Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 18 af 21. februar 2007 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til folketingsbeslutning om kriminalisering af køb af sex hos prostituerede, der er ofre for trafficking (B 35).

 

 

Spørgsmål:

 

          ”Ministeren bedes med henvisning til artikel i Berlingske Tidende 19/2-07: "Regeringen åbner for lov mod tvangsægteskaber" redegøre for, hvorledes en ændring af straffeloven fsva. tvangsægteskaber i princippet adskiller sig fra en straffelovsændring, som kriminaliserer køb af sex hos prostituerede, som er offer for menneskehandel.”

 

Svar:

 

1. Ulovlig tvang mv. i forbindelse med ægteskabsindgåelse er allerede strafbart efter straffeloven. Dette forhold kan efter min opfattelse tale imod at indsætte en ny, særlig bestemmelse om tvangsægteskaber i straffeloven.

 

Der har i den offentlige debat været rejst spørgsmål om, hvorvidt det kan være hensigtsmæssigt at indsætte en særlig bestemmelse i straffeloven om straf i sager om tvangsægteskaber. Det har i den forbindelse været anført, at en sådan særskilt strafbestemmelse vil kunne have en forebyggende og holdningsskabende effekt.

 

Der kan efter Justitsministeriets opfattelse være anledning til at få belyst, om det kan være et effektivt middel i indsatsen mod tvangsægteskaber at indføre en ny bestemmelse i straffeloven, hvorved ulovlig tvang mv. i forbindelse med ægteskabsindgåelse optages i en særlig bestemmelse i stedet for som hidtil at være omfattet af straffelovens generelle bestemmelser om ulovlig tvang mv.

 

Justitsministeriet har derfor den 27. februar 2007 anmodet Rigspolitiet om en udtalelse om, hvorvidt en sådan særskilt bestemmelse i straffeloven vil kunne medvirke til at styrke politiets indsats med henblik på at forebygge og opklare sager om tvangsægteskaber. Samtidig har Justitsministeriet anmodet Rigsadvokaten om en udtalelse om, hvorvidt en sådan bestemmelse vil kunne have betydning for anklagemyndighedens behandling af sager om tvangsægteskaber.

 

2. Når det gælder beslutningsforslaget (B 35), er der tale om at foreslå en nykriminalisering, idet det ikke i dag i sig selv er strafbart at være kunde hos en prostitueret, som er offer for menneskehandel.

 

Herved adskiller beslutningsforslaget sig fra en eventuel ændring af straffeloven, hvorved allerede strafbar ulovlig tvang mv. ved ægteskabsindgåelse optages i en særlig bestemmelse om tvangsægteskaber. 

 

Jeg skal i øvrigt henvise til 1. behandlingen, hvor jeg redegjorde for, hvorfor regeringen ikke umiddelbart kan støtte beslutningsforslaget.