Europaudvalget 2006-07
EUU Alm.del EU-note E 56
Offentligt
366471_0001.png
Folketinget — Europaudvalget, Erhvervsudvalget og
Miljø- og Planlægningsudvalget
Christiansborg, den 19. april 2007
EU-Konsulenten
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Grønbog om havpolitik
Resumé
Kommissionen har fremlagt en grønbog, der sigter på at skabe en integreret
maritim politik for EU.
Kongstanken i grønbogen er at integrere alle de EU-politikker og –regler, som
berører havene på den ene eller den anden måde. Formålet med dette er at sikre
en bæredygtig balance mellem øget vækst og beskæftigelse i maritime erhverv
på den ene side og hensynet til og sikringen af det maritime miljø på den anden
side.
Europa-Parlamentet har påbegyndt sin behandling af grønbogen. Blandt ordfø-
rerne i de fem involverede udvalg er der generelt opbakning til Kommissionens
forslag. Dog udtrykker udvalgene forskellige holdninger til, hvordan balancen
bør være mellem økonomisk vækst og beskyttelse af havmiljøet.
I juni 2006 fremlagde Kommissionen en grønbog om havpolitik med titlen:
”Mod en fremtidig maritim politik for Unionen: En Europæisk vision for ocea-
nerne og havene.”
1
Grønbogen sigter mod at skabe én helhedsorienteret maritim politik for EU.
Den lægger således op til at integrere de forskellige EU-politikker og -regler,
som relaterer sig til havene og som hidtil har været behandlet hver for sig. Det
1
KOM (2006) 275, Volume II, Annex. Grønbogen er i skrivende stund ikke udkommet i en
dansk sprogversion, men foreligger på engelsk.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
366471_0002.png
drejer sig om så forskellige områder som fiskeri og herunder fødevareprodukti-
on, energiforsyning (olie, gas & vedvarende energi) turisme, miljø, søtransport
og havnedrift samt industri med tilknytning til andre maritime erhverv.
Grønbogen lægger dels op til en
revision
og samordning af eksisterende lov-
givning, dels til etablering af
ny lovgivning,
såfremt dette findes nødvendigt
for at opnå en integreret maritim politik.
Dobbelt målsætning
Kommissionen finder, at en ny integreret politik for havene bør forfølge en
dobbelt målsætning. På den ene side skal politikken sikre, at de maritime er-
hverv i Europa forbliver konkurrencedygtige og bidrager til gennemførelsen af
Lissabonstrategien ved at stimulere vækst og beskæftigelse i EU. På den anden
side skal en integreret maritim politik sikre, at udviklingen og væksten i de ma-
ritime erhverv sker på en bæredygtig måde og under hensyntagen til beskyttel-
se af de maritime økosytemer. Således skal den integrede havpolitik bygge på
to søjler: Lissabon-strategien og Den tematiske strategi for beskyttelse og beva-
relse af havmiljøet
2
.
Bred regulering af mange områder
Som beskrevet ovenfor retter grønbogen sig mod en ganske bred vifte af er-
hverv og aktiviteter med tilknytning til havene. Grønbogen berører således og-
så et bredt udsnit af emner, som Kommissionen finder det relevant at diskutere
i forbindelse med udviklingen af en integreret maritim politik for havene:
-
Arbejdsforhold i søtransportsektoren og andre offshore aktiviteter, som i
dag er undtaget fra en række EU-regler om arbejdsmarkedsforhold og
social sikring.
Forebyggelse af miljøskader i forbindelse med søtransport og andre off-
shore aktiviteter.
Oprettelse af en fælles EU-kystvagt med henblik på forebyggelse af foru-
rening.
EU’s muligheder for at opnå større gennemslagskraft mht. maritim poli-
tik globalt, herunder EU-medlemskab af FN’s søfartsorganisation, IMO.
-
-
-
2
KOM (2005) 505 (meddelelse fra Kommissionen og KOM (2005) 504 (direktivforslag).
-2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
366471_0003.png
-
Oprettelse af et frivilligt EU-skibsregister, bl.a. for at undgå øget registre-
ring under såkaldte bekvemmelighedsflag.
Havenes rolle i klimaforandringer.
Mulighederne for at udvikle alternative energiformer på/i havene.
Forskning som kan øge vores viden om havene.
Støtte til en bæredygtig udvikling af vækst og beskæftigelse i kystområ-
derne, samt bæredygtig udvikling af turismen i kystområderne.
Hvordan EU-midler bedst kan understøtte målsætningerne i en integre-
ret maritim politik.
-
-
-
-
-
Der er høringsfrist på grønbogen den 30. juni 2007. Ultimo 2007 vil Kommissio-
nen fremlægge en meddelelse, der samler op på resultatet af høringen.
Regeringens holdning
Den danske regering skriver i sit samlenotat om grønbogen
3
, at Danmark først
og fremmest støtter en revision af de eksisterende regler på området og forhol-
der sig mere skeptisk til Kommissionens ønske om at supplere revisionen med
nye lovgivningsmæssige tiltag.
Europa-Parlamentets holdning
I skrivende stund har Europa-parlamentet påbegyndt sin behandling af grøn-
bogen. Det hovedansvarlige udvalg i Parlamentet er Udvalget om transport og
turisme
4
. Ordføreren
5
på grønbogen har omdelt sit første udkast til betænkning,
som bl.a. prioriterer kontrol med klimaændringerne som en del af den integre-
rede havpolitik, herunder udvikling af alternativ energi og muligheden for at
indfange og binde CO
2
i havbunden. Udkastet lægger desuden vægt på bedre
regulering af søtransporten mht. både energieffektivitet og arbejdsforhold, øget
3
4
5
Omdelt til Europaudvalget som bilag: KOM (2006) 0275 – bilag 1
Danske MEP’ere i udvalget: Anne E. Jensen (ALDE), Dan Jørgensen (PSE) og Margrete Au-
ken VERTS). Sidstnævnte er skyggeordfører på forslaget om den integrerede havpolitik.
Willi Piecyk fra De Europæiske Socialdemokraters Gruppe (PSE).
-3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
366471_0004.png
indsats i forhold til IMO-konventionerne
6
og udvikling af såkaldte ”motorveje
til søs”.
Grønbogen behandles parallelt i fire andre (rådgivende) udvalg
7
. Alle ordfører-
ne støtter Kommissionens forslag om at basere politikken på to hensyn; Lissa-
bon-strategien og Den tematiske strategi til beskyttelse og bevaring af havmiljø-
et. Imidlertid har ordførerne også fremhævet forskellige særinteresser for deres
respektive udvalg og vægter derfor balancen mellem de to søjler forskelligt.
Det kommende formandskab
Portugal har meddelt, at den integrerede havpolitik vil have høj prioritet under
det kommende portugisiske formandskab
8
. Portugal er imødekommende over
for Kommissionens tilgang til politikken og understreger nødvendigheden af at
indgå i internationalt samarbejde for at opnå resultater. Portugal vil arbejde for,
at en ny integreret maritim politik supplerer eksisterende lovgivning.
Processen fremover
På baggrund af høringssvarene om grønbogen samt behandlingen i Parlamen-
tet vil Kommissionen udarbejde en handlingsplan for det videre arbejde med en
integreret maritim politik. Handlingsplanen skal danne grundlag for fremsæt-
telse af konkrete forslag.
Med venlig hilsen
Signe Riis Andersen & Anders Johnsen
(36 96 & 111 73 (Bruxelles))
” Convention on International Maritime Organisation” (IMO-konventionerne) omhandler
standardiseringer for shipping-industrien og har blandt andet til formål at sikre regeringer
ikke diskriminerer og fastsætter unødvendige restriktioner for den internationale handel.
7
Miljøudvalget, Fiskeriudvalget, Regionaludvalget og Udvalget for industri, forskning og
energi.
8
Portugal har EU-formandskabet i andet halvår af 2007.
6
-4-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
366471_0005.png
Tidsplan for den fremtidige behandling af en integreret maritim politik:
Primo maj 2007:
Forslag til betænkning fra ordføreren EP’s udvalg for
transport og turisme.
2.-4. maj 2007:
Konsulterende konference i Bremen v/ det tyske formand-
skab og Kommissionen.
11. maj 2007:
Frist for ændringsforslag i EP’s Udvalg for transport og
turisme.
Juni 2007:
Endelig betænkning i EP’s Udvalg for transport og turis-
me.
14.-15. juni 2007:
Konference i EP om maritim politik afholdt af den sociali-
stiske gruppe.
9.-12. juli 2007:
20. juli 2007:
Behandling i plenarforsamlingen i EP.
Konference i Lissabon om ”maritim governance” afholdt
af det portugisiske formandskab.
10. oktober 2007:
Kommissionen fremlægger sin plan for den fremtidige
behandling af en integreret maritim politik.
22. oktober 2007:
Konference om maritim politik i Lissabon afholdt af det
portugisiske formandskab.
December 2007:
Forventet vedtagelse af de første rådskonklusioner om
den integrerede maritime politik.
-5-