådighed dér, hvor de skal bruges
– uanset om det er i en anden medlemsstat end den, hvor informationerne er
afgivet.
At den sikkerhedsmæssige risikoanalyse, der sker af varerne på EU´s
ydre grænse, sker på et ensartet grundlag.
At det bliver muligt at identificere en virksomhed i EU samt virksom-
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0007.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1032
FO
hedens toldforhold og toldtilladelser, således at virksomheden kan anvende
disse tilladelser i andre EU-lande.
At virksomhederne kun skal afgive den samme information én gang,
uanset hvor mange andre myndigheder der skal anvende den.
At alle informationer fra myndigheder – uanset hvilket medlemsland
der er tale om – let kan findes via informationsportaler på tværs af de enkelte
medlemslande i EU.
I Danmark forankres opgaven omkring e-told hos SKAT.
Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at give et fuldstændigt
skøn over udgifterne, der er forbundet med gennemførelsen af e-told. Kom-
missionen har afsat et betragteligt beløb på dens budget for 2007-2013 til at
løse opgaven med. Beløbet er i størrelsesordenen 180 mio. euro – dvs. 1,3
mia. kr.
EU-Kommissionen skønner desuden, at det europæiske erhvervsliv vil
få betydelige fordele af gennemførelsen af e-told, og at de udgifter, der måtte
være for virksomhederne til at starte med, hurtigt overstiges af de fordele,
virksomhederne får.
Skønnet over de statslige danske udgifter ligger i øjeblikket på ca. 165
mio. kr.
Der er p.t. ikke skønnet over de fordele og ulemper, der vil være kon-
kret for dansk erhvervsliv, da disse ligeledes vil afhænge af de konkrete krav
til delelementerne. Erhvervslivet er dog løbende involveret i processen om-
kring e-told – både nationalt og på EU-plan.
Det er regeringens opfattelse, at der er behov for at foretage disse in-
vesteringer for at sikre effektiviteten af det indre marked i en tid med øget
fokus på sikkerhed.
Det er derfor nødvendigt på den ene side at indføre muligheder for –
elektronisk, hurtigt og sikkert – at få informationerne derhen, hvor de skal
bruges, så vi kan udføre de sikkerhedsmæssige kontroller, der allerede er ved-
taget i EU.
På den anden side er det samtidig nødvendigt indføre it-løsninger, der
gør det lettere for ikke mindst de erhvervsdrivende at finde og afgive oplys-
ninger til de myndigheder, der er involveret i vareind- og udførsel i EU.
Idet der fra dansk side arbejdes for løbende at vurdere og konsolidere
skønnet over udgifter, efterhånden som der kommer flere oplysninger om
kravene til de enkelte elementer af e-told, agter regeringen derfor at støtte
forlaget til e-toldbeslutning i den form, der er kvalificeret flertal for.
Til sidst vil jeg sige, at jeg beklager, at det er gået så hurtigt. Vi skal
diskutere toldkodeks på mødet i maj måned, men det tyske formandskab me-
ner, at det er nu, at de 27 lande kan blive enige om, hvordan e-toldsystemet
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0008.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1033
skal skrues sammen. Det er åbenbart derfor, man vælger at tage det punkt som
et a-punkt. Et a-punkt kan forelægges på alle møder, men sagen er forankret i
Konkurrenceevnerådet.
Morten Messerschmidt
erklærede sig enig i stort set alt det, økono-
mi- og erhvervsministeren havde sagt om nødvendigheden af at gøre det
nemmere for erhvervslivet at håndtere toldreglerne, og troede, der ville være
mange effektiviseringsgevinster ved den foreslåede ordning. Der er ingen tvivl
om, at vi som et lille land vil have store fordele af at få harmoniseret reglerne.
Men Morten Messerschmidt pegede på, at vi jo har set andre områder, hvor
der er opstået problemer, når man ville harmonisere på det elektroniske områ-
de. Derfor ville han spørge lidt ind til de specifikationer, der ligger bag. Fore-
ligger der nogen overvejelser over, hvilke standarder man vil anvende? Skal
det være åbne standarder? Det er ud fra et konkurrenceevnesynspunkt ret
centralt, hvilke elektroniske standarder man vil lægge sig fast på.
Line Barfod
syntes også, det lød fint med ét system eller i hvert fald
systemer, der kunne arbejde sammen. Hun mente, det var vigtigt, at der bliver
tale om åbne standarder, og pegede på, at et enigt Folketing sidste sommer
vedtog, at regeringen skulle arbejde for åbne standarder overalt i offentlige it-
systemer.
Det er fornuftigt nok at sige, at en sådan database skal være tilgænge-
lig for handicappede, idet der er mange handicappede, der skal have adgang til
den, og der vil også være medarbejdere, der er handicappede.
Svend Auken
fandt det ikke tilfredsstillende, at sagen forelægges på
et så sent tidspunkt, hvor beslutningen i realiteten allerede er taget, hvilket
fremgår af aftalen med Europa-Parlamentet. Det er derfor, sagen kommer på
som et a-punkt. Økonomi- og erhvervsministeren har ved flere lejligheder
været opmærksom på, at man i Europaudvalget har et ønske om at blive ind-
draget på et tidspunkt, hvor der ikke allerede er blevet truffet en beslutning.
Men det er altså ikke sket her. Sagen er åbenbart gået hurtigere, end man hav-
de forudset.
Med hensyn til sagens materielle indhold havde Socialdemokraterne
ikke nogen grund til at gå imod det forelagte forhandlingsoplæg. Det lyder
umiddelbart som en fremragende idé, men man kan nok have sine bange anel-
ser, når man ved, hvor vanskeligt det er bare at få de danske hospitalers edb-
systemer til at tale med hinanden eller at få to kommuner, der er lagt sammen,
til at kommunikere på it-siden. Hvordan skal man så få 27 landes toldvæsner
til at tale med hinanden?
Svend Auken mindede også om ønsket om at undersøge mulighederne
for at anvende åbne standarder. Det er meget vigtigt, at det ikke bliver en
bestemt teknologi, som bevirker, at en enkelt teknologivirksomhed kommer til
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0009.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1034
at dominere. Det afgørende er selvfølgelig, at det kommer til at fungere på en
tilfredsstillende måde, men det ville være godt med åbne standarder.
Morten Østergaard
sagde, det var svært at være imod, at man fik
tingene til at spille sammen, men ville i forlængelse af det, andre havde sagt,
spørge om, hvad der lå i formuleringen: ”Tankerne og forslagene i udkastet til
beslutning harmonerer desuden med de nationale danske initiativer på områ-
det.” Henviser det til beslutningen om, at den offentlige sektor skal basere sig
på åbne standarder? Han gik ud fra, at man ikke ville gå i fælles udbud. Det
vigtigste er, at der bliver åbne grænseflader, så systemerne kan snakke med
hinanden. Det vil også passe til, at vi ønsker, det danske system skal ændres så
lidt som muligt.
Ligesom Line Barfod syntes Morten Østergaard, det er vigtigt, at sy-
stemerne er tilgængelige for handicappede.
Økonomi- og erhvervsministeren
indledte sin besvarelse med at
sige, at Danmark lever af at handle, og når vi har haft en positiv tilgang til
forslaget om e-told, er det fordi eksempelvis en dansk virksomhed, som im-
porterer varer fra Kina ind i Ungarn, får mulighed for en hurtig behandling.
Han svarede Morten Messerschmidt, at Danmark godt vil bekæmpe
bøvl, og det indebærer, at man får mulighed for elektronisk behandling frem
for at skulle sende papirer frem og tilbage fysisk.
EU skal diskutere toldkodeks til maj, men som økonomi- og er-
hvervsministeren havde nævnt i sin indledning, skønnede det tyske formand-
skab, at der nu kunne etableres kvalificeret flertal for forslaget om e-told.
Systemet indebærer, at myndighederne kommunikerer internt.
Han svarede Line Barfod, at der ikke foreligger noget om specifikati-
onerne endnu. Derfor var det lidt svært at sige, hvad de ville komme til at
indeholde. Der er tale om en overordnet drøftelse. Det, der koster penge, er, at
systemerne skal udbygges, således at oplysninger kan udveksles mellem 27
lande.
Økonomi- og erhvervsministeren ville gerne undersøge, om der er
mulighed for at bruge åbne standarder, og rapportere tilbage. Han havde ingen
intentioner om at dreje regeringens politik på det område.
I svaret til Svend Auken sagde økonomi- og erhvervsministeren, at
han beklagede, at der var så lidt tid, men som nævnt kom han til Europaudval-
get nu, fordi sagen skulle forelægge som et a-punkt.
Anne Grete Holmsgaard
mindede om, at der ikke var nogen, der gik
imod forslaget, men det er vigtigt, at der bliver tale om åbne standarder. Det er
der også andre lande, der går ind for. Det ville være temmelig rædselsfuldt,
hvis EU skulle havne i samme skandale, som vi kender fra nationalt plan, hvor
man har systemer, som ikke kan kommunikere ordentligt sammen.
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0010.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1035
Morten Messerschmidt
var klar over, at der er tale om informationer
myndigheder imellem, men det er ikke et argument mod åbne standarder,
tværtimod. Der er et demokratielement i det, og der er også et innovativt ele-
ment i at have åbne standarder på området. Hvis man anvender åbne standar-
der, har alle programmører mulighed for at inkorporere dem. Det er klart, at
åbne standarder er langt mere konkurrenceskabende end proprietære standar-
der. Derfor må Dansk Folkeparti have håndslag fra regeringen på, at der bliver
anvendt åbne standarder, således at udgangspunktet er åbne standarder, med-
mindre det ikke kan lade sig gøre.
Morten Messerschmidt ville altså gerne have håndslag fra regeringen
på, at åbne standarder indgår i mandatet.
Line Barfod
havde fuld forståelse for, at økonomi- og erhvervsmini-
steren ikke kunne sige, hvilke specifikationer det ender med, men ville gerne
vide, hvilke specifikationer ministeren ville arbejde for at få.
Vil specifikationerne bygge på, at systemet bliver tilgængeligt for
handicappede? Line Barfod pegede på, at der på et eller andet tidspunkt vil
komme et krav om, at systemerne skal være tilgængelige, og det koster ikke
ekstra, hvis man fra begyndelsen er klar over det og indretter dem på det.
Morten Østergaard
mente ligeledes, det er centralt at få tilgængelig-
heden for handicappede med fra starten.
Han gentog sit spørgsmål om, hvad der lå i formuleringen: ”Tankerne
og forslagene i udkastet til beslutning harmonerer desuden med de nationale
danske initiativer på området.”
Svend Auken
gentog, at Socialdemokraterne siger ja til forhandlings-
oplægget, og påskønnede, at økonomi- og erhvervsministeren var kommet ind
fra Havreholmmødet for at forelægge sagen for Europaudvalget.
Han forstod godt økonomi- og erhvervsministerens bekymring, og
syntes ligesom ministeren, det er utroligt vigtigt, at det kommer til at virke, at
det er effektivt. Alt andet må underordnes det hensyn. Han mente blot, at hvis
man allerede fra starten af er optaget af muligheden for åbne standarder, så vil
det være bedre. For Socialdemokraterne er det ikke en principsag om åbne
standarder. Det vigtigste er, at det kommer til at virke.
Økonomi- og erhvervsministeren
troede ikke, han var uenig i noget
af det, der var sagt om åbne standarder, og regeringen vil afgjort gøre alt, hvad
den kan, for at forsøge at påvirke de specifikationer, så vi videst muligt om-
fang kan bygge på åbne standarder. Han kunne have den samme bekymring
som Svend Auken, for det drejer sig trods alt om at få 27 landes toldvæsener
med.
Morten Messerschmidt
sagde, at det for ham var meget afgørende, at
regeringen ville give håndslag på, at man vil insistere på, at der skal være
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0011.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1036
åbne standarder. Hvis ikke det er indholdet af forhandlingsoplægget, kan
Dansk Folkeparti ikke sige ja.
Økonomi- og erhvervsministeren
gentog, at regeringen vil gøre alt,
hvad den kan, for at påvirke de specifikationer, der skal laves, så systemet i
videst muligt omfang bygger på åbne standarder, men han troede ikke, han
kunne sige mere end, at det ville regeringen arbejde for.
Næstformanden
konkluderede, at der ikke var konstateret et flertal imod
regeringens forhandlingsoplæg. Dansk Folkeparti gik imod forhandlingsop-
lægget.
Punkt 2. Rådsmøde nr. 2792 (økonomi- og
finansministre) den 27. marts 2007
Punkt 1-4 blev forelagt af finansministeren.
Punkt 5 blev forelagt af økonomi- og erhvervsministeren.
Dagsordenspunkt 1, 2 og 4 henhører under Finansministerens ressort.
Dagsordenspunkt 3 henhører under Økonomi- og Erhvervsministeriets ressort.
Dagsordenspunkt 5 henhører under Udenrigsministeriets ressort.
Finansministeren:
Alle de sager, jeg skal forelægges, forelægges i dag til
orientering. Om sagernes nærmere indhold henviser jeg som sædvanlig til de
aktuelle notater.
Økonomi- og erhvervsministeren:
Jeg vil nævne dagsordenens punkt 5, som er
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0012.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1037
EU’s underskrivelse af FN’s handicapkonvention. Sagen nævner jeg til oriente-
ring på vegne af udenrigsministeren, da det er Udenrigsministeriet, der har
haft ansvaret for forhandlingen af konventionen fra dansk side.
1. Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
a) Stabilitetsprogrammer
-
Rådsudtalelser
Rådsmøde 2792 – bilag 1 (samlenotat side 2)
Udvalgsmødereferater:
(05) side 77 (senest behandlet i EUU 7/10-05 – adfærdskodeks)
b) Konvergensprogrammer
-
Rådsudtalelser
Rådsmøde 2792 – bilag 1 (samlenotat side 2)
Finansministeren:
På mødet skal vi behandle fem stabilitets- og konvergens-
programmer. Det drejer sig om Belgien, Spanien, Letland, Bulgarien og Ru-
mænien. Efter denne omgang resterer kun Østrig og Tjekkiet, som først for-
ventes behandlet på et senere rådsmøde.
Spanien og Bulgarien hører til kategorien af lande, der i 2006 opfylder
deres MTO.
Spaniens og Bulgariens MTO er en balanceret strukturel saldo, hvilket
er mere ambitiøst end landenes potentielle vækst og offentlige gæld tilsiger.
Begge lande forventes at opfylde deres MTO med en vis margin igennem hele
programperioden.
Begge lande har en offentlig gæld, som er mindre end referenceværdi-
en på 60 pct. af BNP, og begge lande forventer at nedbringe gælden over pro-
gramperioden.
For Bulgarien er der risiko for, at finanspolitikken vil være procyklisk
i 2007, hvilket dog forventes begrænset i den endelige budgeteffektuering. For
Spanien er udfordringen på kort sigt ligeledes at undgå en ekspansiv finanspo-
litik af hensyn til store underskud på betalingsbalancen, relativt høj inflation
og ophedet boligmarked.
Holdbarhedsudfordringen med hensyn til de offentlige finansers hold-
barhed vurderes for Spanien at være middel, særligt på grund af stigende pen-
sionsudgifter. For Bulgarien har Kommissionen ikke lavet en officiel holdbar-
hedsvurdering, da der ikke foreligger fremskrivninger af de aldersbetingede
udgifter baseret på de fælles aftalte standarder. Det er imidlertid ikke ensbet y-
dende med, at der ikke er udfordringer på den front. Vi vil være opmærksom-
me på, at der bliver gennemført en vurdering af holdbarheden – fremskrivnin-
ger eller ej – i forbindelse med det næste konvergensprogram.
Den finanspolitiske strategi i Bulgarien og Spanien fremhæves i øvrigt
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0013.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1038
som ”et eksempel” henholdsvis ”et godt eksempel” på finanspolitik i overens-
stemmelse med stabilitets- og vækstpagten.
De resterende tre lande i denne omgang – Belgien, Letland og Rumæ-
nien – opfylder ikke deres MTO i 2006.
Belgien har et MTO på 0,5 pct. af BNP, mens Letland og Rumænien
begge har et MTO på ca. -1 pct. af BNP. Rumænien forventes ikke at opfylde
sit MTO i løbet af programperioden.
Stabilitets- og vækstpagten foreskriver en årlig forbedring af den
strukturelle saldo på – som udgangspunkt – 0,5 pct. af BNP for eurolande og
ERM II-lande, der endnu ikke opfylder deres MTO, og mere end 0,5 pct. af
BNP i ”gode tider”.
Letlands tilpasning mod MTO vurderes – bortset fra i 2007, hvor den
strukturelle saldo forværres med 0,8 procentenheder – at være i overensstem-
melse med stabilitets- og vækstpagtens forskrifter. Letland har efter udarbej-
delsen af konvergensprogrammet offentliggjort en skitse til en omfattende
finanspolitisk stramning, der formentlig også vil få effekt i år og dermed be-
grænse forværringen af saldoen. For Belgien vurderes det, at hastigheden på
tilpasningen til MTO skal øges, og for Rumænien vurderes de planlagte tiltag
til tilpasning mod MTO at være klart utilstrækkelige.
Alle tre lande i gruppen forventer – på nær Letland i 2007 – at styrke
deres faktiske offentlige saldo og nedbringe deres gældskvote over program-
perioden.
Holdbarhedsudfordringen vurderes at være lille for Letland, men mid-
del for Belgien, hvilket især skyldes stigende pensionsudgifter. Rumænien har
af samme årsager som Bulgarien ikke fået en holdbarhedsvurdering af Kom-
missionen.
Svend Auken
betegnede proceduren i forbindelse med stabilitets- og
vækstpagten som ualmindelig god og kunne ønske sig, at man også på andre
områder gennemførte denne form for koordinering. Det bekymrende er, at de
lande, der er i vækst i EU, for en stor dels vedkommende har underskud både
på betalingsbalancen og på de offentlige budgetter, hvilket kan gøre en bange
for, hvad der vil ske, i tilfælde af konjunkturerne vender.
Finansministeren
var glad for rosen fra Svend Auken.
Svend Auken
gjorde opmærksom på, at det, han roste EU for, var
proceduren under dagsordenens punkt 1. Og så havde han også sagt nogle
anerkendende ord om dagsordenens punkt 4 om handlingsplanen for intern
kontrol. Begge dele er succeshistorier.
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0014.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1039
2.
Rådets prioriteter for EU’s budget 2008
-
Rådskonklusioner
Rådsmøde 2792 – bilag 1 (samlenotat side 15)
Finansministeren:
Hvad angår 2008-budgettet er der en fast procedure for, at
Økofin allerede i marts måned drøfter de overordnede prioriteter for næste års
fællesskabsbudget.
Rådets prioriteter for 2008-budgettet omhandler primært tværgående
principielle synspunkter på næste års budget.
Det, der bl.a. forventes understreget, er behovet for at sikre marginer
inden for udgiftslofterne til uforudsete udgifter samt behovet for at sikre en
ordentlig budgettering af betalingerne, så vi undgår overbudgettering.
Jeg forventer, at regeringen kan støtte den linje, vi vil møde på mødet.
Svend Auken
henviste til, at en række lande – han gik ud fra, det
inkluderede Danmark – havde ønsket større fleksibilitet i landbrugspolitikken
og afvikling af den direkte produktionsstøtte, og at man derfor i december
2005 havde vedtaget, at man skulle have mulighed for at overflytte en del af
den direkte produktionsstøtte til regionale programmer. Den beslutning havde
landbrugsministrene siden hen prøvet på at underløbe. Han gik ud fra, at fi-
nansministeren ud fra et ønske om større fleksibilitet og mere miljø gik ind
for, at man ikke indskrænkede landenes muligheder for en sådan frivillig gra-
duering. Svend Auken tilføjede, at om vi så ønskede at gøre brug af ordningen
herhjemme, var et internt slagsmål, som vi måtte tage på et andet tidspunkt.
Svend Auken gjorde opmærksom på, at sagen om budgettet ikke er ren
teknik.
Anne Grete Holmsgaard
pegede ligesom Svend Auken på, at det er
en del af langtidsbudgettet, at man kan lave frivillig modulation – altså at det
enkelte land selv kan vælge, om man vil flytte 20 pct. af midlerne over til
andre formål. Nu har fødevareministeren – med tilslutning fra Dansk Folke-
parti – sagt, at man vil bøje sig for pressionen fra Landbrugsudvalget i Euro-
pa-Parlamentet og ændre modulationen. Derfor spurgte hun, om det er fi-
nansministeren eller fødevareministeren, der bestemmer det.
Hun havde set, at fødevareministeren i pressen havde sagt, at en del af
årsagen til ændringen i den danske holdning var, at det var konkurrenceforvri-
dende at have modulation. Er det også finansministerens holdning?
Hvis det er regeringens holdning, vil man så arbejde for at få denne
del af landbrugsstøtten ud af den grønne boks i WTO? I den forbindelse min-
dede hun om, at den grønne boks er defineret som ikke-konkurrenceforvri-
dende.
Næstformanden
gjorde opmærksom på, at WTO ikke er på dagsorde-
nen, men hun ville lade finansministeren svare på spørgsmålet.
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0015.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1040
Finansministeren
svarede, at det i EU er landbrugsministrene – for
Danmarks vedkommende fødevareministeren – der drøfter modulation, ikke
finansministrene.
Det samme gælder den grønne boks i WTO. Det er ikke noget, fi-
nansministrene beskæftiger sig med. Finansministrene skal på det kommende
møde drøfte en række overordnede prioriteret for budgettet for 2008, men ikke
drøfte det nærmere indhold vedrørende landbrug. Så man bør tage den drøftel-
se med fødevareministeren eller måske med udenrigsministeren.
Anne Grete Holmsgaard
gjorde opmærksom på, at når hun havde
inddraget den grønne boks og WTO, var det fordi fødevareministeren havde
sagt, at modulation er konkurrenceforvridende, og hvis det er rigtigt, så hører
den del af landbrugsstøtten ikke hjemme i den grønne boks. Det havde fi-
nansministeren ikke svaret på.
Svend Auken
pegede på, at vi med hensyn til budgettet er i den ejen-
dommelige situation, at Det Europæiske Råd har vedtaget én ting, nemlig
frivillig modulation, men Landbrugsudvalget i Europa-Parlamentet – som er
stærkt påvirket af landbrugslobbyen – har vedtaget noget andet, og det har
fødevareministeren tilsluttet sig. I denne strid mellem statsministeren og føde-
vareministeren, hvor lægger finansministeren da sin lod? Svend Auken tilføje-
de, at det ikke er et tekniske spørgsmål, men et holdningsspørgsmål, om man
skal kunne vælge frit nationalt, eller om det skal køre stramt centralistisk.
Næstformanden
gjorde opmærksom på, at hverken WTO eller føde-
vareministerens holdning er på dagsordenen.
Morten Messerschmidt
spurgte vedrørende modulation, som jo er et
centralt spørgsmål, om finansministeren ikke er enig i, at hvis man laver en
frivillig modulation og nogle lande bruger de 20 pct. til miljøformål, mens
andre bruger dem til støtte til producenter, ligger der deri en konkurrencefor-
vridning, for hvis nogle får penge og andre ikke får, så er de førstnævnte bedre
stillet. Kan finansministeren ikke bekræfte, at det har regeringen og Dansk
Folkeparti tidligere været fuldstændig enige om?
Med hensyn til diskussionen om den grønne boks spurte Morten Mes-
serschmidt, om finansministeren ikke er enig i, at den støtte, man har i dag, er
produktionsuafhængig, fordi der er tale om støtte til noget, der ikke udvikler
sig, f.eks. arealer, og derfor er det med i den grønne boks. Hvis man derimod
indfører modulation, så støtten bliver konkurrenceforvridende, så må det ud af
den grønne boks.
Finansministeren
svarede Svend Auken, at når det drejer sig om,
hvorvidt han støtter fødevareministeren eller statsministeren, så støtter han
statsministeren. Det havde han altid gjort, så længe vi havde haft den nuvæ-
rende regering. Derefter havde han efter bedste evne støttet alle mulige andre
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0016.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1041
ministre.
Med hensyn til om modulation er konkurrenceforvridende, må man
skelne mellem, om der er tale om nationalt plan eller for et erhverv. Hvis man
ændrer på nogle vilkår for et erhverv i et land i forhold til vilkårene for samme
erhverv i andre lande, så ændrer man konkurrenceforholdene, det er indlysen-
de. Men om man gør det, må man diskutere med fødevareministeren eller
andre ministre. Det havde finansministeren ikke forstand på.
Svend Auken
gentog sin begrundelse for sit spørgsmål vedrørende
budgettet og pegede specielt på, at Landbrugsministrene har sagt, at modulati-
onen kun skulle gælde for de lande, der tidligere har benyttet den, hvilket kun
er to lande. Det er væsentligt for det kommende budget, og prioriteter på bud-
gettet er på dagsordenen. Når stats- og regeringscheferne har besluttet noget,
så kan nogle sekundløjtnanter ikke afskaffe ordningen.
Anne Grete Holmsgaard
fandt det betryggende, at finansministeren
altid støtter statsministeren, for det må betyde, at han støtter frivillig modula-
tion, også kaldet fritvalgsordningen, som Det Europæiske Råd besluttede i
slutningen af 2005.
Med hensyn til det, der nu er vedtaget af landbrugsministrene i EU, så
gælder der andre regler for Portugal og England end for resten af EU, og så er
det konkurrenceforvridende.
Finansministeren
afviste, at han på nogen måde gik ind i materien.
Om noget er konkurrenceforvridende, er ikke noget, økonomi- og finansmini-
strene diskuterer i forbindelse med budgettet. Man får input fra ressortmini-
strene – i dette tilfælde fødevareministeren – disse input lægger Kommissio-
nen ind i budgettet, og så påser økonomi- og finansministrene, at inputtene
passer med budgettet. Økonomi- og finansministrene vurderer ikke de enkelte
ressortministres beslutninger.
Svend Auken
gjorde opmærksom på, at til syvende og sidst skal EU’s
budget forelægges Europaudvalget, og hvis regeringen her har et flertal sam-
men med Dansk Folkeparti for hele budgettet, så kan det selvfølgelig være
ligegyldigt, hvad andre partier siger, men hvis man vil have Socialdemokra-
terne med, må man være opmærksom på, at de tillægger det helt afgørende
betydning, at den beslutning, der i sin tid blev truffet i Det Europæiske Råd,
også bliver respekteret i det budget, som finansministeren har ansvaret for.
Derfor er det vigtigt, at regeringen også lytter til de partier, der i givet fald
skal støtte det endelige budget.
Anne Grete Holmsgaard
troede, finansministrene havde mere indfly-
delse og ikke blot samlede bidragene fra ressortministrene. Så kunne man
sende en embedsmand til mødet og lade finansministeren blive hjemme.
Finansministeren
forstod godt synspunktet, at finansministeren burde
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0017.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1042
bestemmer meget mere, end de gør. Det opfattede han som et grundlæggende
fornuftigt synspunkt, som ville klare mange problemstillinger. Men sådan er
det ikke. Når en rådsformation har besluttet noget, skal økonomi- og finans-
ministrene påse, at det også kan finansieres under budgettet, f.eks. med hen-
syn til betalingsafløbet. Han sammenlignede det med lovbundne udgifter på
den danske finanslov. Det er fødevareministeren, som skal have mandat i
Europaudvalget vedrørende modulation.
I anledning af Svend Auken bemærkninger ville finansministeren
spørge fødevareministeren. Han tilføjede, at de andre ministre ville se undren-
de på han, hvis han rejste det spørgsmål på økofinrådsmødet, og spørge, hvor-
dan han kunne sidde så mange år i Rådet uden at vide, hvordan spillereglerne
er.
3. Finansielle tjenesteydelser
a) Direktivforslag om erhvervelse af større aktieposter i
finansielle virksomheder
-
Politisk enighed
KOM (2006) 0507
Rådsmøde 2792 – bilag 1 (samlenotat side 18)
KOM (2006) 0507 – bilag 2 (grundnotat af 16/11-06)
Udvalgsmødereferat:
Alm. del (06) – bilag 99, side 429 FO (forhandlingsoplæg forelagt EUU 24/11-06)
(05) side 1166 (behandlet i EUU 28/4-06)
(05) side 227 (behandlet i EUU 4/11-05)
Finansministeren:
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af de di-
rektiver, der regulerer finansielle tjenesteydelser med hensyn til bestemmelser
om erhvervelse af større aktieposter i finansielle virksomheder, herunder kre-
dit-, forsikrings- og investeringsinstitutter.
Formålet er at opnå en mere effektiv og transparent godkendelsespro-
cedure hos de nationale tilsynsmyndigheder for at forbedre mulighederne for
fusioner i den finansielle sektor på tværs af EU’s grænser.
Jeg orienterede senest om forslaget på mødet i Europaudvalget den 24.
november 2006. Forslaget støttes fortsat fra dansk side.
Jeg forventer, at Økofin og Europa-Parlamentet kan vedtage forslaget i
den nærmeste fremtid.
b) Betalingsdirektivet
-
Generel tilgang
KOM (2005) 0603
Rådsmøde 2792 – bilag 1 (samlenotat side 23)
KOM (2005) 0603 – bilag 2 (grundnotat af 9/3-06)
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0018.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1043
EU-note (06) – E 5 (notat af 23/10-06 om betalingsdirektivet og dankort)
Udvalgsmødereferat:
Alm. del (06) – bilag 99, side 427 (senest behandlet i EUU 24/11-06)
Alm. del (06) – bilag 72, side 255 FO (forhandlingsoplæg forelagt EUU 3/11-06)
Finansministeren:
Siden november sidste år, hvor sagen senest var på Øko-
fins dagsorden, er forhandlingerne fortsat på embedsmandsniveau.
Der ser nu ud til at kunne indgås et kompromis om den tekst, som blev
behandlet i Coreper i onsdags. Teksten vil dermed danne grundlag for for-
mandskabets forhandlinger med Europa-Parlamentet med henblik på enighed i
første læsning.
Danmarks krav til de dele af direktivet, der vedrører finansieringen af
dankortstrukturen og ansvarsreglerne ved misbrug af betalingskort, er der
fortsat tilslutning til.
Fra dansk side har der i den sidste fase af forhandlingerne særligt
været fokus på kapitalkrav til betalingsinstitutter. Vi ser gerne, at kapitalkra-
vene står i rimeligt forhold til den potentielle risiko, som kunden løber i for-
hold til instituttet. Andre lande har ønsket høje kapitalkrav, hvilket kan be-
grænse konkurrencen og udbuddet af tjenester.
Kompromiset er nu, at betalingsinstitutter bliver pålagt lidt højere
kapitalkrav, end der ud fra en risikovurdering synes velbegrundet, men som på
den anden side ikke er så høje som ønsket af de lande, der reelt er bekymret
for øget konkurrence i forhold til pengeinstitutterne.
Jeg kan sige, at vi kan støtte det kompromis, der tegner sig..
Morten Messerschmidt
henviste til, at Danmark har en ret beskytten-
de lov på området, lov om visse betalingsmidler, som sikrer forbrugerne. Bli-
ver den på nogen måde påvirket af de ændringer, der lægges op til?
Svend Auken
var godt tilfreds med den løsning omkring dankortet,
som Europaudvalget tidligere havde diskuteret,
Svend Auken forstod, at finansministeren lagde op til at støtte kom-
promiset, som indebar lidt højere kapitalkrav. I den forbindelse mindede han
om den danske historie, hvor bankerne havde presset på for at få lavere kapi-
talkrav, som man havde det i Sverige og Norge, men så var konjunkturerne
vendt, og banksektoren var røget i Sverige og Norge. Så en vis konservatisme
var ikke at foragte.
Finansministeren
svarede Morten Messerschmidt, at den danske
ordning med dankortet er fuldstændig uændret, så vi har stadig en grænse på
1.200 kr., som man selv hæfter for – svarende til 150 euro – mens den er 8.000
kr. ved uagtsomhed, men hvis man selv udleverer sit dankort og giver den
pågældende person koden, så hæfter man for hele beløbet.
Finansministeren svarede Svend Auken, at vort synspunkt med hensyn
til kapitalkrav til betalingskortudstedere altid har været, at når der ikke er tale
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0019.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1044
om indlån, kan den pågældende, der har kortet, ikke miste penge. Her er der
en forskel på, om der er tale om en bank, hvor man har en trækningsret, og en
anden kortudsteder, hvor det er kortudsteder, der kommer til at løbe hele risi-
koen. Her har vi ikke umiddelbart haft noget ønske om at hæve kapitalkravet,
idet vi har fokuseret på beskyttelsen af borgeren som den svage part.
4. Kommissionens handlingsplan for en integreret struktur for
intern kontrol
-
Statusrapport
KOM (2007) 0086
Rådsmøde 2792 – bilag 2 (tillæg til samlenotat)
Udvalgsmødereferat:
(05) side 1171 (senest behandlet i EUU 28/4-06)
Finansministeren:
Kommissionen ventes at præsentere sin statusrapport om
handlingsplanen for en integreret struktur for intern kontrol med gennemførel-
sen af EU’s budget.
Handlingsplanen indeholder en lang række konkrete forslag til kon-
trolforanstaltninger, der fuldt gennemført kan føre til en mere sikker budget-
gennemførelse præget af færre fejl.
Dermed skulle Revisionsretten gerne sættes i stand til med tiden at
afgive en erklæring med færre eller ingen forbehold – med andre ord en mere
positiv revisionserklæring.
Statusrapporten viser god fremdrift i handlingsplanens udmøntning,
der forventes endeligt afsluttet med udgangen af indeværende år.
Vi har fra dansk side aktivt støttet Kommissionens bestræbelser på at
få indført en mere ensartet kontrol og revision af EU’s budgetgennemførelse.
Vi hilser rapporten velkommen og ser frem til de videre drøftelser om
at sikre yderligere fremskridt i denne sag.
Svend Auken
pegede på, at der med hensyn til styring af dette meget
svære område er tale om endnu en succeshistorie. Socialdemokraterne er godt
tilfreds med det system, som kører, og Svend Auken ville gerne udrykke sin
anerkendelse heraf.
5. Mandat til Fællesskabets undertegnelse af FN’s konvention
om handicappedes rettigheder og dens frivillige protokol
(Handicap-konventionen)
A-punkt
KOM (2007) 0077
Rådsmøde 2792 – bilag 3 (tillæg til samlenotat)
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0020.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1045
Økonomi- og erhvervsministeren:
Jeg nævner denne sag til orientering på
vegne af udenrigsministeren, da det er Udenrigsministeriet, der har haft ansva-
ret for forhandlingen af konventionen fra dansk side.
Fra dansk side kan vi tilslutte os Fællesskabets underskrivelse af FN-
konventionen om handicappede personers rettigheder. Det er forventningen, at
samtlige medlemslande vil være enige om at give EU mandat til at underskri-
ve handicapkonventionen.
Danmark vil underskriver konventionen allerede ved åbningen for un-
dertegnelse i New York den 30. marts.
Grunden til. at EU-Kommissionen underskriver konventionen, er, at
der er såkaldt ”delt kompetence” mellem EU og medlemslandene. Det kender
vi for eksempel også fra FN’s havretskonvention, som EU også har tiltrådt.
Der ligger en tillægsprotokol om klageadgangen. Jeg kan sige, at
Kommissionen skriver den ikke under, da det ikke på nuværende tidspunkt er
juridisk er afklaret, hvad der ligger i den. Vi har den holdning, at så længe vi
ikke ved, hvad vi skriver under på, vil vi afvente, at der finder en afklaring
sted.
Morten Messerschmidt
ville gerne vide, hvorfor det er et EU-anlig-
gende at ratificere FN-konventionen.
Svend Auken
forstod ikke det sidste, økonomi- og erhvervsministeren
sagde om det juridiske, og ville gerne have en uddybning af det. I øvrigt ville
han gerne høre svaret på det spørgsmål, som Morten Messerschmidt stillede.
Økonomi- og erhvervsministeren
svarede Morten Messerschmidt, at
Kommissionen skal underskrive, fordi der er tale om delt kompetence. Der er
et område, hvor Fællesskabet også har kompetence, bl.a. vedrørende ligebe-
handling på arbejdsmarkedet. Derfor mente man, det var en fordel, at Kom-
missionen også undertegnede konventionen.
Økonomi- og erhvervsministeren svarede Svend Auken, at vi vælger at
underskrive handicapkonventionen nu, men der ligger en tillægsprotokol, som
vi ikke underskriver nu, idet vi vil have det juridiske i den forbindelse nærme-
re afklaret. Økonomi- og erhvervsministeren tilføjede, at vi i hans regi havde
nedsat et udvalg, hvor handicaporganisationerne er repræsenteret, som skal
udarbejde en anti-diskriminations lovgivning.
Morten Messerschmidt
pegede på, at når der er tale om en konventi-
on, kan borgerne ikke umiddelbart støtte ret på den. En konvention binder
landene. Han havde svært ved at se, at man kunne bruge en indre markeds
bestemmelse til at lade Kommissionen undertegne på medlemsstaternes vegne
og derved binde landene. Er der hermed tale om en de facto udvidelse af EU’s
kompetenceområde?
Morten Messerschmidt pegede på, at der også er en række ting i kon-
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0021.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1046
ventionen, der ikke har EU-relevans. Kan det forhold, at Kommissionen skri-
ver under, føre til, at EU så også får kompetence på disse områder?
Økonomi- og erhvervsministeren
svarede, at det ikke var på med-
lemsstaternes vegne, Kommissionen skrev under, men fordi der er tale om delt
kompetence. Kommissionen skriver under, og medlemsstaterne skriver også
under. Som nævnt vil vi forsøge at skriver under den 30. marts i New York.
Kommissionen har valgt at gøre det samme.
Morten Messerschmidt
mente, økonomi- og erhvervsministerens
sidste svar afklarede problemet.
Svend Auken
troede ikke, han var enig med Morten Messerschmidt,
men mente, det var en væsentlig problemstilling, denne rejste, og ville være
glad, hvis man fra Udenrigsministeriet eller Justitsministeriet kunne få et
skriftlig svar på det spørgsmål, Morten Messerschmidt rejste. Der er områder,
hvor landene har kompetence. Der er områder, hvor EU har kompetence. Og
så er der områder, hvor der er delt kompetence. Og der er masser af tilfælde,
hvor Kommissionen i sådanne tilfælde også skriver under. Men det ville være
meget rart at få det skrevet ned.
Økonomi- og erhvervsministeren
ville gerne foranledige, at de nota-
ter, som Svend Auken bad om, blev udarbejdet. Han var bekendt med, at ar-
gumentationen er, at der er delt kompetence, i og med at EU også opererer på
området.
6. Eventuelt
Kommissionens meddelelser om direkte beskatning
Finansministeren:
I forbindelse med forelæggelsen af økofinmødet den 30.
januar 2007 orienterede jeg udvalget om tre meddelelser vedrørende direkte
beskatning, som Kommissionen udsendte i december sidste år.
Den ene meddelelse vedrører samordning af medlemsstaternes syste-
mer for direkte beskatning i det indre marked. De to øvrige meddelelser inde-
holder specifikke forslag om koordinering af reglerne for exitbeskatning og
fradragsret for tab, når et selskab har underskud ved aktivitet i et andet EU-
land.
Meddelelserne var på dagsordenen for det kommende møde, men er
imidlertid blevet taget af dagsordenen og bliver behandlet som et a-punkt.
Der er enighed om et udkast til rådskonklusioner af proceduremæssig
karakter, hvori der udtrykkes en generelt positiv indstilling over for at under-
søge det nærmere behov for en øget samordning af medlemsstaternes skattesy-
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0022.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1047
stemer på konkrete områder.
Vi – og langt størsteparten af de øvrige medlemsstater – mener dog, at
det på nuværende tidspunkt er for tidligt at udpege konkrete områder, hvor en
sådan samordning skal finde sted. Derfor er de to specifikke forslag fra Kom-
missionen ikke medtaget i udkastet til rådskonklusioner.
Jeg forventer, at indholdet af de tre meddelelser vil blive drøftet nær-
mere på et senere tidspunkt.
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0023.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1048
Punkt 3. Berlin-erklæringen
EU-note (06) – E 49 (notat af 19/3-07 om Berlin-erklæringen)
Udvalgsmødereferater:
Alm. del (06) – bilag 257, side 964 (afrapportering af DER-topmøde 8-9/3-07)
(06) side 931 (forelæggelse af DER-topmøde 8-9/3-07 og samråd om Berlin-
erklæringen)
Næstformanden
rekapitulerede indledningsvis den diskussion, der havde
været i Europaudvalget ved mødets begyndelse om dagsordenens punkt 3.
Europaudvalget har behandlet Berlinerklæringen på møder med statsministe-
ren den 7. marts 2007 forud for topmødet – ved den lejlighed var der også et
samråd med statsministeren om sagen – og i forbindelse med afrapporteringen
fra topmødet den 13. marts 2007. Allerede den 7. marts havde udvalget fået
omdelt et papir, som viste strukturen i Berlinerklæringen, og nu var selve
Berlinerklæringen omdelt. Hun havde læst referaterne fra de pågældende mø-
der, og der står intet sted, at nogen i udvalget eksplicit har bedt om, at stats-
ministeren eller udenrigsministeren skulle komme til stede. Så det er simpelt
hen uberettiget at sige det, mente næstformanden.
Svend Auken
mente ikke, næstformanden var neutral, men udtalte sig
som Venstres ordfører.
Næstformanden
replicerede, at hun fungerede som udvalgets for-
mand og havde refereret fra de offentlige referater fra det offentlige møde i
Europaudvalget. Hvis Svend Auken opretholdt sin indstilling, skulle han må-
ske gøre alvor af truslen om at forlade mødet.
Svend Auken
fastholdt, at formanden ikke var neutral i sin mødele-
delse. Han mente ikke, hun gav et fyldestgørende referat af, hvad der var sket
på møderne. Den 7. marts havde der været et samråd med statsministeren, og
det var naturligvis, fordi det var statsministeren, der var ansvarlig for sagen.
Da det så viste sig, at han ikke havde tænkt sig at komme i dag, havde Svend
Auken spurgt, om udenrigsministeren i det mindste ikke kunne komme i stedet
for. Svend Auken tilføjede, at der deri ikke lå nogen undervurdering af fi-
nansministeren, man udvalget havde før hørt finansministeren sige om sager,
der ikke vedrørte hans ressortområde – de iranske terrorlister – at dem kunne
han ikke udtale sig om. I øvrigt gjorde Svend Auken opmærksom på, at han
ikke havde sagt noget om, at Socialdemokraterne ville udvandre. Nu var sagen
på dagsordenen, og så tog man diskussionen.
Anne Grete Holmsgaard
syntes, det var uklogt af formanden med
henvisning til referaterne at betegne det som usandt, hvad oppositionen havde
sagt, for det fremgår klart af referaterne såvel fra den 7. marts som fra den 13.
marts, at man blev stillet en drøftelse i Europaudvalget i udsigt ”på den ene
eller anden måde”, så snart man vidste, hvornår teksten forelå. Når statsmini-
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0024.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1049
steren svarer det på spørgsmål fra udvalget, må det selvfølgelig forstås på den
måde, at det er statsministeren, der kommer. Ellers havde statsministeren
naturligvis tilføjet: ”Men det er ikke sikkert, det bliver mig; det kan være, det
bliver en anden minister.”
Svend Auken
henviste til, at når sagen havde været drøftet to gange i
udvalget, var det første gang fordi han rejste den, og anden gang fordi Anne
Grete Holmsgaard rejste den og bad om at få en drøftelse, når man kendte
teksten. Naturligvis skulle den drøftelse være med statsministeren.
Svend Auken mente, Europaudvalget havde behov for at skrive noget
ned om behandlingen af sagen, hvor man kunne give sin vurdering af begi-
venhedsforløbet.
Næstformanden
gentog sit citat fra referatet, som man selvfølgelig
kan læse forskelligt. Kritik hører med til det politiske spil, men i dette tilfælde
mente hun ikke, den var berettiget.
Anne Grete Holmsgaard
mente, det var en fuldstændig urimelig
måde, næstformanden håndterede sagen på, for ingen kunne være i tvivl om,
at det var statsministeren, man havde ønsket en drøftelse med.
Finansministeren
Denne sag er til orientering. Jeg orienterer om den på veg-
ne af statsministeren.
Jeg kan fortælle, at det tyske formandskabs udkast til Berlinerklærin-
gen blev modtaget i går aftes og sendt til udvalget med det samme.
Statsministeren har talt med partilederne – bortset fra Enhedslisten –
som var indforstået med indholdet af erklæringen. Partilederne var også ind-
forstået med, at jeg – altså finansministeren – præsenterer erklæringen her i
udvalget, da statsministeren ikke selv havde mulighed for at være her. Jeg
ville blot nævne det. Statsministeren har kontaktet partilederne, og der har
været enighed om, at den fremgangmåde var i orden. Derfor er jeg overrasket
over, at der er så megen turbulens. Partilederne har accepteret, at det er fi-
nansministeren, der møder op. Derfor er jeg kommet i god tro.
Om det konkrete kan jeg sige, at der er tale om en erklæring, som vi
fra dansk side kan være tilfredse med. Erklæringen svarer i det store og hele
til de forventninger, statsministeren tidligere har givet udtryk for her i udval-
get.
Teksten er groft sagt delt op i fire dele.
For det første en indledning, som trækker en linje tilbage til Europas
blodige historie i det sidste århundrede, og som peger på de resultater, EU har
opnået i de sidste 50 år: fred, frihed, velstand, styrkelsen af demokratiet og
retsstaten og genforeningen af Europa.
Det andet afsnit omhandler de værdier, som kendetegner EU – frihed,
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0025.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1050
demokrati, tolerance, retfærdighed og solidaritet – og understreger EU’s
mangfoldighed og medlemsstaternes ligeberettigelse.
Det tredje afsnit omhandler de fælles udfordringer, som EU-landene
står over for. Her peger erklæringen først på det økonomiske og sociale områ-
de og lægger vægt på den europæiske model, som kombinerer økonomisk
succes med socialt ansvar. Der bliver i erklæringen også lagt vægt på den
betydning, som menneskelige ressourcer har for fortsat vækst og beskæftigel-
se. I erklæringen nævnes også udfordringer som terrorisme, organiseret krimi-
nalitet og forsvaret for friheds- og borgerrettigheder samt udfordringerne fra
konflikter, sult og sygdom i verden omkring os. Endelig nævnes også energi-
politikken og klimabeskyttelsen blandt de udfordringer, som EU skal tage op.
I det afsluttende afsnit lægges der op til, at medlemsstaterne skal ar-
bejde for at ”skabe et fornyet fælles grundlag for EU inden valget til Europa-
Parlamentet i 2009.” Det vil i klar tekst sige et mål om at få en ny traktat på
plads inden Parlamentsvalget i 2009.
Jeg kan konstatere, at alt i alt ligger teksten grundlæggende på linje
med danske prioriteter, som reflekteres i den politiske aftale.
Jeg har forstået, at erklæringen vil blive underskrevet af repræsentan-
ter for de tre EU-institutioner – altså af kansler Merkel på vegne af Minister-
rådet samt formanden for Europa-Parlamentet og formanden for Kommissio-
nen.
Næstformanden
sagde, at det bilag indeholdende udkastet til Berlin-
erklæringen, som var omdelt, var stemplet fortroligt, men i betragtning af at
hun efterfølgende havde set, at Ritzau havde hele teksten, gav det ingen me-
ning at behandle det som fortroligt, så fortroligheden var hermed ophævet.
Svend Auken
indledte med at sige, at hans formand ligesom andre
partiformænd havde opfattet det som en ren orientering fra statsministerens
side, og gjorde opmærksom på, at Socialdemokraterne havde reageret promp-
te, da man fik at vide, at statsministeren ikke ville komme. I øvrigt henviste
han til, at Socialdemokraterne havde stået hird om finansministeren, da denne
ved en tidligere lejlighed havde påpeget, hvor svært det var at bevæge sig
uden for sit eget ressortområde.
Det vigtigste i Berlinerklæringen er selvfølgelig den deadline, der nu
er fastsat, og som man er enige om. Det er første gang, det er sagt så tydeligt,
at forfatningstraktaten – eller hvad det nu bliver for en løsning – skal være
afsluttet inden valget til Europa-Parlamentet i 2009. Det vil sige, at der må
ligge en eller anden form for køreplan.
Selv om Berlinerklæringen kun bliver underskrevet af de tre formænd,
er det klart, at rådsformanden kun kan skrive under, hvis alle landene er enige.
Det fortolkede Svend Auken sådan, at der nu var enighed om køreplanen, eller
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0026.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1051
at man i det mindste var enige om at lave en køreplan på området. Det ville
have været interessant at diskutere denne køreplan med statsministeren eller
udenrigsministeren.
Finansministeren har ret i, at vi fra dansk side er enige i, at vi skal
have en traktat på plads inden Europa-Parlamentsvalget, men andre lande har
haft en anden tilgang til den sag. Hvor langt er de parat til at gå? Det var et
andet af de temaer, det ville blive diskuteret i kanten af mødet.
Svend Auken pegede på, at statsministeren havde haft et interessant
møde med Polens præsident, som er en af nøglepersonerne. Det havde været
interessant at få at vide, hvad statsministeren havde talt med den polske præ-
sident om.
Berlinerklæringen karakteriserede Svend Auken som den absolut lave-
ste fællesnævner. Han hæftede sig ved, at bl.a. det, der står i EU-traktatens
formålsparagraf om bæredygtig udvikling, ikke er kommet med. Han var godt
klar over, at det på dette sene tidspunkt var svært at komme med ændringsfor-
slag. Der er tale om et sympatisk dokument, men det er ikke en særlig stærk
kop te, der bliver serveret her.
Svend Auken ville ikke afkræve finansministeren svar på, hvad stats-
ministeren havde forhandlet, eller hvad han regnede med at få drøftelser af,
for det havde finansministeren ikke en jordisk chance for at udtale sig om,
men det var ikke uinteressant, at man nu sætter en frist.
Næstformanden
syntes ikke, de øvrige medlemmer af udvalget skulle
afholde sig fra at stille spørgsmål til finansministeren, idet hun var sikker på,
at finansministeren var klædt godt på og havde en række af embedsfolk til sin
rådighed.
Morten Østergaard
var klar over, at dette punkt på dagsordenen
havde fået en pudsig stemning over sig, men i virkeligheden er det jo en fest-
lig og højtidelig anledning, og derfor ville han ikke undlade at kippe med
flaget. Det Radikale Venstre synes, det er godt, at der er kommet en erklæring.
Selve den proces, som har ført frem til den, er selvfølgelig lidt ærgerlig. Rent
indholdsmæssigt er erklæringen lidt på festtaleniveau. På det punkt kunne
Morten Østergaard tilslutte sig Svend Auken. Det interessante er, om statsmi-
nisteren har tænkt sig at fremføre vores synspunkter på selve processen. Spe-
cielt når man taler om åbenhed, har processen i forbindelse med erklæringens
tilblivelse ikke været køn, hvilket er med til at skabe en lidt dårlig feststem-
ning.
Morten Østergaard mente, det var en meget relevant kritik, der var
kommet fra flere regeringer. Synes finansministeren, sagen er behandlet lige
efter bogen, eller er man kritisk over for processen, som hverken har givet
plads til åbenhed eller inddragelse af de nationale parlamenter, og vil man
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0027.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1052
give udtryk herfor?
Morten Messerschmidt
takkede for forelæggelsen. Han syntes, det af
logiske grunde kunne være utroligt interessant at få at vide, hvad det er for
noget nyt materielt indhold, man sigter efter, når man vil have, at forfatnings-
traktaten skal træde i kraft inden det førstkommende valg til Europa-Parla-
mentet. Han ville også gerne have køreplanen udpindet.
Morten Messerschmidt pegede på, at i forbindelse med forelæggelsen
havde statsministeren sagt, at også EU’s fremtidige problemer ville blive be-
handlet i Berlinerklæringen, men her var han blevet noget skuffet, da han
læste den igennem, for der er tale om en ren propagandatekst om, hvor vidun-
derlig EU er, og hvor miserabel vor tilværelse ville have været uden EU. Har
statsministeren foreslået noget om EU’s problemer, og har kansler Merkel
sagt: ”Nej. Så skal det kun være mig, der skriver under”?
Charlotte Antonsen
tog ordet som ordfører for Venstre og gav udtryk
for, at det er helt afgørende, at Europa nu igen kommer i omdrejninger. Hun
var klar over, at man i Europa står over for nogle vigtige valg, ikke mindst det
franske præsidentvalg. Berlinerklæringen så hun som et godt afsæt, og samti-
dig er der tale om at fejre 50-året for Romtraktaten. Venstre lægger megen
vægt på, at der er sat en dato på, idet der deri ligger en politisk forpligtelse til,
at man får gjort noget ved de udestående problemer i forbindelse med traktat-
ændringen, som der fra mange sider er et ønske om at få gennemført, bl.a. for
at sikre en større effektivitet i samarbejdet.
Charlotte Antonsen havde forståelse for, at man i en sådan erklæring
ikke kan have alverdens detaljer med. Det er klart, at en så lukket proces ikke
er en klassiker for Danmark, som meget gerne havde set, at processen havde
været mere åben, men det er jo noget, formandskabet egenhændigt vurderer.
Den tyske kansler har sat skub i nogle ting, og hvis det forudsætter, at der har
været nogle lukkede drøftelse med nogle lande, så er det svært at være vold-
som kritisk over for det, når resultatet er blevet fornuftigt i forhold til, hvad
man kan forvente på nuværende tidspunkt.
Anne Grete Holmsgaard
oplyste, at Villy Søvndal helt klart også
havde opfattet henvendelsen fra statsministeren som en ren orientering og ikke
som en samtale, hvor det blev drøftet, om det skulle være den ene eller den
anden minister, der skulle komme i Europaudvalget. Hun tilføjede, at Villy
Søvndal sad i Norge.
Med hensyn til indholdet i Berlinerklæringen sagde Anne Grete
Holmsgaard, at det var et fremskridt, at der overhovedet står noget om klima
og global opvarmning, men hun syntes, det var ærgerligt, at der ikke står no-
get om miljø og de miljøudfordringer, EU står over for. Hun henviste til, at
Folketinget i maj 2005 har vedtaget, at miljø, sundhed og forbrugerbeskyttelse
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0028.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1053
skal spille en større rolle i implementeringen af det indre marked, og gik ud
fra, at det også var noget, der lå den danske regering på sinde. I hvert fald var
det noget, SF i de drøftelser, man havde haft med statsministeren, havde lagt
vægt på at få med i Berlinerklæringen.
Line Barfod
forstod, at statsministeren havde været klar over, at En-
hedslisten ikke ville være særlig glad for indholdet i Berlinerklæringen, og
derfor ikke havde behøvet ringe til Enhedslisten. Som et enkelt eksempel på,
hvad hun fandt problematisk, citerede hun: ”Vi forsvarer også frihedsrettighe-
derne og borgernes rettigheder i kampen mod dem, der er modstandere af
disse rettigheder.” Når man tænker på, hvor meget EU har lavet af indskrænk-
ninger i frihedsrettighederne. Men det kan måske være, sætningen skal forstås
sådan, at man kun forsvarer frihedsrettighederne mod terroristerne, ikke mod
magthaverne.
Det mest problematiske i Berlinerklæringen er, at man skriver, man vil
lave en ny forfatningstraktat inden valget til Europa-Parlamentet i 2009, når
man ikke kan få at vide, hvad traktaten skal indeholde, og hvordan den skal
forhandles.
Finansministeren
var glad for at kunne sige, at det er en positiv tekst,
fordi der har været tale om en positiv udvikling i de sidste 50 år. Han havde
ikke sagt, at man ikke kunne have mere med, men vi har især lagt vægt på
energipolitik og klimabeskyttelse, og det er ikke uvæsentligt, at det er kommet
med. Den tekst, der foreligger her, kom først frem til regeringen i går. Vi går
ind for, at der er åbenhed om drøftelserne i EU. Processen i forbindelse med
Berlinerklæringen kunne måske godt have været mere åben, end den har væ-
ret, men sådan har formandskabet valgt at håndtere situationen. Og nu har den
fungerende formand for Europaudvalget valgt at ophæve bilagets fortrolighed.
Det indholdsmæssige i processen bliver lagt fast i juni, og det forven-
tes, at i maj kommer stats- og regeringscheferne til at drøfte, hvad der skal
være i den proces, som skal vedtages i juni. I den forbindelse vil der også
komme en drøftelse i Europaudvalget.
Morten Østergaard
var glad for, at regeringen var gået ind for en
større åbenhed i processen, men når man hæver glasset og taler flotte ord om,
hvor vigtig åbenhed er, må man erkende, at processen her ikke har været sær-
lig køn. Når andre landes regeringer melder så klart ud, er det ikke for meget
forlangt, at den danske regering også gør sig gældende i den debat – udover
det, der er sagt på embedsmandsplan.
Det er interessant, hvilke drøftelser der har gået forud for beslutningen
om at sætte en dato for arbejdet med traktaten.
Svend Auken
gentog, at det er en sympatisk tekst, men der er ikke så
mange vitaminer i den. Det, der ikke står der, er også centralt, for den slags
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0029.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1054
tekster kan pludselig blive operative, når man sidder og skriver andre tekster.
Tekster, man er enige om, bliver en del af fællesskabsarven. Når der f.eks. står
det meget sympatiske om økonomisk succes og socialt ansvar, så står der
”Europas rigdom ligger i menneskenes viden og kunnen; dette er nøglen til
vækst, beskæftigelse og social sammenhængskraft.” Det er Socialdemokrater-
ne for så vidt enig i, men når teksten taler om vækst i Europa, ville Socialde-
mokraterne hellere tale om bæredygtig udvikling og understrege, at miljøet
spiller en rolle. Ordet miljø er ikke nævnt. Derimod er klima med, hvad der er
positivt. Sundhed er ikke nævnt. Det er vigtigt, at den slags ord kommer ind.
Her troede Svend Auken, en større åbenhed i forbindelse med proces-
sen ville have været en fordel.
Men når alt det er sagt, så var hans samlede indtryk stadig væk, at der
ikke står noget i teksten, der er forkert, og det, der står, er faktisk sympatisk.
Så samlet set drejer Socialdemokraternes hovedutilfredshed sig om den proce-
dure, man har anvendt, og at nogle af de ting, der burde have stået der, ikke er
kommet med.
Svend Auken spurgte, om der overhovedet skal være debat om teksten.
Bliver den ikke bare vedtaget? Hvis der kan redigeres i den, havde han det
ønske, at man i stedet for vækst skriver bæredygtig udvikling. Det ville i hvert
fald rette noget op på det. Men hans forventning var, at det blev ved de hæve-
de champagneglas.
Morten Messerschmidt
sagde, at der var utroligt mange ting, han
kunne have ønsket ændret, og forstod han finansministeren ret, var der utroligt
mange ting, som statsministeren kunne have ønsket ændret, idet statsministe-
ren meget klart havde udtalt, at han fandt det nødvendigt, at man i erklæringen
skrev om de udfordringer, som EU står over for. Det må næsten fremgå af
referatet af Europaudvalgets møde. Hvorfor siger man ikke noget om den
åbenlyse mangel på økonomisk udvikling i forhold til USA? Hvorfor siger
man ikke noget om den dårlige økonomiske politik, som euroen har medført?
Hvorfor siger man ikke noget om de negative konsekvenser af de åbne græn-
ser? Morten Messerschmidt spurgte, hvad det er for problemer, som statsmini-
steren – in casu finansministeren – mener er blevet omtalt i denne erklæring.
Anne Grete Holmsgaard
troede, alle kunne se, at processen, som det
tyske formandskab har valgt, har været uheldig. Det er et dårligt signal at
sende ud.
Anne Grete Holmsgaard pegede på, at den del af vedtagelsen fra maj
2005, hun nævnte før, om at lade miljø, sundhed og forbrugerbeskyttelse prio-
ritere, er jo vedtaget med et bredt flertal, idet kun Dansk Folkeparti og En-
hedslisten var imod. Har Danmark arbejdet for at få det ind?
Finansministeren
medgav, at der ikke står alt, men der er jo tale om
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0030.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1055
et glædesudbrud for dem, som tillægger samarbejdet i Europa for at fremme
borgernes rettigheder betydning. Det er set før, at hvis et glædesudbrud bliver
for langt, smelter isen. Han pointerede, at det forhold, at nogle ord ikke er
med, ikke er det samme som, at det ikke stadig er noget, regeringen arbejder
for. Miljø og bæredygtig udvikling står i traktaten i forvejen.
Forventningen er, at der ikke bliver nogen drøftelse af teksten. Den
lukkes ikke op. Man vil sige: Jamen det er så det, som stats- og regeringsche-
ferne mener.
Finansministeren ville selvfølgelig fortælle statsministeren om de ord,
der var faldet i udvalget.
Til de fester, finansministeren havde deltaget i i familien, gav man sig
ikke til at diskutere, om man ville have sagt præcis det, festtaleren sagde, fø r
man råbte hurra. Man råbte hurra, hvis man er til en rund fødselsdag. Det er en
erklæring, som ikke strider mod de synspunkter, man har i medlemslandene.
Alt det, der i øvrigt er vedtaget, arbejder vi for hele tiden, ikke bare i forbin-
delse med denne erklæring. Miljø og sundhed er stadig udfordringer. Erklæ-
ringen afløser ikke de vedtagelser, der er truffet. Det mente finansministeren,
der var en vis forståelse for.
Anne Grete Holmsgaard
forstod godt det sidste, finansministeren
sagde, men hun fastholdt, at hvis man har arbejdet for, at det kom med i tek-
sten, så har man fået et nej, og så har man syntes, det var så betydningsløst, at
man har sagt o.k. alligevel.
Svend Auken
pegede på, at det er noget mere end en skåltale. Det
tyske formandskab har lagt vægt på, at erklæringen indeholdt de fælles værdi-
er. Derfor er Socialdemokraterne bekymrede for, at miljø ikke er nævnt. Man
har talt om, at teksten skulle afløse Messinaerklæringen, og selv om forvent-
ningerne undervejs er blevet dæmpet noget ned, er det ikke nogen ligegyldig
begivenhed.
Svend Auken syntes ligesom finansministeren, at det var en glædelig
dag. Han syntes ikke, der er tale om en propagandatekst. Det er vigtigt, at vi
nævner det, der virkelig har fungeret godt, og opregner de mange gode resul-
tater, der er opnået i fællesskab de 27 lande imellem. Den del af det syntes han
var i orden.
Morten Østergaard
gik ud fra, at statsministeren og den danske rege-
ring havde været involveret i, at der blev enighed om, at der skulle være en
slutdato for den nye traktat i 2009, og at man derfor har diskuteret indholdet
af netop den del.
Finansministeren
sagde, at der de fem partier imellem havde været
enighed om at fastsætte en dato. Det er derfor, vi har arbejdet for det. Vi har
også arbejdet for, at temaet om den sociale dimension, energi og klima kom
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 277: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 23/3-07
362119_0031.png
25. Europaudvalgsmøde 23/3 2007
1056
ind. Men i sidste instans er det en tekst, som formandskabet lægger frem. Han
kunne ikke sige andet end, at vi havde gerne set, at der ikke på den måde, det
er sket, kan stilles spørgsmålstegn ved åbenheden i forbindelse med procedu-
ren.
Næstformanden
sagde, at det også havde været regeringens syns-
punkt lige fra starten, som statsministeren havde sagt det.