Europaudvalget 2006-07
EUU Alm.del Bilag 52
Offentligt
319511_0001.png
5. Europaudvalgsmøde 25/10 2006
197
Referat af 5. Europaudvalgsmøde
onsdag den 25. oktober 2006 kl. 9.10
Til stede: Elisabeth Arnold (RV) formand, Charlotte Antonsen (V) næstfor-
mand, Erling Bonnesen (V), Ellen Trane Nørby (V), Jens Hald Madsen (V),
Birgitte Josefsen (V), Morten Messerschmidt (DF), Svend Auken (S), Jens
Christian Lund (S), Lone Dybkjær (RV), Anne Grete Holmsgaard (SF).
Desuden deltog statsminister Anders Fogh Rasmussen.
Punkt 1. Afrapportering af uformelt EU-topmøde i
Lahti den 20. oktober 2006
Statsministeren:
Topmødets tre hovedemner var som ventet energi, innovati-
on og forholdet til Rusland. Lad mig tage dem i den rækkefølge.
For det første energi. Vores drøftelse var især koncentreret om EU’s
energipolitik i forhold til andre lande. Men vi kom også ind på EU’s egen
interne energipolitik, og jeg benyttede lejligheden til direkte over for kolle-
gerne at præsentere det danske energiudspil, som vi tidligere har sendt til
Kommissionen og i øvrigt også til de andre medlemslande.
Det er klart, at energipolitikken er en af de store udfordringer for EU i
de kommende år. Drøftelsen bekræftede, at der er en bred, fælles vilje til at
styrke EU’s energipolitik både internt og i forhold til lande uden for EU.
Flere lande pegede ligesom Danmark på, at en effektiv intern energi-
politik er en forudsætning for en effektiv ekstern energipolitik. Jeg fornemme-
de i det hele taget en bred opbakning til principperne i det danske energiud-
spil. Men jeg må også sige lige ud, at det danske energiudspil i nogle med-
lemslandes øjne er meget ambitiøst.
Omkring den eksterne dimension af energipolitikken var særligt for-
holdet til Rusland i fokus. Det er sådan, at en meget stor – og i øvrigt stigende
– del af EU’s olie og gas kommer fra Rusland. Men det var også klart, at Rus-
land så langt fra er den eneste væsentlige partner på energiområdet.
Der blev under drøftelsen lagt vægt på behovet for spredning af EU’s
energiforsyning – både geografisk og i forhold til energityper – simpelt hen
for at reducere afhængigheden. Der blev også lagt stor vægt på vigtigheden af,
at EU står sammen i politikken over for andre lande. Det er en forudsætning
for en effektiv varetagelse af de energiinteresser, som EU-landene har. Ellers
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 52: Offentligt referat fra Europaudvalgets åbne møde den 25. oktober 2006
319511_0002.png
5. Europaudvalgsmøde 25/10 2006
198
ender det – for at sige det meget lige ud – med, at EU-landene simpelt hen
bliver spillet ud imod hinanden. Der var også flere, der pegede på, at EU også
i forholdet til tredjelande bør lægge vægt på energieffektivitet. Flere lande
nævnte i den forbindelse de gode erfaringer, som en række lande – herunder
Danmark – har på det område. Endelig var der flere – herunder jeg selv – der
fremhævede klimapolitikken. Det er min forståelse, at det er noget, Tyskland
vil følge op på under det kommende EU-formandskab i foråret.
Det andet dagsordenspunkt drejede sig om innovation. Her var der
især fire spørgsmål, der blev taget op:
For det første det Europæiske Teknologiinstitut. Kommissionen har nu
fremlagt et konkret forslag. Der var på mødet enighed om, at EU’s ministerråd
nu skal arbejde med de nærmere detaljer omkring, hvordan instituttet skal se
ud.
For det andet de såkaldte intellektuelle ejendomsrettigheder. Efter den
drøftelse, vi havde, er der nu lagt op til, at Kommissionen vil komme med et
konkret udspil til forårstopmødet i marts måned næste år. Et udspil, der skal få
os ud af det dødvande, vi alt for længe har befundet os i.
For det tredje de såkaldte fælles teknologiplaforme, som skal fremme
forskning inden for strategisk vigtige områder som f.eks. energieffektivitet,
innovativ medicin og mobilteknologi. Her var der bred politisk støtte til det
videre arbejde med disse teknologiplatforme.
For det fjerde fælles europæiske standarder inden for f.eks. mobiltek-
nologi og i forhold til energi- eller miljøkrav. Der var på mødet enighed om, at
der bør gøres hurtige fremskridt, og at Kommissionen sammen med industrien
skal arbejde på at effektivisere standardiseringsarbejdet.
Hovedbegivenheden på topmødet var som ventet drøftelsen med præ-
sident Putin under middagen.
Der var i EU-kredsen enighed om, at EU nu skal gå ind i forhandlin-
ger med Rusland om en ny partnerskabs- og samarbejdsaftale, og der var
enighed om, at aftalen for så vidt angår energisamarbejdet bør indeholde de
principper, der ligger bag det energicharter, som Rusland endnu ikke har rati-
ficeret.
Jeg skal ikke lægge skjul på, at der helt op til topmødet var tvivl om,
hvorledes Polen ville forholde sig til spørgsmålet om Ruslands manglende
ratifikation af energicharteret. Det var da også et af de emner, som den polske
præsident og jeg brugte en del tid på under vores møde i Warszawa dagen før
topmødet, i torsdags. Men jeg må sige, at Polen håndterede sagen meget for-
nuftigt i Lahti. I det hele taget synes jeg, det var meget positivt, at EU i så høj
grad var i stand til at tale med én stemme under mødet med præsident Putin.
Det er en vigtig forudsætning for, at EU kan føre en virkningsfuld politik og
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 52: Offentligt referat fra Europaudvalgets åbne møde den 25. oktober 2006
319511_0003.png
5. Europaudvalgsmøde 25/10 2006
199
sætte sig igennem internationalt.
Den finske statsminister Vanhanen kom i sit indlæg til præsident Putin
på vegne af alle medlemsstaterne ind på bl.a. situationen i Georgien og mordet
på den russiske journalist Anna Politkovskaja. I mit eget indlæg kom jeg bl.a.
ind på de krav, vi fra EU’s side må stille til principperne i en energiaftale med
Rusland, samt på situationen i Tjetjenien.
Foruden de tre hovedemner vil jeg nævne, at der også på spansk foran-
ledning var en kort drøftelse af den ulovlige indvandring via Middelhavet, og
at premierminister Blair kort tog situationen i Darfur op.
Det finske formandskab oplyste i den forbindelse, at spørgsmålet om
ulovlig indvandring vil blive taget op på topmødet i december. Der var bred
enighed om, at den ulovlige indvandring er en fælles udfordring, som det er
vigtigt også at finde fælles løsninger på. Dels på det korte sigt i form af en
styrkelse af EU’s grænseagentur, FRONTEX, og det operationelle samarbejde
omkring håndteringen af den illegale indvandring. Dels på det længere sigt
igennem en styrket nærområdeindsats og et styrket samarbejde med de afri-
kanske lande.
Alt i alt mener jeg, at der var tale om et godt og konstruktivt uformelt
topmøde. Der blev ikke truffet formelle beslutninger. Men mødet pegede
fremad og vil være med til at sætte dagsordenen for arbejdet i den kommende
tid på en række konkrete punkter. Det gælder ikke mindst på energiområdet.
Her tror jeg, vi fra dansk side med vores energiudspil vil have gode mulighe-
der for at få indflydelse på drøftelserne om en ny EU-energistrategi frem mod
forårstopmødet i marts måned.
Svend Auken
glædede sig over, at energidrøftelsen tilsyneladende var
blevet så konstruktiv, som den var. Han mindede om, at Socialdemokraterne
længe har foreslået regeringen at prøve med danske udspil, og glædede sig
over, at man var blevet enige om et sådant udspil, og at det var blevet så kon-
struktivt. Svend Auken henviste til, at der tit er en bekymring for, om små
lande kan tale med om meget store emner, men pegede på, at erfaringen viser,
at når man faktisk gennemarbejder noget og har gode erfaringer selv, så har
det en gavnlig effekt. Han tilføjede, at man måske også på andre områder
burde overveje, om man kan gøre noget tilsvarende.
Svend Auken sagde, at det store spørgsmål er, om EU-landene over-
hovedet kan bliver enige om en fælles politik, idet han henviste til, at hidtil
har visse medlemsstater stået meget stejlt på, at det forhold, at man selv væl-
ger sine energikilder – hvilket jo er traktatfæstet – betyder, at så kan der ikke
laves en fælles energipolitik. Svend Auken spurgte på den baggrund, om vi nu
tror, at det vil være muligt at lave en egentlig fælles energipolitik i Europa
med det mål at nedbringe afhængigheden af import – eller nedbringe stignin-
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 52: Offentligt referat fra Europaudvalgets åbne møde den 25. oktober 2006
319511_0004.png
5. Europaudvalgsmøde 25/10 2006
200
gen i importafhængigheden – og opfylde klimamålsætninger og skabe nye
arbejdspladser, hvilket jo er den tredobbelte vindersituation, vi ønsker. I givet
fald ville han gerne vide, hvad tidsplanen er. Svend Auken tilføjede, at han
selv var optimist.
Svend Auken pegede på, at når vi taler om innovation, er det vigtigt, at
energi og miljø ikke bare kommer ind i form af standardiseringer, men at man
også får øje på, at der her er kæmpe teknologiske muligheder for samarbejde i
Europa.
Med hensyn til intellektuelle ejendomsrettigheder ville Svend Auken
gerne have statsministeren til at sige lidt om, hvorvidt der er tale om et tveæg-
get sværd. På den ene side skal vi beskytte opfindelser. På den anden side
risikerer alle disse patenter at stå i vejen for en tilstrækkelig idéudvikling og
konkurrence. Svend Auken tilføjede, at vi har brugt megen tid på at se på
facilitering af softwareområdet og fra dansk side har presset på for at få en så
liberal faciliteringspolitik som mulig.
Svend Auken bad statsministeren fortælle lidt mere om det Europæi-
ske Teknologiinstitut.
Med hensyn til mødet med præsident Putin henviste Svend Auken til,
at der har stået i pressen, at statsministeren sammen med en række andre lande
havde en lidt mere aggressiv profil end den, der var lagt op til fra den finske
statsministers side – og endda var blevet rost for det i pressen. Men han for-
stod, at det ikke havde været tilfældet, idet statsministeren sagde, man førte én
fælles linje. Svend Auken tilføjede, at hvis sådan noget skal lykkes over for
præsident Putin, at det vigtigt, at EU taler med én stemme.
Svend Auken henviste til, at Danmark har interesse i et godt samar-
bejdsforhold til russerne på energiområdet og har en meget stærk interesse i
samarbejdet i Østersøen. Der er ingen tvivl om, at det er langt bedre, at det er
EU, der konfronterer russerne, end at hvert af nabolandene, som er meget
mindre, står alene over for russerne.
Svend Auken betegnede det som naturligt, at spanierne tog indvan-
dringsspørgsmålet op, og at Blair nævnte Darfur, men spurgte, om den forfær-
delige situation i Mellemøsten slet ikke blev berørt under drøftelserne.
Alt i alt sagde Svend Auken, at Socialdemokraterne var vældig godt
tilfreds med forløbet af topmødet.
Anne Grete Holmsgaard
troede, der var gode muligheder for, at
Danmark kunne få indflydelse på det papir, der skulle forberedes om energi til
forårstopmødet, og spurgte, hvad Danmarks strategi i den sammenhæng er,
hvordan de danske ministre ved offensive initiativer vil sikre os indflydelse.
Statsministeren havde nævnt, at der var nogle lande, der syntes, det
danske udspil var meget ambitiøst. Var der nogen, der sagde det direkte?
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 52: Offentligt referat fra Europaudvalgets åbne møde den 25. oktober 2006
319511_0005.png
5. Europaudvalgsmøde 25/10 2006
201
Hvilke lande var der tale om?
I forbindelse med partnerskabsaftalen med Rusland havde statsmini-
steren nævnt, at man også burde stille krav om energieffektivitet. Anne Grete
Holmsgaard ville gerne vide, hvordan det vil ske, hvad Danmark går efter.
Hvad er prioriteten, hvad er det vigtigste for regeringen i det charter?
Til sidst spurgte Anne Grete Holmsgaard vedrørende intellektuelle
ejendomsrettigheder, hvilke rammer Kommissionen havde fået for det, der
skal fremlægges. Er det øget beskyttelse, er det hensigtsmæssig facilitering,
eller er det en mere åben holdning? Vil EU-patentet, hvor Kommissionen led
nederlag sidste år, komme op igen?
Charlotte Antonsen
syntes også, det set udefra så ud til, at det havde
været et godt topmøde, ikke mindst for vort udspil på energiområdet. Hun
mente, det var vigtigt, at vi som et lille land ikke kunne mistænkes for at have
alle mulige skjulte dagsordener.
Hun havde forstået, at statsministeren havde talt klart om demokratiet
i Rusland, men hun havde ikke set nogen steder, at statsministeren skulle være
gået uden for den fælles linje. Hun pointerede, at det er utrolig vigtigt over for
Rusland at trutte i trompeten og ikke bare se igennem fingre med eklatante
brud på fundamentale rettigheder.
Charlotte Antonsen spurgte, om det er noget, der påvirker Putin, eller
er han helt ”stone face”? Hun mente, at når vi i den europæiske kreds under-
streger, hvor stor vægt vi lægger på ytringsfrihed og grundlæggende rettighe-
der, må det have indflydelse på Rusland, selv om de i øjeblikket vælger at gå
lidt deres egne veje.
Lone Dybkjær
tilsluttede sig Anne Grete Holmsgaards spørgsmål om
vore muligheder for at få indflydelse på EU’s energipolitik og spurgte, hvad vi
helt præcist kan gøre i forhold til Kommissionen.
Hun gik ud fra, at det Europæiske Teknologiinstitut ikke var noget, der
var drøftet særlig meget, og nævnte, at hun havde indkaldt videnskabsminister
Helge Sander til et samråd om den videre udvikling af instituttet og Danmarks
rolle heri.
Lone Dybkjær spurgte, hvordan statsministeren vurderer præsident
Putin – som hun personligt altid havde været en smule skeptisk over for – i
relation til energiaftalerne. Spiller russerne med musklerne, fordi de sidder på
så stor en del af energiforsyningen til EU?
Elisabeth Arnold
sagde med hensyn til den ulovlige indvandring, som
statsministeren havde sagt ville komme op på topmødet i december, at det
undrede hende, at man igen og igen henviste til EU’s grænseagentur, idet hun
mente, det var svært at forestille sig, at det kunne have nogen som helst posi-
tiv indflydelse på længere sigt, når man tog geografien i området i betragt-
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 52: Offentligt referat fra Europaudvalgets åbne møde den 25. oktober 2006
319511_0006.png
5. Europaudvalgsmøde 25/10 2006
202
ning, herunder de caribiske øer og Spaniens enormt lange kyststrækning over
for Afrika. Man kan jo ikke sætte pigtråd på alle strandene. Derfor må man
gøre noget mere langsigtet for at forbedre situationen i Afrika.
Endelig spurgte hun til meldingerne om, at UK vil lave restriktioner
over for rumænsk og bulgarsk arbejdskraft, og spurgte, om det kun skal gælde
de to nye medlemslande eller også de 10 medlemslande fra 2004? Elisabeth
Arnold tilføjede, at hvis det ikke var noget, der var blevet berørt under topmø-
det, kunne man diskutere det en anden gang.
Statsministeren
beskæftigede sig først med de mange spørgsmål
vedrørende energi. Han mente, Svend Auken havde ret i, at små lande også
bør tale med om store emner, og man kan godt få indflydelse, hvis man kom-
mer med gennemarbejdede oplæg og i øvrigt følger det til dørs med en solid
arbejdsindsats og gode argumenter. Han tilføjede, at Danmark har adskillige
eksempler på, at det kan lade sig gøre, og nævnte som eksempel, at vi havde
fået øget bevillingerne til forskning og udvikling kraftigt. Han ville ikke ude-
lukke, at man på andre områder kunne gøre det samme, og tilføjede, at det er
en betydelig styrke, at vi kan henvise til, at der står et meget bredt flertal i
Folketinget bag vort udspil.
Med hensyn til om det er muligt at blive enige om en egentlig fælles
energipolitik, sagde statsministeren, at det ser ud til, at der er en vilje til at
formulere en mere fælles energipolitik, men han erkendte, at netop energipoli-
tikken er meget præget af nationale interesser. Derfor vil det kræve en betyde-
lig indsats at nå fremskridt. Statsministeren henviste til, at da denne diskuss i-
on startede sidste efterår, var det faktisk første gang, der for alvor blev vist
politisk vilje til at gøre noget ved det på EU-niveau, og i løbet af det år, der
var gået, mente han, sagen var modnet ganske betydeligt. Med hensyn til tids-
planen sagde statsministeren, at forårstopmødet er den første milesten. Det vil
så vise sig, hvor langt man kan komme. Vi skal prøve at få størst mulig ind-
flydelse på det oplæg, Kommissionen skal komme med.
Med hensyn til det spørgsmål om, hvad den danske strategi i den for-
bindelse er, som både Anne Grete Holmsgaard og Lone Dybkjær stillede,
sagde statsministeren, at det nok var noget, det var rigtigst at snakke om i al
stilfærdighed. Strategien ville selvfølgelig have det sigte at få størst mulig
indflydelse.
I anledning af Anne Grete Holmsgaards spørgsmål om, hvem der di-
rekte havde betegnet det danske udspil som meget ambitiøst, svarede statsmi-
nisteren, at det ikke ville være rigtigt at referere, hvad de enkelte regerings-
chefer havde sagt på et møde af denne uformelle karakter, men tilføjede, at vi
jo alle sammen ved, at når f.eks. anvendelsen af vedvarende energi i EU i dag
ligger på 6 pct., er det et meget ambitiøst mål, Danmark har opstillet – også
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 52: Offentligt referat fra Europaudvalgets åbne møde den 25. oktober 2006
319511_0007.png
5. Europaudvalgsmøde 25/10 2006
203
selvom det ikke bare er teori, for vi har selv opnået det, sagde statsministeren.
Derfor var han optimistisk med hensyn til at få indflydelse på Kommissionens
udspil.
Det var svært på nuværende tidspunkt at give et klart svar på Anne
Grete Holmsgaards spørgsmål om, hvordan vi i aftaler med tredjelande sikrer
energieffektivitet. Statsministeren gjorde opmærksom på, at der eksisterer et
energicharter, så han gik ud fra, at det var den kommende aftale med Rusland,
Anne Grete Holmsgaard tænkte på. De mål, vi har sat os i den interne energi-
politik, skal vi også stræbe efter at nå i den udadvendte energipolitik.
Statsministeren ville ikke referere, hvad de enkelte kolleger havde sagt
under middagen med præsident Putin, eller hvad Putin havde sagt, men han
kunne sige, hvad han selv havde sagt. Han have sagt tre ting: For det første
bakkede han fuldstændigt op om det, statsminister Vanhanen og kommissions-
formand Barroso havde sagt på EU’s vegne. Han kunne underskrive alt, hvad
de havde sagt, og at EU talte med én stemme. For det andet gjorde han det
klart, hvilke principper han syntes, der skulle være i en ny energiaftale mellem
Rusland og EU. Her fulgte han fuldstændig det, som kommissionsformanden
og flere af kollegerne havde sagt. For det tredje understregede han, at det var
væsentligt at udvikle en strategisk partnerskabsaftale mellem EU og Rusland,
som også var baseret på de demokratiske værdier og frihed, som vi lægger
megen vægt på, herunder respekten for menneskerettigheder.
Statsministeren sagde i forlængelse af det, han lige havde sagt om
middagen med præsident Putin, i sit svar til Charlotte Antonsen, at det, han
havde sagt, lå inden for rammerne af den fælles EU-linje, men hver enkelt kan
jo godt finde noget, som man gerne vil betone.
Statsministeren var ikke i stand til at analysere, hvordan alle disse ting
havde påvirket præsident Putin, men mente, det under alle omstændigheder
var nyttigt med en sådan meningsudveksling, og tilføjede, at han syntes, man
havde haft en meget god, direkte og åbenhjertig meningsudveksling under
mødet.
Derefter gik statsministeren over til at besvare de øvrige spørgsmål,
der var stillet. Han bekræftede over for Svend Auken og Anne Grete Holms-
gaard og andre, der havde været inde på det, at man ikke havde været særligt
langt nede i detaljerne om intellektuelle rettigheder, men det, man i særlig
grad interesserede sig for i denne fase vedrørende patenter var at få reduceret
omkostningerne ved at tage patent. Som Svend Auken pegede på, var vi med
hensyn til patenter i et dilemma. På den ene side skal man beskytte sine for-
skere, på den anden side er patenter også med til i et vist omfang at lægge en
begrænsning på den fortsatte udvikling og fornyelse. Det emne have man slet
ikke diskuteret på topmødet, men man havde givet grønt lys for, at Kommissi-
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 52: Offentligt referat fra Europaudvalgets åbne møde den 25. oktober 2006
319511_0008.png
5. Europaudvalgsmøde 25/10 2006
204
onen arbejder videre med at få reduceret omkostningerne, som er fem gange
så høje i Europa som i USA. Statsministeren pegede på, at det er med til at
hæmme innovationen, at det er så omkostningskrævende og besværligt bu-
reaukratisk at tage patenter i Europa. Derfor er der en hel masse virksomhe-
der, der afstår fra det.
Vedrørende det Europæiske Teknologiinstitut, som bl.a. Svend Auken
havde været inde på, bekræftede statsministeren det, Lone Dybkjær havde sagt
om, at der ikke havde været nogen dybtgående diskussion af det på topmødet,
men der var givet grønt lys til, at Kommissionen arbejder videre med henblik
på den konkrete etablering. Statsministeren pointerede, at der er tale om en
forholdsvis lille central enhed, idet instituttet i høj grad skal være netbaseret
og decentral, således at universiteter og andre rundt om i EU-landene kan
byde ind på at være med i instituttet, baseret på kvalitet. Han tilføjede, at
danske universiteter selvfølgelig nu må sikre, at de kommer med. Statsmini-
steren syntes, det var en god idé, som Lone Dybkjær nævnte, at tage en drøf-
telse med videnskabsministeren om sagen.
Spørgsmålet om Mellemøsten, som Svend Auken havde rejst, fik man
ikke lejlighed til at drøfte på topmødet.
Statsministeren var fuldstændig enig med Elisabeth Arnold i, at det
ikke var nok, at man havde et grænseagentur – med ganske få medarbejdere.
Han nævnte de tanker, der er om at etablere et udrykningshold af grænsevag-
ter, som man kan sende ud og hjælpe lande, der har særlige problemer. Han
nævnte ligeledes den fond, som Kommissionen har planer om at etablere med
penge, der kan gives til lande, der har behov for at få forstærket den ydre
grænsekontrol. Han var ligeledes enig med Elisabeth Arnold i, at man ikke
kan diskutere ulovlig indvandring uden samtidig at diskutere, hvordan man
kan sætte ind over for årsagerne hertil. Det handler i høj grad om at skabe
bedre økonomiske og sociale vilkår i Afrika.
Storbritanniens regler for import af arbejdskraft fra Rumænien og
Bulgarien blev ikke drøftet på topmødet, og statsministeren havde ikke nær-
mere kendskab til de britiske planer.
Lone Dybkjær
spurgte i lyset af det, statsministeren sagde om, at der
var gode eksempler på, at man kunne få indflydelse, hvis man fremlagde gen-
nemarbejdede forslag, og om et af de emner, man kunne tage op, ikke var
landbrugsstøtteordningerne. Det ville hun opfordre regeringen til at arbejde
med, idet det store problem er, hvordan man i 2013 får skåret landbrugsstøtten
ned.
Hun forstod statsministeren svar vedrørende strategien for at få mest
mulig indflydelse på den fremtidige energipolitik, sådan, at det mente han
ikke, han kunne udtale sig om i et åbent møde. Derfor spurgte hun, hvilke
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 52: Offentligt referat fra Europaudvalgets åbne møde den 25. oktober 2006
319511_0009.png
5. Europaudvalgsmøde 25/10 2006
205
ministre man skulle indkalde til et lukket samråd om emnet, idet hun påpege-
de, at Europaudvalget ikke kunne sidde med hænderne i skødet, indtil Kom-
missionen kom med sit udspil. Hun tilføjede, at man også kunne drøfte det
med de europæiske kolleger.
Med hensyn til patenter spurgte Lone Dybkjær, om det er de store
oversættelsesomkostninger, der er skyld i, at patentsager i Europa er så dyre.
Hun tilføjede, at hun ikke kunne huske, hvordan det var endt med diskussio-
nen om, hvor mange sprog patenterne skulle oversættes til, og hvis statsmini-
steren heller ikke kunne huske det, kunne kun stille et skriftligt spørgsmål.
Anne Grete Holmsgaard
spurgte, om statsministerens manglende lyst
til at svare på spørgsmålet om den danske strategi med hensyn til energiud-
spillet skyldtes, at der var tale om et åbent møde. Eller om den skyldes, at vi
ikke rigtig har nogen strategi. Hun ville gerne vide, hvem i regeringen der har
den udfarende kraft i den sag.
Svend Auken
mindede om, at statsministeren var midt i et hamskifte i
energispørgsmålet, så man måtte give ham lidt tid. Han gik ud fra, at de parti-
er, der bakkede op om det danske energiudspil, måtte tale sammen først. Så
kunne der på et senere tidspunkt blive tale om et samråd.
Svend Auken gentog sit spørgsmål om Østersøen, idet han gjorde
opmærksom på, at samtlige lande omkring Østersøen er medlemmer af EU,
undtagen Rusland. Vi har en vital interesse i, at vi også kan få Østersøen med i
en aftale med Rusland.
Svend Auken henviste til, at det bilaterale forhold mellem Danmark og
Rusland ikke har været godt siden efteråret 2002, men nævnte, at Folketingets
Præsidium havde været på besøg i Rusland og havde inviteret formanden for
dumaen på et genbesøg. Han slog til lyd for, at man forsøgte at genoprette
ordentlige samarbejdsforhold mellem Rusland og Danmark.
Med hensyn til muligheden for flere danske initiativer sagde Svend
Auken, at det også var noget, man måtte snakke om i den kreds, der står bag
den fælles politik. Han tilføjede, at man i forbindelse med det tyske formand-
skab – som jo skal forholde sig til afslutningen af det andet år i tænkepausen –
kunne overveje, hvordan man kan styrke samarbejdet, også selv om man må-
ske ikke får gennemført den helt store reform af traktatteksterne. Svend Auken
tilføjede, at landbrugsstøtten, som Lone Dybkjær nævnte, naturligvis også er
meget vigtig, og henviste til, at man skal tale om den i 2009 i forbindelse med
midtvejsevalueringen. Også her kan det være meget klogt, at vi fra dansk side
er aktive.
Formanden
pegede på, at man nu bevægede sig uden for det, der var
på dagsordenen, nemlig afrapportering fra topmødet.
Svend Auken
replicerede, at han blot havde givet tilslutning til den
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 52: Offentligt referat fra Europaudvalgets åbne møde den 25. oktober 2006
319511_0010.png
5. Europaudvalgsmøde 25/10 2006
206
idé, Lone Dybkjær var kommet med.
Statsministeren
svarede Lone Dybkjær, at problemerne med patent
hænger sammen med, at der ikke er opnået enighed om et såkaldt europæisk
patent, og hovedanstødsstenen er her netop, hvor mange sprog et sådant patent
skal oversættes til. Statsministeren tilføjede, at Kommissionen nu prøver at
finde en anden vej frem – med det sigte at reducere omkostningerne. Statsmi-
nisteren gav Lone Dybkjær ret i, at spørgsmålet er meget teknisk, og derfor
kunne det godt lønne sig at stille et skriftligt spørgsmål vedrørende det fælles-
europæiske patent.
Statsministeren gav Svend Auken ret i, at de partier, der stod bag rege-
ringens energiudspil, måtte snakke sammen om den nærmere strategi. Der var
tale om en bred kreds af ministre, ikke blot en enkelt minister. Han syntes
heller ikke, man skulle glemme at engagere de danske medlemmer af Europa-
Parlamentet.
Statsministeren var helt enig med Svend Auken i, at netop fordi Rus-
land er det eneste land omkring Østersøen, som ikke er medlem af EU, er en
fælles optræden over for Rusland overordentlig vigtig.
Statsministeren syntes, Danmark havde et udmærket forhold til Rus-
land, selv om det var korrekt, at tilbage i efteråret 2002 kom der en kurre på
tråden, i anledning af at der blev afholdt en konference i København, som man
ikke brød sig om fra russisk side. Han tilføjede, at det kunne vi ikke gøre så
meget ved, da den blev afholdt efter de regler, der gælder i et frit demokratisk
samfund. Han mente dog, det var lykkedes at genskabe et fornuftigt samtale-
forhold til Rusland, og tilføjede, at russerne er fuldstændig klar over, at den
danske position er, at der bør udvikles et stadigt stærkere strategisk partner-
skab mellem EU og Rusland, men at vi selvfølgelig lægger megen vægt på, at
et sådant partnerskab er baseret på de grundlæggende principper om frihed,
demokrati og menneskerettigheder.
Statsministeren sluttede med at sige, at det kan lønne sig, at Danmark
med mellemrum kommer med konkrete, gennemarbejdede udspil. Hvordan og
hvornår syntes han, man måtte overveje nærmere.
EUU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 52: Offentligt referat fra Europaudvalgets åbne møde den 25. oktober 2006
319511_0011.png
5. Europaudvalgsmøde 25/10 2006
207
Punkt 2. Eventuelt
Formanden
fik tilmeldinger til rejsen til Berlin.
Hun nævnte, at EU-sekretariatet holdt seminar i slutningen af ugen,
men sagde, at der ville være betjening af Europaudvalget på mødet på fredag.
Mødet slut kl. 10.05.
Ref.: BE/ak