Kommissionen har i en åbningsskrivelse af 28. marts 2007 anført, at Danmark muligvis ikke overholder EF-traktatens artikel 49 og 56 og de tilsvarende bestemmelser i EØS-aftalen, idet skattelovgivningen vedr. investeringsforeninger diskriminerer mod investeringsforeninger fra andre EU-medlemsstater eller i EØS/EFTA-lande.
Åbningsskrivelsen angår en investeringsforenings mulighed for at vælge status som udloddende aktiebaseret investeringsforening. Valget medfører, at investors kapitalgevinst ved afståelse af andele i foreningen beskattes som gevinst ved afståelse af aktier, dvs. med 28 % af beløb op til 44.300 DKK (for 2006) og 43 % for overskydende beløb. I modsat fald bliver investors kapitalgevinst på andele i foreningen beskattet som kapitalindkomst med mellem 33 % og 59 %.
Kommissionen er opmærksom på, at dansk lovgivning ikke har en betingelse om, at kun danske investeringsforeninger kan vælge status som udloddende aktiebaseret investeringsforening. Kommissionen mener imidlertid, at det er vanskeligt, næsten umuligt, for en udenlandsk investeringsforening at opfylde de detaljerede kriterier for at få status som udloddende aktiebaseret investeringsforening.
En dansk resident, der investerer i en udenlandsk investeringsforening, skal altså betale en højere kapitalgevinstskat, end ved investering i en dansk forening.
Det hindrer den frie udveksling af tjenesteydelser, som garanteret ved EF-traktatens artikel 49 og de frie kapitalbevægelser, som garanteret ved EF-traktatens artikel 56.
Indledningsvis gør Skatteministeriet opmærksom på, at de almindelige danske skatteregler medfører, at en persons afkast fra kapital kan blive beskattet enten som kapitalindkomst (typisk renter) eller som aktieindkomst (typisk aktieudbytter).
Skatten af kapitalindkomst er højere end skatten af aktieindkomst. Den lavere beskatning af aktieindkomst skal lempe økonomisk dobbeltbeskatning og forudsætter således en forudgående selskabsbeskatning af den pågældende indkomst.
Når en fysisk person modtager afkast fra investering i en investeringsforening, kan afkastet hidrøre fra forskellige typer værdipapirer, som foreningen har investeret i.
Udgangspunktet er derfor, at investors afkast fra en investeringsforening beskattes som kapitalindkomst.
En investeringsforening har imidlertid mulighed for at vælge status som udloddende forening, hvilket medfører et transparens-princip, så den årlige beskatning sker, som om investorerne direkte ejede foreningens aktiver.
Det medfører, at investeringsforeningen skal give skattemyndighederne oplysninger om dens indkomst, opdelt i kapitalindkomst og aktieindkomst efter danske sondring.
En udloddende investeringsforening har desuden mulighed for at vælge status som aktiebaseret, så beskatningen af investor ved afståelse af andele i foreningen sker efter reglerne for aktieindkomst.
En udloddende investeringsforening er aktiebaseret, hvis foreningen udelukkende anbringer aktivmassen i aktier og foreningens administrationsbygning. Det tillades dog også, at op til 25 % af aktivmassen kan anbringes i kontanter (herunder anbringelse på anfordringskonto) og afledte finansielle instrumenter på dækket basis.
Oplysningsforpligtelsen er nødvendig af hensyn til den danske sondring mellem beskatning som kapitalindkomst og beskatning som aktieindkomst.
Investeringsforeninger er karakteriseret ved, at de på forlangende fra investorerne hele tiden skal tilbagekøbe andele direkte eller indirekte for midler tilvejebragt af foreningens formue. Det medfører, at en forening dagligt skal kunne give dens investorer redegørelse for størrelsen af dens formue. En investeringsforening må derfor også kunne give de danske skattemyndigheder oplysninger en gang om året om størrelsen af dens indkomst, opdelt i overensstemmelse med de danske skatteregler.
Skatteministeriet er ikke enig i, at reglerne skulle være væsentligt vanskeligere - endsige næsten umuligt – at opfylde for udenlandsk investeringsforeninger.
Afslutningsvis gør Skatteministeriet opmærksom på, at de danske skatteregler er meget enkle for investeringsforeninger, der udbyder investeringsforeningsbeviser, som indgår i danske pensionsordninger. I så fald skal foreningen ikke opfylde de kriterier, som Kommissionen finder vanskelige at opfylde. Det hænger sammen med, at der kun skal betales en skat på 15 pct. af udbytter og gevinster af investeringsforeningsbeviser i en pensionsordning.
Alligevel er der meget få udenlandske investeringsforeninger, der udbyder beviser til pensionsordninger. Efter Skatteministeriets mening viser det, at det ikke er de danske skatteregler, der hæmmer udenlandske investeringsforeningers adgang til det danske marked.