Folketinget — Europaudvalget
Christiansborg, den 20. november 2006
EU-konsulenten
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Finansieringen af COSAC-sekretariatets permanente medarbejder
Resumé
COSAC vil på sit møde i Helsingfors den 20.-21. november drøfte mulighederne for en fælles finansiering af COSAC-sekretariatets permanente medarbejder.
En særlig arbejdsgruppe har udarbejdet en rapport til COSAC-mødet om spørgsmå-let indeholdende anbefalinger til, hvordan COSAC kan gå videre med en fælles fi-nansieringsordning.
Et stort flertal i COSAC forventes at støtte forslaget. Kun Italien og Ungarn har på forhånd afvist arbejdsgruppens anbefalinger.
Hvis der ikke kan skabes tilslutning fra alle parlamenter til at deltage i fælles finan-siering, er et flertal af parlamenterne dog parate til at indføre en ordning, hvor om-kostningerne ved den permanente medarbejder deles ligeligt mellem en gruppe af villige parlamenter
Spørgsmålet om den fremtidige finansiering af COSAC-sekretariatets permanente medarbejder er sat på dagsordenen på det kommende XXXVI COSAC-møde i Helsingfors den 20.-21. november 2006.
Beslutningen om at tage dette spørgsmål op igen blev taget af COSAC allerede i oktober 2005 i London, hvor man enedes om at undersøge mulighederne for en model baseret på fælles finansiering i stedet for den nuværende finansieringsordning, hvor hele udgiften betales af ét frivilligt parlament.
Det finske formandskab foreslår, at man træffer beslutning om finansieringsspørgsmålet allerede på det kommende møde i Helsingfors. Det vil give de enkelte COSAC-delegationer tid til at få deres parlamenters endelige godkendelse af et evt. finansielt bidrag inden en ny ordning skal træde i kraft pr. 15. januar 2008.
Som oplæg til denne diskussion sendte det finske formandskab, allerede forud for COSAC-formandsmødet den 10. september, et notat ud til alle parlamenterne, hvor man foreslog en fortsættelse af ordningen med en permanent medarbejder, samt at omkostningerne i fremtiden deles ligeligt mellem alle parlamenter, som ønsker at bidrage til finansieringen.
 På COSAC-formandsmødet besluttedes det at nedsætte en arbejdsgruppe bestående af embedsmænd fra parlamenterne, som skulle arbejde videre med formandskabets forslag og aflægge rapport til COSAC i Helsingfors den 20.-21. november.
Arbejdsgruppens anbefalinger[1]
Permanent medarbejder eller ej?
Arbejdsgruppen støtter med et stort flertal, at ordningen med et permanent medlem af sekretariatet fortsættes efter udløbet af det nuværende sekretariats mandat den 14. januar 2008. Man er enige om, at den permanente medarbejder er en væsentlig forudsætning for, at sekretariatet kan fungere effektivt.
Kun Italien og Ungarn indtager her et særstandpunkt. Italien mener slet ikke, at man kan forlænge sekretariatets levetid uden at ændre COSAC’s forretningsorden[2]. Man er desuden af den opfattelse, at der ikke er behov for et permanent medlem af sekretariatet for at udføre sekretariatets opgaver.
Ungarns problem er af en anden karakter. Ungarerne er betænkelige, fordi modellen for fælles finansiering i arbejdsgruppens forslag ikke dækker hele regningen for den permanente medarbejder og derfor gør det vanskeligt for â€fattige†parlamenter at nominere kandidater til posten. Ifølge arbejdsgruppens anbefalinger mÃ¥ bidragene fra parlamenterne ikke bruges til det permanente medlems grundløn, men alene til øvrige udgifter sÃ¥som udetillæg, rejseomkostninger, kontorhold, mv.
Til det ungarske synspunkt kan det dog indvendes, at der med arbejdsgruppens finansieringsmodel sker en klar forbedring af den nuværende situation, hvor hele regningen betales af det parlament, som har udlånt medarbejderen.
Fælles finansiering
Et stort flertal i arbejdsgruppen er enig i, at en eller anden form for fælles finansiering af det permanente medlem af sekretariatet er nødvendig fra januar 2008. Alle parlamenter er principielt set enige i, at den ideelle finansieringsmodel ville indebære, at alle parlamenter i COSAC deltes om udgiften. Problemet er blot, at ikke alle ønsker at deltage i finansieringen.
Et flertal mener derfor, at hvis ikke der kan skaffes enstemmighed, bør der indgÃ¥s en â€privat aftale†om finansieringen mellem de parlamenter, som er villige til betale. Man har sat et minimum pÃ¥ 14 parlamenter. 11 parlamenter har pt. tilkendegivet, at de er villige, mens 2 har sagt nej (Italien og Ungarn)
Flertallet i arbejdsgruppen er dog enige om, at et bæredygtigt arrangement forudsætter, at udgifterne deles mellem så mange medlemsstater som muligt.
Arbejdsgruppen foreslår derfor, at aftalen om fælles finansiering skal kunne underskrives af parlamenterne helt frem til COSAC-mødet i Lissabon i efteråret 2007, således at der er tilstrækkelig tid til at få alle parlamenter med. Hvis det ikke lykkes, træder aftalen i kraft, når minimum 14 parlamenter har skrevet under.
Det slås samtidig fast, at selv om den permanente medarbejder kun er betalt af nogle parlamenter, har denne pligt til at servicere alle nationale parlamenter i COSAC på lige fod, ligesom medarbejderen i det daglige arbejde fungerer under ledelse af formandskabsparlamentet.
Endelig foreslår arbejdsgruppen, at de parlamenter, der ønsker at deltage i den fælles finansiering tilkendegiver dette ved at underskrive en særlig hensigtserklæring (letter of intent) til formanden for det finske parlaments Store Udvalg. Hensigtserklæringen er vedlagt denne note.
Hvordan fastsættes løn mv. for det permanente medlem?
Det overlades ikke til COSAC at træffe beslutning om lønniveau og ansættelsesvilkår for den pågældende medarbejder. Ifølge flertallet i arbejdsgruppen skal den permanente medarbejder ansættes og aflønnes efter de regler, som gælder i det parlament, som denne udlånes fra. Den formelle ansættelse foregår ligeledes i dette parlament, ligesom det er dette parlament, som alle finansielle bidrag fra de øvrige parlamenter sendes til.
Arbejdsgruppen foreslår, at der sættes et loft på 80.000 euro om året (600.000 kr.).for de samlede udgifter, som dækkes via den fælles finansiering. Dette vil betyde en årlig udgift pr. parlament på maksimum 5.714 euro (ca. 43.000 kr. eller 3.571 kr. om måneden) med 14 parlamenter).
Arbejdsgruppen anbefaler desuden, at selve grundlønnen (inkl. skat og pension) for den permanente medarbejder betales af det parlament, som medarbejderen udlånes fra. Udgiftens størrelse vil derfor i sagens natur variere afhængig af, hvilket parlament der besætter posten.
Alle øvrige betalinger til udetillæg, husleje, rejseudgifter, kontorhold mv. vil kunne dækkes over den fælles finansiering.
Beslutning på COSAC-mødet
Det forventes, at det finske formandskab vil udarbejde en tekst om finansieringen af COSAC sekretariatets permanente medlem, som vil blive indarbejdet i konklusionerne fra det XXXVI COSAC i Helsingfors.
Teksten vil blive omdelt på selve mødet. Indholdsmæssigt forventes teksten at følge indstillingen fra det store flertal i arbejdsgruppen. Formålet med teksten vil være at skabe det nødvendige momentum i drøftelserne, således at COSAC vil blive i stand til at implementere en ny finansieringsordning i løbet af 2007.
Der må dog forventes en del problemer med Italien – og måske Ungarn.
Baggrund
Spørgsmålet om finansieringen af COSAC-sekretariatet har været drøftet i COSAC siden efteråret 2002, hvor det danske formandskab for COSAC lancerede idéen om oprettelse af et permanent sekretariat for COSAC samt om en fælles finansiering af sekretariatet.
Der kunne dengang ikke skabes enighed om en model baseret på fælles finansiering, idet der stadig var enkelte parlamenter, som var betænkelige ved hele idéen om oprettelsen af et permanent sekretariat for COSAC.
COSAC endte dog med at nÃ¥ til enighed om oprettelsen af et sekretariat for en toÃ¥rig forsøgsperiode pÃ¥ et møde i Rom i efterÃ¥ret 2003. Man besluttede dengang, at sekretariatet skulle bestÃ¥ af en â€permanent medarbejder†samt fire medarbejdere udlÃ¥nt af parlamenterne i COSAC’s trojka.
En væsentlig forudsætning for enigheden var dog dengang, at Danmark tilbød at betale for den permanente medarbejder i den toårige forsøgsperiode, samt at de øvrige 4 medarbejdere ligeledes blev betalt af de parlamenter, som de var udlånt fra.
Skepsisen forsvandt dog hos en del af de tvivlende parlamenter i løbet af sekretariatets første to år. COSAC kunne således på mødet i London i oktober 2005 konstatere, at oprettelsen af sekretariatet havde været en succes, og derfor burde forlænges med yderligere to år frem til 14. januar 2008.
Endelig blev det vedtaget, at spørgsmålet om en fælles finansiering af den permanente medarbejder skulle tages op igen.
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
(lokal 3695)
Bilag 1: COSAC WG report (final) (3)
[1] I arbejdsgruppen deltog repræsentanter fra 25 parlamentskamre fra 19 af de 26 medlemsstater i drøftelserne, som foregik over Internettet via e-mail samt på en telekonference den 15. november. Den endelige udgave af arbejdsgruppens rapport forelå den 17. november 2006.
[2] Denne vurdering deles dog ikke i EU-sekretariatet, som vurderer, at artikel 11.7 i COSAC’s forretningsorden netop tilskynder de nationale parlamenter til at bistÃ¥ formandslandets sekretariat med sekretariatsmæssig assistance. Beslutningen i 2003 i Rom om at etablere COSAC-sekretariatet bestÃ¥ende af medarbejdere udlÃ¥nt af parlamenterne skal sÃ¥ledes ses som vedtagelsen af en ordning, som sikrer at formandskabet fÃ¥r den i 11.7 omtalte assistance.Â