00007. juni  2007

                                                                                                                                 07. juni 2007


 

Notat til Folketingets Europaudvalg

 

om ændring af Rådets Direktiv 90/642/EØF for så vidt angår maksimalgrænseværdier for pesticidrester på og i korn og visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager.

 

Dokument SANCO/00093/2007, rev. 4

 

Kommissionen har med ovennævnte dokument fremsendt forslag til fastsættelse af maksimalgrænseværdier (Maximum Residue Level, MRL) for aktivstofferne azoxystrobin, chlorothalonil, deltamethrin, hexachlorobenzen, ioxynil og  quinoxyfen. Forslaget er en revision af et tidligere fremsat forslag til ændring af Rådets direktiv 90/642/EØF (Pesticiddirektiv) som blev behandlet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed 26.-27. marts 2007 (Grundnotat af 21. marts 2007 om det oprindelige forslag fremsendt til Folketinget forud for mødet). Det aktuelle forslag er revideret i forhold til det oprindelige forslag, idet aktivstofferne fenithrotion, pendimethalin og trifloxystrobin er taget ud af forslaget og  aktivstofferne chlorothalonil og deltamethrin er tilføjet forslaget.

 

Det reviderede forslag forventes sat til afstemning i Den Stående Komité den 14.-15. juni 2007.

 

 De nye grænseværdier fremsættes som følge af henholdsvis godkendelse af nye anvendelser for sprøjtemidler på visse afgrøder, samt nye videnskabelige vurderinger. Det vurderes at beskyttelsesniveauet i Danmark ikke påvirkes negativt af de foreslåede maksimalgrænseværdier for de angivne stoffer.   

 

Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man

 

-         arbejder for, at grænseværdierne fastsættes sÃ¥ lavt som muligt under hensynstagen til GAP (God Landbrugsmæssig Praksis og en sundhedsmæssig vurdering, og

 

-         accepterer eventuelle justeringer i forslaget under forudsætning af, at de vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                          07. juni 2007

 

Grundnotat til Folketingets Europaudvalg

om ændring af Rådets Direktiv 90/642/EØF for så vidt angår maksimalgrænseværdier for pesticidrester på og i korn og visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager.

 

Dokument SANCO/00093/2007, rev. 4

 

Resumé

Kommissionen har fremsat forslag til beslutning om ændring af Direktiv 90/642/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for aktivstofferne azoxystrobin, chlorothalonil, deltamethrin, hexachlorobenzen, ioxynil og  quinoxyfen, Forslaget fastsætter en række grænseværdier, der samlet set skønnes at påvirke sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark neutralt.

Forslaget er en revideret udgave af et tidligere forslag, der blev behandlet på møde i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 26.-27. marts 2007 ( som forud for mødet blev forelagt Folketinget til orientering ), hvor aktivstofferne fenithrotion, pendimethalin og trifloxystrobin blevet taget ud af forslaget og hvor  aktivstofferne chlorothalonil og deltamethrin  blev tilføjet forslaget. Direktivforslaget sendes derfor på ny igennem den nationale EU procedure, idet den reviderede tekst er sat til afstemning i Den Stående Komité den 14.-15. juni 2007. 

 

Baggrund     

Kommissionen har ved SANCO/00093/2007 rev 4, fremsat forslag til fastsættelse af EU-maksi­mal­­grænseværdier (MRL, maximum residue level) for aktivstofferne azoxystrobin, chlorothalonil, hexachlorobenzen, ioxynil og quinoxyfen. Direktivet forlænger desuden de allerede fastsatte midlertidige grænseværdier for deltamethrin. Det foreliggende forslag til beslutning er en revideret udgave af et tidligere forslag, der blev behandlet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 26.-27. marts 2007. Efter mødet er aktivstofferne fenithrotion, pendimethalin og trifloxystrobin blevet taget ud af det oprindelige forslag og aktivstofferne chlorothalonil og deltamethrin  er blevet tilføjet forslaget. Direktivforslaget sendes derfor på ny igennem den nationale EU procedure, idet den reviderede tekst er sat til afstemning i Den Stående Komité den 14.-15. juni 2007. 

Forslaget har i sin oprindelige form været sendt ud i sædvanlig EU procedure og forelagt Folketinget med grundnotat af 21. marts 2007. Forslaget blev imidlertid ikke vedtaget på mødet i Den Stående Komité den 26.-27. marts 2007 på grund af ønsker om ændringer af forslaget, som nu fremgår af det aktuelle forslag.

 

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i:

 

 

Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure (1999/468/EF art. 5) i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.

Forslaget er sat på dagsordenen til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 14.-15. juni 2007.

 

Nærhedsprincippet

Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor Regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

Formål og indhold

Forslaget er en del af EU´s pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud i en fuldstændig regulering af samtlige pesticider i Fællesskabet. Kommissionen kan på baggrund af nye brug/anvendelser og nye data fremsætte forslag til grænseværdier.

 

Der foreslås nye maksimalgrænseværdier for følgende aktivstoffer: azoxystrobin, chlorothalonil,  ioxynil og quinoxyfen på baggrund af nye eller ændrede brug. For de fleste aktivstof-afgrøde kombinationer ændres grænseværdierne fra den laveste analytiske detektionsgrænse, LOD, da aktivstoffet ikke tidligere har været anvendt på den pågældende afgrøde, til et højere niveau fastsat ud fra restforsøg.

 

For stoffet hexachlorobenzen fastsættes der en ny grænseværdi for græskarkerner på baggrund af oplysninger om, at stoffet kan forekomme i fødevarer pga. miljøforureing. Der er således ikke tale om en godkendt anvendelse af stoffet, og for alle øvrige afgrøder fastsættes grænseværdien på LOD.

 

For aktivstoffet deltamethrin er der fastsat midlertidige grænseværdier i direktiv 2006/59/EF. Deltamethrin afventer evaluering under plantebeskyttelsesdirektivet 91/414/EF. Derfor forlænges de midlertidige grænseværdier for deltamethrin indtil 1. november 2008, hvor evalueringen forventes afsluttet.

 

For de afgrøder, hvor stofferne ikke finder anvendelse, eller hvor der mangler data, eller hvor indholdet ikke overstiger LOD, fastsættes maksimalgrænseværdien på LOD.

 

Kommissionen vurderer, at de foreslåede grænseværdier for det maksimale rest­indhold er sundhedsmæssigt acceptable efter de retningslinier, som er fastlagt af Verdenssundheds-organisationen WHO. Ved vurderingen er der taget hensyn til ADI (acceptabel daglig indtagelse hele livet) og ARfD (akut reference dosis), samt GAP (god landbrugsmæssig praksis).

 

Danmarks Tekniske Universitet, Fødevareinstituttet vurderer, at der ikke er sundhedsmæssige problemer med hverken det kroniske eller det akutte indtag ved de i direktivet foreslåede grænseværdier.

 

Der gøres opmærksom på, at de foreslåede grænseværdier vil kunne ændres i løbet af forhandlingerne på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Danmark stemmer i overensstemmelse med regeringens holdning om, at fødevarer bør indeholde så få kemiske stoffer som muligt og at grænseværdierne fastsættes så lavt som muligt under hensyntagen til en sundhedsmæssig vurdering og god landbrugsmæssig praksis.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.

 

Gældende dansk ret

Lovgivningen vedrørende pesticidrester i fødevarer er fastsat i bekendtgørelse nr. 391 af 26. april 2007 om pesticidrester i fødevarer, der indeholder henholdsvis nationale grænseværdier samt gennemfører EU-direktiver på området. Forslaget kan implementeres ved ændring af nævnte bekendtgørelse.

 

 

 

 

Konsekvenser

Fødevarestyrelsen vurderer, at de i forslaget foreslåede maksimalgrænseværdier for aktivstofferne er sund­heds­mæssigt acceptable. En vedtagelse af forslaget skønnes derfor at bevare beskyttelsesniveauet i Danmark.

 

Forslaget har ingen statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at få administrative konsekvenser for erhvervslivet.

 

Høring

Det oprindelige  forslag har været sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndigheder i henhold til artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 178/2002 af 28. juni 2002 om generelle principper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den Europæiske Fødevareautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed (fødevareforordningen).

 

Fødevarestyrelsen har d. 8. marts 2007 modtaget følgende bemærkning fra Kost & Ernæringsforbundet:

 

Kost & Ernæringsforbundet mener, at fødevarer skal være fri for aktiv-stoffer, hvorfor rådet opfordrer til, at der arbejdes for dette. Kost & Ernæringsforbundet støtter op om at grænseværdierne ændres, såfremt der føres en meget stram kontrol.

Det ændrede forslag har været sendt i ny høring den 30. maj 2007. Der var ved høringsfristen udløb ikke modtaget yderligere kommentarer til forslaget.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Det er højt prioriteret fra dansk side at fremme EU's pesticidprogram, hvorefter alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som leder til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne. EU's pesticidprogram er derfor et vigtigt element i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Det er positivt, at der foretages en stadig justering af fastsatte grænse­vær­dier, når der opnås ny viden om sundhedsmæssige vurderinger eller om nye anven­delser. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable, og såfremt der ikke er indtagsproblemer med de foreslåede grænseværdier.

 

Generelle forventninger til andre medlemsstaters holdninger

Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.

 

 

 

Tidligere forelæggelse for Folketinget Europaudvalg

Forslaget har i sin oprindelige form tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg med notat af 21. marts 2007.