MILJØstyrelsen                                                                                                    28. november 2006
EUKÂ Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â lkj
                                                                                                                               DEP-249-00001
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissionens beslutning om fordeling af kvoter til essentielle anvendelser af ozonlagsnedbrydende stoffer i 2007 under Forordning 2037/2000
1. Status
Produktion, import, eksport, markedsføring og anvendelse af ozonlagsnedbrydende stoffer har i EU været reguleret siden 1991, pt. ved Forordning 2037/2000 om stoffer, der nedbryder ozonlaget. Ovennævnte forslag til Kommissionsbeslutning skal behandles den 8. december 2006 i forvaltningskomitéen for forordning 2037/2000. Forslaget foreligger kun i udkast på engelsk.
Der skal stemmes om forslaget i overensstemmelse med forvaltningsproceduren, og det vil således blive vedtaget, såfremt der ikke blandt medlemsstaterne er et kvalificeret flertal imod. I så fald kan Rådet med et kvalificeret flertal omgøre Kommissionens beslutning.
2. Formål og indhold
Fællesskabet er ved at udfase produktion og anvendelse af ozonlagsnedbrydende stoffer. Det er dog stadig muligt at anvende disse stoffer uden særskilt dispensation til nogle fÃ¥ sÃ¥kaldte â€essentielle†og â€kritiske†anvendelser og som rÃ¥stof i den kemiske industri. Forslaget vedrører de â€essentielle†anvendelser, som for eksempel omfatter visse laboratorieanalyser og anvendelse som drivmiddel i astmasprays.
Ifølge EU forordning nr. 2037/2000 om stoffer, der nedbryder ozonlaget, skal Kommissionen hvert Ã¥r pÃ¥ baggrund af ansøgninger fra interesserede firmaer fastsætte de mængder, der kan anvendes til â€essentielle anvendelserâ€, og de firmaer, der kan anvende dem.
Forslaget er i overensstemmelse med Montreal Protokollens bestemmelser om beskyttelse af ozonlaget og ligger inden for de kvoter, som EU fik tildelt på det 18. partsmøde under Montrealprotokollen, som afholdtes fra den 30. oktober til 3. november 2006.
Et dansk firma, der sælger kemikalier til laboratoriebrug, er omfattet af forslaget med en tildeling på 97,2 ODP kg.
3. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i allerede gældende fællesskabsregulering (Forordning 2037/2000), finder Regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske og administrative konsekvenser for Danmark.
Forslaget er neutralt i forhold til beskyttelsesniveauet i Danmark.
Forslaget indebærer, at der tillades et begrænset udslip af ozonlagsnedbrydende stoffer til atmosfæren. Da nedbrydningen af ozonlaget er et globalt miljøproblem, påvirkes også miljøet i Danmark i mindre omfang. Det vurderes dog, at forslaget søger at begrænse forbruget, og dermed udslippet, så meget som muligt, idet det kun omfatter anvendelser, hvortil der ikke findes anvendelige ikke ozonlagsnedbrydende alternativer.
5. Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget vedr. miljøspørgsmål i november 2006, hvor der er kommet følgende høringssvar:
Fagligt Fælles Forbund (3F) kan støtte forslaget. 3F ser dog gerne, at der samtidig blev indført krav for, hvornår de ozonlagsnedbrydende stoffer skal være udfaset, idet kun sådanne krav medvirker til fremskyndelse af alternative metoder eller stoffer.
6. Forhandlingssituationen
Forslaget har ikke været til forhandling.
Det forventes, at forslaget vil blive vedtaget ved komitémødet den 8. december 2006.
7. Dansk holdning
Det er generelt Danmarks holdning, at ozonlaget skal beskyttes mest muligt.
Det vurderes, at Kommissionen med forslaget søger at begrænse forbruget og udslippet af ozonlagsnedbrydende stoffer mest muligt, og der er for 2007 tale om en betydelig reduktion i den godkendte mængde til essentiel anvendelse i forhold til 2006. Forslaget er i øvrigt i overensstemmelse med bestemmelserne i Montreal-protokollen til beskyttelse af ozonlaget.