MILJØstyrelsen                                                                        Den 10. november 2006
Pesticider                                                                                    J.nr.                                                               Â
                                                                                                NH/MST
Forslag til kommissionsbeslutning om ikke-optagelse af aktivstofferne methomyl, dimethoat, haloxyfop-R, benfuracarb, carbofuran, carbosulfan, metribuzin, monocarbamid dihydrogensulfat og dimethipin på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
1. Status
Foreløbige forslag til kommissionsbeslutninger “Commission Decision of [...] concerning the non-inclusion of methomyl, dimethoate, haloxyfop-R, benfuracarb, carbofuran, carbosulfan, metribuzin, monocarbamide dihydrogensulphate and dimethipin in Annex I to Council Directive 91/414/EEC and the withdrawal of authorisations for plant protection products containing that substance†forventes fremsendt til medlemsstaterne.
Forslagene er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, artikel 6, som fastlægger proceduren for optagelse af aktivstoffer på bilaget til direktivet.
Forslagene er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i Kommissionsregi den 28. - 29. september 2006.
Det forventes, at der skal stemmes om forslagene den 23.- 24. november 2006. De skal vedtages i komitéprocedure efter forskriftsprocedure (1999/468/EF, art. 5).
Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen beslutningerne. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslagene uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslagene, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede beslutningerne.
Da stofferne har været på markedet i EU før den 26. juli 1993, er baggrunden for forslagene direktivets artikel 8, stk. 2, hvorefter alle aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 26. juli 1993 skal vurderes.
2. Formål og indhold
Methomyl, dimethoat, haloxyfop-R, benfuracarb, carbofuran, carbosulfan, metribuzin, monocarbamid dihydrogensulfat og dimethipin er blevet vurderet af en medlemsstat, og vurderingen er derefter behandlet i mindre ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under Kommissionen eller i arbejdsgrupper under EFSA (Den Europæiske Fødevaresikkerheds Autoritet), hvor alle EU-landes pesticidmyndigheder har deltaget. Disse vurderinger har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål at ikke-optage aktivstofferne på bilag I til direktiv 91/414/EØF.
EFSA har udarbejdet en konklusionsrapport[1] over risikovurderingen af methomyl, dimethoat, haloxyfop-R, benfuracarb, carbofuran, carbosulfan og metribuzin.
Forslagene forventes begrundet med, at der på det foreliggende grundlag ikke er vist sikker anvendelse for plantebeskyttelsesmidler med methomyl, dimethoat, haloxyfop-R, benfuracarb, carbofuran, carbosulfan, metribuzin. Der er bl.a. ikke vist sikker anvendelse for grundvandet, for sprøjteføreren og for forbrugeren. For monocarbamid dihydrogensulfat og dimethipin, forventes forslaget begrundet med, at ansøgeren har trukket sin ansøgning tilbage.
Forslagene pålægger medlemsstaterne at tilbagekalde godkendelser af plantebeskyttelsesmidler, der indeholder methomyl, dimethoat, haloxyfop-R, benfuracarb, carbofuran, carbosulfan, metribuzin, monocarbamid dihydrogensulfat og dimethipin som aktivt stof. Tidsfristen forventes at blive 6 måneder efter beslutningernes vedtagelse. Medlemsstaterne pålægges endvidere fremover ikke at give godkendelser eller forny sådanne til plantebeskyttelsesmidler med methomyl, dimethoat, haloxyfop-R, benfuracarb, carbofuran, carbosulfan, metribuzin, monocarbamid dihydrogensulfat og dimethipin efter direktivets overgangsregel i artikel 8 (2). Endelig skal medlemsstaterne give en frist for afvikling af salg og anvendelse, der er så kort som mulig og ikke længere end 18 måneder efter beslutningernes vedtagelse.
3. Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorfor Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Som følge af forslaget vil methomyl, dimethoat, haloxyfop-R, benfuracarb, carbofuran, carbosulfan, metribuzin, monocarbamid dihydrogensulfat og dimethipin skulle optages på bilag 9 til bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler. Bilag 9 er listen over aktivstoffer, for hvilke der er vedtaget en kommissionsbeslutning om ikke-optagelse på bilag I til plantebeskyttelsesmiddeldirektivet.
Der er ikke godkendt midler med methomyl, haloxyfop-R, benfuracarb, metribuzin, monocarbamid dihydrogensulfat og dimethipin i Danmark, mens der er godkendt midler med dimethoat, carbofuran og carbosulfan i Danmark.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Forslagene får økonomiske konsekvenser for de firmaer, der producerer/importerer godkendte produkter med dimethoat, carbofuran og carbosulfan i Danmark.  I 2005 er der solgt 22.500 kg dimethoat, 7.500 kg carbofuran og 0 kg carbosulfan. Ved tilbagekaldelse af danske godkendelser med de pågældende aktivstoffer vil markedsandelene blive flyttet over på andre aktivstoffer og muligvis andre firmaer.
Beskyttelsesniveau:
Det vurderes, at forslagene har en positiv indflydelse på beskyttelsesniveauet i Danmark. For dimethoat er der i EU søgt om anvendelser i hvede, sukkerroer, tomat og salat, som er en betydeligt bredere anvendelse end de danske godkendelser til anvendelse til prydplanter i væksthus og på friland. For carbofuran og carbosulfan er der i EU også søgt om andre anvendelser end i Danmark, hvor kun bejdsning af frø er godkendt anvendelse.
5. Høring
Rammenotat om forslaget har været i høring i EU-Specialudvalget vedrørende miljøspørgsmål i november 2006, hvor der er kommet følgende høringssvar:
DANVA, Landsorganisationen i Danmark og Fælles Fagligt Forbund har ingen bemærkninger til forslaget.
Dansk Industri finder at aktivstoffet dimethoat ikke bør optræde blandt de stoffer, som foreslås ikke-optaget, idet der er fremlagt nye oplysninger om de to væsentligste udestående problemer for optagelse på bilag I (forbrugersikkerhed for indendørs anvendelse i salat og eksponering af fugle for udendørs anvendelse i sukkerroer). Dansk Industri henviser til korrespondance med EFSA, hvoraf det fremgår at ansøgerne har gjort opmærksom på fejl og mangler i konklusionsrapporten.
Det Økologiske Råd anbefaler, at Danmark stemmer for Kommissionens forslag, da det vil stoppe for anvendelsen af en række pesticider, der enten er meget sundhedsfarlige eller miljøskadelige.
Forbrugerrådet oplyser, at man af ressourcemæssige årsager ikke har mulighed for at forholde sig til forslagene, og rådet kan således ikke tages til indtægt for at støtte forslagene eller for det modsatte.
6. Forhandlingssituation
Forslagene forventes vedtaget med kvalificeret flertal.
7. Dansk holdning
Hvad angår dimethoat, er det Miljøstyrelsens opfattelse at selv med en eventuel korrektion af konklusionsrapporten i lyset af nye oplysninger om de to væsentligste udestående problemer for optagelse på bilag I, vil sikker anvendelse af stoffet til de ansøgte anvendelser fortsat ikke være påvist.
Danmark støtter således, at methomyl, dimethoat, haloxyfop-R, benfuracarb, carbofuran, carbosulfan, metribuzin, monocarbamid dihydrogensulfat og dimethipin ikke-optages på bilag I, da der ikke er vist sikker anvendelse af stofferne i EU til de ansøgte anvendelser, eller da ansøgeren har trukket ansøgningen tilbage.
[1] Rapporterne er tilgængelige på EFSA’s hjemmeside http://www.efsa.eu.int/science/praper/conclusions/catindex_en.html