MILJØstyrelsen                                                                              7. september 2007
Kemikalier                                                                                        Lomje/ep/kemikalier                            j.nr.

 

 

GRUNDNOTAT til Folketingets Europaudvalg

 

Kommissionens forslag til ændring af Rådets direktiv 76/768/EØF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om kosmetiske midler med henblik på tilpasning til den tekniske udvikling af bilag III.

 

1.  Status

Kommissionen sendte den 3. september 2007 ovennævnte forslag til medlemsstaterne.

 

Forslaget har hjemmel i rådsdirektiv 76/768/EØF om kosmetiske produkter.

 

Der skal stemmes om forslaget den 18. september 2007 ved skriftlig forskriftskomitéprocedure (1999/468/EF art.5). Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.

 

Europa Parlamentet har ikke behandlet forslaget. Parlamentet har ifølge proceduren kompetence til at underrette Rådet, hvis Europa Parlamentet mener, at et forslag, der er forelagt af Kommissionen i henhold til en basisretsakt vedtaget efter proceduren i traktatens artikel 251, indebærer en overskridelse af de gennemførelsesbeføjelser, der er fastsat i basisretsakten.

(Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljøudvalg har ikke fået oversendt grundnotat om forslagene).

 

2.  Formål og indhold

Formålet med forslaget er, at forlænge fristen for 42 hårfarvningsmidlers anvendelse i kosmetiske produkter med de begrænsninger og betingelser, der er fastsat i del 2 i bilag III, indtil den 31. december 2009. Forslaget er et led i strategien for lovgivning om hårfarvningsmidler, som er blevet til på baggrund af udtalelser fra EU’s Videnskabelige komité for Forbrugerprodukter (SCCP), og som er en samlet strategi for Kommissionen og medlemsstaterne.

 

Begrundelsen for forslaget er, at der fra erhvervsgrenens side er blevet fremlagt supplerende oplysninger, som er ved at blive evalueret af SCCP. En endelig regulering af disse hårfarvningsmidler på grundlag af sådanne evalueringer og dens gennemførelse i medlemsstaternes lovgivning finder sted inden den 31. december 2009. Den midlertidige anvendelse af disse midler i kosmetiske produkter foreslås på den baggrund forlænget til samme tidspunkt.

 

Fristen for en midlertidig anvendelse af 56 hårfarvningsmidler er tidligere blevet forlænget ved Kommissionens direktiv 2006/65/EF af 19. juli 2006. Af disse midler er 14 efterfølgende blevet forbudt ved Kommissionens direktiv 2007/54/EF af 29. august 2007.

 

 

3.  Nærhedsprincippet

Da formålet med forslagene er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i allerede gældende fællesskabsregulering, finder Regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

4.  Konsekvenser for Danmark

Lovgivningsmæssige konsekvenser:

Det er Miljøstyrelsens vurdering, at direktivforslaget skal gennemføres i Danmark ved udstedelse af en ændringsbekendtgørelse af den nuværende bekendtgørelse. Reglerne skal efter forslaget være gennemført i dansk ret senest den 31. december 2007.

 

Økonomiske og administrative konsekvenser:

Forslaget forventes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser, da forslaget udelukkende vedrører udskydelsen af en tidsfrist, som midlertidigt tillader anvendelsen af visse hårfarvningsmidler. Forslaget er således primært rettet mod producenterne af kosmetiske produkter, som der kun er få af i Danmark.

 

Beskyttelsesniveau:

Forslaget om at forlænge fristen for den midlertidige tilladelse af visse hårfarvningsmidler vil betyde en længere periode med det nuværende beskyttelsesniveau og er således en neutral påvirkning.

 

5. Høring

Forslaget har ikke været sendt i almindelig høring. Forslaget har været forelagt Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet to høringssvar.

 

3F er principielt imod en udskydelse af tidsfristen. 3F accepterer dog udskydelsen ud fra samme begrundelse som skitseret i notatet.

 

Erhvervs- og selskabsstyrelsen vurderer at forslaget ikke medfører hverken nye eller øgede administrative konsekvenser for det danske erhvervsliv. Styrelsen anbefaler, at muligheden for at anvende digitale løsninger i forbindelse med eventuelle krav til industrien om indberetning af yderligere oplysninger overvejes.

 

 6. Forhandlingssituationen

Danmark har ved tidligere møder tilkendegivet utilfredshed med den langsomme implementering af hårfarvestrategien og med den yderligere udsættelse af deadlines for stoffer, der er midlertidigt reguleret. Hårfarvestrategien, hvor alle accepterede hårfarver skal vurderes af den videnskabelige komité, har imidlertid betydet, at arbejdspresset på komiteen er blevet meget stort og de ikke har mulighed for at færdiggøre deres vurderinger indenfor tidsfristen.

 

7. Dansk holdning

Danmark arbejder på sigt for at få indført en positivliste for hårfarver og støtter den strategi, som Kommissionen og medlemsstaterne er enedes om.

 

Udsættelsen af fristen for den midlertidige regulering er på nuværende tidspunkt nødvendig for at sikre, at de restriktioner, der gælder i dag for de hårfarvestoffer, der ikke er taget specifik stilling til, også gælder fremover. Først når SCCP har vurderet sikkerheden ved brug af de resterende 42 stoffer, vil der kunne tages beslutning om deres endelige regulering. Danmark forventer, at den nye frist fastholdes. Det er dog meget vanskeligt at forudse, da SCCP’s vurderinger kan medføre krav om, at industrien skal levere yderligere data. Herved udskydes muligheden for hurtige beslutninger.

 

Danmark støtter på det grundlag Kommissionens forslag om forlængelse af perioden for den midlertidige regulering af 42 hårfarvningsmidler.