Europaudvalget 2006-07
EUU Alm.del EU-note E 23
Offentligt
338422_0001.png
Folketinget — Europaudvalget
Christiansborg, den 10. januar 2007
EU-Konsulenten
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Nyt forslag om forvaltning af sikkerheden på de europæiske veje
Resumé
Kommissionen har fremsat et direktivforslag, som sigter på at forbedre sikker-
heden på de europæiske veje.
Forslaget opstiller særlige krav til hvordan medlemsstaterne skal gennemføre
forvaltning og kontrol i forbindelse med udbygning eller vedligeholdelse af de
veje, som indgår i det transeuropæiske net. Forslaget indfører krav om fire for-
skellige typer af trafiksikkerhedsrevisioner før, under og efter et vejinfrastruk-
turprojekt.
Nogle af de tiltag, som forslaget indfører, kan være forbundet med nye udgifter
for medlemsstaterne.
Kommissionen har fremsat et nyt direktivforslag
1
, der skal forbedre sikker-
heden på de europæiske veje ved at ensrette sikkerhedsprocedurer og for-
valtning i forbindelse med anlæggelse og vedligeholdelse af vejnettet. For-
slaget retter sig mod de vejstrækninger, som indgår i det transeuropæiske
net (TEN-T)
2
.
1
2
KOM (2006) 569 endelig, fremsat den 5. oktober 2006.
Se kort over TEN-T i de respektive medlemslandende her: http://ec.europa.eu/ten/transport/maps/schema_en.htm#road
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
338422_0002.png
Mål og midler
Det overordnede formål med forslaget er at integrere overvejelser om vejsik-
kerhed i alle faser af udbygning og vedligeholdelse af det transeuropæiske vej-
net.
Dette skal opnås ved at indføre analyser af sikkerhedsaspekter af vejinfrastruk-
tur parallelt med de eksisterende analyser af miljømæssige (VVM-redegørelser)
og økonomiske konsekvenser.
Midlet til at opnå dette er at gennemføre fire forskellige typer af trafiksikker-
hedsrevisioner:
-
Konsekvensanalyser forud for og under anlæggelse / renovering af TEN-
T-veje.
-
Sikkerhedsanalyser under selve anlæggelsen / renoveringen af TEN-T-
veje.
-
Analyser af særligt farlige vejstrækninger med høj ulykkesfrekvens på
TEN-T-veje.
-
Regelmæssige sikkerhedsinspektioner efter anlæggelse / renovering af
TEN-T-veje.
Dertil kommer uddannelse af revisionspersonale i medlemsstaterne, samt mi-
nimumskrav til de nationale procedurer for analyse af vejsikkerhed.
Generelt opstiller forslaget nogle ganske detaljerede krav til, hvordan medlems-
staterne skal kontrollere deres vejinfrastruktur. Forslaget pålægger også med-
lemsstaterne at dokumentere dette arbejde i en række forskellige rapporter til
Kommissionen, herunder indsamling af data om ulykkesfrekvenser, vejnettets
sikkerhed etc.
Der findes i dag ingen bestemmelser af samme karakter på transportområdet.
Forslaget vil også indføre minimumsstandarder.
Baggrund
I 2001 udsendte Kommissionen en hvidbog
3
om transportpolitik, som blandt
andet indeholdt en målsætning om at nedbringe antallet af trafikofre ved at ind-
føre sikkerhedsrevisioner, konsekvensanalyser etc. Målene i denne hvidbog er
endnu ikke opnået, hvorfor Kommissionen nu ønsker at indføre en egentlig re-
gulering på området, som kan virkeliggøre målsætningen.
Hvidbogen KOM (2001) 370 endelig: ”Den europæiske transportpolitik frem til 2110 – De svære valg”.
3
-2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
338422_0003.png
Kommissionen lægger i direktivforslaget vægt på, at der er store dele af vejnet-
tet i EU, som ikke lever op til nutidens standarder, og som derfor udgør en risi-
ko for brugerne.
Desuden henviser Kommissionen til en opfordring fra Europa-Parlamentet om,
at der fremlægges retningslinier for eliminering af højrisikosteder og indførelse
af sikkerhedsrevisioner på de europæiske veje
4
.
Besparelser og omkostninger
Kommissionen skønner, at anvendelsen af direktivet på TEN-T-veje alene vil
kunne nedbringe antallet af trafikdræbte med 600 og antallet af skadede i tra-
fikken med 7000 personer om året. I forslaget skønnes dette at svare til en sam-
fundsmæssig besparelse på 2,4 mia. euro om året.
Ligeledes skønner Kommissionen, at medlemsstaternes omkostninger til gen-
nemførelse af forslaget vil være lave i forhold til gevinsten. Der forudses om-
kostninger til:
-
Trafiksikkerhedsmæssige konsekvensanalyser
ved vejinfrastrukturpro-
jekter: Disse sammenlignes med omkostningerne til VVM-redegørelser,
der typisk ligger mellem 0,2 og 0,5 % af anlægsprojektets omkostninger.
-
Sikkerhedsrevisioner:
Disse vil udgøre under 1 % af de samlede anlægs-
omkostninger.
-
Regelmæssige trafiksikkerhedsinspektioner:
Disse skønnes at ligge på 3-
5 mio. euro årligt for en stor medlemsstat med ca. 5000 kilometer TEN-T-
vej
5
.
-
Forvaltning af vejnettets sikkerhed:
Disse forventes også at udgøre 3-5
mio. euro for et større medlemsland med ca. 5000 kilometer TEN-T-vej.
Ifølge en undersøgelse foretaget af Kommissionen omfatter den danske forvalt-
ning af vejnettet allerede tiltag, der svarer til dem, som direktivet vil indføre
6
.
Undersøgelsens resultat bygger på Danmarks egen vurdering af, hvorvidt den
nuværende danske forvaltning af vejsikkerheden lever op til de krav, som stil-
les i det nye forslag. Såfremt forslaget vedtages, vil det imidlertid være op til
Kommissionen efterfølgende at vurdere, om den danske forvaltning faktisk op-
fylder kravene i direktivet.
4
Europa-Parlamentets beslutning A5-0381/2000 af 18. januar 2001:
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P5-TA-2001-
0031+0+DOC+XML+V0//DA
5
Danmark har ca. 800 km TEN-T-vej, inkl. både eksisterende og planlagte vejstrækninger.
6
Se Kommissionens ’Impact Assesment” til forslaget, SEK (2006) 1231:
http://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/2/2006/EN/2-2006-1231-EN-1-0.Pdf
-3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
338422_0004.png
Beslutningsprocedurer
Forslaget skal vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet under den fælles be-
slutningsprocedure. Ingen af disse institutioner har udtalt sig om forslaget end-
nu.
Derudover indfører forslaget en række minimumskrav til medlemsstaternes
procedurer mht. at sikre vejinfrastrukturens sikkerhed. Det præcise indhold af
minimumskravene skal vedtages af en arbejdsgruppe under Kommissionen på
baggrund af en forskriftprocedure
7
.
Hjemmel og nærhedsprincippet
Forslaget har hjemmel i TEF art. 71 (transport / transportsikkerhed).
Domstolen
har tidligere fastslået, at EU på baggrund af art. 71 TEF har kompe-
tence til at vedtage fælles bestemmelser, der tilsigter at forbedre
færdselssik-
kerheden
og at fjerne nationale uligheder, som er egnet til i væsentlig grad at
fordreje konkurrencevilkårene inden for transportsektoren.
Denne fortolkning findes i dommen i sagerne C-184/02 og C-223/02
8
, som slår
fast, at EU har kompetence til at fastsætte en øvre grænse for arbejdstiden for
chauffører
9
med henvisning til bl.a. konsekvenserne for vejsikkerheden.
Mht.
nærhedsprincippet
understreger Kommissionen i en meddelelse fra
2006
10
, med henvisning til 2003- handlingsprogrammet om trafiksikkerhed
11
, at
indsatsen mod trafikulykker er en fælles opgave. I meddelelsen gør Kommissi-
onen imidlertid også opmærksom på, at nogle af de påkrævede tiltag på områ-
det entydigt hører under
medlemsstaternes enekompetence,
mens andre tiltag
kræver initiativer på fællesskabsniveau.
I det nye direktivforslag peger Kommissionen på, at EU’s mål om øget trafik-
sikkerhed ikke i tilstrækkelig grad har kunnet indfries via udbredelse af bedste
praksis. Desuden fremfører Kommissionen, at de medlemslande, som har størst
problemer på området, er positivt stemte over for regulering, hvorfor der er be-
hov for juridisk bindende regler på området.
7
8
Denne komite-procedure har hjemmel i Rådets afgørelse 1999/468 (art. 5).
Dommen omfatter begge sager.
9
Sagerne var anlagt af hhv. Spanien og Finland, som ønskede direktiv 2002/15/EF (om arbejdstid for personer der ud-
fører mobile vejtransporter) ophævet.
10
KOM (2006) 74, indledningen, side 2 i den danske sprogudgave.
11
”Europæisk handlingsprogram for trafiksikkerheden – halvering af antallet af trafikofre inden 2010: en fælles opga-
ve” KOM (2003) 311.
-4-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
338422_0005.png
Desuden argumenterer Kommissionen for, at det transeuropæiske vejnet er væ-
sentligt for samhørigheden og velfærden i EU. I forlængelse heraf mener Kom-
missionen, at det er vigtigt at øge sikkerheden på dette vejnet, således at dets
potentiale mht. udvikling af samhørighed og velfærd udnyttes fuldt ud.
Kommissionen understreger også, at det fremsatte forslag kun omfatter tiltag,
som er absolut nødvendige for at opnå det ønskede resultat, og som dermed er i
overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet
12
.
Med venlig hilsen
Signe Riis Andersen
(36 96)
Se i øvrigt Kommissionens ’Impact Assesment’ til forslaget hvor der redegøres nærmere for forslagets forhold til hhv.
nærheds- og proportionalitetsprincippet, SEK (2006) 1231: http://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/2/2006/EN/2-
2006-1231-EN-1-0.Pdf
12
-5-