MILJØstyrelsen                                                                                                    24. april 2007
EUKÂ Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â DEP-249-00001
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Â
Forslag til Kommissionens beslutning om ændring af bilag VII til forordning 2037/2000 om stoffer, der nedbryder ozonlaget med hensyn til anvendelse af halon 2402 i Bulgarien.
1. Status
Produktion, import, eksport, markedsføring og anvendelse af ozonlagsnedbrydende stoffer har i EU været reguleret siden 1991, pt. ved Forordning 2037/2000 om stoffer, der nedbryder ozonlaget. Ovennævnte forslag til Kommissionsbeslutning skal behandles den 2. maj 2007 i forvaltningskomitéen for forordning 2037/2000. Forslaget er endnu ikke formelt oversendt til Rådet og foreligger kun i udkast på engelsk.
Der skal stemmes om forslaget i overensstemmelse med forvaltningsproceduren, og det vil således blive vedtaget, såfremt der ikke blandt medlemsstaterne er et kvalificeret flertal imod. I så fald kan Rådet med et kvalificeret flertal omgøre Kommissionens beslutning.
2. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens forslag er at lovliggøre en meget begrænset anvendelse af halon 2402 i Bulgarien på linie med den anvendelse, der er lovlig i de tidligere optagne EU medlemmer.
Forordning 2037/2000 om stoffer, der nedbryder ozonlaget indeholder i bilag VII en liste over lovlige sÃ¥kaldte â€kritiske anvendelser †af haloner til brandslukning. Listen omfatter anvendelser hvor der ikke findes anvendelige ikke-ozonlagsnedbrydende alternativer. Da denne type af halon traditionelt ikke har været anvendt i de gamle â€vestlige†EU medlemsstater, og derfor ikke optræder pÃ¥ det oprindelige bilag VII, er det nødvendigt at ændre bilag VII ved optagelse af nye medlemsstater, hvor dette stof har været anvendt, sÃ¥ledes at stoffet og landet optræder pÃ¥ bilaget.
3. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i allerede gældende fællesskabsregulering (Forordning 2037/2000), finder Regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske og administrative konsekvenser for Danmark.
Beslutningen har ingen negativ indflydelse på beskyttelsesniveauet, idet den type halon, der lovligt kan anvendes til de samme anvendelser i f. eks. Danmark er ca. dobbelt så skadeligt for ozonlaget, som den type dette forslag omhandler. En forkastelse af forslaget vil altså kunne medføre at man i Bulgarien vil være tvunget til at anvende et mere ozonskadeligt stof
5. Høring
Forslaget har været udsendt i høring i EU-specialudvalget vedrørende miljø. Der er ikke kommet høringssvar til forslaget.
6. Forhandlingssituationen
Forslaget har ikke været til forhandling
Det forventes, at forslaget vil blive vedtaget ved komitémødet den 2. maj 2007.
7. Dansk holdning
Det er Danmarks holdning, at ozonlaget bør beskyttes mest muligt. Dette forslag har ingen indvirkning på beskyttelsen af ozonlaget. Forslaget er i øvrigt i overensstemmelse med bestemmelserne i Montreal Protokollen til beskyttelse af ozonlaget. Regeringen agter på den baggrund at stemme for forslaget.