Europaudvalget 2006-07
EUU Alm.del EU-note E 22
Offentligt
337385_0001.png
Folketinget — Europaudvalget
Christiansborg, den 8. januar 2007
EU-konsulenten
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Eksperthøring om overholdelsen af subsidiaritetsprincippet i EU-
forslag om realisering af det indre marked for posttjenester i
Fællesskabet
Resumé
På COSAC-formandsmødet den 20. februar 2006 blev det besluttet, at Kommissionens
forslag om liberalisering af posttjenesterne i EU skulle gøres til genstand for en under-
søgelse af, hvorvidt det overholder subsidiaritetsprincippet. Forslaget fuldfører det indre
marked for posttjenester ved at afskaffe ene- og særrettigheder i postsektoren, beskytte de
ydelser, der er omfattet af befordringspligt, for alle brugere på et fælles niveau i alle EU-
lande og fastsætte harmoniserede principper for reguleringen af posttjenester på et åbent
marked.
Formændene for Europaudvalgene i EU-landenes nationale parlamenter besluttede på
COSAC-formandsmødet den 20. februar 2006 at gøre Kommissionens direktivforslag
om realisering af det indre marked for posttjenester til genstand for en undersøgelse af,
hvorvidt det overholder subsidiaritetsprincippet. Forslaget blev formelt fremsat af
Kommissionen den 18. oktober 2006
1
.
Det finske parlament, som i andet halvår af 2006 varetog formandskabet for COSAC,
opfordrede alle EU-landenes parlamenter til at behandle forslaget samt fremsende
eventuelle kommentarer direkte til Kommissionen, Rådet, Parlamentet og COSAC-
sekretariatet så vidt muligt inden den 13. december 2007. Det har dog ikke været mu-
KOM (2006) 594 af 18/10 2006 – Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv
97/67/EF med henblik på fuld realisering af det indre marked for posttjenester i Fællesskabet.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ligt at behandle forslaget inden for denne frist, hvilket er blevet meddelt COSAC-
sekretariatet.
Forslaget vil være på dagsordenen for det næste ordinære COSAC-møde, der finder
sted i Berlin den 13.-15. maj 2007.
Folketingets Europaudvalg og Trafikudvalg har på den baggrund besluttet at gøre for-
slaget til genstand for en fælles behandling med henblik på at vurdere dets forenelig-
hed med subsidiaritets- og proportionalitetsprincippet. Som led i denne vurdering af-
holdes den 9. januar et fælles ekspertmøde, hvor de to udvalgs medlemmer kan drøfte
forslaget med energi- og transportministeren samt dennes eksperter.
Forslaget og dets retsgrundlag
Forslaget til Rådets og Europa-Parlamentets direktiv om ”ændring
af direktiv 97/67/EF
med henblik på fuld realisering af det indre marked for posttjenester i Fællesskabet”
er fremsat
med hjemmel i traktatens bestemmelser om etableringsretten, den fri bevægelighed for
tjenesteydelser og det indre marked, nærmere bestemt TEF artikel 47, stk. 2, artikel 55
og artikel 95, som bl.a. fastslår, at Fællesskabet kan vedtage direktiver om ”samordning
af medlemsstaternes love og administrativt fastsatte bestemmelser om adgangen til at optage og
udøve selvstændig erhvervsvirksomhed”
samt foranstaltninger ”med
henblik på indbyrdes til-
nærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser, der vedrører det indre mar-
keds oprettelse og funktion”.
Ifølge Kommissionen er det overordnede formål med forslaget senest i 2009 at fuldføre
et indre marked for posttjenester ved at afskaffe ene- og særrettigheder i postsektoren,
beskytte de ydelser, der er omfattet af befordringspligt, for alle brugere på et fælles ni-
veau i alle EU-lande og fastsætte harmoniserede principper for reguleringen af posttje-
nester på et åbent marked, samt at mindske andre hindringer for, at det indre marked
kan fungere.
Således fastholder forslaget medlemsstaternes pligt til at sikre, at hele samfundet bliver
betjent med gode posttjenester til overkommelige priser – bl.a. ved at befordringsplig-
ten opfyldes ved udpegning af en eller flere befordringspligtige virksomheder. Med
forslaget gives der forbrugerne mulighed for også at kunne klage til en uvildig instans
over andre postvirksomheder end den befordringspligtige virksomhed. Endvidere kan
brugerne af posttjenesterne i forbindelse med afskaffelsen af eneretsområdet og kon-
kurrencen fra nye markedsaktører forvente, at der sker en yderligere udvikling af de
tjenester, de kan benytte sig af.
-2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
337385_0003.png
Overholder forslaget subsidiaritetsprincippet?
Spørgsmålet er nu om Kommissionens forslag overholder subsidiaritetsprincippet.
Subsidiaritetsprincippet har til formål at sikre en hensigtsmæssig anvendelse af hjem-
melsbestemmelser i traktaten på samarbejdsområder, hvor EU deler kompetencen med
medlemsstaterne. Som det hedder i præamblen til Unionstraktaten, er formålet med
subsidiaritetsprincippet at sørge for, at beslutninger inden for EU træffes så tæt på
borgerne som muligt
2
.
Spørgsmålet om hvorvidt et forslag overholder subsidiaritetsprincippet, afgøres ifølge
TEF artikel 5 ved, at man undersøger om
medlemsstaterne i tilstrækkelig grad selv kan op-
fylde målet
med den påtænkte foranstaltning gennem nationale regler, eller om der er
tale om mål,
som på grund af deres omfang eller virkninger, bedre kan gennemføres på fælles-
skabsplan
3
?
Det spørgsmål, som derfor skal stilles i relation til det konkrete forslag er, hvorvidt
medlemsstaterne
gennem nationale regler i tilstrækkelig grad selv kan opfylde målet
om at
afskaffe ene- og særrettigheder i postsektoren, at beskytte de ydelser, der er omfattet af
befordringspligt, for alle brugere på et fælles niveau i alle medlemsstater og fastsætte
harmoniserede principper for reguleringen af posttjenester på et åbent marked, samt at
mindske andre hindringer for, at det indre marked kan fungere, eller om der er tale om
mål,
som på grund af deres omfang eller virkninger bedre kan gennemføres på fællesskabsplan?
Med henblik på den nærmere afprøvning af om et forslag overholder subsidiaritets-
princippet, er Kommissionen
4
forpligtet til at underbygge dette - ved brugen af såvel
kvantitative
som
kvalitative
argumenter
5
.
Kommissionen anfører i sin konsekvensanalyse, at
omfanget og virkningerne af de foreslå-
ede foranstaltninger indebærer, at de opstillede mål bedre kan nås på fællesskabsplan,
og det er
Kommissionens opfattelse, at Fællesskabet derfor kan vedtage foranstaltninger i over-
ensstemmelse med subsidiaritetsprincippet, jf. EF-traktatens artikel 5.
Endvidere anfører Kommissionen, at de angivne mål ikke kan nås af medlemsstaterne
hver for sig, og angiver som det mest slående eksempel herpå, at
nogle medlemsstater har
TEU artikel 1.
3
TEF artikel 5, stk. 2, og TEU artikel 1 og 2 samt protokol nr. 30 om anvendelsen af subsidiaritetsprincippet.
4
Også Ministerrådet og Europa-Parlamentet har et ansvar for at sikre at såvel Kommissionens forslag som
deres egne ændringsforslag overholder subsidiaritetsprincippet.
5
Dette følger af protokol nr. 30 om anvendelsen af subsidiaritetsprincippet, som blev vedtaget i forbindelse
med Amsterdam-traktaten.
2
-3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bevaret monopoler af varierende omfang på bestemte postydelser for at finansiere befordrings-
pligten, mens andre helt eller delvis har afskaffet servicemonopolerne eller har færdige planer om
at gøre det inden 2009.
Udtalelsen fra Europaudvalget og Trafikudvalget
EU-Sekretariatet udarbejder på baggrund af input fra eksperthøringen den 9. januar et
udkast til udtalelse til COSAC, som vil blive sendt med e-mail til de to udvalg i løbet af
den 9. januar.
Behandlingen af udtalelsen vil pga. den allerede overskredne frist hovedsageligt ske ef-
ter en skriftlig hasteprocedure, hvor alle medlemmer af Europaudvalget og Trafikud-
valget opfordres til at sørge for, at svar og kommentarer er EU-Sekretariatet i hænde
senest torsdag den 11. januar.
Med venlig hilsen
Thomas Fich
(3611)
-4-