Folketinget — Europaudvalget

Christiansborg, den 16. november 2006

Europaudvalgets sekretariat

 

 

 

 

Til

udvalgets medlemmer og stedfortrædere

 

 

Europaudvalgets dagsorden

 

 

Forsiden er ganske vist gul, men ellers er der ikke mange ligheder mellem Europaudvalgets dagsorden og den traditionelle dagsorden for et udvalgsmøde i Folketinget. Europaudvalgets dagsorden er nemlig styret af, hvordan dagsordenen for møderne i EU’s Ministerråd (Rådet) ser ud. Idéen med dette notat er derfor at give en kort introduktion til europaudvalgsdagsordenens opbygning, udsendelsestidspunkter og de mest brugte forkortelser og kørebemærkninger.

 

Dagsordenen udsendes 4 gange pr. møde

Europaudvalgets dagsorden for et bestemt møde udsendes normalt i 4 udgaver. Udsendelsen af dagsordenen op til et ordinært fredags-møde, følger et helt fast mønster (jf. figur 1):

 

 

                       Uge 1                                                Uge 2                                             

  Man                                             Man                                                     

Fredag:
2. udgave

 
 

 


Onsdag:

1. udgave

 

 

 

 

 


Figur 1: De normale udsendelsesdage for Europaudvalgets dagsorden

 

1. udgave af dagsordenen udsendes onsdag ugen forinden - dvs. 9 dage før mødet. 1. udgave giver en oversigt over de møder i Rådet, der skal forelægges på Europaudvalgets møde.

 

2. udgave af dagsordenen udsendes fredag ugen forinden mødet. I denne udgave har Europaudvalgets sekretariat for hvert punkt tilføjet en henvisning til det relevante samlenotat – dvs. det notat, hvori regeringen gennemgår mødet i Rådet fra A til Z. Endvidere fremgår det for første gang af 2. udgave, på hvilke punkter regeringen forventer at forelægge et forhandlingsoplæg – med andre ord: på hvilke punkter udvalget skal give regeringen et mandat. Disse punkter bliver markeret med forkortelsen ”FF” (FF = Forventet Forhandlingsoplæg). Endelig angives det på 2. version af dagsordenen, hvilke punkter der forventes behandlet bag lukkede døre. Der benyttes forkortelsen ”FL”(FL = Foreløbigt Lukket).

 

3. udgave af dagsordenen omdeles om tirsdagen, tre dage før mødet. Af 3. udgave af dagsordenen fremgår det, hvilke ministre, der fremlægger de enkelte punkter. Desuden vil Europaudvalgets sekretariat have påført dagsordenen yderligere bilagshenvisninger (mere herom senere).

 

4. udgave af dagsordenen udsendes torsdag dagen før mødet. Som hovedregel er der kun få ændringer på denne udgave. Dels vil ”FF” markeringen være ændret til ”FO” (FO = Forhandlingsoplæg) da regeringen nu har endeligt afgjort, hvilke sager der skal forelægges til mandat i udvalget. Dels vil det endelig fremgå, hvilke punkter der behandles bag lukkede døre. Dette angives med et ”L” (L = Lukket). L-punkterne vil være de sager, der tidligere var markeret med ”FL”.

 

Det sker ofte, at der kommer nye punkter på dagsordenen i ugen op til mødet – i så fald vil ændringerne blive markeret med fed skrift.

 

Det skal understreges, at selv om der typisk vil være 4 udgaver af en dagsorden, kan der godt forekomme undtagelser, så man enten får flere eller færre.  Eksempelvis kan det ske, at regeringen kommer med vigtige nye punkter til dagsordenen uden for den normale ”rytme” og derfor vil der blive udsendt en ekstra dagsorden.

 

Omvendt vil der ved de møder, hvor regeringen enten forelægger eller afrapporterer fra et møde i Det Europæiske Råd (DER) typisk være færre versioner af Europaudvalgets dagsorden.

 

Åbne/lukkede punkter på dagsordenen

Europaudvalget besluttede, at åbne sine møder for offentligheden fra og med Folketingsåret 2006-07. Som udgangspunkt er udvalgets behandling af EU-rådsmøderne åben, dog kan regeringen og Europaudvalget beslutte at visse punkter behandles for lukkede døre, typisk pga. uafklaret forhandlingssituation i Rådet.

 

Det angives på dagsordenen, hvilke punkter der er lukkede. Når det skal besluttes, om punkter på dagsordenen skal behandles for lukkede døre, kontakter Udenrigsministeriet Europaudvalgets sekretariat ca. 10 dage før det pågældende møde afholdes. Her informeres om, hvilke punkter regeringen forventer at indstille til behandling bag lukkede døre. Efterfølgende orienterer sekretariatet udvalgsformanden med henblik på foreløbig godkendelse af indstillingen. Såfremt udvalgsformanden godkender regeringens forslag, angives det på 2. version af dagsordenen, der udsendes fredag eftermiddag, hvilke sager der forventes behandlet bag lukkede døre.

 

Endelig skal det bemærkes, at udvalgets interne punkter, hvor man tilrettelægger sine arbejdsgange, behandles for lukkede døre. Det betyder, at punktet ”eventuelt” som hovedregel behandles for lukkede døre.

 

Tilmelding til de åbne møder

Tilmelding for tilhørere skal ske senest kl. 12.00 dagen inden mødet ved Europaudvalgets sekretariat ([email protected]; tlf. 33 37 36 10). Der vil være pladsbegrænsning. Udvalgets faste mødeværelse er vær. 2-133.

 

Dagsordenen udsendes også elektronisk

Europaudvalgets dagsorden udsendes både på papir og elektronisk. Den elektroniske dagsorden bliver mailet direkte til medlemmer og medlemssekretærer.

 

Den elektroniske dagsorden indeholder samme oplysninger som den gule papirdagsorden. Dertil kommer, at der på den elektroniske dagsorden er links til alle de europaudvalgsbilag og kommissionsforslag, der henvises til på dagsordenen.

 

Er man kommet til at slette mailen med den elektroniske dagsorden, kan man altid finde den seneste version af dagsordenen på Internettet på adressen: www.euo.dk/dagsorden

 

Hvornår på dagen udsendes dagsordenen?

Det præcise tidspunkt for, hvornår dagsordenen udsendes, afhænger af, hvornår Europaudvalgets sekretariat modtager den nødvendige information fra

Udenrigsministeriet. Det sker ofte først sidst på eftermiddagen – og ind i mellem meget senere.

 

I de situationer, hvor Udenrigsministeriet først er klar med de nødvendige oplysninger uden for Folketingets normale åbningstid, vil papirdagsordenen af ressourcehensyn først blive omdelt næste morgen. Den elektroniske dagsorden vil derimod altid blive udsendt på den ”rigtige” dag, uanset hvornår sekretariatet har modtaget de nødvendige oplysninger.

 

Dagsordenens forside giver overblik over punkterne

Dagsordenen består af en forside og en række vedhæftede rådsmødedagsordener – jf. den fiktive dagsorden i bilag 1.

 

Dagsordenens forside giver et overblik over, hvilke emner der er på dagsordenen for udvalgsmødet. De fleste punkter bliver udgjort af de rådsmøder[1], regeringen skal orientere udvalget om. Det vil normalt være de rådsmøder, regeringens forskellige ministre skal deltage i den efterfølgende uge i Bruxelles.

 

Det er regeringen (Udenrigsministeriet) der fastsætter, hvilke rådsmøder der skal på dagsordenen, og i hvilken rækkefølge ministrene forelægger sagerne.

Fra og med 3. udgave af dagsordenen fremgår det af forsiden, hvilke ministre der møder op i udvalget for at forelægge de enkelte punkter.

 

Udover rådsmøder kan der også være andre emner på Europaudvalgets dagsorden – det kan f.eks. dreje sig om et samråd, udvalget har bedt om, modtagelse af en deputation, drøftelse af et beslutningsforslag, eller udvalgets deltagelse i et arrangement. Disse punkter vil være sat på dagsordenen af Europaudvalgets sekretariat efter aftale med udvalgsformanden.

 

Hvis tidspunktet for et udvalgsmøde bliver ændret, anføres det øverst på dagsordenens forside. Endelig finder man nederst på forsiden en lille ”mini-kalender” over Europaudvalgets øvrige aktiviteter i den uge, udvalgsmødet finder sted.

 

Dagsordenen har vedhæftet en kopi af rådsmøde-dagsordenen

For hvert af de rådsmøder, der nævnes som punkter på dagsordenens forside, vil der på de efterfølgende sider være vedhæftet en separat dagsorden – den såkaldte rådsmødedagsorden. Rådsmødedagsordenen fremsendes af Udenrigsministeriet og gengiver de væsentlige punkter, som ministrene skal diskutere på det pågældende rådsmøde i Bruxelles.

 

Da danske regeringer som bekendt består af væsentligt flere ministerier end de 9 forskellige konstellationer, som Rådet er nedsat i, vil ansvaret for punkterne på en rådsmødedagsorden ofte være delt mellem flere forskellige ministre. Det vil derfor fremgå af en fodnote nederst på rådsmødedagsordenen, hvilke ministerier, de enkelte punkter på rådsmødedagsordenen falder ind under.

 

Der henvises til de mest relevante bilag

For de fleste af punkterne på rådsmødedagsordenen tilføjer Europaudvalgets sekretariat henvisninger til de mest relevante bilag, udvalget har modtaget om sagen.

 

Den vigtigste bilagshenvisning er til det samlenotat, der er fremsendt en uge inden udvalgsmødet.

 

Ved de punkter på rådsmødedagsordenen, der vedrører EU-lovgivningsforslag (fx et direktiv- eller forordningsforslag), er der desuden henvist til det grundnotat, regeringen har fremsendt til udvalget, da lovgivningsforslaget i sin tid blev fremsat af Kommissionen. Grundnotatet vil derfor ofte være lidt forældet. Når grundnotatet alligevel medtages på dagsordenen skyldes det, at mange medlemmer gerne vil kunne se, hvad regeringen oprindeligt skrev om forslaget, da det blev fremsat.

 

På dagsordenen henvises der desuden til de notater (kaldet EU-noter) som EU-konsulenten i Folketinget og Folketingets udsendte repræsentant ved EU har udarbejdet om sagen.

 

For de sager, som tidligere har været behandlet i udvalget, henvises der endelig til sidetallet i referatet, som findes i udvalgets protokol. Der henvises dog kun til den seneste behandling i udvalget samt til de tidligere udvalgsmøder, hvor udvalget har givet et mandat (FO) i sagen.

 

Fra 6. oktober 2006 er referatet fra de punkter på dagsordenen, der behandles for åbne døre, offentligt tilgængeligt. De offentlige referater omdeles til udvalgets medlemmer og lægges på EU-Oplysningens hjemmeside. Udvalgsmødereferater dateret før 6. oktober 2006 er fortrolige, og er alene sendt rundt i ét eksemplar til hvert partis EU-ordfører. Referat fra punkter, der er behandlet bag lukkede døre før den 6. oktober 2006, er dog fortsat ligeledes fortrolige.

 

De elektroniske statusblade indeholder alle bilag i en sag

Hvis man ikke kun vil have henvisninger til de umiddelbart mest relevante bilag, men derimod gerne vil se alle de dokumenter, som udvalget har modtaget om en given sag, kan det anbefales at bruge den elektroniske udgave af Europaudvalgets dagsorden (sendes pr. mail til alle udvalgsmedlemmer). På den elektroniske dagsorden finder man nemlig et link til ”EU-Sekretariatets statusblad”. Statusbladet rummer bl.a. et elektronisk arkiv over alle bilag, hvor forslaget er omtalt. Man finder det elektroniske statusblad ved at klikke på dagsordenspunktets henvisning til et Kommissionsdokument (fx KOM (2006) 0999). Derefter klikker man på linket øverst til højre på siden, hvor der står ”gå til oversigten”. Her finder man alle relaterede dokumenter til sagen.

 

”Siden sidst” handler om nyt siden ministeren sidst var i udvalget

I forbindelse med Europaudvalgets seneste beretning om åbenhed og tidlig forelæggelse blev det besluttet, at punktet ”siden sidst” anføres på dagsordenen, når en minister forelægger sager for udvalget. ”Siden sidst” dækker over, at den pågældende minister orienterer om nye interessante EU-sager, siden han/hun sidst var i udvalget. Det vil sige, at punktet ikke er en del af den rådsmødedagsorden, som ministeren forelægger.

 

Sekretariatet henviser som hovedregel til de relevante grundnotater på dagsordenen under punktet ”Siden sidst”, idet der til disse punkter ikke udarbejdes samlenotater.

 

Mange forkortelser i rådsmødedagsordenen

Der anvendes en del forskellige forkortelser på dagsordenen. De hyppigste er:

FF

Forventet Forhandlingsoplæg

Markerer de punkter, hvor regeringen forventer at forelægge Europaudvalget et forhandlingsoplæg (= et forslag til mandat).

 

FO

ForhandlingsOplæg

Markerer de punkter, hvor regeringen vil forelægge Europaudvalget et forhandlingsoplæg.

 

FL

Forventet Lukket

Markerer de punkter, som regeringen indstiller behandles bag lukkede døre.

 

L

Lukket

Markerer de punkter, der behandles bag lukkede døre.

 

*

Stjernemarkeringen anvendes til at markere de sager på dagsordenen, der er omfattet af et af de danske forbehold.

 

KOM (2006) xxxx

 

”KOM” er en forkortelse for EU-Kommis­sionen. KOM-nummeret er en reference til det konkrete lovgivningsforslag fra Kommissionen, som dagsordenspunktet handler om. Kommissionens forslag kan rekvireres i Europaudvalgets sekretariat eller læses på Internettet. På den elektroniske udgave af Europaudvalgets dagsorden er der direkte links fra KOM-nummeret til dokumenterne fra Kommissionen.   

 

Økofin

Rådet for Økonomi- og Finansministre.

 

RIA

RÃ¥det for Retlige og Indre Anliggender.

 

DER-møde

Møde i Det Europæiske Råd (Topmøder for stats- og regeringscheferne i EU-landene – afholdes ca. 4 gange om året).

 

Udg.

Betyder at punktet er udgået.

 

                                        

Kørebemærkninger

Udover forkortelser anvendes også mange forskellige såkaldte kørebemærkninger på dagsordenen. Kørebemærkninger udtrykker formandskabets hensigt med behandlingen af det pågældende punkt. Der eksisterer ingen udtømmende liste over kørebemærkninger, hvorfor der kan være variationer afhængig af formandskab. Følgende kørebemærkninger er dog hyppigt forekommende:

 

Præsentation

Anvendes normalt første gang en sag er på dagsordenen for et rådsmøde og er koncentreret om Kommissionens præsentation af forslaget.

 

Status over drøftelser/orientering fra formandskabet

Anvendes normalt, hvor formandskabet ønsker at redegøre for fremskridt i arbejdet med en sag, men uden at der lægges op til større debat eller beslutninger.

 

Udveksling af synspunkter/orienterede debat

Anvendes normalt, hvor formandskabet ønsker en drøftelse af visse aspekter af en sag som politisk bidrag til de videre drøftelser på embedsmandsniveau.    

Generel indstilling/fælles tilgang

Anvendes normalt, hvor der lægges op til politisk enighed om en sag, men hvor visse proceduremæssige betingelser for en endelig udtalelse ikke er opfyldt, fx fordi Europa-Parlamentet endnu ikke har udtalt sig.  

 

Politisk enighed

Anvendes normalt, hvor der lægges op til politisk enighed om en sag, men hvor det sidste tjek i Rådets juridiske sprogtjeneste endnu ikke har fundet sted, og endelig vedtagelse derfor ikke er mulig.

 

A-punkt

Markerer de punkter på dagsordenen, hvor der på forhånd er opnået politisk enighed mellem EU-landene på embedsmandsniveau. Punkterne skal formelt vedtages af ministrene på rådsmødet, men vedtagelsen vil normalt ikke give anledning til debat. På dagsordenen medtages kun de A-punkter, som regeringen skønner har politisk interesse.

 

 

 

Kontakt udvalgssekretærerne for yderligere information

Udvalgsmedlemmer, medlemssekretærer og øvrige medarbejdere i partisekretariaterne er altid meget velkomne til at kontakte Europaudvalgets sekretariat på ekspeditionsnummeret 3610 eller direkte til undertegnede med spørgsmål til dagsordenen/bilagshenvisningerne eller spørgsmål til Europaudvalgets arbejde i øvrigt.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

Lone Boelt Møller (3319) og Anna de Klauman (3694)

Udvalgssekretærer

 

 


BILAG 1: Konstrueret eksempel på en dagsorden

 

23/12 2006

 

4. udgave

 

Bemærk ændret mødetidspunkt

FO=forhandlingsoplæg

L=Lukket behandling

 

Europaudvalget

 

holder åbent møde:

fredag den 24. december 2006 kl. 10.00

i vær. 2-133

 

Dagsorden:

  

1.   Modtagelse af deputation: Repræsentanter fra JuniBevægelsen og Folkebevægelsen mod EU vedr. folkeafstemning om Forfatningstraktaten

FO             2. Rådsmøde (økonomi- og finansministre) den 31. december 2006          
Forelæggelse ved finansministeren

L     Punkt 2a behandles bag lukkede døre

3.   Rådsmøde (retlige og indre anliggender samt civilbeskyttelse) den 30. december 2006
Forelæggelse ved Justitsministeren

L                4. Gennemgang af besvarelser, politisk drøftelse og eventuelt afgivelse af betænkning over B 17 (folkeafstemning om Tyrkiet), DF

B 17 – svar på spørgsmål 1-18
B 17 – bilag 3 (udkast til betænkning over beslutningsforslaget)

L                5. Eventuelt

Der vedlægges foreløbig oversigt over de under punkt 2 og 3 nævnte møde.

Andre arrangementer for Europaudvalgets medlemmer i uge 52:

24.-25/12: Delegationsrejse til Luxembourg og Bruxelles

31/12 kl. 10.00: Europaudvalgsmøde

 

Hvor intet andet er angivet, afholdes Europaudvalgets ordinære møder for åbne døre.
Tilmelding for tilhørere skal ske senest kl. 12.00 dagen inden mødet ved Europaudvalgets sekretariat ([email protected]; tlf. 33 37 36 10). Der vil være pladsbegrænsning.

 

 

Rådsmøde (økonomi- og finansministre) den 31. december 2006

Revideret foreløbig oversigt, 2. udgave

 

1.   Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN 1. halvår 2007

–        Præsentation

Rådsmøde 2634 – Bilag 1 (samlenotat side 2)

Alm. del – bilag (04) 79 (Rådets arbejdsprogram 2007)

2.   Stabilitets- og Vækstpagten:

Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud vedrørende:

FO/L             a)                   Grækenland

Rådsmøde 2634 – Bilag 1 (samlenotat side 9)

Udvalgsmødereferat (05) side 1292 FO (Forhandlingsoplæg forelagt 2/7-05)

            b)   Tyskland og Frankrig

Rådsmøde 2634 – Bilag 3 (tillæg til samlenotat)

EU-note (03) E 18 (notat af 19/7 2004 om dom i sag vedr. Tyskland og Frankrig)

Udvalgsmødereferater:

(03) side 115 FO (forhandlingsoplæg forelagt 31/10-03)

(03) side 359 FO (forhandlingsoplæg forelagt 21/11-03)

                        

3.   Styrkelse og bedre implementering af Stabilitets- og Vækstpagten

–        Opfølgning pÃ¥ diskussion af 16. november 2006  

KOM (2004) 0581

Rådsmøde 2634 – Bilag 1 (samlenotat side 33)

EU-note (03) E 9 (Notat af 30/1-04 om stabilitets- og vækstpagten i EU)

Udvalgsmødereferat (04) side 158 (seneste behandling i EUU 12/11-04)

4.   Økonomiske konsekvenser af jordskælvet og tsunamierne i Syd- og Sydøstasien herunder EIB lån til flodbølge ramte lande

Rådsmøde 2634 – Bilag 4 (tillæg til samlenotat)

 

Dagsordenspunkterne 1-3 henhører under Finansministeriets ressort. Dagsordenspunkt 4 henhører under Finansministeriets og Udenrigsministeriet ressort.

 

5. Siden sidst

a)   Ændring af finansforordningen for EU's budget

KOM (2005) 0181, KOM (2006) 0213

                KOM (2005) 0181 – bilag 1 (grundnotat af 1/11-05)

   KOM (2006) 0181 – bilag 2 (supplerende grundnotat af 10/8-06)

 

 

 


Rådsmøde (retlige og indre anliggender samt civilbeskyttelse) samt møde i

Det Blandede Udvalg på ministerniveau med deltagelse af Norge og Island

den 30. december 2006

Revideret foreløbig oversigt, 2. udgave

 

 

Udg.      1.    Rådsafgørelse om udveksling af oplysninger fra strafferegistre

KOM (2004) 0664

Rådsmøde 2626 – bilag 2 (samlenotat side 3)

2.   Rådets fælles holdning vedrørende udveksling af bestemte oplysninger med Interpol

KOM (2004) 0427

Rådsmøde 2626 – bilag 2 (samlenotat side 46)

KOM (2002) 0427 - bilag 1 (grundnotat af 8/11-04)

3.   Rådskonklusioner om forebyggelse, beredskab og indsats ved terrorangreb     
A-punkt

Rådsmøde 2626 – bilag 2 (samlenotat side 88)

4.   Situationsrapport om organiseret kriminalitet i EU i 2005      
A-punkt

Rådsmøde 2626 – bilag 2 (samlenotat side 97)

5.   Teknisk mulighed for integrering af biometriske kendetegn på det ensartede visum og opholdstilladelser til tredjelandsstatsborgere, pas og andre rejsedokumenter udstedt af medlemslandene

KOM (2004) 0116

Rådsmøde 2626 – bilag 1 (samlenotat side 2)

Info-note (03) I 99 (Notat af 24/3-04 om biometriske data i europoæiske pas)

Udvalgsmødereferater:

(04) side 98 (senest behandlet 22/10-04)

(03) side 1161 FO (forhandlingsoplæg forelagt 4/6-04)

6.   Rådets beslutning om ændring af beslutning 2002/463/EF om vedtagelse af et handlingsprogram for administrativ samarbejde på områderne ydre grænser, visum, asyl og indvandring (ARGO-programmet) *      
A-punkt

KOM (2004) 0384      

Rådsmøde 2626 – bilag 1 (samlenotat side 12)

 

Alle dagsordenspunkterne hører under justitsministerens ressort.

 

7. Siden sidst

Ingen punkter

 

*  Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse



[1] ”Rådsmøder” er møder i EU’s Ministerråd (”Rådet”), hvor regeringen deltager på Danmarks vegne. Rådet mødes i 9 forskellige ministerkonstellationer, fx Rådet for miljøministre eller Rådet for økonomi og finansministre.