Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsbeslutning vedrørende suspendering indenfor rammerne af artikel 35 i Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv 2001/82/EF af markedsføringstilladelserne for veterinær-lægemidlet â€Suramox 15 % LA†og relaterede navne â€Stabox 15 % LAâ€, som indeholder det virksomme stof â€Amoxicillinâ€
Resumé
En vedtagelse af forslaget vil betyde, at forbrugersikkerheden øges i de lande, hvor lægemidlet er godkendt, og at man på europæisk plan fastholder de strenge krav til forbrugersikkerheden for veterinære læge-midler. Det er i overensstemmelse med dansk holdning.
1. Indledning
Kommissionens forslag (Artikel 35 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/82/EF) (EMEA/CVMP/311875/2006)) til den ovenfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 14. maj 2007.
Forslaget har som retsgrundlag artikel 35, stk. 2, i RÃ¥dets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overÂvÃ¥gning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opretÂtelse af et europæisk lægemiddelagentur.
Â
Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forÂskriftskomitéen i hænde senest den 4. juni 2007.
Efter Rådets direktiv 2001/82/EF artikel 35, kan medlemsstater anmode Det Europæiske Lægemiddelagentur om en udtalelse, såfremt fællesskabets interesser er berørt. Lægemiddelagenturets udtalelse afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. For veterinære læge-midler er det udvalget CVMP (Committee for Medicinal Products for Veterinary use – Udvalget for Veterinærlægemidler). Hvert medlemsland har udpeget 1 medlem til dette udvalg.
Kommissionen træffer afgørelse om suspendering af en markeds-føringstilladelse efter forvaltningsÂproceduren i Det StÃ¥ende Udvalg for Veterinærlægemidler. Kommissionen vedtager de foreslÃ¥ede foranstaltÂninger, der straks finder anvendelse. OpnÃ¥s der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger Kommissionen sin beÂslutning for RÃ¥det. KommisÂsionen kan i sÃ¥ fald udsætte anvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 mÃ¥ned. RÃ¥det kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 mÃ¥ned. Har RÃ¥det ikke inden for fristen pÃ¥ 1 mÃ¥ned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.
2. Forslagets formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at markedsføringstilladelserne til lægemidlet Suramox 15 % LA hhv. Stabox 15 % LA suspenderes i de lande, hvor lægemidlet er godkendt.
Belgien indbragte spørgsmÃ¥let for Lægemiddelagenturet i juli 2005 i henhold til Direktiv 2001/82, artikel 35, idet man mente, at de fastsatte tilbageholdelsesÂtider for kød og slagteprodukter fra kvæg og svin behandlet med lægemidlet ikke var tilstrækkeligt videnskabeligt underbyggede til at afgøre, at der ikke var en risiko for menneskers sundhed.
Lægemidlet havde været genstand for en gensidig anerkendelses-procedure, hvor Frankrig var udgangsland. Præparatet blev godkendt i Den Tjekkiske Republik, Italien og Spanien, men trukket tilbage i Belgien, Storbritannien og Tyskland.
CVMP konkluderede i første referral procedure, at de videnskabelige underÂsøgelser, som skal fastlægge, hvor lang tid der skal gÃ¥ fra sidste behandling med lægemidlet og til dyret mÃ¥ slagtes til konsum (tilbageholdelsestiden), ikke var fyldestgørende. Det blev derfor anbefalet at suspendere markedsÂføringstilladelserne for lægemidlet, indtil der forelÃ¥ nye og fyldestgørende resultater fra videnskabelige studier, som kunne sikre, at forbrugere, som indtager kød og produkter fra behandlede dyr, ikke blev udsat for nogen risiko. Den 14. november 2006 suspenderede Kommissionen den skriftlige procedure og anmodede den 16. november 2006 CVMP om at vurdere nye restkoncentrationsundersøgelser og foretage en fornyet overvejelse af udtalelsen.
Indehaveren af markedsføringstilladelserne indsendte herefter nye tilbageholÂdelsesÂstudier pÃ¥ kvæg og svin i januar 2007 og bad CVMP om en revurdeÂring af sagen. I alt to nye studier pÃ¥ kvæg og tre nye studier pÃ¥ svin blev indsendt og vurderet i denne anden runde. CVMP konkluderede, at for bÃ¥de kvæg og svin var det medicinrester pÃ¥ injektionsstedet, der var afgørende for tilbageholdelsesperiodens længde. For kvæg blev der fundet op til 5 gange sÃ¥ høje koncentrationer pÃ¥ injektionsstedet ved slagtning som den maksimalt tilladte (MRL værdien). For svin blev der fundet op til 6 gange den tilladte koncentration ved slagtning (studierne var ikke gennemført over en tilstrækkelig lang periode til, at medicinrester pÃ¥ injektionsstedet var forsvundet). PÃ¥ baggrund af disse nye data fastholdt CVMP derfor, at der ikke kunne etableres en tilbageholdelsestid for hverken kvæg eller svin. RÃ¥det anbefalede i den forbindelse, at mulige fremtidige nye tilbageholÂdelsesÂstudier skulle præsenteres for CVMP til udtalelse, før de bliver genÂnemÂført.Â
Kort beskrivelse af lægemidlet
Suramox 15 % LA hhv. Stabox 15 % LA (to navne for det samme produkt) er et antibiotikum med indholdsstoffet amoxicillin, som anvendes til beÂhandÂling af bakterielle luftvejslidelser hos kvæg og svin. Amoxicillin er et velkendt og effektivt stof, som er blevet anvendt i veterinærmedicin over mange Ã¥r. Lægemidlet indsprøjtes direkte i muskulaturen pÃ¥ det syge dyr.
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Lægemidlet er ikke godkendt i Danmark.
En vedtagelse af forslaget vil betyde at forbrugersikkerheden øges i de lande hvor lægemidlet er godkendt. Desuden betyder det, at man på europæisk plan fastholder de strenge krav til forbrugersikkerhed for veterinære lægemidler. Dette er i overensstemmelse med dansk holdning.
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at udtalelsen fra CVMP og KomÂmisÂsionens forslag til beslutning er videnskabeligt velunderbygget og proportionalt.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. Høring
Beslutninger om suspendering af markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Lægemiddelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisaÂtioner, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysninger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter. FødeÂvareÂstyrelsen orienteres om, at sagen foregÃ¥r, og inddrages, sÃ¥fremt den har indflydelse pÃ¥ dansk fødevaresikkerhed.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CVMP, som med enstemÂmighed har vedtaget udtalelsen.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CVMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.