Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsÂbeslutning om udstedelse af markedsførings-tilladelse under særlige omstænÂdigheder for lægemidlet Focetria – Influenzavirus overfladeantigen af stammen A/Vietnam/1194/2004 (H5N1)
En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at der under særlige omstændigheder udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Focetria. Lægemidlet anvendes til forebyggelse af influenza og mÃ¥ kun markedsføres, nÃ¥r WHO/EU officielt har erklæret, at der er en influenzapandemi og pÃ¥ betingelse af, at indeÂhaveren af markedsførings-tilladelsen tager behørigt hensyn til den officielt erklærede pandemistamme.
En vedtagelse af forslaget kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en forbedring af sundhedsbeskyttelses-niveauet i Danmark
1. Indledning
Kommissionens forslag (EU/1/07/385/001-004 (EMEA/H/C/710)) til den ovenfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 30. marts 2007.
Forslaget har som retsgrundlag artikel 10, stk. 2, i RÃ¥dets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvÃ¥gning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opretÂtelse af et europæisk lægemiddelagentur.
Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forÂskriftskomitéen i hænde senest den 20. april 2007.
Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved ansøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udÂviklet pÃ¥ grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmÃ¥der. ProceÂduÂren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), nÃ¥r de pÃ¥gældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukkerÂsyge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.
Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cenÂtrale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt lægeÂmidler hvor en tilladelse pÃ¥ fællesskabsplan kan være til gavn for patienÂterne.Â
Â
Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om anÂsøgÂningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved anÂsøgninger om godkendelse af lægemidler til mennesker afgives udtalelse af CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use – Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler). Hvert medlemsland har udpeget 1 medlem til dette udvalg.
Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godÂkendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsÂproceduren i Det StÃ¥ende Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. KomÂmissionen vedtager de foreslÃ¥ede foranstaltninger, der straks finder anÂvendelse. OpnÃ¥s der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger KommisÂsionen sin beslutning for RÃ¥det. Kommissionen kan i sÃ¥ fald udsætte anÂvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 mÃ¥ned. RÃ¥det kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 mÃ¥ned. Har RÃ¥det ikke inden for fristen pÃ¥ 1 mÃ¥ned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.
2. Forslagets formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommissionen kan udstedes en markedsføringstilladelse under særlige omstændigheder til lægemidlet Focetria, som giver adgang til at markedsføre lægemidlet i samtlige 27 medlemslande.
Kort beskrivelse af lægemidlet
Focetria er en vaccine fremstillet ud fra inaktiveret influenza-virus, således at en dosis på 0,5 ml indeholder antigen fra stammen A/Vietnam/1194/2004 (H5N1) svarende til 7,5 mikrogram hæmagglutinin (H5).
Focetria er en mock-up vaccine, hvilket betyder, at den er fremstillet ud fra en virusstamme, som potentielt vil kunne forÃ¥rsage en pandemi. Det, der karakteriserer et sÃ¥dant virus, er, at det aldrig (eller muligvis senest for manÂge Ã¥r siden) har cirkuleret blandt mennesker. Dette indebærer, at befolkninÂgen ikke har nogen som helst immunitet over for viruset, hvilket normalt gør sig gældende over for â€almindelig†sæsoninfluenza. Smitte vil derfor meget hurtigt kunne sprede sig til et stort antal mennesker over hele jorden. Man kender til mange pandemier gennem tiderne, f.eks. Den Spanske Syge, hvorunder ca. 20 millioner mennesker døde i 1918-19.
Mock-up vacciner fremstilles i interpandemi-situationen efter de almindeÂliÂge guidelines for vaccinefremstilling, dvs. at der er udført farmakologiske og kliniske studier, som viser, at vaccinen er effektiv, sikker og af høj kvalitet, samt at ansøgningen om markedsføringstilladelse har gennemgÃ¥et vanlig omfattenÂde assessment.
I det øjeblik WHO erklærer, at en pandemi er brudt ud, vil virus blive karakteriseret, og det virusantigen, som mock-up vaccinen indeÂholÂder, vil blive erstattet af det relevante antigen. Denne fremgangsÂmÃ¥de skal sikre, at man i løbet af fÃ¥ mÃ¥neder kan levere en vaccine specifikt rettet mod det pandemiudløsende virus, og godkendelsesprocedurens varigÂhed kan forkortes betydeligt.
Et klinisk forsøg med en H5N1-vaccine kombineret med MF59C.1-adjuvans omfattende 486 raske, voksne, frivillige personer viste en beskyttende effekt på ca. 85 pct. (81 pct blandt forsøgspersoner ældre end 60 år) efter 2 doser givet med 3 ugers interval. Studiet inkluderede ikke børn.
Der foreligger endnu ingen data for, hvor længe den beskyttende effekt vaÂrer.
Med hensyn til bivirkninger er der i kliniske forsøg med forskellige formuÂleÂringer af mock-up vaccinen, inkluderende 542 forsøgspersoner, ikke obserÂveÂret alvorlige problemer. Hyppigst er registreret hovedpine, feber, træthed, led- og muskelsmerter, øget svedtendens samt rødme og smerter pÃ¥ injekÂtionsstedet.Â
Der skal udvises forsigtighed, hvis vaccinen gives til personer med kendt overÂfølsomhed over for det aktive stof eller over for et eller flere af hjælpeÂstofferne, og over for æg, kyllingeÂproteiner, kanamycin- og neomycinsulfat samt formaldehyd. Under en pandemi kan det dog være relevant at give vaccinen selv til personer, der tidligere har udvist anafylaktisk reaktion over for et af de nævnte stoffer under forudsætning af, at der er genoplivÂningsÂudstyr inden for rækkevidde.
Vaccinen skal gives intramuskulært og må under ingen omstændigheder gives intravaskulært. Vaccinationen gentages efter et 3-ugers interval.
Focetria bør ikke gives sammen med andre vacciner.
Der foreligger ingen data vedrørende vaccination af gravide, men data fra interpandemiske, trivalente vacciner tyder ikke pÃ¥, at vaccinen skulle forÃ¥rÂsage fosterskader eller problemer for moderen. Focetria kan anvendes til ammende.
Focetria bør kun anvendes i overensstemmelse med officielle retningslinjer.
Foretria må kun udleveres efter recept.
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Historien har vist, at pandemier indtræder 2 – 4 gange i et århundrede. Det nu er 37 år siden, at Hong Kong-influenzaen indtraf.
I tilfælde af en officielt deklareret pandemisk situation bør det tilstræbes, at så stor en del af befolkningen som muligt vaccineres, idet vaccination anbefales i prioriteret rækkefølge efter Sundhedsstyrelsens anbefalinger i takt med, at vaccinen leveres. Erfaring fra tidligere pandemier har vist, at unge kan være mere modtagelige for smitte end ældre på grund af lavere forekomst af immunitet simpelthen som følge af færre års eksponering for influenzavirus.
Enkelte mock-up influenzapandemi vacciner er allerede godkendt, mens andre er pÃ¥ vej. Da man i tilfælde af en pandemi pÃ¥ verdensplan vil fÃ¥ behov for milliarder af doser, som intet enkelt firma vil kunne levere, er godkenÂdelse af Focetria et væsentligt fremskridt.
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pÃ¥gældende lægemiddel fuldt ud lever op til de krav, der stilles til mock-up vacciners effekt, sikkerhed og kvaÂlitet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det pÃ¥Âgældende lægemiddel kan indebære behand-lingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en bedring af sundhedsbeskyttelsen.
Da man endnu ikke kender den pris, som Focetria vil blive solgt til, kan man ikke præcist udtale sig om forslagets økonomiske konsekvenser for reÂgionerne.
Indehaveren af markedsføringstilladelsen skal sikre, at et bivirknings-overvÃ¥gningssystem er pÃ¥ plads og i funktion, før produktet markedsføres og sÃ¥ længe det markedsførte produkt anvendes. I en pandemisk situation, hvor høje eksponeringsniveauer forventes inden for en kort tidsperiode, kræves hurtig meddelelse om sikkerhedsoplysninger, som kan have de største implikationer for balancen i risk/benefit-forholdet under en pandemi. Indehaveren af markedsføringstilladelsen skal derfor, sÃ¥ snart pandemien er erklæret og pandemivaccinen er taget i anvendelse, indsende “periodic safety updateâ€-rapporter hver 14. dag i de første 3 mÃ¥neder af pandemien. Herefter tages frekvensen op til overvejelse af indehaveren af markedsføÂringstilladelsen og de godkendende myndigheder hver 3. mÃ¥ned.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. Høring
Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysninÂger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CHMP, som med enstemÂmighed har kunnet anbefale markedsføringen af det pÃ¥gældende lægeÂmiddel.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.