MILJØstyrelsen                                                                                                    28. november 2006
EUKÂ Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â lkj
                                                                                                                               DEP-249-00001
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissionens beslutning om fastlæggelse af en mekanisme til fordeling af kvoter til producenter og importører af HydroChlorFluoroCarboner (HCFC) for perioden 2003 - 2009 under Forordning 2037/2000 om stoffer, der nedbryder ozonlaget
1. Status
Produktion, import, eksport, markedsføring og anvendelse af ozonlagsnedbrydende stoffer har i EU været reguleret siden 1991, pt. ved Forordning 2037/2000 om stoffer, der nedbryder ozonlaget. Ovennævnte forslag til Kommissionsbeslutning skal behandles den 8. december 2006 i forvaltningskomitéen for forordning 2037/2000. Forslaget foreligger kun i udkast på engelsk.
Der skal stemmes om forslaget i overensstemmelse med forvaltningsproceduren, og det vil således blive vedtaget, såfremt der ikke blandt medlemsstaterne er et kvalificeret flertal imod. I så fald kan Rådet med et kvalificeret flertal omgøre Kommissionens beslutning.
2. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens forslag til beslutning er at justere den mekanisme for tildeling af kvoter til import og produktion af HCFC, som er fastsat i artikel 4 stk. 3 i forordning 2037/2000 om stoffer, der nedbryder ozonlaget. Forslaget vedrører kun fordelingen af kvoter mellem de forskellige virksomheder, og berører ikke den samlede mængde HCFC, der kan importeres eller produceres. Forslaget er i overensstemmelse med bestemmelserne i Montreal-protokollen til beskyttelse af ozonlaget.
Den hidtidige fordelingsmekanisme baserer sig på virksomhedernes historiske procentvise markedsandele for de forskellige formål, som HCFC anvendes til (køling, opløsningsmidler, produktion af skum). Den nye mekanisme tager hensyn til, at det ikke længere er tilladt at anvende HCFC til fremstilling af skum og til de ændringer, som optagelsen af de nye medlemslande har medført.
Ingen danske virksomheder er omfattet af forslaget.
3. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i allerede gældende fællesskabsregulering (Forordning 2037/2000), finder Regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske og administrative konsekvenser for Danmark.
Forslaget er neutralt i forhold til beskyttelsesniveauet i Danmark.
Da forslaget kun omfatter en fordelingsmekanisme, men ikke ændrer ved den samlede mængde HCFC, er der ingen effekt på ozonlaget.
5. Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget vedr. miljøspørgsmål i november 2006, hvor der er kommet følgende høringssvar:
Fagligt Fælles Forbund (3F) kan støtte forslaget. 3F ser dog gerne, at der sker en yderligere reduktion af HCFC og finder ikke, at det tydeligt fremgår, om der er reduceret med den mængde HCFC, som tidligere har været brugt til fremstilling af skum, og som nu ikke længere er tilladt.
6. Forhandlingssituationen
Forslaget har ikke været til forhandling.
Det forventes, at forslaget vil blive vedtaget ved komitémødet den 8. december 2006.
7. Dansk holdning
Det er generelt Danmarks holdning, at ozonlaget skal beskyttes mest muligt.
Det vurderes, at Kommissionens forslag på en passende måde tager højde for de ændrede markedsforhold. Forslaget ligger endvidere inden for de reduktionsforpligtelser, der allerede er indeholdt i forordning 2037/2000 om stoffer, der nedbryder ozonlaget.