Europaudvalget 2006-07
EUU Alm.del Bilag 388
Offentligt
384474_0001.png
Samlenotat til Folketi ngets Europaud-
valg med henblik på rådsmøde (miljø)
den 28. juni 2007
21. juni 2007
OPRI/OEKO
/lt/mmr
SWIFT-sagen
Resumé
Sagen drejer sig om videgivelse til USA af personoplysninger i forbindelse
med betalingsoverførsler bl.a. mellem personer i Europa og forholdet til da-
tabeskyttelsesreglerne i EU. Der lægges op til en løsning baseret på at
SWIFT tilslutter sig safe harbour-ordningen samt på en erklæringer fra
USA om behandling af oplysninger, der udleveres fra SWIFTs database i
USA til de amerikanske myndigheder. Kommissionen har på denne bag-
grund fundet, at de europæiske regler om persondatabeskyttelse vil blive
overholdt.
1.
Baggrund og indhold
SWIFT (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication)
er et internationalt finansielt netværk, der anvendes globalt af finansielle
institutter til at sende og modtage finansielle meddelelsestyper, herunder
bl.a. betalingsinstrukser. SWIFT ejes af dets brugere, dvs. ca. 3000 finan-
sielle virksomheder med omkring 8000 forretningsenheder fordelt på 205
lande. SWIFT er et aktieselskab med hovedsæde i Belgien og driftskonto-
rer i bl.a. Nederlandene og USA. SWIFT opbevarer af sikkerhedsmæssi-
ge årsager alle data i såvel Nederlandene som USA.
SWIFT bliver, med særlig fokus på driftssikkerheden, overvåget af G10-
landenes centralbanker med den belgiske centralbank som hovedansvar-
lig.
Sagen drejer sig om omstændighederne vedr. SWIFT’s videregivelse af
oplysninger fra SWIFTs database i USA til amerikanske myndigheder om
individuelle betalingstransaktioner til brug for bekæmpelsen af terroris-
me.
Redegørelser om sagen fra SWIFT og Finansrådet viser, at udleveringen
af oplysninger til de amerikanske myndigheder er sket på baggrund af, at
SWIFT’s afdeling i USA er blevet præsenteret for en kendelse (subpoe-
na) fra en amerikansk domstol, der kræver, at afdelingen skal udlevere
oplysninger, som afdelingen ligger inde med, til de amerikanske myndig-
heder. En "subpoena" er en vidneindkaldelse fra en amerikansk domstol
med krav om at fremlægge dokumenter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/3
To rapporter, en fra det belgiske datatilsyn og en fra den såkaldte artikel
29-gruppe, der rådgiver Kommissionen og er nedsat i henhold til person-
datadirektivet, når begge frem til, at SWIFTs videregivelse af oplysninger
fra sin database i USA ikke lever op til kravene i direktivet om beskyttel-
se af personoplysninger.
Kommissionen mener, at SWIFTs overførsel af data til USA sker af
kommercielle årsager og derfor er omfattet af søjle 1 og dermed af per-
sondatadirektivet. Videregivelsen skal derfor leve op til direktivets krav
om beskyttelse af persondata. Kommissionen finder, at overførsel af data
til databasen i USA kan ske indenfor direktivets rammer, hvis SWIFT til-
slutter sig den såkaldte safe harbour ordning, der bygger på en aftale mel-
lem USA og EU, og som er baseret på principper, der sikrer overholdelse
af kravet om beskyttelse af persondata. SWIFT har besluttet at tilslutte
sig denne ordning.
Kravet om udlevering af dataoplysninger fra SWIFTs database i USA til
amerikanske myndigheder er som udgangspunkt reguleret af amerikansk
lovgivning og er ikke reguleret af direktivet. Det er en del af safe har-
bour-principperne, at disse kan fraviges i nødvendigt omfang, hvis det er
nødvendigt for at imødekomme visse samfundsmæssige hensyn som for
eksempel national sikkerhed, hensynet til offentligheden eller krav i for-
bindelse med retsforfølgning. Fravigelse af principperne kan imidlertid
kun ske, hvis proportionalitetsprincippet er overholdt.
Til brug for vurdering af om fravigelse af safe harbour reglerne opfylder
kravet til proportionalitet, vil USA afgive en erklæring. Til afklaring af
hvad en sådan erklæring skal indeholde, har det tyske formandskab derfor
ført drøftelser med USA om SWIFT-sagen. Erklæring vil ifølge Kommis-
sionen blandt andet indeholde garanti for til hvilke formål oplysningerne
vil blive anvendt (terrorbekæmpelse), om vilkår for videregivelse til an-
dre amerikanske myndigheder, om begrænsning af anvendelse til de nød-
vendige data, om maksimumgrænser for opbevaring af oplysninger samt
endelig om mulighed for overvågning og kontrol for EU. Dette vil ifølge
Kommissionen opfylde betingelserne for, at SWIFTs udlevering af op-
lysninger fra sin database i USA kan anses for at være nødvendig og pro-
pertional og dermed er i overensstemmelse med safe harbour-principper-
ne og persondatadirektivet.
Udover SWIFTs tilslutning til safe harbour-ordningen vil der således ske
en brevveksling mellem de amerikanske myndigheder og EU. Kommissi-
onen og formandskabet vil tage erklæringens indhold til efterretning samt
udpege en europæisk kontaktperson, hvis rolle vil være at overvåge over-
holdelsen af erklæringens indhold.
Den valgte fremgangsmåde er således ikke baseret på en aftale mellem
EU og USA men på en ensidig erklæring fra USA kombineret med lø-
bende overvågning fra europæisk side af, at de lovede foranstaltninger
løbende overholdes. Rådets juridiske tjeneste har udtalt, at den valgte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
384474_0003.png
3/3
fremgangsmåde er tilstrækkelig, dels da EU ikke påtager sig forpligtelser
overfor USA, dels fordi eventuelle ændringer i de amerikanske myndig-
heders behandling af oplysninger fra SWIFTs database i USA kan imø-
degås ved passende tiltag fra EU's side herunder et muligt krav fra EU-
datatilsynsmyndigheder om ophør med anvendelse af safe harbour løs-
ningen i relation til SWIFT.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet får forelagt resultatet af forhandlingerne med USA i
uge 25. Europa-Parlamentet har derfor ikke udtalt sig om resultatet af for-
handlingerne.
3.
Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet er ikke relevant i denne sag.
4.
Gældende dansk ret
Der er tale om anvendelsen af EU-regler i forhold til 3. lande.
5.
Høring
Der er ikke sket høring.
6.
Generelle forventninger til andre landes holdning
Der forventes at være generel opbakning til den foreslåede løsning.
7.
Foreløbig dansk holdning
Danmark støtter oplægget til brevveksling og den løsning, som Kommissi-
onen og formandskabet har fundet frem til.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Løsningen har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Løsningen har ikke samfundsmæssige konsekvenser.
10.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været nævnt i Folketingets Europaudvalg den 24. november 2006
i forbindelse med forelæggelsen af ECOFIN-mødet den 28. november
2006.