Europaudvalget 2006-07
EUU Alm.del Bilag 59
Offentligt
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
J.nr. 2006-10333-293
Den 9. november 2006
GRUNDNOTAT
OM
KOMMISSIONENS HØRING
OM FÆLLESSKABETS INDSATS PÅ SUNDHEDSOMRÅDET
Resumé
Kommissionen har lanceret en offentlig høring om sundhedstjenesteydelser i det indre
marked mv. med henblik på udarbejdelse og fremsættelse af forslag i 2007. Høringen,
der har form af en meddelelse med titlen ”Høring om Fællesskabets indsats vedrøren-
de sundhedssektoren” har til formål at afdække medlemslandenes og andre parters
synspunkter med hensyn til, hvilke skridt der bør tages på fællesskabsniveau med
henblik på at etablere klare retlige rammer for patientmobilitet og for det andet at identi-
ficere områder, hvor fællesskabshandling kan understøtte medlemslandenes sund-
hedssystemer. Høringsfristen er den 31. januar 2007.
1. Indledning og baggrund
Kommissionen lancerede den 26. september 2006 en offentlig høring om sundhedstje-
nesteydelser mv. i det indre marked med henblik på udarbejdelse og fremsættelse af
forslag i 2007. I høringen, der har form af en meddelelse med titlen ”Høring om Fælles-
skabets indsats vedrørende sundhedssektoren” (SEC(2006)1195/4), redegør Kommis-
sionen for sagen og bevæggrundene for høringen. Det gøres klart, at formålet med
høringen – og på sigt introduktion af EU-regler om patientmobilitet ved, at tjenestemod-
tageren, tjenesteyderen eller tjenesteydelsen bevæger sig, og samarbejde mellem
medlemslandenes sundhedsvæsener – for det første er at etablere klare retlige ram-
mer for adgang til behandling i andre medlemslande og for det andet at identificere
områder, hvor fællesskabshandling kan bibringe medlemslandenes egne tiltag på
sundhedsområdet merværdi. Høringsfristen er den 31. januar 2007.
Den frie bevægelighed af sundhedstjenesteydelser i det indre marked/patientmobilitet
har i en længere årrække optrådt på dagsordenen i EU. EF-Domstolen har ved en
række domme om såvel hospitals- som ikke-hospitalsbehandling, fastslået, at borgerne
under visse nærmere betingelser har adgang til betalt behandling i andre medlemslan-
de. Domstolen har senest ved dommen af 16. maj 2006 i den såkaldte Watts-sag fast-
slået, at hospitalsbehandling er en tjenesteydelse i EF-traktatens forstand. Domstolen
fastslår således, at det afgørende for, om en ydelse er en tjenesteydelse i traktatens
forstand, er det faktum, at en patient rejser til en anden medlemsstat for dér at modta-
ge sygehusbehandling mod vederlag. Det er ikke i den forbindelse nødvendigt at tage
stilling til, om den sygehusbehandling, der ydes inden for rammerne af det nationale
sundhedsvæsen, i sig selv udgør en tjenesteydelse, der er omfattet af reglerne om fri
udveksling af tjenesteydelser.
Spørgsmålet om patientmobilitet og samarbejdet mellem de nationale sundhedsvæse-
ner har også allerede været i politisk spil i EU ikke mindst i forbindelse med forhandlin-
gerne om forslaget til direktivet om tjenesteydelser i det indre marked (servicedirekti-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vet), hvor sundhedsområdet endte med at blive undtaget. Kommissionen har også i sin
politiske strategi for 2007 anført, at man vil arbejde på at fastlægge EU-rammer for
sunde og sikre sundhedstjenesteydelser af høj kvalitet gennem styrkelse af samarbej-
det mellem medlemsstaterne og ved at skabe klarhed og sikkerhed omkring anvendel-
sen af EU-lovgivning på sundhedstjenester og behandling.
Europa-Parlamentet har i en betænkning fra 2005 om patientmobilitet og den fremtidi-
ge udvikling inden for sundhedsområdet i EU opfordret Kommissionen til at tage
spørgsmål om patientmobilitet og samarbejde mellem medlemslandenes sundhedssy-
stemer op. Parlamentet har tillige i forbindelse med undtagelsen af sundhedsområdet
fra servicedirektivet udtalt, at spørgsmålet om refusion af udgifter til sundhedsydelser i
en anden medlemsstat end den, modtageren af ydelsen er bosiddende i, bør tages op i
andre af Fællesskabets retlige instrumenter med henblik på at opnå en større retlig
sikkerhed og klarhed.
Sundhedsministrene har ved flere lejligheder drøftet patientmobilitet og samarbejdet
mellem de nationale sundhedsvæsener. Disse drøftelser har bl.a. fundet sted i forbin-
delse med ministrenes Refleksionsproces om Patientmobilitet, der blev afsluttet i 2003.
Som opfølgning på Refleksionsprocessen traf Kommissionen i 2004 beslutning om at
oprette en gruppe på højt niveau vedrørende sundhedstjenesteydelser og medicinsk
behandling (Gruppen på Højt Niveau vedrørende Sundhedstjenesteydelser og Medi-
cinsk Behandling). Gruppen drøfter praktiske aspekter af patientmobilitet og samarbej-
de på sundhedsområdet, idet der årligt afrapporteres til Rådet om gruppens arbejde.
Rådet har senest ved rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbruger-
beskyttelse) den 1.-2. juni 2006 vedtaget et sæt rådskonklusioner om fælles værdier og
principper i de europæiske sundhedssystemer. Formålet hermed var primært at sende
et politisk signal til Kommissionen om, at de principper og værdier, der er fælles for
medlemslandenes sundhedssystemer, bør respekteres og bevares i forbindelse med
Kommissionens fremtidige initiativer på området. Rådet mindede ved samme lejlighed
om medlemslandenes nationale kompetence i forhold til organisation og levering af
sundhedsydelser og medicinsk behandling og om de fælles grundlæggende principper
for medlemslandenes sundhedssystemer – universalitet, lige adgang og solidaritet.
Endelig tilkendegav Rådet med konklusionerne, at regler om adgang til betalt behand-
ling i andre medlemslande bør fastsættes ved politiske beslutninger.
2. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
3. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da der alene er tale om en høring.
4. Formål og indhold
Formålet med høringen er at høre medlemslandene og andre interesserede parter om,
hvilke skridt der bør tages på fællesskabsniveau med henblik på at tilvejebringe klare
retlige rammer for patientmobilitet, samt at fremme samarbejdet mellem medlemslan-
denes nationale sundhedsvæsener. Medlemslandene m.fl. opfordres også til at udtale
sig om karakteren af kommende fællesskabsinitiativer. De indkomne bidrag vil indgå i
Kommissionens videre overvejelser om indholdet og formen af fællesskabsinitiativer på
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
320822_0003.png
sundhedsområdet. Det fremgår af høringen, at Kommissionen har til hensigt at frem-
sætte relevante forslag i 2007.
I meddelelsen redegør Kommissionen for baggrunden for sagen, herunder især EF-
Domstolens praksis vedrørende den frie bevægelighed af sundhedstjenesteydelser i
det indre marked. Det påpeges, at der er behov for at skabe klare retlige rammer for
borgernes adgang til behandling i andre medlemslande bl.a. med henblik på at sikre en
mere generel og effektiv anvendelse af friheden til at modtage og yde sundhedstjene-
steydelser. Sigtet er således ikke at indføre nye rettigheder for adgangen til sundheds-
tjenesteydelser i et andet medlemsland, men derimod at udmønte retten hertil i et for
borgerne og myndighederne klart og forståeligt regelsæt.
Derudover anfører Kommissionen, at et øget samarbejde på tværs af grænserne på
sundhedsområdet vil kunne bidrage til at sikre bæredygtigheden i de nationale sund-
hedsvæsener, ligesom et øget samarbejde vil kunne bidrage til kvaliteten i sundheds-
sektoren. Et øget samarbejde vil således kunne være med til at forbedre effektiviteten i
sundhedsvæsenerne, samtidig med at de grundlæggende principper om universalitet,
lige adgang og solidaritet fastholdes. Konkret peger Kommissionen på, at der vil være
fordele knyttet til et øget samarbejde om bl.a. specialdiagnosticeringer og specialpleje
samt behandling af sjældne sygdomme.
Efter Kommissionens opfattelse er der behov for klare retlige rammer for adgangen til
betalt behandling i et andet medlemsland med henblik på at lette borgernes mulighed
for at benytte sig heraf. Kommissionen peger således på, at det eventuelt vil være hen-
sigtsmæssigt at præcisere, hvilke procedurer og betingelser der skal gælde for adgang
til behandling i et andet medlemsland. Derudover finder Kommissionen, at behovet for
en supplerende indsats bør overvejes for at sikre, at grænseoverskridende behandling
tilbydes og udføres på en effektiv og sikker måde. Der peges således på spørgsmål
med relation til bl.a. information om behandlingsmuligheder i andre medlemslande,
klageadgang og erstatningsansvar, genoptræning og efterbehandling, tilsyn med klinik-
ker mv. Kommissionen lægger således op til, at medlemslandene m.fl. skal komme
med deres bud på, hvilke rammer der er nødvendige for at sikre patienter effektiv ad-
gang til behandling af høj kvalitet i et andet medlemsland.
I forlængelse heraf opfordres medlemslandene m.fl. også til at komme med forslag til
tiltag med henblik på at sikre princippet om lige adgang til sundhedsydelser. Det vil
med andre ord sige, hvorledes det sikres, at adgangen til at modtage sundhedsydelser
på tværs af grænserne ikke fører til manglende behandlingskapacitet for behandlings-
landets egne patienter.
Endelig henleder Kommissionen opmærksomheden på, at der kan være andre
spørgsmål i forbindelse med grænseoverskridende behandling, der bør tages op. Som
eksempler nævnes bl.a. mobilitet for sundhedspersonale, etablering af sundhedstjene-
steydere i andre medlemslande samt midlertidig levering af sundhedstjenesteydelser
uden for etableringslandet.
Med hensyn til et øget samarbejde med henblik på at understøtte medlemslandenes
sundhedssystemer erindrer Kommissionen om, at sundhedsministrene i forbindelse
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
med Refleksionsprocessen om Patientmobilitet pegede på områder, hvor der ved sam-
arbejde på tværs af grænserne vil kunne opnås besparelser og merværdi. Derudover
henledes opmærksomheden på allerede igangværende drøftelser i Gruppen på Højt
Niveau vedrørende Sundhedstjenesteydelser og Medicinsk Behandling om praktiske
aspekter af patientmobilitet og samarbejde mellem sundhedsvæsnerne. Som konkrete
eksempler på mulige samarbejdsområder nævner Kommissionen bl.a. europæiske
netværk af referencecentre, deling af viden og erfaring om god praksis.
Kommissionen efterspørger tillige forslag til, hvilke instrumenter - såvel lovgivnings-
mæssige som ikke-lovgivningsmæssige - Fællesskabet bør tage i anvendelse med
henblik på den bedst mulige håndtering af de fælles udfordringer på sundhedsområdet,
idet Kommissionen peger på, at der er en bred vifte af forskellige instrumenter til rådig-
hed. De spænder over bindende regler (forordning eller direktiv), rådskonklusioner og
henstillinger, vejledende retningslinier og praktisk samarbejde. Der peges også på mu-
ligheden af en kombination af en eller flere af disse forskellige instrumenter. Kommissi-
onen anfører i forlængelse heraf, at lovgivningstiltag formentlig vil være mest hen-
sigtsmæssigt med henblik på tilvejebringelse af klare retlige rammer for adgang til be-
handling i et andet medlemsland.
Alt i alt er der tale om en høring, der spænder meget vidt. Med høringen indsamler
Kommissionen bidrag til sine videre overvejelser om, hvorledes patientmobilitet og
samarbejde mellem de nationale sundhedsområder bør håndteres på europæisk ni-
veau, herunder hvorledes Fællesskabet kan bidrage til at sikre, at patienterne kan be-
nytte sig af deres adgang til at modtage sundhedsydelser i andre medlemslande
5. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig, fordi der ikke er tale om et forslag til lovgiv-
ning.
6. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er tale om en høring, der ikke indeholder konkrete forslag til retsakter. Høringen
har derfor i sig selv ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Det forventes, at Kommissionen efter afslutning af høringen vil fremsætte et eller flere
forslag vedrørende patientmobilitet og samarbejde mellem medlemslandenes sund-
hedssystemer. De lovgivningsmæssige konsekvenser heraf vil blive vurderet, når for-
slagene er fremsat.
7. Konsekvenser
Der er tale om en høring, der derfor ikke indeholder forslag til retsakter. Høringen har
derfor i sig selv ingen statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller administrative konse-
kvenser eller konsekvenser for EU’s budget.
Det forventes, at Kommissionen efter afslutning af høringen vil fremsætte et eller flere
forslag vedrørende patientmobilitet og samarbejde mellem medlemslandenes sund-
hedssystemer. Konsekvenserne heraf vil blive vurderet, når forslagene er fremsat.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Høring
Meddelelsen er sendt i høring hos Den Almindelige Danske Lægeforening, Jordemo-
derforeningen, Amtsrådsforeningen, Danmarks Apotekerforening, Dansk Kiropraktor
Forening, Dansk Psykologforening, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Tandlægeforening,
Det Kommunale Kartel, Ergoterapeutforeningen, Farmakonomforeningen, Forbruger-
rådet, Foreningen af Kliniske Diætister, FTF, KL, Landsforeningen af Kliniske Tandtek-
nikere, Landsforeningen af statsautoriserede fodterapeuter og LO.
Høringsfristen er den 15. december 2006, idet høringsparterne samtidig er blevet ori-
enteret om, at der er tale om en offentlig høring med mulighed for direkte bidrag til
Kommissionen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Regeringen har ikke kendskab til offentligt kendte holdninger til høringen i andre med-
lemslande.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for høringen. Man finder, at der i høringen rejses
en række relevante spørgsmål både i forhold til adgangen til betalt behandling i andre
medlemslande og i forhold til et øget samarbejde mellem medlemslandenes sundheds-
væsener.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5