Europaudvalget 2006-07
EUU Alm.del EU-note E 52
Offentligt
359045_0001.png
Folketinget - Europaudvalget
Christiansborg, den 22. marts 2007
EU-konsulenten
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Grønbog om fælles rygepolitik i EU
Resumé
Kommissionen har sendt en ny grønbog om rygepolitik i offentlig høring, med
høringsfrist den 1. maj 2007.
Grønbogen fokuserer på de sundhedsmæssige og økonomiske byrder, som er
forbundet med passiv rygning.
Kommissionen opstiller to tilgange til en fælles rygepolitik i EU: 1) et totalt for-
bud og 2) et forbud med visse undtagelser til særligt restaurationsbranchen.
Desuden lægger Kommissionen op til en debat om hvilken tilgang, som er mest
hensigtsmæssig og hvilke politiske midler, EU kan tage i brug for at gennemfø-
re en eventuel fælles rygepolitik.
Kommissionen vedtog den 30. januar 2007 en ny grønbog med titlen ”Mod et
Europa uden tobaksrøg: politiske valgmuligheder på EU-plan”. Grønbogen ud-
gør grundlaget for en bred offentlig høring om, hvordan EU kan bidrage til at
nedbringe de sundhedsmæssige og økonomiske byrder, som er forbundet med
passiv rygning.
Grønbogen opridser de kendte
sundhedsmæssige risici
ved rygning og særligt
passiv rygning, samt gennemgår en række
økonomiske byrder,
såsom ekstra
udgifter til sygdomsbehandling, produktivitetstab, tab af indkomstskat samt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
359045_0002.png
tab af bidrag til sociale sikringsordninger fra rygere og passive rygere, som ikke
kan opretholde et lønnet arbejde på grund af rygningsrelaterede sygdomme
1
.
Totalt eller delvist forbud i fælles EU-regler?
Kommissionen identificerer
to mulige tilgange til etablering af en fælles ryge-
politik
i EU:
1)
et totalt forbud mod rygning på alle arbejdspladser og offentlige
steder og
2)
et mindre omfattende forbud mod rygning på indendørs arbejds-
pladser og undtagelse fra forbudet til f.eks. restaurationsbranchen, dele af bran-
chen kunne dog evt. pålægges krav om at oprette ventilerede rygerum.
Nogle medlemslande, samt restaurationsbranchen og tobaksindustrien er imod
et totalt forbud på EU-plan, hvorfor Kommissionen peger på, at et omfattende
forbud ville være svært at implementere. På den anden side fremhæver Kom-
missionen de positive erfaringer fra medlemslande, som allerede har indført et
totalt forbud
2
.
Kommissionen mener dog, at det ville være mere realistisk at gennemføre et
mindre omfattende rygeforbud med undtagelser til dele af restaurationsbran-
chen men fremhæver, at de sundhedsmæssige gevinster ved en sådan model er
markant lavere
end ved et totalt forbud.
Politiske midler til gennemførelse af en fælles rygepolitik
På den baggrund opstiller Kommissionen en række mulige politiske midler til
gennemførelse af en eventuel fælles rygepolitik i EU.
1) Bevarelse af status quo
Ingen nye tiltag, men opretholdelse af den indsats mod rygningsrelaterede ska-
der, som allerede i dag findes i diverse EU-programmer
3
, samt forbedring af
implementering af allerede eksisterede direktiver om beskyttelse af arbejdernes
sundhed og sikkerhed.
1
2
3
Grønbogen referer desuden nogle resultater fra en Eurobarometerundersøgelse om befolk-
ningens holdning til rygning og røgfrit miljø fra januar 2006. Rapporten med undersøgelsens
resultater kan findes her:
http://ec.europa.eu/health/ph_information/documents/ebs_239_en.pdf
F.eks. er omsætningen i Irlands restaurationsbranche ikke faldet, men tværtimod steget lidt,
efter indførelsen af det irske rygeforbud.
F.eks. det flerårige strategiske program Life+ for 2007-2010, Det Syvende Rammeprogram for
Forskning og Folkesundhedsprogrammet.
-2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
359045_0003.png
2) Frivillige reguleringsformer
- Opfordring til alle interessenter om frivilligt at benytte fælles europæiske ret-
ningslinier.
- Opfordring til at arbejdsmarkedets parter indgår frivillige aftaler om at forby-
de eller begrænse rygning på arbejdspladserne.
3) Brug af den åbne koordinationsmetode
- Koordinering og sammenligning af medlemsstaternes nationale indsatser for
at begrænse skaderne fra passiv rygning.
- Evalueringsrapporter fra Kommissionen af medlemsstaternes resultater på
området.
4) Anbefalinger vedtaget af hhv. Kommissionen og Rådet
- Anbefalinger med hjemmel i TEF art. 152 (folkesundhed) til medlemsstaterne
om at vedtage nationale rygeforbud.
5) Bindene EU-regler
-
Revision og skærpelse af de eksisterende direktiver om beskyttelse af arbejds-
tagernes sundhed og sikkerhed
4
, eller evt. vedtagelse af et selvstændigt direktiv
om rygning på arbejdspladser.
- Udvidelse af direktivet om farlige stoffer
5
, så det også omfatter stoffer fra to-
baksrøg.
Kommissionen lægger i øvrigt op til, at høringen om grønbogen kan resultere i
flere forslag til bindende lovgivning på området, hvorfor
det er vanskeligt på
nuværende tidspunkt at afgøre, hvilke dele af traktatgrundlaget sådanne reg-
ler skulle bygge på.
Høringsspørgsmål i grønbogen
Afslutningsvist rejser grønbogen en række spørgsmål:
1)
hvilken af de to opstil-
lede tilgange til rygepolitik findes mest hensigtsmæssig?
2)
hvilke af de opstil-
lede mulige politiske tiltag, findes mest anvendelige?
4
5
Særligt direktiverne /89/391/EØF, 2004/37/EF og 89/654/EØF.
Direktiv 67/548/EØF.
-3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Desuden opfordrer grønbogen alle interessenter til at fremsende eventuelle an-
dre data eller forhold, som bør tages med i overvejelserne om en rygepolitik.
Nuværende rygepolitik i medlemsstaterne
I dag har Irland (og Skotland) totalt forbud mod rygning i alle lukkede lokaler
med offentlig adgang og på alle arbejdspladser, herunder barer og restauranter.
Det forventes, at der vedtages tilsvarende regler for resten af Storbritannien i
løbet af sommeren 2007. Sverige, Italien og Malta har indført rygeforbud, som
dog giver mulighed for at indrette aflukkede rygerum. Finland, Frankrig og Li-
tauen ventes at gennemføre lignende regler i løbet af 2007, om end Litauen vil
opretholde undtagelser til en række ”cigar- og pibeklubber”.
En række medlemslande har indført forbud mod rygning på alle offentlige ste-
der og arbejdspladser, men opretholder undtagelser for eksempelvis hoteller,
barer og restauranter. Dette gælder f.eks. Belgien, Cypern, Estland, Nederlan-
dene, Slovenien og Spanien.
Generelt har flertallet af medlemsstater gennemført forbud eller begrænsning af
rygning på offentlige steder som f.eks. hospitaler, skoler, administrationsbyg-
ninger, teatre, biografer og offentlige transportmidler.
Eksisterende EU-regler om rygning
Der findes i dag en række EU-direktiver, som blandt andre ting søger at beskyt-
te arbejdstagere mod passiv rygning. De retter sig mod arbejdsgiverne, som på-
lægges at sørge for passende udluftning på arbejdspladserne og røgfri opholds-
steder til afvikling af pauser. Disse regler beskytter imidlertid kun arbejdstage-
re, og kun i det omfang disse opholder sig på deres arbejdsplads.
Derfor overvejer grønbogen hvordan, EU regler eventuelt kan udbrede beskyt-
telsen mod passiv rygning til flere borgere og større dele af samfundet.
Der er
høringsfrist
på grønbogen den 1. maj 2007.
Med venlig hilsen
Signe Riis Andersen
(36 96)
-4-