Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsÂbeslutning om udstedelse af markedsføringstilla-delse for lægemidlet Optaflu
Resumé
En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Optaflu. Lægemidlet anvendes til forebyggelse af influenza hos voksne, især hos personer med øget risiko for komplikationer i forbindelse med influenza. Optaflu skal anvendes i forÂbindelse med officielle anbefalinger.
En vedtagelse af forslaget kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en forbedring af sundhedsbeskyttelses-niveauet i Danmark. Det er en betingelse, at officiel batchfrigivelse vil blive foretaget af et statsligt laboratorium eller et laboratorium udpeget hertil.
1. Indledning
Kommissionens forslag (EU/1/07/394/001-006 (EMEA/H/C/758)) til den ovenfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 16. maj 2007.
Forslaget har som retsgrundlag artikel 10, stk. 2, i RÃ¥dets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvÃ¥gning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opretÂtelse af et europæisk lægemiddelagentur.
Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forÂskriftskomitéen i hænde senest den 27. maj 2007.
Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved ansøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udÂviklet pÃ¥ grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmÃ¥der. ProceÂduÂren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), nÃ¥r de pÃ¥gældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukkerÂsyge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.
Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cenÂtrale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt lægeÂmidler hvor en tilladelse pÃ¥ fællesskabsplan kan være til gavn for patienÂterne.Â
Â
Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om anÂsøgÂningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved anÂsøgninger om godkendelse af lægemidler til mennesker afgives udtalelse af CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use – Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler). Hvert medlemsland har udpeget 1 medlem til dette udvalg.
Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godÂkendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsÂproceduren i Det StÃ¥ende Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. KomÂmissionen vedtager de foreslÃ¥ede foranstaltninger, der straks finder anÂvendelse. OpnÃ¥s der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger KommisÂsionen sin beslutning for RÃ¥det. Kommissionen kan i sÃ¥ fald udsætte anÂvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 mÃ¥ned. RÃ¥det kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 mÃ¥ned. Har RÃ¥det ikke inden for fristen pÃ¥ 1 mÃ¥ned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.
2. Forslagets formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommissionen kan udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Optaflu, som giver adgang til at markedsføre lægemidlet i samtlige 27 medlemslande.
Kort beskrivelse af lægemidlet
Optaflu injektionsvæske anvendes til forebyggelse af influenza hos voksne, især hos personer med øget risiko for komplikationer i forbindelse med influenza. Vaccinen sprøjtes ind i muskelen på overarmen (deltoideus).
Influenzavaccine skal hvert år justeres, så den modsvarer årets specielle virustyper. Vaccinen er fremstillet af uskadeliggjort influenzavirus, således at den kun indeholder influenzavirusoverfladeproteiner, der stimulerer immunsystemet, hvorved beskyttelse mod influenza udvikles. Denne vaccine indeholder ikke kyllinge-/æggeprotein.
Influenza er en akut øvre og/eller nedre luftvejsinfektion forÃ¥rsaget af influenzavirus type A eller B, som i Danmark cirkulerer hvert Ã¥r i større eller mindre omfang fra november til marts. Virus overføres fra person til person ved tæt kontakt, f.eks. via drÃ¥ber ved hoste og nys, eller ved kontaktsmitte fra hænderne til øjne eller næse. Den syge kan smitte fra dagen før symptomdebut og op til 3-7 dage efter. Symptomerne indtræder pludseligt med feber, kulderystelser, hovedpine, muskelsmerter og tør hoste. Infektionen kan variere fra milde symptomer til alvorligt vejrtrækningsÂbesvær og kredsløbskollaps. Der kan optræde komplikationer i form af bronkitis, lungebetændelse og mellemørebetændelse. Ukompliceret influÂenza behandles med sengeleje samt eventuelt smertestillende og febernedsættende medicin.
Der findes et antiviralt middel (Tamiflu®), som ved behandlingsÂstart senest 48 timer efter symptomdebut nedsætter den gennemsnitlige sygdomsvarigÂhed med 1 – 2 dage.
Influenzavaccination er den eneste effektive forebyggelse og anbefales hvert Ã¥r ved sæsonens start til risikoÂgrupper og personer over 65 Ã¥r. Immunitet opnÃ¥s 2-3 uger efter vaccination og holder 6-12 mÃ¥neder. BeskyttelsesÂgraden afhænger af overensstemmelsen mellem de cirkulerende virusstamÂmer og virusstammerne i vaccinen. Forebyggelsen af sygdomstilfælde er hos yngre 70 - 90 pct., mens beskyttelsen mod alvorlige komplikationer, hospitalsindlæggelser og dødsfald hos ældre er op mod 70 pct.
I meget sjældne tilfælde kan der udvikles alvorlig overfølsomhedsreaktion i forbinÂdelse med vaccinationen. De hyppigste bivirkninger er milde influenzaÂlignende symptomer. Lette mave- tarmproblemer og hududslet kan ogsÃ¥ forekomme. Vaccination mÃ¥ ikke gives under akut infektionssygdom. Der skal desuden udvises forsigtighed, hvis patienten er i behandling med medicin, der pÃ¥virker immunforsvaret, f.eks. kræftmedicin eller binyrebarkhormon. IndÂsprøjtÂningen mÃ¥ ikke gives i en blodÃ¥re.
Lægemidlet må kun udleveres efter recept.
Â
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Vaccinen gives sædvanligvis hos patientens egen læge.Â
Under en influenzaepidemi rammes ca. 20 pct. af befolkningen af sygÂdommen, og der ses en tydelig stigning af antal hospitalsindlæggelser og dødsfald. Hos yngre, raske personer forebygges sygdomstilfælde hos 70 – 90 pct. og hos ældre personer hos ca. 60 pct.
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pÃ¥gældende lægemiddel lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvaÂlitet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det pÃ¥Âgældende lægemiddel kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den samÂmenÂhæng udgør forslaget en bedring af sundhedsbeskyttelsen.
Da man endnu ikke kender den pris, som Optaflu vil blive solgt til, kan man ikke præcist udtale sig om forslagets økonomiske konsekvenser for reÂgionerne.  I Danmark blev 441.982 personer over 65 Ã¥r, svarende til 53,7 pct. af denne aldersgruppe, vaccineret mod influenza i sæsonen 2006, og der blev i alt solgt ca. 682.000 doser.
Det er en betingelse, at officiel batchfrigivelse vil blive foretaget af et statsligt laboratorium eller et laboratorium udpeget hertil.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. Høring
Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysninÂger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CHMP, som med enstemÂmighed har kunnet anbefale markedsføringen af det pÃ¥gældende lægeÂmiddel.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.