MILJØstyrelsen                                                                           13. juni 2007   

Pesticider                                                                                                   J. nr. DEP-243-00013

 

GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

 

Forslag til Kommissionsdirektiver om optagelse af aktivstofferne difethialon, clothianidin og etofenprox på bilag I til direktiv 98/8/EC om biocid midler

1.      Status

De foreløbige forslag til Kommissionsdirektiver “Draft Commission Directive amending Council Directive 98/8/EC to include to include difethialone, chlothianidin and etofenprox as an active substance in Annex I thereto” forventes fremsendt til medlemsstaterne snarest.

 

Forslagene har hjemmel i direktiv 98/8/EC om biocidmidler.

 

Forslagene forventes at komme til afstemning i Det stående udvalg for biocidholdige produkter den 21. juni 2007. De skal vedtages i udvalget efter forskriftsproceduren (1999/468/EF, art. 5).

 

Hvis der er kvalificeret flertal for forslagene, udsteder Kommissionen direktiverne. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.

 

Da difethialon, clothianidin og etofenprox har været på markedet i EU før den 14. maj 2000, er baggrunden for forslagene direktivets artikel 16, stk. 2, hvorefter alle aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 14. maj 2000, skal vurderes.

 

2.      FormÃ¥l og indhold

Foreløbige forslag forventes at drejer sig om beslutning om optagelse af aktivstoffet difethialon på bilag I (positivlisten) til direktiv 98/8/EC om biocidmidler for så vidt angår anvendelse som aktivstof i rodenticider (produkttype 14),  dvs. midler mod gnavere som rotter og mus. For clothianidin og etofenprox drejer det sig om beslutning om optagelse på bilag I til direktiv 98/8/EC om biocidmidler for så vidt angår anvendelsen som træbeskyttelsesmidler (produkttype 8).

 

Stofferne er blevet vurderet af forskellige medlemsstater, og vurderingerne er derefter behandlet i arbejdsgrupper under Kommissionen, hvor alle EU-landes biocidmyndigheder har deltaget. Disse vurderinger har resulteret i ovennævnte forslag.

 

Ifølge udkastet til vurderingsrapporterne, som er knyttet til direktivforslagene, har vurderingen af stofferne ud fra de angivne anvendelsesområder vist, at det kan antages, at stofferne og midler indeholdende disse stoffer, opfylder betingelserne i henholdsvis artikel 10 og 5 i direktiv 98/8/EC for optagelse på bilag I; dvs. at der ikke er uacceptable effekter på sundhed og miljø.

 

De angivne anvendelsesområder er:

·        Difethialon. Rodenticid til bekæmpelse af mus og rotter. Det skal bemærkes, at stoffet er et potentielt PBT (persistent, bioakkumulerbar og toksisk) stof som de fleste andre 2.generations rodenticider, og derfor vil stoffets egenskaber blive nøje vurderet og sammenlignet med de øvrige rodenticider ogsÃ¥ efter optagelsen pÃ¥ bilag I.

·        Etofenprox. Træbeskyttelsesmiddel til bekæmpelse af insekter som husbuk og termitter.

·        Clothianidin. Træbeskyttelsesmiddel til bekæmpelse af insekter som biller og termitter.

 

Når et aktivstof er optaget på bilag I eller IA, er det en national opgave at tage stilling til, om de biocidmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper” (bilag VI til direktivet) samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. 

 

Difethialon, etofenprox og clothianidin har ikke været til høring i den Videnskabelige Komité for sundhed og miljø risiko (SCHER), da Kommissionen ikke har fundet det nødvendigt at stille specifikke spørgsmål om stofferne og vurderingerne.

3.      Nærhedsprincippet

Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorfor regeringen vurderer, at forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

4.       Konsekvenser for Danmark

Lovgivningsmæssige konsekvenser:

Hvis forslagene bliver vedtaget, vil stofferne blive optaget på bilag 8 til bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler.

 

Der er i dag godkendt midler med difethialon til anvendelse som rodenticid  i Danmark, men der er ikke godkendt midler med etofenprox eller clothianidin til anvendelse som træbeskyttelsesmidler i Danmark.

 

Økonomiske og administrative konsekvenser:

Hvis forslagene vedtages, skal direktivet være implementeret senest ca. 1 år efter afstemningen. Senest 4 år efter ikrafttrædelsen af direktivet skal eventuelle danske godkendelser af rodenticider med difethialon være vurderet på ny og eventuelt være ændret i overensstemmelse med direktivet. Denne revurdering vurderes kun at få marginale administrative konsekvenser for Miljøstyrelsen og erhvervslivet.

 

Der er i øvrigt ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, kommuner eller borgere.

 

Beskyttelsesniveau: 

Det vurderes, at forslaget vedr. difethialon ikke har indflydelse på beskyttelsesniveauet i Danmark, da der allerede nu er godkendt midler indeholdende difethialon til bekæmpelse af mus og rotter. Det er ikke muligt umiddelbart at vurdere konsekvenserne for beskyttelsesniveauet af forslagene for så vidt angår etofenprox og clothianidin i produkttype 8, da disse aktivstoffer ikke er godkendt til midler, som anvendes til træbeskyttelse i Danmark.

5.      Høring

Rammenotat om forslaget har været i høring i EU-Specialudvalget vedrørende miljøspørgsmål i juni 2007, hvor der er kommet følgende høringssvar:

 

Forbrugerrådet oplyser, at man af ressourcemæssige årsager ikke har mulighed for at forholde sig til forslaget, og Forbrugerrådet kan således ikke tages til indtægt for at støtte forslaget eller for det modsatte.

 

6.      Forhandlingssituation

Forslagene forventes vedtaget med kvalificeret flertal.

7.      Dansk holdning

Ved behandlingen i EU er det vurderet, at der generelt er sikre anvendelser for stofferne, hvilket Danmark er enig i. Da der principielt kan være mange meget forskellige anvendelser af biocidmidler med det samme aktivstof selv inden for den samme produkttype, arbejder Danmark mere generelt for, at optagelsesdirektiverne for aktivstoffer til brug i biocidmidler udformes mere snævert sådan, at de kun åbner for middelgodkendelser af produkter, der i højere grad ligner de produkter, der er lagt til grund for vurderingen af aktivstoffet. For rodenticidernes vedkommende arbejder Danmark for, at Miljøstyrelsen fortsat i de danske middelgodkendelser kan henvise til det danske krav i rottebekendtgørelsen om autorisation for de, som bekæmper rotter med kemiske bekæmpelsesmidler. Dette spørgsmål forventes at blive inddraget i forhandlingerne, når biociddirektivet skal revideres i 2008. Det skønnes, at nærværende forslag ikke i sig selv har stor betydning i forhold til de generelle danske synspunkter om snævrere optagelse og autorisationskrav.