Europaudvalget 2006-07
EUU Alm.del Bilag 488
Offentligt
398021_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
19. september 2007
Det Internationale
Kontor
2007-3060-0062
CHA41406
GRUNDNOTAT
om forslag til Rådets afgørelse om gennemførelse af afgørelse
2007/…/RIA om intensivering af det grænseoverskridende samar-
bejde, navnlig om bekæmpelse af terrorisme og grænseoverskriden-
de kriminalitet
Resumé
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12.-13. juni 2006 blev
der opnået samlet politisk enighed om udkastet til rådsafgørelse om in-
tensivering af det grænseoverskridende samarbejde, navnlig om bekæm-
pelse af terrorisme og grænseoverskridende kriminalitet, som indebærer
en indarbejde af visse dele af Prüm-traktaten i EU’s retsorden. Tyskland
har nu fremlagt et forslag til rådsafgørelse om gennemførelse af afgørel-
se 2007/…/RIA om intensivering af det grænseoverskridende samarbejde,
navnlig om bekæmpelse af terrorisme og grænseoverskridende kriminali-
tet. Forslaget tager sigte på at fastlægge de gennemførelsesforanstalt-
ninger, der er nødvendige for den administrative og tekniske gennemfø-
relse af ovennævnte afgørelse, og et anneks til forslaget vil indeholde be-
stemmelser af teknisk karakter. Derudover vil der blive udarbejdet en
manual (håndbog) indeholdende faktuelle informationer fra medlemssta-
terne. Sagen vurderes ikke at rejse spørgsmål i forhold til nærhedsprin-
cippet. Sagen vurderes ikke at ville have lovgivningsmæssige konsekven-
ser. Sagen vurderes at ville have statsfinansielle konsekvenser. Der fore-
ligger ikke offentlige tilkendegivelser om andre medlemsstaters holdnin-
ger til forslaget. Fra dansk side er man positiv over for forslaget til
rådsafgørelse om gennemførelse af afgørelse 2007/…/RIA om intensive-
ring af det grænseoverskridende samarbejde, navnlig om bekæmpelse af
terrorisme og grænseoverskridende kriminalitet.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Baggrund
Den 27. maj 2005 blev der opnået enighed mellem Belgien, Tyskland,
Spanien, Frankrig, Luxembourg, Nederlandene og Østrig om en aftale
om et udvidet politisamarbejde (som betegnes ”Prüm-traktaten”). De på-
gældende lande tilkendegiver i traktaten, at deres hensigt er at styrke det
europæiske samarbejde om bekæmpelse af terrorisme, grænseoverskri-
dende kriminalitet og ulovlig indvandring samt integrere traktaten i EU’s
rammer.
En række medlemsstater (Tyskland, Belgien, Bulgarien, Spanien, Frank-
rig, Luxembourg, Nederlandene, Østrig, Slovenien, Slovakiet, Italien,
Finland, Portugal, Rumænien og Sverige) fremlagde i februar 2007 et
forslag til rådsafgørelse, der indebærer, at den del af Prüm-traktaten, der
vedrører politisamarbejde (søjle 3), omdannes til EU-lovgivning.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12.-13. juni 2007 blev
der opnået samlet politisk enighed om udkastet til rådsafgørelse om in-
tensivering af det grænseoverskridende samarbejde, navnlig om bekæm-
pelse af terrorisme og grænseoverskridende kriminalitet, som indebærer
en indarbejde af visse dele af Prüm-traktaten i EU’s retsorden.
Med henblik på fastsættelse af regler om den praktiske implementering af
det nævnte udkast til rådsafgørelse fremlagde Tyskland i juni 2007 et
forslag til rådsafgørelse om gennemførelse af afgørelse 2007/…/RIA om
intensivering af det grænseoverskridende samarbejde, navnlig om be-
kæmpelse af terrorisme og grænseoverskridende samarbejde. Forslaget
har været drøftet i Artikel 36-gruppen og i lyset af drøftelserne i denne
gruppe, er der udarbejdet et revideret udkast til forslag (31. juli 2007),
som danner baggrund for dette grundnotat.
Forslaget er fremlagt under henvisning til artikel 34 i Rådets afgørelse
2007/…/RIA, hvoraf det fremgår, at rådet vedtager de foranstaltninger,
der nødvendige for at gennemføre afgørelsen på EU-plan, jf. proceduren i
EU-traktatens artikel 34, stk. 2, litra c), andet punktum. Ifølge artikel 34,
stk. 2, litra c), kan Rådet med henblik på at bidrage til opfyldelse af Uni-
onens målsætninger på initiativ af en medlemsstat eller Kommissionen
vedtage afgørelser i ethvert andet øjemed i overensstemmelse med mål-
sætningerne i det pågældende traktatafsnit (afsnit VI om politisamarbejde
og retligt samarbejde i kriminalsager), uden at de dog indebærer nogen
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative be-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
398021_0003.png
stemmelser. Disse afgørelser er bindende, og de indebærer ikke umiddel-
bar anvendelighed. Rådet vedtager med kvalificeret flertal de foranstalt-
ninger, der er nødvendige for at gennemføre afgørelserne på unionsplan.
2. Indhold
Forslaget til rådsafgørelse tager sigte på at fastlægge de fælles normative
bestemmelser, der er nødvendige for den administrative og tekniske gen-
nemførelse af rådsafgørelsen om intensivering af det grænseoverskriden-
de samarbejde, navnlig om bekæmpelse af terrorisme og grænseoverskri-
dende kriminalitet. Derudover vil der i en håndbog blive fastsat yderlige-
re regler vedrørende den tekniske og administrative gennemførelse af
udkast til Rådets afgørelse 2007/…/RIA.
I overensstemmelse hermed indeholder forslaget til rådsafgørelse be-
stemmelser om følgende:
Almindelige bestemmelser (kapitel 1)
Fælles bestemmelser for udveksling af oplysninger (kapitel 2)
DNA-oplysninger (kapitel 3)
Fingeraftryksoplysninger (kapitel 4)
Oplysninger i motorkøretøjsregistre (kapitel 5)
Politisamarbejde (kapitel 5 A)
Afsluttende bestemmelser (kapitel 6)
Kapitel 2 omfatter bl.a. regler om fælles bestemmelser for udveksling af
oplysninger, om hvilke kommunikationsnet der skal benyttes ved ud-
veksling af dna-oplysninger, fingeraftryksoplysninger og oplysninger fra
motorkøretøjsregistret samt tekniske specifikationer på fremsendelse,
modtagelse og opbevaring af de nævnte oplysninger.
For så vidt angår udveksling af dna-oplysninger indeholder forslaget i
kapitel 3 bl.a. nærmere bestemmelser om kryptering af oplysningerne,
indholdet af de udvekslede oplysninger samt nærmere procedurer for
overførsel af dna-profiler opnået fra spor, der er indsamlet under efter-
forskningen af strafbare handlinger, og som stammer fra en endnu ikke
identificeret person (uidentificerede dna-profiler) og af identificerede
personers dna-profiler (reference-dna-profiler).
I relation til fingeraftryksoplysninger fastsættes der i forslagets kapitel 4
regler om principperne for udveksling af fingeraftryksoplysninger, søge-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kapaciteten for fingeraftryksoplysninger samt regler for anmodninger og
svar i forbindelse med udvekslingen af oplysningerne.
Kapitel 5 i forslaget indeholder bestemmelser om principperne for elek-
tronisk søgning af oplysninger i motorkøretøjsregistret samt bestemmel-
ser om omkostningsfordelingen.
Endelig indeholder forslaget i kapitel 5 A bestemmelser i relation til det
foreslåede politisamarbejde i kapitel 5 i Rådets afgørelse 2007/…/RIA
om intensivering af det grænseoverskridende samarbejde, navnlig om
bekæmpelse af terrorisme og grænseoverskridende kriminalitet, herunder
specielt vedrørende afgivelse af erklæringer, udpegning af kontaktpunk-
ter m.v.
3. Gældende ret
Da der alene er tale om et forslag om den praktiske gennemførelse af af-
gørelse 2007/…/RIA om intensivering af det grænseoverskridende sam-
arbejde, navnlig om bekæmpelse af terrorisme og grænseoverskridende
kriminalitet, er en beskrivelse af gældende ret ikke medtaget.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
4.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget til Rådets afgørelse om gennemførelse af afgørelse
2007/…/RIA om intensivering af det grænseoverskridende samarbejde,
navnlig om bekæmpelse af terrorisme og grænseoverskridende kriminali-
tet, vurderes ikke i sig selv at ville have lovgivningsmæssige konsekven-
ser.
4.2. Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget, som indeholder regler om den tekniske gennemførelse af ud-
kast til Rådets afgørelse 2007/…/RIA om intensivering af det grænse-
overskridende samarbejde, navnlig om bekæmpelse af terrorisme og
grænseoverskridende kriminalitet (som der blev opnået politiks enighed
om på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12.-13. juni 2007),
vurderes at ville have statsfinansielle konsekvenser. Det gælder navnlig
med hensyn til udviklingen af IT-løsninger, som giver mulighed for at
skabe online-adgang og adgang på hit/no-hit-basis.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Justitsministeriet finder det på nuværende tidspunkt ikke muligt nærmere
at angive størrelsen af udgifterne forbundet med forslaget. Dette vil bl.a.
afhænge af de nærmere specifikationer om IT-løsningerne, der skal fast-
sættes i bilaget til forslaget.
5. Høring
Nærværende forslag til rådsafgørelse om gennemførelse af afgørelse
2007/…/RIA om intensivering af det grænseoverskridende samarbejde,
navnlig om bekæmpelse af terrorisme og grænseoverskridende kriminali-
tet har ikke været sendt i høring.
6. Nærhedsprincippet
Efter regeringens opfattelse må nærhedsprincippet anses for overholdt,
da formålet med forslaget er at forbedre udvekslingen af information
mellem de retshåndhævende myndigheder i EU samt i øvrigt styrke den
grænseoverskridende kriminalitetsbekæmpelse.
7. Andre landes kendte holdninger
Der foreligger ikke offentlige tilkendegivelser om andre medlemsstaters
holdninger til forslaget.
8. Dansk holdning
Fra dansk side er man positiv over for det fremlagte forslag til rådsafgø-
relse om gennemførelse af afgørelse 2007/…/RIA om intensivering af
det grænseoverskridende samarbejde, navnlig om bekæmpelse af terro-
risme og grænseoverskridende kriminalitet.
9. Orientering af andre af Folketingets udvalg
Grundnotatet om forslag til Rådets afgørelse om gennemførelse af afgø-
relse 2007/…/RIA om intensivering af det grænseoverskridende samar-
bejde, navnlig om bekæmpelse af terrorisme og grænseoverskridende
kriminalitet, sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – også til
Folketingets Retsudvalg.
5