Må jeg starte med at gå direkte til konklusionen og sige, at regeringen ikke kan støtte dette forslag om at erstatte d'Hondts metode med største brøks metode ved kommunevalg og regionsvalg.
Jeg vil også gerne starte med at slå fast, at der jo ikke findes nogen valgmetode, som i praksis kan sikre hundrede procents forholdsmæssighed i mandatfordelingen, medmindre man forestiller sig et valg, hvor antallet af vælgere og af dem, der skal vælges, er ens. Så der vil være brug for at afregne og afrunde, da mandaterne jo skal fordeles som hele størrelser, og da partiernes stemmer jo meget, meget sjældent for ikke at sige aldrig falder således, at hvert partis andel af stemmerne nøjagtig svarer til et helt antal mandater.
I virkelighedens verden er det altså ikke muligt at sikre fuldstændig hundrede procents matematisk overensstemmelse mellem de enkelte partiers stemmeandele og mandatandele. Hvis man forestiller sig en kommunalbestyrelse med 25 mandater, 25 pladser, ville det jo være noget af en sensation, hvis hvert enkelt parti fik nøjagtig et helt antal femogtyvendedele af stemmetallene. Kun i den situation ville der jo være fuld forholdsmæssig overensstemmelse, og resultatet ville være det samme, uanset hvilken metode vi brugte. Så vi står jo altså med den udfordring, at vi skal finde en metode til at fordele de mandater, der er på valg, som hele størrelser mellem partierne, når partierne har stemmeandele svarende til et antal hele mandater plus en brøkdel af et mandat eller alene til en brøkdel af et mandat, altså at man har 0,8 mandat eller 1,2 mandat, eller hvad det nu kan være, altså hvordan vi skal afregne til hele mandater.
I sådan en situation er det jo en umulighed at opnå fuld retfærdighed, forstået på den måde, at hvert parti får den mandatandel, der nøjagtig svarer til dets stemmeandel. Det vil også være umuligt at opnå fuld retfærdighed, forstået på den måde, at alle vælgere, uanset hvilket parti de stemmer på, bliver repræsenteret med nøjagtig den samme mandatandel. Mandaterne skal jo fordeles som hele størrelser mellem partierne, og derfor vil en hvilken som helst valgmetode i praksis give nogle partier og nogle vælgere overrepræsentation i forhold til en gennemsnitlig repræsentation, og nogle underrepræsentation i forhold til en gennemsnitlig repræsentation. Fuld retfærdighed er altså ikke mulig. Vi er nødt til, kan man sige, at nøjes med - og det er selvfølgelig ærgerligt at skulle sige det, men alligevel - den næstbedste løsning. Fælles for de to valgmetoder, vi drøfter i dag, er, at de begge opfylder det helt afgørende krav, nemlig at hvert parti skal have det hele antal mandater, det er berettiget til i forhold til sit stemmetal. Det, sagen drejer sig om, er, hvordan det skal afgøres, hvilket parti der skal have et helt mandat eller et ekstra helt mandat, selv om de kun har stemmer nok til en brøkdel af et mandat eller en brøkdel af et ekstra mandat. Det er det ekstra, vi fordeler her.
I denne henseende har de to metoder forskellige egenskaber. Den d'Hondtske metode kan have en tendens til at begunstige større partier. Største brøks metode kan derimod have en tendens til at være særlig gunstig for mindre partier. Ingen af delene repræsenterer jo i den forstand en højere grad af retfærdighed end den anden, og derfor er jeg ikke enig med forslagsstillerne, når de i beslutningsforslaget konkluderer, at største brøks metode giver - og nu citerer jeg så direkte fra forslaget, side 8 - »en langt mere retfærdig fordeling af mandaterne end d'Hondts metode.« Begge valgmetoder har nemlig hver deres styrker og hver deres svagheder, og det er jo disse svagheder og styrker, vi må afveje over for hinanden. Den valgmetode, som forslagsstillerne foreslår anvendt ved kommunevalg og regionsrådsvalg, største brøks metode, har to afgørende svagheder, der gør, at metoden efter regeringens opfattelse ikke er egnet til at blive anvendt ved disse typer valg. Den ene svaghed ved største brøks metode er den, at metoden ikke giver nogen garanti for, at et parti, der har over halvdelen af stemmerne, også får over halvdelen af mandaterne. Den egenskab har største brøks metode ikke som følge af den uforholdsmæssige store begunstigelse, som metoden kan give de små partier. Derimod sikrer d'Hondts metode altid, at et parti, som har over halvdelen af stemmerne, også får over halvdelen af mandaterne, og vi synes sådan set, det er en vigtig egenskab ved et valgsystem, at har man over halvdelen af stemmerne, sætter det sig også i over halvdelen af mandaterne. Og det er
i særlig grad vigtigt ved kommunevalg, hvor det i modsætning til folketingsvalg jo rent faktisk forekommer, at et parti får over halvdelen af stemmerne. Den anden svaghed ved største brøks metode er den, at små partiers vælgere kan få uforholdsmæssig stor repræsentation. Man kan sige det på den måde, at der kan opstå situationer, hvor vælgeren bliver repræsenteret med en mandatandel, der ligger langt over den gennemsnitlige repræsentation for alle vælgere under et. Dette bekræftes bl.a. af de undersøgelser, Jørgen Elklit har foretaget af betydningen af de forskellige valgsystemer ved kommunevalg. En vælger, der stemmer på et lille parti, kan med andre ord blive bedre repræsenteret end en vælger, der stemmer på et stort parti. Jeg kan illustrere det med et konkret eksempel:
I Tønder kommunalbestyrelse ville Enhedslisten ved det sidste valg i 2005 efter den største brøks metode uden valgforbund få et helt mandat, skønt Enhedslisten efter sin stemmeandel kun ville have ret til 0,47 mandater. Eller med andre ord ville en vælger, der stemte på Enhedslisten i Tønder Kommune, få en repræsentation, der er over dobbelt så god som den repræsentation, en vælger i kommunen i gennemsnit ville få i kommunalbestyrelsen. Nu skal der nok være nogle i Enhedslisten, der ville sige, at det er en naturlov, at når man stemmer på Enhedslisten, får man dobbelt så god en repræsentation. Hvis man lægger det til grund, er der altså tale om en fire gange så god repræsentation. Men rent matematisk ville man altså få en dobbelt så god repræsentation. Derfor må jeg opponere imod, at forslagsstillerne i bemærkningerne til beslutningsforslaget skriver, at største brøks metode sikrer, at alle stemmer tæller lige meget, og at metoden sikrer, at intet parti får flere mandater, end deres stemmetal berettiger til. Det udsagn er simpelt hen forkert. Det er det allerede af den grund, at der i praksis altid vil være et eller flere partier, der får flere mandater, end deres stemmetal rent matematisk berettiger dem til, og stemmerne fra de små partiers vælgere kan komme til at tælle uforholdsmæssigt meget mere end andre vælgeres stemme.
Den d'Hondtske metode har derimod den egenskab, at den begunstigelse, et valgsystem er nødt til at give enkelte partier, når nu vi ikke kan opnå fuld retfærdighed, går til det parti, hvis vælgerrepræsentation fjerner sig mindst fra gennemsnittet. Med andre ord går begunstigelsen typisk til større partier, der, som det hedder, bedre kan tåle at få tillagt et ekstra mandat, uden at partiets valgrepræsentation derved fjerner sig væsentligt fra gennemsnittet.
Tag et andet eksempel: I Hillerød fik Socialdemokratiet ved det seneste valg 15 mandater efter den gældende metode, den d'Hondtske metode. Havde største brøks metode været anvendt, ville partiet kun have været berettiget til 12,77 mandater eller efter forhøjelse 13 mandater. Det tyder - indrømmet - i absolutte tal på en stærk overrepræsentation, at et parti på den måde kan få 2,23 mandater mere, end det rent matematisk ville skulle have, men procentvis er afvigelsen fra gennemsnitsrepræsentationen mindre. Den er nemlig godt 17 pct., altså 17 pct. for mange mandater i forhold til stemmetallet, og man kan sige, at en vælger, der sidste gang stemte på Socialdemokratiet i Hillerød, altså blev 17 pct. bedre repræsenteret end gennemsnitsvælgeren. Det er jo en betydelig mindre overrepræsentation end den overrepræsentation på mere end 100 pct., som vælgeren ville få i Tønder Kommune for en stemme på Enhedslisten.
De her eksempler viser, at den d'Hondtske metode giver den bedste sikkerhed mod, at nogle partier får en uforholdsmæssig stor overrepræsentation.
Når alt dette er sagt, er jeg selvfølgelig ikke blind for, at den d'Hondtske metode har en tendens til at begunstige store partier, hvis man lægger vægt på forholdet mellem mandatandele og stemmeandele. De eksempler, forslagsstillerne har anført i beslutningsforslaget, som stammer fra tal, jeg selv har givet Folketinget, viser, at et parti, der får væsentlig flere stemmer end andre, kan blive overrepræsenteret med indtil flere mandater. Det er selvfølgelig ikke ideelt, men det er altså heller ikke ideelt, at største brøks metode kan medføre, at et lille parti målt i forhold til sit stemmetal får en endnu større overrepræsentation, end det store parti kan få ved den d'Hondtske metode.
De svagheder, der i øvrigt er knyttet til største brøks metode, overstiger efter min og regeringens mening ulemperne ved at holde fast i den siden 1909 gældende valgmetode ved kommunevalg og nu også regionsvalg. Derfor må jeg også holde fast i, at regeringen ikke kan støtte indførelsen af største brøks metode ved kommunevalg og regionsrådsvalg.