Folketinget

Christiansborg, den 19. marts 2007

EU-konsulenten

 

 

 

 

 

Til

udvalgets medlemmer og stedfortrædere

 

 

Vidtgående aftale i Tyskland om forbundsregerings information af Forbundsdagen i EU-sager

Resumé

Europaudvalget bad den 9. februar 2007 EU-Sekretariatet om et notat, der sammenligner den nye ordning i Tyskland for orienteringen af Forbundsdagen i EU-sager med den danske regerings orientering af Folketinget.

Den tyske ordning stiller ganske store krav til forbundsregeringen mht. dennes skriftlige orientering af Forbundsdagen om såvel offentlige og interne dokumenter fra EU’s institutioner og organer som interne notater fra den tyske regering. Ordningen forekommer at gå ud over, hvad den danske regering pt. sender til Folketinget.

Den præcise rækkevidde af den tyske aftale er dog stadig ukendt, idet den praktiske implementering af aftalen i Forbundsdagen endnu ikke har fundet sted. En mere præcis sammenligning af de to meget forskellige informationsordninger er derfor vanskelig at foretage.

 

Den tyske Forbundsdag indgik den 28. september 2006 en ny aftale med forbundsregeringen om de to parters samarbejde om Tysklands behandling af EU-sager. Der er tale om en aftale, som især stiller ganske store krav til forbundsregeringen mht. dennes orientering af Forbundsdagen om EU-spørgsmål.

Europaudvalget er allerede blevet informeret om indholdet af den samlede aftale i EU-note – E 35, som blev omdelt til Europaudvalget den 31. januar 2007, men Europaudvalget bad den 9. februar EU-Sekretariatet om et notat, der sammenligner den nye tyske ordning med den danske regerings orientering af Folketinget i EU-sager.

Vi vil derfor med denne note alene fokuserer på den del af aftalen, som omhandler oversendelsen af informationer fra den tyske regering til Forbundsdagen.

Det skal indledningsvis bemærkes, at aftalen endnu ikke er sat i værk. Det har derfor ikke været muligt for Folketinget at få nærmere oplysninger om, hvorledes den tyske regerings oversendelse af dokumenter til Forbundsdagen vil foregå i praksis.  Et centralt spørgsmål er i den forbindelse, om de i aftalen nævnte dokumenter vil blive sendt systematisk og automatisk til Forbundsdagen, eller oversendelsen kun foretages, hvis regeringen anmodes herom?

Hertil kommer, at det stadigvæk er uafklaret, om dokumenterne vil blive sendt direkte til Forbundsdagens medlemmer, eller om de kun vil blive gjort elektronisk tilgængelige for Forbundsdagens medarbejdere, som vil bruge dem i forbindelse med deres orientering af Forbundsdagens medlemmer.

Information til Forbundsdagen

Ifølge aftalen er forbundsregeringen forpligtet til løbende og i god tid at orientere Forbundsdagen om EU-sager. Dette skal først og fremmest ske gennem skriftlig information omfattende:

A.     dokumenter fra EU’s institutioner og organer samt fra Tysklands Faste EU-Repræsentation,

B.     notater udarbejdet af den tyske regering om de forskellige EU-forslag.

En oversigt over de konkrete dokumenttyper, som den tyske regering er forpligtet til at oversende til Forbundsdagen, findes i bilaget til denne note.

 

A.  Dokumenter fra EU’s institutioner og organer

Med hensyn til førstnævnte kategori af dokumenter, er der tale om et særdeles omfattende sortiment. Det drejer sig om en bred vifte af offentlige dokumenter fra EU’s institutioner, men også en række interne eller fortrolige dokumenter fra Tysklands Faste Repræsentation og Rådet om eksempelvis møder i COREPER, artikel 133 komitéen, artikel 36 komitéen[1] og rådsarbejdsgrupperne. F.eks. får Forbundsdagen krav på den tyske Faste Repræsentations ”tidlige indberetninger” om forslag til retsakter, som er på vej. Men også interne dokumenter og non-papers fra Kommissionen og Rådet, som er i den tyske regerings besiddelse, samt interne dokumenter fra den tyske regering skal ifølge aftalen sendes til Forbundsdagen.

B. Notater fra forbundsregeringen

Aftalen forpligter også forbundsregeringen til at udarbejde en slags ”grundnotater” om alle forslag til retsakter, meddelelser, rapporter, grønbøger, hvidbøger, mv. Denne forpligtelse forekommer at gå ud over, hvad den danske regering skal levere til Folketingets Europaudvalg. Den danske regering udarbejder ganske vidst grundnotater om alle nye direktivforslag, men laver kun notater om de øvrige forslag til retsakter, hvis de efter regeringens skøn er vigtige. Regeringen har et tilsvarende skøn for så vidt angår udarbejdelsen af grundnotater om meddelelser fra Kommissionen.

Den tyske aftale fastlægger også en række mindstekrav til, hvilke informationer, der skal være indeholdt i grundnotaterne fra forbundsregeringen.  Bl.a. kræves en beskrivelse af forslagets formål, indhold, retsgrundlag, beslutningsprocedure, udarbejdelsen af konsekvensanalyser, mv. Kravene svarer i det store hele til de krav som Folketinget og regeringen har fastlagt for regeringens notater om EU-sager til Folketinget.

”Grundnotaterne” skal være Forbundsdagen i hænde senest ti arbejdsdage efter, at det pågældende EU-forslag er sendt til Forbundsdagen. Konsekvensanalyserne skal dog bare sendes til Forbundsdagen inden Rådets organer påbegynder deres behandling af forslagene.

Information til Folketinget vs. Forbundsdagen

Spørgsmålet er så, hvorledes det falder ud, hvis man sammenligner den ovenfor beskrevne tyske ordning med den skriftlige orientering om EU-sager, som Folketinget får fra den danske regering?

Overordnet set, må det vurderes, at den tyske aftale forpligter den tyske regering til at oversende dokumenter, som går noget ud over, hvad den danske regering i dag sender til Folketinget.

A. Interne dokumenter

Det gælder især, når det handler om adgangen til interne eller fortrolige dokumenter fra EU’s institutioner og organer samt de forskellige interne regeringsdokumenter, som Forbundsdagen får krav på.

Europaudvalgets beretninger indeholder ingen bestemmelser, som forpligter den danske regering til at oversende interne eller forberedende dokumenter, som endnu ikke er formelt fremsat. Regeringen har dog efter anmodning, i konkrete sager af større politiske interesse, tilsendt Folketinget disse typer dokumenter.

Den danske regering oversender kun sjældent interne regeringsdokumenter eller interne dokumenter fra Formandskabet og Rådet. Dog er sådanne dokumenter blevet oversendt til Folketinget i konkrete sager af større politisk rækkevidde– eventuelt i fortrolig form. I visse særligt følsomme sager, er interne dokumenter blevet oversendt til Folketingets EU-Sekretariatet, som har stillet dem rådighed til et gennemsyn for Folketingets EU ordførere[2].

B.      Offentlige dokumenter

Heller ikke offentlige dokumenter fra EU’s institutioner og organer kræves ifølge beretningerne sendt systematisk og automatisk til Europaudvalget. 

I mange år sendte regeringen ellers alle KOM-dokumenter (forslag til EU-retsakter, meddelelser, grønbøger, hvidbøger, meddelelser, mv.) direkte til Folketinget. Men siden 2004 er denne trafik stoppet, idet Folketinget selv kan skaffe dokumenterne hurtigere fra Kommissionens offentlige databaser. Hertil kommer, at Europa-Kommissionen siden 6. september 2006 har sendt alle KOM-dokumenter direkte til Folketinget.

Det er dog ikke noget problem, at Folketinget ikke længere modtager disse dokumenter fra regeringen, idet Folketinget i dag har både hurtig og rigelig adgang til alle offentligt tilgængelige EU-dokumenter.

 

Konklusion

Europaudvalgets beretninger indeholder ikke bestemmelser, som forpligter den danske regering til at oversende dokumenter fra EU’s institutioner og organer eller interne regeringsdokumenter, som svarer til kravene i den nye aftale mellem den tyske Forbundsdag og forbundsregeringen. Beretningerne forpligter alene regeringen til skriftligt at orientere om EU-sager gennem bl.a. grundnotater, samlenotater og nærhedsnotater.

Folketingets adgang til offentlige EU-dokumenter er dog allerede sikret bedre og hurtigere ved at dokumenterne skaffes direkte fra Europa-Kommissionen.

Med hensyn til Folketingets adgang til interne eller fortrolige dokumenter fra EU’s institutioner og organer samt interne regeringsdokumenter, tegner der sig et lidt andet billede, idet den tyske aftale her ser ud til at gå ud over, hvad beretningerne forpligter den danske regering til at sende Folketinget.

 

 

Med venlig hilsen

 

Morten Knudsen & Mongin Forrest

(3695 eller 11168)

 


Bilag1: Oversigt over EU-dokumenter som den tyske forbundsregering er forpligtet til at sende til Forbundsdagen

 

EU-dokumenter som den tyske forbundsregering skal sendes til Forbundsdagen

Kommissionen

·            Forslag til retsakter inden for sÃ¥vel det fællesskabsretlige omrÃ¥de som under den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP) og samarbejdet i 3. søjle om politi og kriminalsager,

·            Meddelelser,

·            udtalelser,

·            rapporter,

·            handlingsplaner,

·            grønbøger,

·            hvidbøger

·            politiske programmer

·            forslag om institutionelle arrangementer,

·            budgetforslag

·            uofficielle forslag eller non-papers, som er væsentlige for den parlamentariske beslutningsproces og som er oversendt til RÃ¥det og i den tyske regerings besiddelse,

·            rapporter fra møder i Kommissionens rÃ¥dgivende komitéer.

Ministerrådet

·            dokumenter fra Det Europæiske RÃ¥d,

·            dokumenter fra MinisterrÃ¥det,

·            Dokumenter fra uformelle møder i RÃ¥det,

·            Dokumenter fra MinisterrÃ¥dets forskellige organer; f.eks. COREPER, Artikel 133-komitéen, artikel 36-komitéen og arbejdsgrupperne.

Tyskland Permanente Repræsentation

·            Rapporter fra sÃ¥vel formelle som uformelle møder i MinisterrÃ¥det, COREPER og arbejdsgrupperne,

·            Rapporter fra Europa-Parlamentets og dets stÃ¥ende udvalgs samlinger,

·            Rapporter om beslutninger truffet af Kommissionen,

·            Dokumenter fra MinisterrÃ¥dets forskellige organer; f.eks. COREPER, Artikel 133-komitéen, artikel 36-komitéen og arbejdsgrupperne,

·            Rapporter om planlagte lovgivningsforslag – herunder tidlig varsling om EU-lovforslag.

Den tyske forbundsregering

·            Dokumenter og information om formelle initiativer til EU-institutionerne,

·            udtalelser og forklaringer til EU-institutionerne

·            kataloget af instruktioner til møderne i COREPER,

·            formelle initiativer fremlagt af andre medlemsstater, som den tyske forbundsregering har adgang til.

·            Notater om forslag til retsakter, grønbøger, hvidbøger, mv.

 

 

 



[1]    Artikel 133-komitéen består af repræsentanter fro medlemsstaternes regeringer og bistår Europa-Kommissionen under forhandlinger om handelsaftaler med tredjelande. Artikel 36-komitéen er ligeledes sammensat af repræsentanter for medlemsstaterne og har bl.a. beføjelser til at godkende A-punkter inden for den fælles landbrugspolitik.

[2]    Denne fremgangsmåde blev anvendt i forbindelse en række fortrolige Schengen dokumenter. Selvom de ikke blev omdelt, fik udvalgets medlemmer besked på, at dokumenterne var tilgængelige til gennemsyn i EU-Sekretariatet.