Beslutningsforslaget fra Socialdemokraterne og De Radikale går ud på, at Folketinget skal pålægge regeringen snarest muligt at fremsætte de nødvendige lovforslag, der fjerner loftet over kontanthjælpen.
Loftet er en del af forliget om »Flere i arbejde«, der blev indgået mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Kristeligt Folkeparti, og da dette store flertal i Folketinget i sin tid indgik aftalen om »Flere i arbejde«, var det udtryk for en bred enighed om linjen i beskæftigelsespolitikken. Udgangspunktet dengang i 2002 var, at det skal kunne betale sig at arbejde, og målet var, at så mange som muligt hurtigt kom i job og blev selvforsørgende i stedet for at være ledige. Forligspartierne var enige om, at de tidligere regler betød, at mange blev fastholdt i passiv forsørgelse, fordi det var forbundet med et økonomisk tab at komme i beskæftigelse. Vi var enige om, at det var uhensigtsmæssigt, og derfor ændrede vi reglerne, så der i dag er flere, der kan se en gevinst i at få et arbejde.
Med indførelsen af kontanthjælpsloftet blev tilskyndelsen til at arbejde forøget - forstået på den måde, at et kontanthjælpsægtepar får en gevinst ved blot at tage nogle få timers arbejde om ugen. Hvis et ægtepar med børn har
5 timers arbejde om ugen hver, vil parret ofte, alt afhængigt af boligstøttens størrelse, kunne få en gevinst på kr. 1.000 pr. måned og ofte endnu mere og efter skat vel at mærke. Alle vi, der var med i forliget dengang, vidste godt, at ikke alle på kontanthjælp lige fra den ene dag til den anden kunne finde sig et arbejde. Vi vidste godt, at nogle lå med et brækket ben, at andre havde ondt i ryggen, og at andre igen have problemer, der gjorde, at de ikke var arbejdsmarkedsparate. Alligevel var vi enige om, at det skulle kunne betale sig at tage et arbejde den dag, det blev aktuelt, og vi var også enige om, at perspektivet også for den ikkearbejdsmarkedsparate i sidste ende skulle være at komme i arbejde. Vi var enige om, at disse mennesker ikke blot skulle spises af med penge og dermed være uden udsigt til indkomstfremgang den dag, de var fit for fight igen. De ting, vi alle var enige om dengang, er stadig regeringens politik, nemlig at det altid skal kunne betale sig at arbejde. Sådan ser forslagsstillerne ikke på verden mere. Socialdemokraterne og De Radikale vil have loftet fjernet igen, fordi de ikke lige umiddelbart kan se en stigning i beskæftigelsesfrekvensen for alle de kontanthjælpsmodtagere, der er omfattet af loftet. Jeg må medgive, at isoleret set har loftet i første omgang ikke haft nogen synlig effekt på beskæftigelsen for alle, der er omfattet af det, men jeg vil gerne give et par eksempler på loftets betydning for enkeltpersoner og familier. Hvad angår indkomst og offentlige ydelser, så vi sidste år tal, der viste, at 130.000 mennesker tjener under en halvtredser om dagen ved at gå på arbejde. Hvis vi føjer forslagsstillerne og fjerner loftet, kommer det til at gælde for endnu flere, og det er ikke regeringens politik. Jeg vil også gerne nævne et familieeksempel, hvor et ægtepar med to børn i daginstitution arbejder henholdsvis 37 timer og 25 timer pr. uge til en timeløn på 100 kr., altså på mindstebetalingen. Dette ægtepar vil netto have ca. 650 kr. mere til rådighed om måneden end et par på kontanthjælp, efter at skat, boligudgifter m.v. er betalt. Hvis loftet ikke havde været der, ville ægteparret med lønindtægter havde haft ca. 870 kr. mindre til rådighed pr. måned end ægtepar på kontanthjælp. De tal taler vel nærmest for sig selv, og det kan godt støde mig lidt, at mange her i salen ikke har det mindste ondt af at lade lavtlønnede ikke få noget ud af at arbejde, og at mange lavtlønnede har et forholdsvis lille rådighedsbeløb. Men når nogle kontanthjælpsmodtagere har et tilsvarende rådighedsbeløb, vil forargelsen ingen ende tage.
Lad mig give et eksempel, der er mere end et regneeksempel: En kontanthjælpsmodtager ringede ind til ministeriet for nylig. Han fortalte, at han og hans kone havde været på kontanthjælp. Hun modtog stadig hjælp, men han havde fået et job som buschauffør. Efter at han havde fået et arbejde, havde familien 2.000 kr. mindre til rådighed om måneden, end da han fik kontanthjælp, så nu overvejede han at sige jobbet op og gå tilbage på kontanthjælp.
Det er da uhyrligt og ikke til at holde ud at høre for en beskæftigelsesminister, og det er nu engang regeringens opfattelse, at det skal kunne betale sig at tage et ærligt arbejde. Med kontanthjælpsloftet har vi fået reduceret antallet af tilfælde, hvor det ikke kan betale sig at arbejde.
Lad mig give et andet eksempel: I augustnummeret af bladet, der hedder Hus Forbi, opdagede jeg, at en fyr, der hedder Nickky, mere eller mindre deler min opfattelse. Man skal ikke bare give folk pension og lade dem sidde på bænkene rundtomkring, siger han.
Det samme hørte jeg lederen af Væksthuset, Jan Rasmussen, sige for nylig, da vi startede projektet »Nye veje«. Aktiviteterne i Væksthuset er ikke bare tidsfordriv, de skal lede til et rigtigt arbejde med en rigtig løn.
Nu da vi har de udsatte i tankerne, kan jeg ikke lade være med at nævne, hvad der blev sagt for nylig, da det danske fodboldlandshold for hjemløse var til VM. Ved den lejlighed udtalte de hjemløses talsmand om problemerne i andre lande: Sammenlignet med dem er vi i de hjemløses superliga. Vi kan altid få plads på et herberg eller et bosted, vi har penge på lommen, og vi har vores egen sagsbehandler. Vi lades ikke i stikken.
Det er og har altid været regeringens opfattelse, at beslutningen om at søge eller sige ja til et tilbud om arbejde naturligvis er påvirket af, hvor stor gevinsten er ved at arbejde. Det betyder ganske enkelt, at hvis man vil fremme udbuddet af arbejdskraft, så skal der være økonomisk gevinst forbundet med at være aktiv på arbejdsmarkedet frem for at modtage kontanthjælp. Det er der ganske almindelig sund fornuft i for langt de fleste mennesker her i landet.
Det oftest anvendte eksempel er ungeindsatsen. Den såkaldte ungeindsats i midten af 1990'erne reducerede ungdomsarbejdsløsheden væsentligt. Ved ungeindsatsen fik unge uden kompetencegivende uddannelse halveret satserne og øget ret og pligt til aktivering. Det skete under Nyrupregeringen.
Hvad er det, der er sket siden dengang? Anerkender Det Radikale Venstre ikke længere den politik, som økonomiminister Marianne Jelved var en af de fremmeste talsmænd for i midten af 1990'erne, nemlig at økonomiske incitamenter selvfølgelig har stor betydning for udbuddet af arbejdskraft? Har Socialdemokraterne fuldstændig kuldkastet den måde at bekæmpe arbejdsløshed på, som Nyrup og Lykketoft havde så stor succes med i 1990'erne? Mener de to tidligere så regeringsduelige partier virkelig for alvor, at det ikke bør kunne betale sig at arbejde?
Efter regeringens opfattelse er loftet og andre økonomiske incitamenter nødvendige, men ikke altid tilstrækkelige betingelser for at få flere i arbejde. Det fører til, at regeringen naturligvis ikke blot nøjes med at øge incitamenterne til at arbejde og lade det være nok med det.
Det er fint for de mennesker, hvis eneste problem er arbejdsløshed, men vi skal jo også tænke på alle de andre. Hvad angår dem, der har andre problemer end ledighed, så betragter regeringen det, at man ikke får noget ud af at arbejde, som en af de barrierer, der hindrer dem i at komme ud af ydelsessystemet.
Men de andre barrierer skal naturligvis også ryddes af vejen. Derfor har regeringen fået vedtaget flere initiativer, bl.a. i forbindelse med velfærdsforliget, »En ny chance til alle« og »Nye veje til arbejde«. Denne samlede pakke vil på sigt skabe langt bedre muligheder for at få kontanthjælpsmodtagere i beskæftigelse.
Regeringens intentioner er helt klare, som det lige er bekræftet med det, der hedder »Det Fælles Ansvar II«. Der skal sættes ind over for de konkrete problemer med de udsatte grupper, og samtidig skal alle gives de bedste muligheder for at være en integreret del af samfundet og herunder arbejdsmarkedet. Vi vil give alle mulighed for at forbedre og udnytte egne muligheder og naturligvis helst på arbejdsmarkedet.
Med regeringens seneste udspil, »Det Fælles Ansvar II«, sætter vi ind med 12 konkrete initiativer, der skal nedbryde barriererne på de udsattes vej til beskæftigelse. Samfundets svageste skal mødes der, hvor de er. Nogle vil med rette kunne træde ind på arbejdsmarkedet på normale vilkår. For andre handler det mere om at skabe meningsfyldte aktiviteter på kanten af arbejdsmarkedet.
Med initiativerne i »Det Fælles Ansvar II« sætter vi ind på tre fronter. Vi vil styrke den opsøgende indsats. For mange udsatte er ensomhed og isolation i sig selv en barriere for at skabe et godt liv, og isolationen kan være svær at bryde. Derfor skal vi hjælpe til med flere og bedre væresteder.
Vi vil også skabe flere indgange til arbejdsmarkedet. Når de mest udsatte skal ind på arbejdsmarkedet, vil de ofte skulle ændre livsmønstre og overvinde egne og andres fordomme, for at samarbejdet kan fungere. Det skal vi hjælpe dem med ved at skabe mere fleksible rammer for arbejdet.
Endelig vil vi have sagsbehandlerne ud af kontorerne, så de kan møde de svageste klienter i deres eget miljø og på det rigtige tidspunkt.
»Det Fælles Ansvar II« går videre med mange af de gode initiativer i planen »Nye veje til arbejde«, som vi lancerede
i foråret. Alt i alt er der tale om en meget ambitiøs plan, der vil koste 620 mio. kr. Et er i hvert fald sikkert: Vi har lige nu en historisk chance for at få alle med. Arbejdsmarkedet kører for fuld kraft, og der efterspørges arbejdskraft som aldrig før. Vi er kommet langt med det rummelige arbejdsmarked og virksomhedernes sociale ansvar, og vi er nu i en situation, hvor det er muligt at komme endnu længere. Det agter regeringen at udnytte, og vi finder ikke anledning til at foretage nogen ændringer i den førte politik. Endelig vil jeg også erindre om alle de gode initiativer, vi lige har været igennem i lovforslaget om udmøntningen af »En ny chance til alle«. Afslutningsvis vil jeg nævne, at debatten i dag falder lidt uheldigt i forhold til, at den såkaldte kulegravning af kontanthjælpsområdet ligger i trykken, så den kan offentliggøres på mandag. Formålet med denne såkaldte kulegravning er at give et veldokumenteret grundlag for den videre debat om kontanthjælpsområdet. Jeg har besluttet, at rapporten skal sendes til de kommende jobcentre, der er omdrejningspunktet i regeringens beskæftigelsespolitik. Jeg har store forventninger til de nye jobcentres aktive indsats, og her kan rapporten være med til at klargøre den meget aktive rolle, der forventes af disse centre i fremtiden. Endelig vil jeg nævne, at regeringen i starten af det nye år sammen med medarbejderne i de nye jobcentre vil se på, om grundlaget for sagsbehandlingen er blevet for kompliceret. Er der noget, der kan gøres bedre? Er der regler, der kan luges ud i, og er der overflødige arbejdsgange og procedurer, der bør afskaffes? Målet er nemlig at frigøre ressourcer, så der bliver tid til at hjælpe de mennesker, det hele handler om. Men i debatten i dag er det interessante jo alene loftet over kontanthjælpen, jævnfør at S og R ønsker det afskaffet ved dette forslag. Uden at foruddiskontere alle kulegravningens resultater kan jeg sige, at loftet bidrager til, at langt de fleste, der er berørt af loftet, har udsigt til en økonomisk gevinst ved at tage et fuldtidsarbejde, men det er svært at opgøre effekterne af loftet. Dog tyder kulegravningen på, at flere kommer i beskæftigelse på det tidspunkt, hvor loftet begynder at virke. Men kulegravningen viser også, at loftet ikke altid er en tilstrækkelig betingelse for at få folk i arbejde. Det skyldes fortrinsvis, at der er tale om en relativt svag gruppe på arbejdsmarkedet. Selv om loftet får dem til at søge mere arbejde, leder det ikke altid umiddelbart til beskæftigelse. Det tager tid. Loftet skal derfor ses i sammenhæng med regeringens aktive beskæftigelsespolitik, der hjælper den enkelte til at få et rigtigt arbejde, og her har regeringen gjort rigtig meget med bl.a. velfærdsaftalen, »En ny chance til alle« og »Nye veje til arbejde«.
Som nævnt er økonomiske incitamenter, herunder loftet, en nødvendig, men ikke altid tilstrækkelig betingelse for at få flere i arbejde. At fjerne loftet vil forringe de svagere gruppers mulighed for at få en plads på arbejdsmarkedet.
Regeringen indstiller derfor forslaget til forkastelse.