Den 12. juli 2007

 

NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

 

om forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 1881/2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer (fusariumtoksiner) i majs og majsprodukter.

 

dok. SANCO/1989/2007

 

 

Kommissionen har den 5. juli 2007 fremsendt forslag om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 1881/2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer.   Forslaget vedrører fusariumtoksiner (et giftstof, som produceres af skimmelsvamp på korn og majs)  i majs og majsprodukter.

 

En vedtagelse af forslaget betyder at grænseværdierne for forekomsten af svampegifte i majs og majsprodukter bliver forhøjet. Forhøjelsen vurderes ikke at forringe beskyttelsesniveauet, idet de nye tilladte grænseværdier stadig er tilstrækkeligt lave til at beskytte forbrugersundheden.

 

Det vurderes, at over halvdelen af den europæisk producerede majs ikke vil kunne overholde gældende grænseværdier. Det er derfor vigtigt for den europæiske produktion af majs at få vedtaget højere grænseværdier, uden at forbrugerbeskyttelsen bliver sat over styr.

 

Der er grænser for, hvor meget de nuværende grænseværdier kan øges af hensyn til forbrugerbeskyttelsen. Forslaget vurderes at være et passende kompromis mellem erhvervs- og forbrugerinteresser. Baseret på det forholdsvis lave indtag der er af majs, vurderes der ikke at være sundhedsmæssige problemer for forbrugerne.

 

Regeringen agter på den baggrund at stemme for forslaget.

 


 
 
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender     

12. juli 2007

 

Grundnotat til Folketinget

 

om forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 1881/2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer (fusariumtoksiner) i majs og majsprodukter. (Komité-sag).

 

dok. SANCO/1989/2007

 

 

Resumé

Kommissionen har den 5. juli 2007 fremsendt forslag om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 1881/2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer.   Forslaget vedrører fusariumtoksiner (et giftstof, som produceres af skimmelsvamp på korn og majs)  i majs og majsprodukter. En vedtagelse af forslaget betyder, at grænseværdierne for forekomsten af svampegifte i majs og majsprodukter bliver forhøjet. Det vurderes, at forhøjelsen ikke forringer beskyttelsesniveauet, idet de nye tilladte grænseværdier stadig er tilstrækkeligt lave til at beskytte forbrugersundheden.

 

Baggrund     

Kommissionen har den 5. juli 2007 fremsendt forslag om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 1881/2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer.   Forslaget vedrører fusariumtoksiner (et giftstof, som produceres af skimmelsvamp på korn og majs)  i majs og majsprodukter.

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 af 8. februar 1993 om fællesskabsprocedurer for forurenende stoffer i levnedsmidler, særligt artikel 2, stk. 3.

 

Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure (1999/468/EF art. 5) i Den Stående Komité for Fødevarekæde og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig imod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede forordningen.

 

Nærhedsprincippet

Der er tale om ændringer til en allerede vedtaget retsakt. Regeringen vurderer derfor, at forslaget som følge heraf er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

Formål og indhold

Forslaget fastsætter nye forhøjede grænseværdier for forekomsten af følgende svampegifte i majs og majsprodukter:

 

Deoxynivalenol (DON)

Zearalenon

Fumonisiner

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.

 

Gældende dansk ret

En vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark, idet området overordnet er reguleret af Kommissionens forordning (EF) nr. 1881/2006 af 19. december 2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer. De nye regler bliver dermed umiddelbart anvendelige i Danmark. 

 

Konsekvenser

En vedtagelse af forslaget betyder at grænseværdierne for forekomsten af svampegifte i majs og majsprodukter bliver forhøjet. Forhøjelsen vurderes ikke at forringe beskyttelsesniveauet, idet de nye tilladte grænseværdier stadig er tilstrækkeligt lave til at beskytte forbrugersundheden.

 

Forslaget har hverken statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Produktion af majs i Danmark til humant konsum er af begrænset omfang.

 

Høring

COOP er tilfreds med, at grænseværdierne for Fusarium toksinerne nu træder i kraft, men ser gerne at grænseværdierne for morgenmadsprodukter af majs bliver de samme som for morgenmadsprodukter af kornprodukter.

 

Coop mener endvidere, at der allerede findes tilstrækkelige muligheder for at sortere og rense uforarbejdet majs med henblik på at reducere indholdet af fusarium toksiner, således at de eksisterende grænseværdier bliver fastholdt.

 

Nærings- og Nydelsesmiddelarbejder Forbundet mener, at det er et dårligt signal, hvis grænseværdierne for fusarium toksiner i majs bliver forhøjet, og opfordrer til at grænsen bliver sat så lavt som muligt.

 

Kost & Ernæringsforbundet er betænkelig ved at grænseværdierne bliver hævet, hvis ikke det medfører øget myndighedskontrol.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen støtter generelt reguleringen af svampegifte i fødevarer, da så lave grænseværdier som muligt er en god måde at regulere forekomsten, og dermed sætte en grænse for det humane indtag.

 

Der er grænser for, hvor meget de eksisterende grænseværdier kan øges af hensyn til forbrugerbeskyttelsen. Baseret på det forholdsvis lave indtag der er af majs, vurderes der ikke at være sundhedsmæssige problemer for forbrugerne.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.

 

Tidligere forelæggelse for Folketinget Europaudvalg

Forslaget er ikke tidligere blevet forelagt for Folketingets Europaudvalg.

 

Forslaget sendes parallelt til Folketingets Fødevareudvalg.