|
|
|
Dato: |
12. april 2007 |
|
PBM |
||
Europaudvalg nr. 20 - besvarelse |
||
|
|
|
Besvarelse af spørgsmål nr. 20 stillet af Folketingets Europaudvalg til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 13. februar 2007 (alm. del).
Spørgsmål:
Vil ministeren give en foreløbig vurdering af, på hvilke områder Danmark må forventes at ville tilvælge retsakter på integrationsministerens område efter den tilvalgsordning (opt-in), der er anført i protokollen herom i udkastet til forfatningstraktat.
Svar:
Forbeholdet vedrørende retlige og indre anliggender er indeholdt i den sÃ¥kaldte Edinburgh-afgørelse af 12. december 1992 og suppleret af en særlig protokol nr. 5 til Amsterdam-traktaten om Danmarks Stilling, der udgør en integreret del af traktatgrundlaget. Efter Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i RÃ¥dets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslÃ¥s i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, er bindende for eller finder anvendelse i Danmark (â€opt-outâ€). I det omfang RÃ¥det har truffet afgørelse om et forslag om eller initiativ til udbygning af Schengen-reglerne efter afsnit IV i EF-traktaten, træffer Danmark i henhold til artikel 5 i Protokollen om Danmarks Stilling inden seks mÃ¥neder afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre denne afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil afgørelsen skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.
Udkastet til forfatningstraktaten viderefører de danske forbehold, herunder også forbeholdet på området for retlige og indre anliggender. Protokollen om Danmarks Stilling er i forfatningstraktaten opdateret, således at forbeholdet vedrørende retlige og indre anliggender forbliver intakt.
Protokollen til forfatningstraktaten indeholder dog - som noget nyt - en ret for Danmark til at træffe beslutning om at omdanne forbeholdet vedrørende retlige og indre anliggender til en sÃ¥kaldt tilvalgsordning (â€opt-inâ€) svarende til den ordning, Storbritannien og Irland har i dag. En sÃ¥dan omdannelse af forbeholdet, der kun kan ske efter en folkeafstemning herom, vil indebære, at det bliver muligt for Danmark fra sag til sag at beslutte, hvorvidt man ønsker at deltage i samarbejdet pÃ¥ lige fod med de øvrige medlemsstater.
Forudsætningerne for, at Danmark kan anvende den nævnte tilvalgsordning vedrørende området for retlige og indre anliggender, er således for det første, at der vedtages et nyt traktatgrundlag i EU, der giver Danmark retten til at omdanne forbeholdet, dernæst at Danmark herefter og efter en forudgående folkeafstemning herom beslutter at omdanne forbeholdet til tilvalgsordningen.
Hvordan tilvalgsordningen i givet fald vil blive anvendt i praksis til sin tid, er det alt for tidligt at udtale sig om.
Â