Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsbeslutning om udÂstedelse af markedsførings-tilladelse for lægemidlet ProMeris – metaflumizon
Resumé
En vedtagelse af forslaget kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en forbedring af sundhedsbeskyttelses-niveauet i Danmark.
1. Indledning
Kommissionens forslag (EU/2/06/064-001 - 004 (EMEA/V/C/107)) til den ovenfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 17. noÂvember 2006.
Forslaget har som retsgrundlag artikel 35, stk. 2, i RÃ¥dets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overÂvÃ¥gning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opretÂtelse af et europæisk lægemiddelagentur.
Â
Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forÂskriftskomitéen i hænde senest den 9. december 2006.
Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved ansøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udÂviklet pÃ¥ grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmÃ¥der. ProceÂduren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), nÃ¥r de pÃ¥gældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukkerÂsyge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.
Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cenÂtrale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt lægeÂmidler hvor en tilladelse pÃ¥ fællesskabsplan kan være til gavn for patienÂterne.Â
Â
Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om anÂsøgÂningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved anÂsøgninger om godkendelse af lægemidler til dyr afgives udtalelse af CVMP (Committee for Medicinal Products for Veterinary Use – Udvalget for Veterinærlægemidler). Hvert medlemsland har udpeget 1 medlem til dette udvalg.
Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godÂkendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsÂproceduren i Det StÃ¥ende Udvalg for Veterinærlægemidler. Kommissionen vedtager de foreslÃ¥ede foranstaltninger, der straks finder anvendelse. OpnÃ¥s der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger Kommissionen sin beÂslutning for RÃ¥det. Kommissionen kan i sÃ¥ fald udsætte anvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 mÃ¥ned. RÃ¥det kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 mÃ¥ned. Har RÃ¥det ikke inden for fristen pÃ¥ 1 mÃ¥ned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.
2. Forslagets formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommissionen kan udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet ProMeris - metaflumizon, som giver adgang til at markedsføre lægemidlet i samtlige 25 medlemslande.
Kort beskrivelse af lægemidlet
ProMeris er en opløsning af det aktive stof metaflumizon. Opløsningen dryppes ned i huden under pelsen i nakken pÃ¥ katten ved hjælp af en lille pipette. PipetÂterne fÃ¥s i to forskellige størrelser med varierende mængde af det aktive stof, sÃ¥ katte kan gives den rette dosis afhængig af deres legemsvægt. Stoffet forÂdeles i hele pelsen og pÃ¥ huden inden for 1-2 dage. Det dræber lopper ved kontakt med stoffet i hud og hÃ¥r, og virkningen bibeholdes i 6 uger.
Bivirkninger ved behandlingen kan være forbigÃ¥ende savlen, hvis katten fÃ¥r slikket lidt af stoffet i sig. Ved overdosering med 3-5 gange anbefalet mængde sÃ¥s ingen bivirkninger hos raske katte over 8 uger. Lægemidlet er ikke godkendt til drægtige eller diegivende katte, samt til killinger under 8 uger. Som en sikkerhedsforanstaltning anbefales det, at personer undgÃ¥r diÂrekte kontakt med behandlede dyr, indtil applikationsstedet er tørt.
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
ProMeris er et lægemiddel, der ved regelmæssig brug vil reducere mængden af lopper pÃ¥ katten og i dens omgivelser. Dermed mindskes generne ved loppeangreb for bÃ¥de katte og deres ejere. Lægemidlet kan anvendes som en del af behandlingsstrategien ved allergisk hudbetæn-delse forÃ¥rsaget af lopÂper.
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pÃ¥gældende lægemiddel fuldt ud lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvaÂlitet, samt at lægemidlet ikke frembyder sundhedsrisiko for mennesker ved korrekt hÃ¥ndtering af dette. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at marÂkedsÂføringen af det pÃ¥gældende lægemiddel kan indebære behand-lingsÂmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør lægemidlet en forbedring af sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. Høring
Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysÂninger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CVMP, som med enstemÂmighed har kunnet anbefale markedsføringen af det pÃ¥gældende lægeÂmiddel.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CVMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.