Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommis-sionsÂbeslutning om udstedelse af markedsføringstilladelse for lægemidlet til sjældne sygdomme Revlimid - lenalidomid
Resumé
En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Revlimid. Lægemidlet anvendes i kombination med lægemidlet dexamethason til behandling af patienter med kræftsygdommen myelomatose, som allerede har modtaget mindst én tidligere kemoterapi.
Â
Â
En vedtagelse af forslaget kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en forbedring af sundheds-beskyttelsesniveauet i Danmark
1. Indledning
Kommissionens forslag (EU/1/07/391/001-004 (EMEA/H/C/717)) til den ovenfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 21. maj 2007.
Endvidere foreligger der forslag til beslutning om gennemførelse af betingelser og restriktioner i henhold til artikel 127a i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/83/EF, for så vidt angår tilladelse til markedsføring af lægemidlet Revlimid.
Forslaget har som retsgrundlag artikel 10, stk. 2, i RÃ¥dets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvÃ¥gning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opretÂtelse af et europæisk lægemiddelagentur.
Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forÂskriftskomitéen i hænde senest den 11. juni 2007.
Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved ansøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udÂviklet pÃ¥ grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmÃ¥der. ProceÂduÂren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), nÃ¥r de pÃ¥gældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukkerÂsyge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.
Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cenÂtrale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt lægeÂmidler hvor en tilladelse pÃ¥ fællesskabsplan kan være til gavn for patienÂterne.Â
Â
Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om anÂsøgÂningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved anÂsøgninger om godkendelse af lægemidler til sjældne sygdomme afgives først udtalelse af COMP (Committee on Orphan Medicinal Products - Udvalget for Lægemidler til Sjældne Sygdomme), der afgør, om det pÃ¥gælÂdende produkt kan fÃ¥ status som et lægemiddel til sjældne sygdomme. SÃ¥Âfremt COMP kan godkende denne status, afgives herefter udtalelse af CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use – Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler). Hvert medlemsland har udpeget 1 medlem til henholdsvis COMP og CHMP.
Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godÂkendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsÂproceduren i Det StÃ¥ende Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. KomÂmissionen vedtager de foreslÃ¥ede foranstaltninger, der straks finder anÂvendelse. OpnÃ¥s der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger KommisÂsionen sin beslutning for RÃ¥det. Kommissionen kan i sÃ¥ fald udsætte anÂvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 mÃ¥ned. RÃ¥det kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 mÃ¥ned. Har RÃ¥det ikke inden for fristen pÃ¥ 1 mÃ¥ned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.
2. Forslagets formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommissionen kan udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Revlimid, som giver adgang til at markedsføre lægemidlet i samtlige 27 medlemslande.
Kort beskrivelse af lægemidlet
Revlimid indeholder den aktive substans lenalidomid, som er nært beslægtet med thalidomid og kan lige som dette bl.a. klassificeres som et immunÂmodulerende lægemiddel. I dyremodeller synes lenalidomid ikke at bevirke de fosterskader, som er karakteristiske for thalidomid. Teratogen effekt (fosterbeskadigende effekt) i mennesker er dog ikke udelukket.
Sidstnævnte lægemiddel er i de seneste 10 Ã¥r blevet introduceret til behandÂling af den sjældne kræftsygdom myelomatose, men er endnu ikke maÂrÂkedsført til denne indikation. PÃ¥ grund af thalidomids historie sidst i 1950’erne har forskningen koncentreret sig om at finde thalidomid-analoger uden fosterÂbeskadigende virkninger.
Revlimid er formuleret som kapsler, der indtages dagligt i 3 ugers perioder med en indskudt pause på 1 uge mellem hver behandlingsserie. Revlimid anvendes kun i kombination med lægemidlet dexamethason, som allerede har dokumenteret effekt som 2. linie behandling til myelomatose.
Effekten og sikkerheden af lenalidomid blev vurderet i to randomiserede, dobbeltblinde, placebo- og parallel-gruppe-kontrollerede, multicenter, fase III-studier. Tid til progression af sygdommen forlænges fra 21 uger til 48 uger, og overlevelsen synes også at forlænges lidt, når Revlimid kombineres med dexamethason.
De hyppigste bivirkninger er et fald i hvide blodlegemer og blodplader, muskelkramper samt forskellige symptomer fra mavetarmkanalen. Den alvorÂligste bivirkning er en øget risiko for venøse blodpropper.
Til markedsføringstilladelsen for Revlimid er der fastsat en række betingelser eller begrænsninger som angivet i artikel 127a i Direktiv 2001/83/EC, som medlemsstaterne er forpligtet til at implementere nationalt. Udover de beskrevne bivirkninger er det væsentligste risikoen for teratogen virkning og de konsekvenser, det har for kvinder i den fødedygtige alder. Her mÃ¥ det dog anføres, at stort set ingen patienter med myelomatose er i den fødeÂdygÂtige alder.
Revlimid mÃ¥ kun udleveres efter begrænset recept; i Danmark vil lægeÂmidlet kun blive udleveret pÃ¥ sygehuse.
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Myelomatose er en relativt sjælden kræftsygdom i knoglemarven, som rammer ca. 350 danskere Ã¥rligt. Prævalensen er 1100-1200 patienter. De fleste patienter er ældre, idet medianalderen pÃ¥ diagnosetidspunktet er ca. 65 Ã¥r. Sygdommen er uhelbredelig og dermed dødelig i løbet af fÃ¥ Ã¥r, om end mere intensiv kemoterapi med tilførsel af autologe blodstamceller har forÂbedret prognosen betydeligt for patienter, som kan tolerere en sÃ¥dan behandÂling. Myelomatose er en pinefuld sygdom, fordi tumorcellerne bevirker nedbrydning af knoglerne i det centrale skelet. Knoglesmerter er et domiÂnerende symptom hos mange patienter.
Til ældre patienter, som ikke tolererer intensiv kemoterapi, anvendes fortsat som 1. linie behandling en kombination af melfalan og prednisolon. NÃ¥r recidiv optræder, vil Revlimid og dexamethason være et muligt behandÂlingsÂvalg. Andre behandlingsmuligheder i samme situation er kombinaÂtionen af Velcade® og dexamethason.Â
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pÃ¥gældende lægemiddel lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvaÂlitet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det pÃ¥Âgældende lægeÂmiddel kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenÂhæng udgør forslaget en bedring af sundhedsbeskyttelsen.
Da man endnu ikke kender den pris, som Revlimid vil blive solgt til, og da man ikke har overblik over, hvor stor en del af patienterne med myelomatose, der vil skulle tilbydes behandling med Revlimid, kan man ikke præcist udtale sig om forslagets økonomiske konsekvenser for regionerne. Et realistisk bud pÃ¥ en pris er kr. 250.000 per patient per Ã¥r. ForslaÂget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
For sÃ¥ vidt angÃ¥r Kommissionens forslag til kommissionsbeslutning om udstedelse af markedsføringstilladelse til Revlimid samt Kommissionens forslag til kommissionsbeslutning om gennemførelse af betingelser og restriktioner til markedsføringstilladelsen for lægemidlet Revlimid, omhandÂlet i artikel 127a i Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv 2001/83/EF, er det af hensyn til en sikker og virkningsfuld anvendelse af lægemidlet en betingelse for markedsføringstilladelsen, at sundhedspersonale og apoteker modtager informationsmateriale til sundhedspersonale, informati-onsbrochuÂrer til patienter, produktresume, indlægsseddel og mærkning samt patientÂkort. Medlemsstaterne skal ogsÃ¥ sikre, at indehaveren af markedsføringstilÂlaÂdelsen implementerer et program til svangerskabs-forebyggelse (PPP, Pregnancy Prevention Programme) inden for deres omrÃ¥de. Detaljerne i dette program skal aftales med den kompetente, nationale myndighed i hvert enkelt medlemsland og være pÃ¥ plads, inden produktet lanceres pÃ¥ markedet. Detaljerne i dette program fremgÃ¥r af bilag til kommissionsÂbeÂslutÂningen. En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. Høring
Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysninÂger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalgene COMP og CHMP, som med enstemÂmighed har kunnet anbefale markedsføringen af det pÃ¥gældende lægeÂmiddel.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.